Nyköp R1200 GSA, tips?

Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Rahemi » 2015-07-15/18:51

Hej BMW-ägare!

Jag har kört MC sedan jag var 16 år och har hittills kört riskokare, som förvisso gjort precis det de skulle. Jag gjorde emellertid nyligen misstaget(?) att valsa in hos en BMW-handlare och provköra R1200 GSA. Need I say more?

Funderingarna och önskan att sälla mig bland er - som ägare av en R1200 GSA - är påtaglig. Men, jag skulle vilja höra mig för här i forumet om någon av er har en uppfattning eller historier om prutmån/förmånliga förhandlingsstrategier - vid köp av en ny sådan mc?

Tips, råd och rekommendationer mottages tacksamt!
Rahemi
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2015-07-15/18:41

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-07-15/19:24

Kul att Du hittat hit!
Välkommen till Forumet, och förhoppningsvis snart som BMW-ägare och klubbmedlem (det går utmärkt att bli medlem även om man inte har en BMW!).

R1200GSA är en kanonfin hoj - jag har en "vanlig" GS -13, som jag är fantastiskt nöjd med.
Min erfarenhet är, att det är ganska svårt att förhandla ner priset särskilt mycket på en ny BMW.
(Fast jag kanske är en usel förhandlare...)
Tillbehör och utrustning (särskilt förarutrustning) kan däremot gå att få bra "deal" på i samband med hojköp, särskilt så här mitt i säsongen när handlarna kanske står med en del osålda prylar.
En möjlighet kan ju vara om det finns osålda hojar av årets (eller rent av förra årets) modell, och ha is i magen tills 2016 års modeller börjar säljas (det är ganska snart, jag vet att R1200GS/GSA 2016 börjar levereras i vecka 35). Då finns lite mer förhandlingsutrymme, för det är väldigt dyrt för handlarna att stå med osålda hojar. Kanske inte så mycket mer prutmån, men möjlighet att få med utrustning (t ex packväskor, GPS och "bling-bling" som motorbågar, hasplåt och liknande) till riktigt bra pris.
Och så kan Du förstås kolla med flera handlare och spela ut dom lite mot varandra - det kan ju vara värt en resa på några mil att göra en bra affär!

Hoppas Du hittar "Din" hoj och kan göra ett köp Du blir nöjd med!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Lindeberg » 2015-07-15/19:41

Jag har också börjat "snegla", dock inte provkört än! Det var egentligen frugan som satte griller i huvudet på mig när vi provsatte GS och GSA, hon tyckte de kändes jättebra och såg fina ut :)

Funderar på GS kontra GSA. Kommer inte att köra jordenrunt vad jag vet. Stämmer det att Nordicpaketet bara finns till GS? Kan man köpa BMWs alu-lådor till GS, eller är det bara vario-väskorna som gäller?

Vad får man egentligen för de 10000 extra som GSA kostar - ekerfälgar, större tank och en massa rör?
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Håkan » 2015-07-15/19:46

Hej och välkommen!
Jag förstår precis hur det känns. Det är inte utan anledning R1200GS är Europas mest sålda motorcykel. ;)

Att pruta i pengar har jag ingen erfarenhet av... Jo kanske, men det brukar inte ge så mycket.

Se till att skaffa BMW´s tillbehörskatalog. Så du vet vad som finns i tillbehörs väg.
Sen handlar du. Till exempel som jag gjorde.
När jag hittat "min" R1200GS sa jag:
Jag betalar begärt pris, men då vill jag ha dessa tillbehör med i köpet.
Jag la fram en lång lista på vad jag önskade mig. Efter lite diskussion fick jag med det mesta, resterande fick jag köpa till med 25% rabatt.

Lycka till. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Håkan » 2015-07-15/19:55

Lindeberg skrev:Jag hr också börjat "snegla", dock inte provkört än! Det var egentligen frugan som satte griller i huvudet på mig när vi provsatte GS och GSA, hon tyckte de kändes jättebra och såg fina ut :)

Funderar på GS kontra GSA. Kommer inte att köra jordenrunt vad jag vet. Stämmer det att Nordicpaketet bara finns till GS? Kan man köpa BMWs alu-lådor till GS, eller är det bara vario-väskorna som gäller?

Vad får man egentligen för de 10000 extra som GSA kostar - ekerfälgar, större tank och en massa rör?

Lyssna på frugan. Den är helt suverän att åka två på.
Jag har R1200GS 2012 med aluminiumlådor avsedda för GSA, dom passar, även på nya GS-LC (vattenboxer).
Som du skriver, det är större tank och en massa rör på GSA, jag tycker inte det behövs, det är fler kilo också.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-07-15/20:17

GSA:ns aluminium-lådor passar även på "vanliga" GS, man måste dock byta pakethållare även om man inte ska ha alu-toppboxen.
(Det är inte samma lådor som till "gamla" GSA/GS, ljuddämparen sitter på andra sidan så urtaget blir på fel väska.)
GSA kontra vanliga GS? Ja, för dom 10.000 får Du som sagt större tank, ekerhjul, "en massa rör", större vindruta och vindavvisare och lite till.
Jag körde en GSA i början av sommaren - skillnaden mot min egen GS är inte stor, körmässigt, men tanken är väldigt bred, så man sitter brett isär med knäna. För mig känns det obekvämt, så GSA går bort även om det vore trevligt med den större tanken.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Rahemi » 2015-07-15/20:24

Gunnar Elmgren skrev:Kul att Du hittat hit!
Välkommen till Forumet, och förhoppningsvis snart som BMW-ägare och klubbmedlem (det går utmärkt att bli medlem även om man inte har en BMW!).

R1200GSA är en kanonfin hoj - jag har en "vanlig" GS -13, som jag är fantastiskt nöjd med.
Min erfarenhet är, att det är ganska svårt att förhandla ner priset särskilt mycket på en ny BMW.
(Fast jag kanske är en usel förhandlare...)
Tillbehör och utrustning (särskilt förarutrustning) kan däremot gå att få bra "deal" på i samband med hojköp, särskilt så här mitt i säsongen när handlarna kanske står med en del osålda prylar.
En möjlighet kan ju vara om det finns osålda hojar av årets (eller rent av förra årets) modell, och ha is i magen tills 2016 års modeller börjar säljas (det är ganska snart, jag vet att R1200GS/GSA 2016 börjar levereras i vecka 35). Då finns lite mer förhandlingsutrymme, för det är väldigt dyrt för handlarna att stå med osålda hojar. Kanske inte så mycket mer prutmån, men möjlighet att få med utrustning (t ex packväskor, GPS och "bling-bling" som motorbågar, hasplåt och liknande) till riktigt bra pris.
Och så kan Du förstås kolla med flera handlare och spela ut dom lite mot varandra - det kan ju vara värt en resa på några mil att göra en bra affär!

Hoppas Du hittar "Din" hoj och kan göra ett köp Du blir nöjd med!


Riktigt bra tips! Jag har ingen extrem brådska utan kan tänka mig att köpa hojen sent i augusti/början av september, sammanfaller relativt väl med vecka 35.

Sedan, precis som du skriver, är det värt att åka en bit för en bra affär. Någon av Sveriges handlare måste ju ha "min" hoj stående i sin affär och kostar pengar för dem.. 8-)

Håkan skrev:Hej och välkommen!
Jag förstår precis hur det känns. Det är inte utan anledning R1200GS är Europas mest sålda motorcykel. ;)

Att pruta i pengar har jag ingen erfarenhet av... Jo kanske, men det brukar inte ge så mycket.

Se till att skaffa BMW´s tillbehörskatalog. Så du vet vad som finns i tillbehörs väg.
Sen handlar du. Till exempel som jag gjorde.
När jag hittat "min" R1200GS sa jag:
Jag betalar begärt pris, men då vill jag ha dessa tillbehör med i köpet.
Jag la fram en lång lista på vad jag önskade mig. Efter lite diskussion fick jag med det mesta, resterande fick jag köpa till med 25% rabatt.

Lycka till. ;)


Tack även du för tipsen, jag är tacksam! Med tillbehör, ingår där den "fabriksmonterade extrautrustningen", eller räknar du att det ingår i hojen och dess grundpris?

Jag är nämligen intresserad av de paket som erbjuds, "resepaketet", "säkerhetspaketet", "sportpaketet" samt en sänkningssats.

Sedan är jag intresserad av väskor också - och dessa är ju ett "riktigt" tillbehör.
Rahemi
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2015-07-15/18:41

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Thomas Stadin » 2015-07-15/23:02

Några tips om du vill spara några kronor:
Kontakta olika handlare.
Priserna du erbjuds varierar ganska mycket, speciellt om du har inbyte - fundera och jämför.
Storstadshandlarna vill ofta ha MYCKET mer betalt än småstadshandlaren.
Undvik att byta in din nuvarande mc, sälj hellre privat.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Anders Nedemark » 2015-07-15/23:34

När jag köpte min 1200 GSA hösten 2012 ringde jag till alla BMW handlare i Sverige. Sa till alla på telefon att jag ringt till samtliga och att jag köper där den är billigast. Skillnade i pris var väldigt liten, som mest ca 4000 kr på en hoj som kostade ca 170'000 kr (inkl all utrustning som fanns att köpa då utom larm) Billigast var Beviks i Linköping och dyrast Bike i Trollhättan. North Bike i Umeå var 500 kr dyrare än Beviks och den skillnaden var för liten för att köra bilen Umeå - Linköping, då jag bor i Umeå. Köpte på NB i Umeå.
Ang. valet mellan GS eller GSA är mitt förslag absolut GSA:n. Stor tank är verkligen skönt på långresa när det är långt mellan mackarna och den större tanken ger ett avsevärt bättre vindskydd för benen. Att det även sitter skyddsbågar kan bespara en regäl slant om man lägger den på sidan.
But thats just my 50 cents ;-)
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Håkan » 2015-07-16/01:00

Ginnies skrev: Att det även sitter skyddsbågar kan bespara en regäl slant om man lägger den på sidan.

Går man omkull utan skyddsbågar repar man ventilkåpan, på sin höjd går den sönder (om man inte har extra skydd för ventilkåpan). :)
Går man omkull med skyddsbågar knäcks ofta nåt fäste på ram/motor, hojen blir skrot (försäkringen, vi alla betalar). :(

Av det skälet har jag GSA ventilkåpsskydd i aluminium, och enbart dom, på min MC. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Olof Eriksson » 2015-07-16/04:57

Håkan skrev:
Ginnies skrev: Att det även sitter skyddsbågar kan bespara en regäl slant om man lägger den på sidan.

Går man omkull utan skyddsbågar repar man ventilkåpan, på sin höjd går den sönder (om man inte har extra skydd för ventilkåpan). :)
Går man omkull med skyddsbågar knäcks ofta nåt fäste på ram/motor, hojen blir skrot (försäkringen, vi alla betalar). :(

Av det skälet har jag GSA ventilkåpsskydd i aluminium, och enbart dom, på min MC. ;)

Dvs man köper hellst krashbågar och hasplåt från en annan leverantör än BMW. Om man skall köra liiite mer aktivt! Av skäl som Håkan nämner.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Håkan » 2015-07-16/05:21

Olof Eriksson skrev:Dvs man köper hellst krashbågar och hasplåt från en annan leverantör än BMW. Om man skall köra liiite mer aktivt! Av skäl som Håkan nämner.

:o Vad får dig att tro att en annan leverantörs kraschbågar skulle vara bättre på något sätt? :shock:
Tvärt om, menar jag. Då är du riktigt illa ute... :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Olof Eriksson » 2015-07-16/06:00

De omkullkörningar jag bevittnat. Varit med om. Har aldrig fått de problem du pekar på! Tvärt om så har man borstat av leran, och fortsatt. Med vil lär nog inte bli överens här. Jag släpper detta, och fokuserar på att lufta min mc lite nu i stället :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Moloc » 2015-07-16/09:22

Själv åkte jag från Sthlm till Bike Trollhättan för att där fick jag samma för gamla hojen som jag skulle fått på blocket. Här i storstan ville de ge 20 000:- mindre för gamla hojen mot Bike.

För mig är valet självklart GSA tack vare utseendet och tanken.
//Henrik Westerdahl

BMW R1200GSA LC 2014
Honda CRF250L 2015
Användarvisningsbild
Moloc
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2014-07-09/14:24
Ort: Lövsättra

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Håkan » 2015-07-16/17:25

Olof Eriksson skrev:De omkullkörningar jag bevittnat. Varit med om. Har aldrig fått de problem du pekar på! Tvärt om så har man borstat av leran, och fortsatt. Med vil lär nog inte bli överens här. Jag släpper detta, och fokuserar på att lufta min mc lite nu i stället :)

I leran, jaha. Vi pratar inte om samma sak, det förklarar en del.
Det scenario jag tänker mig är när man går omkull på asfalt, kanske i 100+.
Jag vet fler som slagit av fästöron, ramar som blivit vridna i motorbågens fästpunkter m.m.

Ett exempel. Går du omkull med en K1600 med original motorskyddsbåge, slås nästan alltid fästörat i toppen sönder. För att "laga" motorcykeln behöver man byta topplock. Det låter sig sällan göras till rimliga pengar, MC blir skrot. :(
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Rahemi » 2015-07-16/20:59

Moloc skrev:Själv åkte jag från Sthlm till Bike Trollhättan för att där fick jag samma för gamla hojen som jag skulle fått på blocket. Här i storstan ville de ge 20 000:- mindre för gamla hojen mot Bike.

För mig är valet självklart GSA tack vare utseendet och tanken.



Jag har redan sålt iväg min gamla MC privat, så det är inget problem med inbyte.

Vågar jag fråga vad du fick betala för din GSA och vilka tillbehör samt extrautrustning som var med?
Rahemi
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2015-07-15/18:41

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Olof Eriksson » 2015-07-16/23:05

Håkan skrev:I leran, jaha. Vi pratar inte om samma sak, det förklarar en del.
Det scenario jag tänker mig är när man går omkull på asfalt, kanske i 100+.
Jag vet fler som slagit av fästöron, ramar som blivit vridna i motorbågens fästpunkter m.m.


Då är vi helt överens! :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Moloc » 2015-07-17/13:24

Rahemi skrev:Vågar jag fråga vad du fick betala för din GSA och vilka tillbehör samt extrautrustning som var med?

Jadå, fast jag har inte riktigt koll. 220k-230k någonstans har jag för mig.

Plockade på tonad ruta och vindavvisare
Aluminiumsidväskor och topbox
LED-blinkers
Farthållare
NavV
Alu-hasplåt
LED-lampor fram+bak
Larm
Extra eluttag
Ryggstöd topbox
RDC
Dynamic ESA
Kromat avgassystem
Färddator pro
Driving mode pro

Ingen aning om vilket som kostat extra och vad som var standard dock. ;-)
//Henrik Westerdahl

BMW R1200GSA LC 2014
Honda CRF250L 2015
Användarvisningsbild
Moloc
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2014-07-09/14:24
Ort: Lövsättra

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Snapphanen » 2015-07-17/14:06

Håkan skrev:
Ginnies skrev: Att det även sitter skyddsbågar kan bespara en regäl slant om man lägger den på sidan.

Går man omkull utan skyddsbågar repar man ventilkåpan, på sin höjd går den sönder (om man inte har extra skydd för ventilkåpan). :)
Går man omkull med skyddsbågar knäcks ofta nåt fäste på ram/motor, hojen blir skrot (försäkringen, vi alla betalar). :(

Av det skälet har jag GSA ventilkåpsskydd i aluminium, och enbart dom, på min MC. ;)


Träffade en fransman i Sölden, som kört till en cementsugga med höger cylinder. Cylinder bekade ca 10 grader bakåt. Oljan rann ur motorn. Han hade nog gillat skyddsbågar.
Snapphanen
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2015-03-17/20:08

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Håkan » 2015-07-17/15:20

Snapphanen skrev:
Träffade en fransman i Sölden, som kört till en cementsugga med höger cylinder. Cylinder bekade ca 10 grader bakåt. Oljan rann ur motorn. Han hade nog gillat skyddsbågar.

Jaa... Och vad tror du hänt med skyddsbågar på?
I stort sätt samma sak, men nu hade även skyddsbågens fästpunkter i ram, motor varit sönderslagna. :o

Det skall till ansenliga krafter för att slå sönder cylinder med sina kraftiga dragstänger. Jag skulle tro att i just det fall som du nämner var det vevhuset som gav upp och sprack.
Dom veka järnrören i skyddsbågen och fästpunkterna ger vika vid mycket lägre krafter.

Tro på mig jag har sett många exempel som stöder min tes...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Kovlingen » 2015-07-17/15:28

Jo som sagt " Det var ju en Fransman " :? :roll:
Ingen vettig person utmanar väl en gråsugga :( Garanterad förlust :cry:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Snapphanen » 2015-07-17/17:24

Förmodligen sönderslagen båge och kanske ram. Förhoppningsvis hade motorn klrat sig, så han ta sig hem. Nu stod han bara där och kom ingen stans. Det var inne i Sölden, så han nog inte allt för hög hatighet.
//Snappis
Snapphanen
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2015-03-17/20:08

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Lindeberg » 2015-09-30/19:17

Jag har detaljgranskat standarsutrustning och fabriksmonterad extrautrustning och fastnat vid färddatorn. Vad är det för skillnad på Färddator och Färddator PRO?

När jag "plockar ihop" mig en GS och en GSA kommer jag till att GS är ca 15000 billigare. Inte så stor skillnad egentligen när GSA har fler skyddsbågar och monterade väskfästen.

I GS:ens nordicpaket ingår kromat avgassystem. Kan inte förstå att ett kromat dito skulle vara snyggare när allt annat är borstat. Kan man välja bort?
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Magnus Brobeck » 2015-10-01/09:35

Skyddsbågarnas vara eller inte vara kan säkert diskuteras, det gjorde man om bilbälte 1976 också. Bilen kunde ju börja brinna och då tog det längre tid att komma ur ...!

För de 15 tusen får man prylar som rätt många GS hänger på sin maskin med eftermarknadsprylar och då har man snart minskat det gapet till 0 kr. Det är ju ganska vanligt att man hänger på skyddsbågar även på en GS (säkert 6 kg), större vindruta och vindstyrare. Hänger man på fästena för ALU boxar så kommer där ett antal kilon, likaledes om man skall ha ekerfälgar för att köra på lite sämre vägar. 10 liter bensin väger ca 8 kg.

Poängen är lägger man ihop pengar och vikt så (6+1+3+2+8=20) så är det i praktiken ingen skillnad

Dessutom får du ett par extraljus som om inte annat ger dig "triangelljus framåt".

Det skiljer 22 kg mellan en fulltankad och GSA och en GS. Pengaekvationen blir säkert densamma.

Tänker du hänga på allt extra ändå och inte tycker att tanken känns fel med sin något större bredd, köp en GSA annars är det väl hugget som stucket. Idag när de LC-modellerna går på 95 oktan så finns det ff bensin på de flesta ställen. Den gamla luft/oljekylda motorn behövde 98 oktan och det är en bristvara "strax" norr om Dalälven och utanför städer idag.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Thomas Stadin » 2015-10-01/10:29

Fjädringsvägen på GSA är 2cm längre än på GS. Bra på grus men en nackdel på asfalt då mc:n känns något instabil.
GSA:ns dyna lutar alltid framåt vilket för vissa av oss kan ge obehag i baken efter en stunds körning, men det ska också tilläggas att det finns de som förespråkar GSA:ns sadel framför GS-sadeln.

Provkör båda länge är grundtipset.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Julton » 2015-10-01/16:15

Thomas Stadin skrev:Fjädringsvägen på GSA är 2cm längre än på GS. Bra på grus men en nackdel på asfalt då mc:n känns något instabil.

Provkör båda länge är grundtipset.


Jeg har aldri opplevd at min GSA er instabil på asfalt. Bare når jeg kjører på grus :o
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Julton » 2015-10-01/16:19

Thomas Stadin skrev:
GSA:ns dyna lutar alltid framåt vilket för vissa av oss kan ge obehag i baken efter en stunds körning, men det ska också tilläggas att det finns de som förespråkar GSA:ns sadel framför GS-sadeln.

Provkör båda länge är grundtipset.


Det stemmer ikke. På sadelen kan man juster opp eller ned både foran og bak, uavhengig av hverandre. Jeg har mitt sete i høy foran og lav bak, da luter ikke sadelen framover.
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2015-10-01/18:06

Det stemmer ikke. På sadelen kan man juster opp eller ned både foran og bak, uavhengig av hverandre. Jeg har mitt sete i høy foran og lav bak, da luter ikke sadelen framover.[/quote]

Om man är lång som jag är så fungerar det inte att sänka sadel bak.
BMW sadlar ät inte bra och jag har provat en Touratech sadel och den var lika usel.
Nu är jag tillbaka till original som jag höjt i framkant med extra mellanlägg.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Buster » 2015-10-01/20:52

Magnus Brobeck skrev:Tänker du hänga på allt extra ändå och inte tycker att tanken känns fel med sin något större bredd, köp en GSA annars är det väl hugget som stucket. Idag när de LC-modellerna går på 95 oktan så finns det ff bensin på de flesta ställen. Den gamla luft/oljekylda motorn behövde 98 oktan och det är en bristvara "strax" norr om Dalälven och utanför städer idag.
Med vänlig hälsning, Magnus


Nu är inte detta ett svar riktat till just Magnus, utan mer menat som ett inlägg till just dessa ovanstående fraser...

En för mig stor skillnad mellan GS och GSA är sadelhöjden.
Många anser redan GS som en alldeles för hög cykel, Adventuren är ju ytterligare några centimeter högre.

Detta med bränsleoktan har jag inte hört förut, dock vet jag inte riktigt vad som menas med den gamla boxern men om det är 1200:an som åsyftas så nog klarar väl den 95 oktan utan problem?
Min har iaf gjort det i 6000 mil nu.
...och tror mig ha sett att den fixar oktantal runt 90 också.

En sak jag som presumtiv spekulant noterat är att Adventurecyklar generellt har ett lägre andrahandsvärde, eller iaf ett lägre utsatt pris på Blocket än vanliga GS.
Det kan ha med utbud/efterfrågan att göra, dock verkar det inte ha med milen att göra.
Har ingen statistik på detta, men har genom åren tyckt mig se en klar skillnad.
Och kostnaden på en cykel vet man ju inte förrän den faktiskt säljs, inköpspriset är ju inte detsamma som kostnad.

För övrigt kanske denna tråd skulle kunna passat under "köptips" eller vad avdelningen nu hette...?
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Thomas Stadin » 2015-10-01/21:52

Julton skrev:
Thomas Stadin skrev:
GSA:ns dyna lutar alltid framåt vilket för vissa av oss kan ge obehag i baken efter en stunds körning, men det ska också tilläggas att det finns de som förespråkar GSA:ns sadel framför GS-sadeln.

Provkör båda länge är grundtipset.


Det stemmer ikke. På sadelen kan man juster opp eller ned både foran og bak, uavhengig av hverandre. Jeg har mitt sete i høy foran og lav bak, da luter ikke sadelen framover.


Jo, även om man justerar upp framändan och sänker bakändan så långt det går lutar sadeln ändå framåt. Man sitter i en nedförsbacke.
Gör man motsvarande justering på GS blir sadeln nästan horisontell.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Anders Nedemark » 2015-10-01/22:15

Buster skrev:Detta med bränsleoktan har jag inte hört förut, dock vet jag inte riktigt vad som menas med den gamla boxern men om det är 1200:an som åsyftas så nog klarar väl den 95 oktan utan problem?
Min har iaf gjort det i 6000 mil nu.
...och tror mig ha sett att den fixar oktantal runt 90 också.


Den gamla luft/olje boxern 1200:an var byggd för att köras på 98 oktan. Tror t.o.m det står i instruktionsboken att rekommenderat bränsle är 98 oktan.
91-95 oktan funkar, men med sämre knuff i maskineriet. Min 1200 -12 går markant bättre när jag tankar 98 oktan.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2015-10-02/06:45

Har provat 95 och 98 oktan. Möjligen att det är skillnad men försumbar.
När jag ser en bänkkörning på respektive bränsle då ska jag erkänna att det är skillnad.
Annars är enda skillnaden priset och det är inte till fördel för 98 oktan ;)
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-10-02/06:57

Håkan skrev:Går man omkull utan skyddsbågar repar man ventilkåpan, på sin höjd går den sönder (om man inte har extra skydd för ventilkåpan). :)

Jag har ingen egen åsikt i frågan, men Claes Karlén, som skruvat BMW-boxrar i åtskilliga decennier här i Linköping, inklusive Polisens tjänstermaskiner, är enig med Dig. En ventilkåpa är inte alltför dyr, och investerar man i ett ventilkåpsskydd, blir det i regel det, som tar smällen/reporna. Han förordade inte heller bågar utöver detta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Olof Eriksson » 2015-10-02/07:31

Bror Gårdelöf skrev:
Håkan skrev:Går man omkull utan skyddsbågar repar man ventilkåpan, på sin höjd går den sönder (om man inte har extra skydd för ventilkåpan). :)

Jag har ingen egen åsikt i frågan, men Claes Karlén, som skruvat BMW-boxrar i åtskilliga decennier här i Linköping, inklusive Polisens tjänstermaskiner, är enig med Dig. En ventilkåpa är inte alltför dyr, och investerar man i ett ventilkåpsskydd, blir det i regel det, som tar smällen/reporna. Han förordade inte heller bågar utöver detta.

Man måste skilja på två saker här: Ditt påstående är korrekt enligt mej om du avser vurpor på asfalt eller bra grusväg.

Men använder man sin GSA på sämre vägar så är krachbågar klart att föredra. Om oturen är framme så är det inte ovanligt att man tippar den i låga farter. Här blir skillnaden mellan att resa hojen och åka vidare. Eller att du får rejält med plastskador. Sen finns det bra och dåliga krachbågar. Dvs hur rejäla dom är och vart dom är fastsatt i chassit. Altriders håller jag som ett otroligt bra köp.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Olof Eriksson » 2015-10-02/09:36

Så man måste ju veta hur DU skall använda den. Jag själv tycker att många köper R1200 GS när dom egentligen skall ha en R1200 RT.

my five cent.....
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Magnus Brobeck » 2015-10-02/11:22

Buster skrev:
Magnus Brobeck skrev:Tänker du hänga på allt extra ändå och inte tycker att tanken känns fel med sin något större bredd, köp en GSA annars är det väl hugget som stucket. Idag när de LC-modellerna går på 95 oktan så finns det ff bensin på de flesta ställen. Den gamla luft/oljekylda motorn behövde 98 oktan och det är en bristvara "strax" norr om Dalälven och utanför städer idag.
Med vänlig hälsning, Magnus


Nu är inte detta ett svar riktat till just Magnus, utan mer menat som ett inlägg till just dessa ovanstående fraser...

En för mig stor skillnad mellan GS och GSA är sadelhöjden.
Många anser redan GS som en alldeles för hög cykel, Adventuren är ju ytterligare några centimeter högre.

Detta med bränsleoktan har jag inte hört förut, dock vet jag inte riktigt vad som menas med den gamla boxern men om det är 1200:an som åsyftas så nog klarar väl den 95 oktan utan problem?
Min har iaf gjort det i 6000 mil nu.
...och tror mig ha sett att den fixar oktantal runt 90 också.

En sak jag som presumtiv spekulant noterat är att Adventurecyklar generellt har ett lägre andrahandsvärde, eller iaf ett lägre utsatt pris på Blocket än vanliga GS.
Det kan ha med utbud/efterfrågan att göra, dock verkar det inte ha med milen att göra.
Har ingen statistik på detta, men har genom åren tyckt mig se en klar skillnad.
Och kostnaden på en cykel vet man ju inte förrän den faktiskt säljs, inköpspriset är ju inte detsamma som kostnad.

För övrigt kanske denna tråd skulle kunna passat under "köptips" eller vad avdelningen nu hette...?


Som det har sagts i något tidigare inlägg 1200 boxern, den luft/oljekylda skall ha 98 oktan och kan gå med 95 med "marginella försämringar i effekt och förbrukning".Vad gäller de allra första årgångarna av 1200GS så hade den lite mindre med hästkrafter än sina syskon och den var mer anpassad för 95.

Personligen så tycker jag motorn går bra på 98 och i bästa fall halvbra men avsevärt sämre på 95. Det är ju ganska uppenbart eftersom man ställer om tändningen med lägre oktan.

Vad anbelangar höjden så skrev jag inte det för frågeställaren skriver att han skall ha den med sänkningssatsen och då blir det mer lika igen.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2015-10-02/13:02

Återigen visa på papper att det blir efektskillnad mellan 95 och 98oktan :!:
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Anders Nedemark » 2015-10-02/13:30

Hasse Gustafsson skrev:Återigen visa på papper att det blir efektskillnad mellan 95 och 98oktan :!:


Utdrag ur instruktionsbok till 1200 -12. BMW:s rekommendation är allafall att köra på 98 oktan.
ImageUploadedByTapatalk1443789028.484072.jpg
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Thomas Stadin » 2015-10-02/14:12

LC-boxern sägs klara sig på 95 oktan men det vill jag inte riktigt hålla med om.
Jag upplever att motorgången blir eländig vid inspirerad körning med 95-oktanig bensin. Med 98 oktan i tanken går motorn silkeslent och drar bättre från lågvarv.
Vid motorvägskörning dvs jämn och gas rakt fram märker jag ingen som helst skillnad på om jag tankat 95- eller 98 oktan.

Sammanfattning:
Transportsträcka - 95 oktan
Specialsträcka - 98 oktan
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Håkan » 2015-10-05/13:12

Hasse Gustafsson skrev:Återigen visa på papper att det blir efektskillnad mellan 95 och 98oktan :!:

Luft/oljekyld 1200cc boxer är optimerad för 98 oktan.
Motorn har "knackningssensorer" som känner av ett lägre oktantal.
Motorstyrningen ändrar då tändläget för att förhindra att motorn spikar.
Det förändrade tändläget resulterar i att motorn går något varmare.
Motorstyrningen ger då också något mera bränsle för att kyla motorn.
På papper kan du få det om du skriver ut det här inlägget. ;)
Senast redigerad av Håkan 2015-10-05/15:30, redigerad totalt 1 gång.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-10-05/13:39

:D :D :D
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Magnus Brobeck » 2015-10-05/14:42

Håkan skrev:
Hasse Gustafsson skrev:Återigen visa på papper att det blir efektskillnad mellan 95 och 98oktan :!:

Luft/oljekyld 1200cc boxer är optimerad för 98 oktan.
Motorn har "knackningssensorer" som känner av ett lägre oktantal.
Motorstyrningen ändrar då tändläget för att förhindra att motorn spikar.
Det för ändrade tändläget resulterar i att motorn går något varmare.
Motorstyrningen ger då också något mera bränsle för att kyla motorn.
På papper kan du få det om du skriver ut det här inlägget. ;)


Enig

Marginellt högre förbrukning är för mitt vidkommande fastlagt till styvt 3% genom empiriska försök från 3 olika R1200 xx genom åren. När nu 98 "bara kostar" ca 3-4% mer så är ju den ekonomiska effekten av att följa tillverkarens rekommendation i princip kostnadsneutral mot alternativet att INTE göra det.

Att man dessutom spar 8000:- på att inte behöva köpa en effektljuddämpare för att få 3 hästar extra eftersom man får dessa via soppan gör inte saken sämre. :D

Känns som en "no brainer" att tanka dyrt.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2015-10-05/16:48

Nu ser då jag en viss skillnad i priset 13,30 på Shell för 98oktan
12,01/l för 95oktan.
Hojen drar ca 0,45-0,5
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2015-10-05/16:51

Håkan skrev:
Hasse Gustafsson skrev:Återigen visa på papper att det blir efektskillnad mellan 95 och 98oktan :!:

Luft/oljekyld 1200cc boxer är optimerad för 98 oktan.
Motorn har "knackningssensorer" som känner av ett lägre oktantal.
Motorstyrningen ändrar då tändläget för att förhindra att motorn spikar.
Det förändrade tändläget resulterar i att motorn går något varmare.
Motorstyrningen ger då också något mera bränsle för att kyla motorn.
På papper kan du få det om du skriver ut det här inlägget. ;)

Hej Håkan,

Med papper menar jag en graf/diagram från rullande landsväg.
Men det kanske var svårt att förstå?
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Anders Nedemark » 2015-10-05/17:41

Hasse Gustafsson skrev:
Håkan skrev:På papper kan du få det om du skriver ut det här inlägget. ;)
Men det kanske var svårt att förstå?


Det var nog menat på skoj, med glimten i ögat ;)
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Lindeberg » 2015-10-23/07:53

Det där snurrhjulet på vänsterhandtaget, används det till annat än GPS?

Jag funderar på att köpa GS/GSA och klurar på om jag ska lägga till alla tusenlappar för denna gps. Redan nöjd med min Rider 400 som gps, men Nav V är ju en snygg lösning i och med att man kan styra menyer från styret, se massa data osv. Vad tycker ni som kör med den?
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-10-23/09:04

Lindeberg skrev:Det där snurrhjulet på vänsterhandtaget, används det till annat än GPS?

Jag funderar på att köpa GS/GSA och klurar på om jag ska lägga till alla tusenlappar för denna gps. Redan nöjd med min Rider 400 som gps, men Nav V är ju en snygg lösning i och med att man kan styra menyer från styret, se massa data osv. Vad tycker ni som kör med den?

På GS/GSA är det enbart GPS:en som styrs med "tumhjulet". (Det är annorlunda på t ex K1600, där tumhjulet även kontrollerar en hel del funktioner på själva hojen - körprogram, sätesvärme och ljus är någraexempel).
Har en Nav 5 som jag använder på flera hojar, och jag uppskattar verkligen tumhjulet på GS:en - både zoom-funktionen och möjligheten att snabbt växla till t ex färddator-funktioner är väldigt praktisk.
När jag kör med Nav 5 utan tillgång till "tumhjulet", blir det att jag inte använder de finesserna alls.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nyköp R1200 GSA, tips?

Inläggav Lindeberg » 2015-10-24/18:41

Tack för info Gunnar. Låter som att man inte behöver ångra sig om man beställer en GS med nav. Jag tyckte jag läste nånstans om att kurviga vägar även hittas av Garmin numer. En härlig funktion jag gillar med min rider


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst