Lindeberg skrev:Jag hr också börjat "snegla", dock inte provkört än! Det var egentligen frugan som satte griller i huvudet på mig när vi provsatte GS och GSA, hon tyckte de kändes jättebra och såg fina ut
Funderar på GS kontra GSA. Kommer inte att köra jordenrunt vad jag vet. Stämmer det att Nordicpaketet bara finns till GS? Kan man köpa BMWs alu-lådor till GS, eller är det bara vario-väskorna som gäller?
Vad får man egentligen för de 10000 extra som GSA kostar - ekerfälgar, större tank och en massa rör?
Gunnar Elmgren skrev:Kul att Du hittat hit!
Välkommen till Forumet, och förhoppningsvis snart som BMW-ägare och klubbmedlem (det går utmärkt att bli medlem även om man inte har en BMW!).
R1200GSA är en kanonfin hoj - jag har en "vanlig" GS -13, som jag är fantastiskt nöjd med.
Min erfarenhet är, att det är ganska svårt att förhandla ner priset särskilt mycket på en ny BMW.
(Fast jag kanske är en usel förhandlare...)
Tillbehör och utrustning (särskilt förarutrustning) kan däremot gå att få bra "deal" på i samband med hojköp, särskilt så här mitt i säsongen när handlarna kanske står med en del osålda prylar.
En möjlighet kan ju vara om det finns osålda hojar av årets (eller rent av förra årets) modell, och ha is i magen tills 2016 års modeller börjar säljas (det är ganska snart, jag vet att R1200GS/GSA 2016 börjar levereras i vecka 35). Då finns lite mer förhandlingsutrymme, för det är väldigt dyrt för handlarna att stå med osålda hojar. Kanske inte så mycket mer prutmån, men möjlighet att få med utrustning (t ex packväskor, GPS och "bling-bling" som motorbågar, hasplåt och liknande) till riktigt bra pris.
Och så kan Du förstås kolla med flera handlare och spela ut dom lite mot varandra - det kan ju vara värt en resa på några mil att göra en bra affär!
Hoppas Du hittar "Din" hoj och kan göra ett köp Du blir nöjd med!
Håkan skrev:Hej och välkommen!
Jag förstår precis hur det känns. Det är inte utan anledning R1200GS är Europas mest sålda motorcykel.
Att pruta i pengar har jag ingen erfarenhet av... Jo kanske, men det brukar inte ge så mycket.
Se till att skaffa BMW´s tillbehörskatalog. Så du vet vad som finns i tillbehörs väg.
Sen handlar du. Till exempel som jag gjorde.
När jag hittat "min" R1200GS sa jag:
Jag betalar begärt pris, men då vill jag ha dessa tillbehör med i köpet.
Jag la fram en lång lista på vad jag önskade mig. Efter lite diskussion fick jag med det mesta, resterande fick jag köpa till med 25% rabatt.
Lycka till.
Ginnies skrev: Att det även sitter skyddsbågar kan bespara en regäl slant om man lägger den på sidan.
Håkan skrev:Ginnies skrev: Att det även sitter skyddsbågar kan bespara en regäl slant om man lägger den på sidan.
Går man omkull utan skyddsbågar repar man ventilkåpan, på sin höjd går den sönder (om man inte har extra skydd för ventilkåpan).
Går man omkull med skyddsbågar knäcks ofta nåt fäste på ram/motor, hojen blir skrot (försäkringen, vi alla betalar).
Av det skälet har jag GSA ventilkåpsskydd i aluminium, och enbart dom, på min MC.
Olof Eriksson skrev:Dvs man köper hellst krashbågar och hasplåt från en annan leverantör än BMW. Om man skall köra liiite mer aktivt! Av skäl som Håkan nämner.
Olof Eriksson skrev:De omkullkörningar jag bevittnat. Varit med om. Har aldrig fått de problem du pekar på! Tvärt om så har man borstat av leran, och fortsatt. Med vil lär nog inte bli överens här. Jag släpper detta, och fokuserar på att lufta min mc lite nu i stället
Moloc skrev:Själv åkte jag från Sthlm till Bike Trollhättan för att där fick jag samma för gamla hojen som jag skulle fått på blocket. Här i storstan ville de ge 20 000:- mindre för gamla hojen mot Bike.
För mig är valet självklart GSA tack vare utseendet och tanken.
Håkan skrev:I leran, jaha. Vi pratar inte om samma sak, det förklarar en del.
Det scenario jag tänker mig är när man går omkull på asfalt, kanske i 100+.
Jag vet fler som slagit av fästöron, ramar som blivit vridna i motorbågens fästpunkter m.m.
Rahemi skrev:Vågar jag fråga vad du fick betala för din GSA och vilka tillbehör samt extrautrustning som var med?
Håkan skrev:Ginnies skrev: Att det även sitter skyddsbågar kan bespara en regäl slant om man lägger den på sidan.
Går man omkull utan skyddsbågar repar man ventilkåpan, på sin höjd går den sönder (om man inte har extra skydd för ventilkåpan).
Går man omkull med skyddsbågar knäcks ofta nåt fäste på ram/motor, hojen blir skrot (försäkringen, vi alla betalar).
Av det skälet har jag GSA ventilkåpsskydd i aluminium, och enbart dom, på min MC.
Snapphanen skrev:
Träffade en fransman i Sölden, som kört till en cementsugga med höger cylinder. Cylinder bekade ca 10 grader bakåt. Oljan rann ur motorn. Han hade nog gillat skyddsbågar.
Thomas Stadin skrev:Fjädringsvägen på GSA är 2cm längre än på GS. Bra på grus men en nackdel på asfalt då mc:n känns något instabil.
Provkör båda länge är grundtipset.
Thomas Stadin skrev:
GSA:ns dyna lutar alltid framåt vilket för vissa av oss kan ge obehag i baken efter en stunds körning, men det ska också tilläggas att det finns de som förespråkar GSA:ns sadel framför GS-sadeln.
Provkör båda länge är grundtipset.
Magnus Brobeck skrev:Tänker du hänga på allt extra ändå och inte tycker att tanken känns fel med sin något större bredd, köp en GSA annars är det väl hugget som stucket. Idag när de LC-modellerna går på 95 oktan så finns det ff bensin på de flesta ställen. Den gamla luft/oljekylda motorn behövde 98 oktan och det är en bristvara "strax" norr om Dalälven och utanför städer idag.
Med vänlig hälsning, Magnus
Julton skrev:Thomas Stadin skrev:
GSA:ns dyna lutar alltid framåt vilket för vissa av oss kan ge obehag i baken efter en stunds körning, men det ska också tilläggas att det finns de som förespråkar GSA:ns sadel framför GS-sadeln.
Provkör båda länge är grundtipset.
Det stemmer ikke. På sadelen kan man juster opp eller ned både foran og bak, uavhengig av hverandre. Jeg har mitt sete i høy foran og lav bak, da luter ikke sadelen framover.
Buster skrev:Detta med bränsleoktan har jag inte hört förut, dock vet jag inte riktigt vad som menas med den gamla boxern men om det är 1200:an som åsyftas så nog klarar väl den 95 oktan utan problem?
Min har iaf gjort det i 6000 mil nu.
...och tror mig ha sett att den fixar oktantal runt 90 också.
Håkan skrev:Går man omkull utan skyddsbågar repar man ventilkåpan, på sin höjd går den sönder (om man inte har extra skydd för ventilkåpan).
Bror Gårdelöf skrev:Håkan skrev:Går man omkull utan skyddsbågar repar man ventilkåpan, på sin höjd går den sönder (om man inte har extra skydd för ventilkåpan).
Jag har ingen egen åsikt i frågan, men Claes Karlén, som skruvat BMW-boxrar i åtskilliga decennier här i Linköping, inklusive Polisens tjänstermaskiner, är enig med Dig. En ventilkåpa är inte alltför dyr, och investerar man i ett ventilkåpsskydd, blir det i regel det, som tar smällen/reporna. Han förordade inte heller bågar utöver detta.
Buster skrev:Magnus Brobeck skrev:Tänker du hänga på allt extra ändå och inte tycker att tanken känns fel med sin något större bredd, köp en GSA annars är det väl hugget som stucket. Idag när de LC-modellerna går på 95 oktan så finns det ff bensin på de flesta ställen. Den gamla luft/oljekylda motorn behövde 98 oktan och det är en bristvara "strax" norr om Dalälven och utanför städer idag.
Med vänlig hälsning, Magnus
Nu är inte detta ett svar riktat till just Magnus, utan mer menat som ett inlägg till just dessa ovanstående fraser...
En för mig stor skillnad mellan GS och GSA är sadelhöjden.
Många anser redan GS som en alldeles för hög cykel, Adventuren är ju ytterligare några centimeter högre.
Detta med bränsleoktan har jag inte hört förut, dock vet jag inte riktigt vad som menas med den gamla boxern men om det är 1200:an som åsyftas så nog klarar väl den 95 oktan utan problem?
Min har iaf gjort det i 6000 mil nu.
...och tror mig ha sett att den fixar oktantal runt 90 också.
En sak jag som presumtiv spekulant noterat är att Adventurecyklar generellt har ett lägre andrahandsvärde, eller iaf ett lägre utsatt pris på Blocket än vanliga GS.
Det kan ha med utbud/efterfrågan att göra, dock verkar det inte ha med milen att göra.
Har ingen statistik på detta, men har genom åren tyckt mig se en klar skillnad.
Och kostnaden på en cykel vet man ju inte förrän den faktiskt säljs, inköpspriset är ju inte detsamma som kostnad.
För övrigt kanske denna tråd skulle kunna passat under "köptips" eller vad avdelningen nu hette...?
Hasse Gustafsson skrev:Återigen visa på papper att det blir efektskillnad mellan 95 och 98oktan
Hasse Gustafsson skrev:Återigen visa på papper att det blir efektskillnad mellan 95 och 98oktan
Håkan skrev:Hasse Gustafsson skrev:Återigen visa på papper att det blir efektskillnad mellan 95 och 98oktan
Luft/oljekyld 1200cc boxer är optimerad för 98 oktan.
Motorn har "knackningssensorer" som känner av ett lägre oktantal.
Motorstyrningen ändrar då tändläget för att förhindra att motorn spikar.
Det för ändrade tändläget resulterar i att motorn går något varmare.
Motorstyrningen ger då också något mera bränsle för att kyla motorn.
På papper kan du få det om du skriver ut det här inlägget.
Håkan skrev:Hasse Gustafsson skrev:Återigen visa på papper att det blir efektskillnad mellan 95 och 98oktan
Luft/oljekyld 1200cc boxer är optimerad för 98 oktan.
Motorn har "knackningssensorer" som känner av ett lägre oktantal.
Motorstyrningen ändrar då tändläget för att förhindra att motorn spikar.
Det förändrade tändläget resulterar i att motorn går något varmare.
Motorstyrningen ger då också något mera bränsle för att kyla motorn.
På papper kan du få det om du skriver ut det här inlägget.
Hasse Gustafsson skrev:Men det kanske var svårt att förstå?Håkan skrev:På papper kan du få det om du skriver ut det här inlägget.
Lindeberg skrev:Det där snurrhjulet på vänsterhandtaget, används det till annat än GPS?
Jag funderar på att köpa GS/GSA och klurar på om jag ska lägga till alla tusenlappar för denna gps. Redan nöjd med min Rider 400 som gps, men Nav V är ju en snygg lösning i och med att man kan styra menyer från styret, se massa data osv. Vad tycker ni som kör med den?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst