Känner igen diagnosen, vad är att göra ?Thomas Stadin skrev:Efter två säsonger på förra hojen, en 1200GSA -11, började den mattsvarta färgen på centralstödet att färgas roströd
Efter tre säsonger på nuvarande 1200GS -13 ser det likadant ut
Ytskikten på centralstöden kunde ha varit bättre
Tony Johansson skrev:Känner igen diagnosen, vad är att göra ?Thomas Stadin skrev:Efter två säsonger på förra hojen, en 1200GSA -11, började den mattsvarta färgen på centralstödet att färgas roströd
Efter tre säsonger på nuvarande 1200GS -13 ser det likadant ut
Ytskikten på centralstöden kunde ha varit bättre
Bra idé !!Thomas Stadin skrev:Tony Johansson skrev:Känner igen diagnosen, vad är att göra ?Thomas Stadin skrev:Efter två säsonger på förra hojen, en 1200GSA -11, började den mattsvarta färgen på centralstödet att färgas roströd
Efter tre säsonger på nuvarande 1200GS -13 ser det likadant ut
Ytskikten på centralstöden kunde ha varit bättre
1) Demontera stödet
2) Ta med stödet och sök upp kvalitetsansvarig på BMW i Tyskland
3) Tvinga hen att böja sig framåt
4) ...
Håller nog på förslag 1 .Gunnar Elmgren skrev:Jag ser tre alternativ:
1) Låt det hela vara, och stå ut med att det är fult - det lär ta många år innan stödet rostar sönder.
2) Borsta bort löst sittande rost och färg med en stålborste, och penselmåla med Corrostabil eller liknande.
3) Ta loss stödet, och lämna det för blästring och pulverlack.
Tror att jag inte ingår i den kategorin . Tvätta, tanka och serva enligt föreskrift tycker jag är tillräckligt. Men det är klart, man kan ju ändra sig (men i detta fall är jag inte optimist).Austin skrev:(.. ) men det ingår om man är noga motorcyklist.
Nu när du nämner det, så lät jag montera ett skydd mot grussprut hos TT när jag var där förra året på just centralstödet efter det att jag noterat att det börjat rostar på nämnda.Gunnar Elmgren skrev:Kanske en "bortglömd" affärside för Touratech, Wunderlich eller rentav BMW själva, att börja sälja skitdyra skyddsplattor till centralstödet...??
Minns inte vad jag betalade för den. Kanske är det beroende på förnekelse/bortträngningseffeken , eller ren och skär glömska .Thomas Stadin skrev:Tony,
Hur mycket kostade plattan?
Själv hade jag helst sett att BMW målat centralstöden med någon rostbeständig färg.
Min nästa GS byggs i Januari och på den kommer jag att skydda centralstödet med några varv eltejp innan jag tar ut den i trafik.
Kovlingen skrev:Rost! Du kör för lite ! På räserbanor växer inget gräs
"Softies dos nothing right"
Kovlingen skrev:Till tvärstaget borde det gå att få tag på en bit av detta . Finns troligen i rätt grovlek .
Buster skrev:Jag är innerligt glad att jag inte är BMW-återförsäljare.
Roland Karlsson D4 skrev:Sällar mig bakom Mimmis tips ovan i detta forum.
Försöker själv använda mig av hammarlack/hammerite till metallytor som riskerar blästras av stensprut!
En släkting använder hammarlack för att bättringsmåla traktorskopor och släpvagnsdetaljer.
Tillika lackas traktorns och släpvagnens hjul också med hammarlack!
En annan produkt är svart mekanlack alternativt ngn 2-komponent härdlack som ger en superhård yta! Hammarlacken är ändå att föredra då den inte spricker och flagar! Dock som alltid är underarbetet a och o, rengöring och avfettning, avslipning och ett varv till med avfettande thinner el motsv. Pulverlack enl ovan är också en bra lackmetod!
Är benägen att hålla med. Men något skall man spara in på, för att hålla kostnaderna nere.Thomas Stadin skrev:Roland Karlsson D4 skrev:Sällar mig bakom Mimmis tips ovan i detta forum.
Försöker själv använda mig av hammarlack/hammerite till metallytor som riskerar blästras av stensprut!
En släkting använder hammarlack för att bättringsmåla traktorskopor och släpvagnsdetaljer.
Tillika lackas traktorns och släpvagnens hjul också med hammarlack!
En annan produkt är svart mekanlack alternativt ngn 2-komponent härdlack som ger en superhård yta! Hammarlacken är ändå att föredra då den inte spricker och flagar! Dock som alltid är underarbetet a och o, rengöring och avfettning, avslipning och ett varv till med avfettande thinner el motsv. Pulverlack enl ovan är också en bra lackmetod!
Det hade ju varit fantastiskt bra om BMW redan från början hade lagt på ett ytskikt som stått emot påfrestningarna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst