Hojen dör plötsligt.

Hojen dör plötsligt.

Inläggav Max Mad » 2015-08-24/20:52

Hej hopp !

Har vid två tillfällen upplevt någonting mycket märkligt, senast igår, förra gången på väg upp till Kovlandsträffen.

Vad som inträffade var att hojen helt plötsligt, utan någon som helst yttre påverkan, på väg i god hastighet, helt plötsligt bara stänger ner helt och hållet.

I går startade den ganska omgående och fungerade som den skulle resten av dagen, men vid det tillfället då jag skulle upp till Kovlandsträffen, var jag tvungen att köra in till vägkanten och stänga av tändningen, för att ånyo kunna starta om hojen.

Spontant tänker jag att det måste vara ett elfel, men att lokalisera det är väl som att leta efter en nål i en höstack. I september skall hojen in på service hos Kenneths och jag kommer att påtala detta för Martin, men om någon känner igen problemet, vore det tacksamt om vederbörande kunde förklara fenomenets uppkomst.

Eller är det bara BMW som vill påminna om att garantin och perioden då goodwillreparationer tas emot är slut :mrgreen: ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Hojen dör plötsligt.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-08-24/21:10

En enkel sak: Kolla så båda batterikablarna är ordentligt fastdragna i bägge ändar!

Sen undrar jag vad Du menar med "stänger ned helt och hållet" - är det bara motorn som dör, eller slocknar allt elektriskt också? Eller bara vissa funktioner? Kan ha betydelse för felanalysen....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hojen dör plötsligt.

Inläggav BrooklynS » 2015-08-24/21:19

Tändningslåset! Kolla kablaget på anslutningarna på låsets undersida.


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Hojen dör plötsligt.

Inläggav Max Mad » 2015-08-24/21:54

Gunnar Elmgren skrev:En enkel sak: Kolla så båda batterikablarna är ordentligt fastdragna i bägge ändar!

Sen undrar jag vad Du menar med "stänger ned helt och hållet" - är det bara motorn som dör, eller slocknar allt elektriskt också? Eller bara vissa funktioner? Kan ha betydelse för felanalysen....

Hej Gunnar. Förstår att det är svårt att ge ett vettigt svar utifrån den informationen som jag gav.

Faktum är att jag inte hann eller snarare, reflekterade över om det var hela det elektriska systemet som la av, eller om det ( i detta fall) bara var motor som slocknad.

Förstår att denna informationen inte hjälper till att finna en förklaring till varför motorn plötsligt dör.

Sedan har jag naturligtvis själv tänkt tanken att det kan vara glapp i batteriet (men det har jag inte kontrollerat ännu :oops: ).

Vad jag avsåg med min fråga, var mer i kontexten om någon annan upplevt detta fenomen, i rörelse s a s.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Hojen dör plötsligt.

Inläggav Max Mad » 2015-08-24/22:50

BrooklynS skrev:Tändningslåset! Kolla kablaget på anslutningarna på låsets undersida.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Tack för det !

Det förefaller vara en högst rimlig förklaring till fenomenet (tillsammans med en uppsjö andra tänkbara förklaringar :lol: :lol: :lol: :mrgreen:).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Hojen dör plötsligt.

Inläggav jonas_105 » 2015-08-28/15:12

Kolla om du inte har nåt glapp i brytaren till sidostödet.
https://www.youtube.com/watch?v=kWVEAMZ7jMg
jonas_105
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-11-01/14:55

Re: Hojen dör plötsligt.

Inläggav Max Mad » 2015-08-28/16:10

jonas_105 skrev:Kolla om du inte har nåt glapp i brytaren till sidostödet.
https://www.youtube.com/watch?v=kWVEAMZ7jMg
Tack för tipset !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst