Däckval för on/offrad + långtouring

Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Lim-Harry » 2016-01-31/12:01

Hej!

Kör just nu runt med Anakee 3 asfaltsdäck, men dessa är lite för sladdiga offroad..

Har för avsikt att även klämma längre sträckor i sommar, typ Norge och Alperna, där det blir blandat underlag.

Vad har ni för erfarenhet av ex. Anakee Wild, K60 Scout, TKC80 och Karoo 3?

När jag kör asfalt blir det inte sällan "aktiv körning" varpå jag vill ha bra grepp med fullt nedlägg, men även att däcken klarar lagom offroadkörning :)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Lim-Harry
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-01-31/11:55

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Thomas Stadin » 2016-01-31/12:47

Lim-Harry skrev:Hej!

Kör just nu runt med Anakee 3 asfaltsdäck, men dessa är lite för sladdiga offroad..

Har för avsikt att även klämma längre sträckor i sommar, typ Norge och Alperna, där det blir blandat underlag.

Vad har ni för erfarenhet av ex. Anakee Wild, K60 Scout, TKC80 och Karoo 3?

När jag kör asfalt blir det inte sällan "aktiv körning" varpå jag vill ha bra grepp med fullt nedlägg, men även att däcken klarar lagom offroadkörning :)

Tack på förhand!


Universaläcket som du efterfrågar finns tyvärr inte.
De andra däcken du nämner fungerar inte för aktiv körning på asfalt samt att de skulle ta slut halvvägs genom Tyskland.
"Bra grepp med fullt nedlägg" får du endast med riktiga asfaltdäck.
Däcken du har är en kompromiss. De är sk 90/10-däck avsett för 90% asfalt och 10% grus.
Andra "90/10-däck" är Metzeler Tourance NEXT och Dunlop TrialSmart. Ingen av dessa däck ger dig någon bättre upplevelse på grus, men däremot anses de vara bättre på asfalt.

En omgång extrafälgar med riktiga grusdäck skulle förändra situationen. Tar du då mc:n på släp till alperna skulle du även kunna ta med extrafälgarna och byta hjul beroende på rutt.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Lim-Harry » 2016-01-31/12:59

Thomas Stadin skrev:Universaläcket som du efterfrågar finns tyvärr inte.
De andra däcken du nämner fungerar inte för aktiv körning på asfalt samt att de skulle ta slut halvvägs genom Tyskland.
"Bra grepp med fullt nedlägg" får du endast med riktiga asfaltdäck.
Däcken du har är en kompromiss. De är sk 90/10-däck avsett för 90% asfalt och 10% grus.
Andra "90/10-däck" är Metzeler Tourance NEXT och Dunlop TrialSmart. Ingen av dessa däck ger dig någon bättre upplevelse på grus, men däremot anses de vara bättre på asfalt.

En omgång extrafälgar med riktiga grusdäck skulle förändra situationen. Tar du då mc:n på släp till alperna skulle du även kunna ta med extrafälgarna och byta hjul beroende på rutt.


Tack för svar. Har kikat en del på extrafälgar med dessa är snordyra att köpa nya, får hålla koll efter beggade isf. Vilka av dessa jag nämnde håller längst? Vet att TKC80 kan ta slut lite snabbare.
Användarvisningsbild
Lim-Harry
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-01-31/11:55

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Schelin » 2016-01-31/15:43

Jag hade Anakee 3 på min gamla hoj. På den nya satt Karoo 3 som jag kör med nu. Jag tycker inte att grusegenskaperna är så mycket bättre på dessa att det uppväger den kortare livslängden och de sämre asfaltsegenskaperna. Bytte nyligen bakdäcket då det snabbt slets ned av min asfaltsåkning. Nästa gång det är dags byter jag förmodligen tillbaka till A3 eller liknande. Har också råkat ut för ett par oväntade släpp, både på grus och på väg, så jag törs inte riktigt lita på mina Karoo. Upplevde mina Anakee som mer förutsägbara även om de såklart sladdar mer på grus.
Schelin
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2015-01-09/18:12

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Magnus von Melen » 2016-01-31/15:57

Jag har nu kört slut på en omgång K60 scout. Dom räckte ungefär 1500mil och har på det hela taget fungerat bra. Har aldrig upplevt några spännande släpp vid nedlägg. Det jag har att invända mot är relativt högt "rulljud" och en känsla av sämre grepp vid kraftig inbromsning rakt fram på asfalt, tycker abs gått in oftare än jag upplevt med andra däck. Men jag har mest erfarenhet av renare asfaltsdäck så det kan helt enkelt vara det grövre mönstret och inget märkesspecifikt.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-01-31/16:21

Kikade på nya Michelin Anakee Wild nu på MC-mässan - verkar lovade, men som vanligt är jag skeptiskt tills jag provat. Det finns inga "allround-däck", det är bara frågan om vad man prioriterat bort.
Kommer i vår i "storhojsdimensioner" (19" fram/brett 17" bak), i lite smalare bakdimension samt 21" fram är budet leverans i aug-sep.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Magnus von Melen » 2016-01-31/16:42

Synd, jag tyckte Anakee Wild verkade lovande men jag behöver däck till våren.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-01-31/16:46

Magnus von Melen skrev:Synd, jag tyckte Anakee Wild verkade lovande men jag behöver däck till våren.

Jag frågade specifikt om F800GS-dimensioner (som även jag behöver till våren).
Tyvärr, det är aug-sep som gäller.
170/60-17 och 120/70-19 finns om några veckor.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Magnus von Melen » 2016-01-31/16:54

Kanske får bli en omgång K60 igen då. Vet inte riktigt vad som skulle kunna vara ett bra alternativ i dom dimensionerna jag behöver och K60 har inte varit dåliga. Enda gången det varit lite väl spännande var när sonen lurade med mig på ren endurokörning förra våren :D . Även om hans kompisar på 600 kubiks KTM:er kallade det "familjegurus".
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-01-31/17:00

Magnus von Melen skrev:Vet inte riktigt vad som skulle kunna vara ett bra alternativ i dom dimensionerna jag behöver och K60 har inte varit dåliga.

Vad Du gör, glöm Karoo 3. Hemska på alla underlag, och håller dåligt.
K60 är en rätt bra kompromiss, men vill man att det håller i lite mer på löst underlag kan Mitas E09 (Alt E10), vara ett ganska bra val. Hyfsat billigt, utmärkt på grus, och vettig livslängd.
Nackdelar är at dom låter lite, och att framdäckets klackar lätt blir snedslitna.
Funkar fint på asfalt också!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Thomas Stadin » 2016-01-31/18:21

Om du vill ha ett renodlat däck för asfalt kommer Dunlop med RoadSmart III.

Testade Michelin Pilot Road 4 Trial förra säsongen men bakdäcket gillade inte kombinationen tung last/värme/glatt humör/kurviga vägar utan tog slut i förtid.
Det finns andra förare här som har helt andra erfarenheter av PR4 Trial.

Pirelli Scorpion Rally är ett annat grusdäck i samma kategori som TKC80 men liksom övriga i klassen - inget för asfalten.

Mina erfarenheter begränsar sig till dimensionerna 120/70-19 och 170/60-17, dvs GS/LC-dimensioner.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Magnus von Melen » 2016-01-31/20:20

Blir nog inte så mycket enduro i år, i bästa fall en och annan grusväg, är jag rädd. Och så nån storbanedag med SMC på det.
Kanske kan testa Mitas E-08 eller E-07 den här säsongen.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Olof Eriksson » 2016-01-31/23:24

Till en F800 GS hara jag själv dragit slutsatsen att Mitas E10 dakar fram inte är så lyckad! Jag har den pålagd nu och jag saknar Mitas E09 Dakar! E10 är inte bra i något läge i jämförelse emot E09. Dvs på min F800 GS. Tror E10 är gjort för tyngre MC alternativt högre farter än det som tillåts i sverige.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Max Mad » 2016-05-19/11:57

För att slippa starta ytterligare en tråd i ämnet och för att jag är alldeles för lat för att orka leta, ställer jag frågan i denna tråd, då rubriken skvallrar om vad det handlar om.

Som jag varit inne på tidigare, går jag i planerna att köra till Marocko nästa vår (2017), och då det visat sig vara omständigt att skeppa hojen till lämplig utgångspunkt/skifta (medhavda ?) däck i t ex. Spanien, så återstår bara alternativet att man helt enkelt kör genom Europa,T o R.

Frågan är, vilka däck är den bästa kompromissen, som klarar av ett sådant äventyr, T o R ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Thomas Stadin » 2016-05-19/12:25

Tony Johansson skrev:För att slippa starta ytterligare en tråd i ämnet och för att jag är alldeles för lat för att orka leta, ställer jag frågan i denna tråd, då rubriken skvallrar om vad det handlar om.

Som jag varit inne på tidigare, går jag i planerna att köra till Marocko nästa vår (2017), och då det visat sig vara omständigt att skeppa hojen till lämplig utgångspunkt/skifta (medhavda ?) däck i t ex. Spanien, så återstår bara alternativet att man helt enkelt kör genom Europa,T o R.

Frågan är, vilka däck är den bästa kompromissen, som klarar av ett sådant äventyr, T o R ?


Marocko är väl offroad och då vill du absolut ha de grusigaste grusdäcken på din tunga mc.
Grusdäcken har tyvärr inte livslängden som krävs för 700 mil transport på asfalt.
En kompromiss vore 90/10-däck men de är inget kul i den afrikanska sanden.
Ring/maila och förboka grusdäck hos en lokal mc-verkstad i Spanien.
Är det till och från Solkusten som båten går så finns BMW i Marbella. De servar turisternas BMW och Posche samt behärskar engelska.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2016-05-19/12:34, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Max Mad » 2016-05-19/12:31

Thomas Stadin skrev:Marocko är väl offroad och då vill du absolut ha de grusigaste grusdäcken på din tunga mc.
Grusdäcken har tyvärr inte livslängden som krävs för 700 mil transport på asfalt.
En kompromiss vore 90/10-däck men de är inget kul i den afrikanska sanden.
Ring/maila och förboka däck hos en lokal mc-verkstad i Spanien.
Bra där Thomas !!

Min tanke var annars att det (kanske) skulle kunna gå och köra på sådana där däck men mittremsa, som diskuterats tidigare i en annan tråd, vad det gäller offroad/grusdäck för asfaltstransport.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Max Mad » 2016-05-19/13:01

Thomas Stadin skrev:Är det till och från Solkusten som båten går så finns BMW i Marbella. De servar turisternas BMW och Posche samt behärskar engelska.
Jag tänker att båten utgår från Gibraltar, men om någon annan har andra uppgifter, tas de tacksamt emot.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Thomas Stadin » 2016-05-19/15:34

Tony Johansson skrev:
Thomas Stadin skrev:Är det till och från Solkusten som båten går så finns BMW i Marbella. De servar turisternas BMW och Posche samt behärskar engelska.
Jag tänker att båten utgår från Gibraltar, men om någon annan har andra uppgifter, tas de tacksamt emot.


Barcelona, Sete, Genova...

http://www.go-ferry.com/ferry-to-from-morocco.html?gclid=CjwKEAjwyPW5BRCC3JaM7qfW_FwSJACM3jz923eEGp4jwyKnzyHWUGRo0Qwnkf7rQNKNKicWQELNNBoC4DXw_wcB
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Max Mad » 2016-05-19/17:05

Thomas Stadin skrev:
Tony Johansson skrev:
Thomas Stadin skrev:Är det till och från Solkusten som båten går så finns BMW i Marbella. De servar turisternas BMW och Posche samt behärskar engelska.
Jag tänker att båten utgår från Gibraltar, men om någon annan har andra uppgifter, tas de tacksamt emot.


Barcelona, Sete, Genova...

http://www.go-ferry.com/ferry-to-from-morocco.html?gclid=CjwKEAjwyPW5BRCC3JaM7qfW_FwSJACM3jz923eEGp4jwyKnzyHWUGRo0Qwnkf7rQNKNKicWQELNNBoC4DXw_wcB
Epitetet "Världens bästa forum " är sannerligen ingen överdrift :D, tack Thomas !

Men efter en snabb titt på kartan i länken, kan jag konstatera att det blir (i mitt fall) aktuellt att avgå från Gibraltar, annars missar jag att få mata aporna på Gibraltarklippan, och det går ju inte för sig.

Sedan är överfarten (i tid räknat) försumbar, jämfört med alternativen.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Thomas Stadin » 2016-05-19/17:49

Tony Johansson skrev:
Thomas Stadin skrev:
Tony Johansson skrev:Jag tänker att båten utgår från Gibraltar, men om någon annan har andra uppgifter, tas de tacksamt emot.


Barcelona, Sete, Genova...

http://www.go-ferry.com/ferry-to-from-morocco.html?gclid=CjwKEAjwyPW5BRCC3JaM7qfW_FwSJACM3jz923eEGp4jwyKnzyHWUGRo0Qwnkf7rQNKNKicWQELNNBoC4DXw_wcB
Epitetet "Världens bästa forum " är sannerligen ingen överdrift :D, tack Thomas !

Men efter en snabb titt på kartan i länken, kan jag konstatera att det blir (i mitt fall) aktuellt att avgå från Gibraltar, annars missar jag att få mata aporna på Gibraltarklippan, och det går ju inte för sig.

Sedan är överfarten (i tid räknat) försumbar, jämfört med alternativen.


Det går att mata aporna i Gibraltar även om du åker båt från Barcellona!
Välj bara Gibraltar som destination istf Marocko.
Nattbåt är ALLTID att föredra framför motorvägstransport på mc.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Max Mad » 2016-05-19/18:17

Aha, där ser man ! Det blir nog till att börja forska lite i detta när det finns en ledig stund över. Är i detta nu på jobbet, men å andra sidan så är det ingen brådska :mrgreen:.

Kanske dags att återgå till trådens ursprungsfråga :? :mrgreen: :o :oops:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2016-05-19/20:40

Jag har för mig att båten till Afrika (Ceuta eller Tanger) går från Algeciras, strax väster om Gibraltar!!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Max Mad » 2016-05-19/20:43

Lars-Erik Holmberg skrev:Jag har för mig att båten till Afrika (Ceuta eller Tanger) går från Algeciras, strax väster om Gibraltar!!

Tack Lars -Erik, tror inte att det kommer att bli något stort problem att hitta anknytning till Marocko från Gibraltar.

Tror snarare att det är svårare att hitta ett par däck som är lämpliga för denna typ av resa ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Max Mad » 2016-05-20/12:18

Det har inkommit förslag på dessa däck som skulle kunna vara lämpliga att köra på, från Sverige till Marocko (och ev. tillbaka), Mitas 07.

Någon som har synpunkter på det ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Aenohe » 2016-05-21/16:02

Hade Anakee 3 hojen(2015) kom med de. Har åkt(endast asfalt) 2000 mil på dem innan var tvungen att byta, de har sämre väggrepp men bra livslängd.

Nu har Michelin Pilot Road 4 Trial de känns mycket-mycket bättre på asfalt, jag är inte erfaren förare men skillnaden är märkligt och jag känner mig tryggare med bättre väggrepp. Jag är väldigt tveksam att de kommer att hålla lika långt som Anakee 3 men kommer att byta de varje år med glädje.

Jag kör mycket runt 2000 mil per säsong och bara på asfalt, 2 långa resor genom Europa per sommar och resten runt om Stockholm. Michelin Pilot Road 4 Trial känns jätte-bra för mina behöv.
BMW R1200GS-2015
Användarvisningsbild
Aenohe
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-05-21/14:25
Ort: Stockholm

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Max Mad » 2016-05-22/19:42

Aenohe skrev:Hade Anakee 3 hojen(2015) kom med de. Har åkt(endast asfalt) 2000 mil på dem innan var tvungen att byta, de har sämre väggrepp men bra livslängd.

Nu har Michelin Pilot Road 4 Trial de känns mycket-mycket bättre på asfalt, jag är inte erfaren förare men skillnaden är märkligt och jag känner mig tryggare med bättre väggrepp. Jag är väldigt tveksam att de kommer att hålla lika långt som Anakee 3 men kommer att byta de varje år med glädje.

Jag kör mycket runt 2000 mil per säsong och bara på asfalt, 2 långa resor genom Europa per sommar och resten runt om Stockholm. Michelin Pilot Road 4 Trial känns jätte-bra för mina behöv.
Jaja, smaken är som baken. Själv var jag väldigt nöjd med mina Anakee 3.

Men den egentliga stötestenen är vad för sorts däck man skall införskaffa för en tripp till Marocko, som håller ToR ,samt går att köra med på landsväg såväl som på offroad.

Men sådana däck finns väl inte, kan jag tänka.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav BrooklynS » 2017-08-23/11:41

Gammal tråd men aktuellt ämne. Någon som har erfarenhet av dessa däck? Verkar ju riktigt fina för blandade underlag.

http://advrider.com/index.php?threads/p ... r.1241493/
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Olof Eriksson » 2017-08-23/16:24

Räcker det inte att ta exakt samma diskussion i tråden om nabba däck? ;)

viewtopic.php?t=25374
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav BrooklynS » 2017-08-23/16:43

Olof Eriksson skrev:Räcker det inte att ta exakt samma diskussion i tråden om nabba däck? ;)

http://bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?t=25374


Jo, men jag var före som du kanske såg... 8-) :lol:
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Olof Eriksson » 2017-08-23/17:06

Men den har ju varit igång sen i våras om just detta däck :P
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Hasse Gustafsson » 2019-02-06/10:56

Väcker lite liv i en gammal tråd. Våren närmar sig förhoppningsvis :)
Jag söker efter ett framdäck till min GS1200 som är ett bra asfaltdäck.
Grusegenskaper är inte aktuellt! Har idag Anakee3 som framdäck.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-06/11:48

Skall Du bara köra asfalt, gäller väl premiummärkenas sporttouringdäck både fram och bak? MOTORRAD brukar testa årligen. Såvitt jag minns, kom Dunlop Roadsmart III ut som etta senast - men den intressantaste kommentaren i testet var, att skillnaderna mellan det bästa och "sämsta" däcket var så små.
ERGO: Motsvarande svålar från Bridgestone, Continental, Metzeler, Michelin (Pilot Road 4/5) eller Pirelli (Angel GT) kommer rimligen inte att göra Dig besviken. (Jag har inte i de andra märkenas "tillnamn" på sina sporttouringdäck i huvudet, men det bör vilken välsorterad handlare som helst ha.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav BrooklynS » 2019-02-06/12:22

Hasse Gustafsson skrev:Väcker lite liv i en gammal tråd. Våren närmar sig förhoppningsvis :)
Jag söker efter ett framdäck till min GS1200 som är ett bra asfaltdäck.
Grusegenskaper är inte aktuellt! Har idag Anakee3 som framdäck.


Vad har du för bakdäck? Det är ibland direkt oklokt att blanda fram- och bakdäck eftersom de oftast är anpassade att monteras parvis.

Kör du Anakee 3 bak kan du gott fortsätta med Anakee 3 också fram, då det är ett utmärkt asfaltsdäck (om än något högljutt).
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Erik Nilsson » 2019-02-06/12:41

Ska det vara bara asfalt så kan jag tipsa om att angel gt fanns för en billig slant på däck online nyligen.

Men rekommenderar att du läser Motorrads däcktest för sporttouringdäck, finns gratis på deras hemsida :)

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-06/13:42

Till vad som skrivits ovan kan läggas, att premiummärkenas sporttouringdäck numera, enligt MOTORRAD, har så fina prestanda, att de kan rekommenderas även på rena sporthojar/superbikes för dem, som inte är mer eller mindre renodlade banåkare. Vid legal körning på väg kommer renodlade sportdäck aldrig upp i optimal arbetstemperatur, medan sporttouringdäcken gör det - och alltså funkar bättre på gata och väg.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav BrooklynS » 2019-06-10/18:12

Efter många mil på Anakee 3 så börjar framdäcket sjunga på sista versen och det andra bakdäcket i ordningen har kanske hälften kvar.

Beställde därför en uppsättning Pirelli Scorpion Rally STR att skifta till och det skall bli intressant att se hur många mil jag får ur dem.

Jag kör inte ”offroad” utan väg, men både asfalt och grus.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav BrooklynS » 2019-08-30/17:23

Har nu lagt ett antal hundra mil på STR, både knixkurser på asfalt, långturer med två personer på grus och asfalt och även snart 100 mil på stigar och det man nog faktiskt skall kalla ”terräng”.

Otroligt bra däck. Det skottar sig fram i vattenfyllda lerspår och klättrar fint ur hjulspår på grus. Jättebra grepp på asfalt, relativt tyst och komfortabelt på asfalt och är framförallt förutsägbart på alla underlag.

Kan rekommenderas!


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav MrAnderz » 2019-08-30/21:46

Kan bidra med åsikt i ämnet. Anakee wild går att lägga ner till skrap även i ösregn. Efter ett par veckors körning på bana med höfartsslalom och pressande till gränsen av vad en 1250gs kan klara av har jag bara gott att säga om de däcken. Hojen har rullat 260 mil och börjar bli något slitet i kanterna. Framdäcket visar lite krusningar (däck-krull-skoffs) i ytterkanterna men då har det också pressats till gränsen. (Träning inför ett mc test)

På min 800gsa sitter det Anakee 3 som rullat 1.100 mil i dagsläget och kommer förmodligen rulla lika långt till. Dock har det inte körts i närheten lika hårt som med 1250:an

Gammal tråd, jag vet, men ändå aktuellt när det gäller däckförslag.
MrAnderz
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2017-06-22/20:24

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav MrAnderz » 2019-08-31/08:12

Får rätta mig här. Anakee Adventure är det 1250:an rullar på...
MrAnderz
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2017-06-22/20:24

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Konsument » 2019-08-31/09:36

Framgår inte om du kört Anakee Adventure på grus.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav MrAnderz » 2019-08-31/18:12

Jodå den har körts en hel del på grus också. Det är ju svårt att bedöma grepp på grus med en hoj som i praktiken nästan kör sig själv men det är fullt tillräckligt med grepp. Går att driva ut den i kontrollerade bredsladdar i kurvor och hojen uppträder väldigt balanserat i bromsning.

För övrigt premiär på att lägga omkull hojen idag. Fastnade med höger fot mellan asfalt och underdel motor (vet inte hur sjutton det gick till) i en skarp vändning (sänkt chassi) med tvåans växel i och i samma stund "tappade" jag kopplingen=motorstopp och nedlägget var ett faktum. Uppringningen till BMW call center fungerade dock klanderfritt (hade ingen aning om hur man stänger av den pågående nedräkningen för nödsamtalet) Hade inte dessa däck gett sådant enormt grepp hade jag aldrig vågat lägga ner hojen så skarpt så kanske däcken är för bra....
MrAnderz
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2017-06-22/20:24

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Konsument » 2019-09-01/12:03

Ibland blir det lite fel. Men hellre i låg fart än hög. ;-)

Tack för kompletteringen.
Fann https://www.youtube.com/watch?v=rS3JDz3j3nI
Bitivis fina vyer och någon omkullkörning. Kanske kan vägleda ytterligare i däcksval.

Sedan fanns det mängder med andra tester och åsikter...
Ingen brist på valmöjligheter. :-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Däckval för on/offrad + långtouring

Inläggav Dennis Johansson » 2020-05-05/05:03

Är det någon som kört både med Road5 trail och Anakee adventure?
Road 5 Trail (R5T)är ju ett rent landsvägs däck.
Medan Anakee Adv (AA)verkar va bra på grus.


Enligt ovan går tydligen AA att köra hårt på bana även när det är blött och funkar bra när det är blött.

Senaste Anakee däck jag haft var 2.

Jag bytte då till Pilot Road för att få ut mer mil.

Nu kostar på en firma ett sett AA 250kr mer en R5T.
Så skulle gärna få reda på miltalen mellan AA och R5T.

I övrigt verkar AA ha vägenskaper nog och grepp att göra R5T onödiga.
Hur kvickstyrda är de mot varandra?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst