av Gunnar Elmgren » 2016-04-08/16:31
Jag är benägen att hålla med Håkan om, att Du ska satsa på en så ny GS som Du har råd med.
Sen går uppfattningarna isär en aning (hoppas Du har överseende med mig, Håkan!) - vi råkar ha tre olika GS-hojar i garaget - en R1200GS -16 (min "fin-touringhoj"), F800GS -12 (min "äventyrshoj") och F650GS Twin 08 (hustruns touring-maskin).
Om något skulle tvinga mig att bara behålla en enda hoj, skulle det utan tvekan bli F800GS!
Förvisso har den kedja, men det där med att behöva smörja stup i ett har jag till viss del kompenserat med en automatisk kedjesmörjare (Scottoiler) - det räcker att fylla på behållaren efter 150-200 mil, så hålls kedjan både smord och hyggligt ren. Jag brukar rengöra kedjan då jag stortvättar hojen, vilket i ärlighetens namn inte sker särskilt ofta....
Skillnaden mellan F800GS och R1200GS är ganska stor, även om hojarna kan tyckas vara snarlika.
800:an har förnämliga egenskaper för körning på grus- och skogsvägar med sitt 21" framhjul, goda markfrigång och långa fjädringsväg. Hojen är lättkörd och trots sin ansenliga vikt (en bit över 200 kg) inte jobbig ens på rena kostigar, och den tål mycket stryk utan att gå sönder. Med en bättre sadel än originalet klarar man lätt långa dagsetapper, både effekt och komfort räcker gott för allt utom ren Autobahn-körning i riktigt högt tempo. Hyfsat bränslesnål är den också, 17-literstanken ger en räckvidd på runt 35 mil med lite marginal.
1200:an är också lättkörd, att den väger 240 kg fulltankad märks inte! Den har komfort, prestanda och räckvidd som räcker i alla lägen - 20 liter ger ungefär samma räckvidd som 800:an. 125 hk ger riktigt bra klipp i motorn, och bromsarna är i världsklass (gäller även lite äldre R1200GS).
En långfärdshoj av rang - jag håller den för en bättre touringmaskin än många rena touringhojar, och tar asfalten slut är det ingen större sak - GS:en fixar både grus- och skogsvägar galant.
Men när det börjar bli traktorstigar, halt eller löst underlag med gropar, stenar och rötter, då blir den ohjälpligt efter 800:an. Bredare däck, mindre framhjul, sämre markfrigång, kortare fjädringsväg och högre vikt går inte att trolla bort. Dessutom är 1200:an ömtåligare än 800:an, en vältning kan ge kostsamma konsekvenser medan 800:an i allmänhet bara är att resa upp och köra vidare med.
800:ans "lillebror" F650GS är också en kapabel maskin. I grunden är det samma hoj som F800GS, fast 800-kubiksmotorn har 14 hk lägre effekt (samma maskin rent tekniskt) i 650, framhjulet är mindre och chassiet är enklare med kortare fjädringsväg och lägre markfrigång - F650GS är därmed ganska lik R1200GS i sina "offroad-egenskaper", men har såklart sämre prestanda och komfort. Trots allt en en mycket kompetent allround-maskin, för högst rimliga pengar. Uppdaterades till F700GS i och med 2013 års modell.
För ännu mindre pengar kan man få föregångaren, F650GS/Dakar av årsmodellerna 00-07 med encylindrig 650-motor. De hojarna är slitstarka, lättkörda och väldigt allround - "vanliga" GS motsvarar ungefär den nyare F650/700, medan F650GS Dakar är mer lik F800GS.
Vilken som är bäst val handlar om användningsområde, och var det får kosta - och inte minst viktigt, vilken man gillar bäst!
Är budgeten begränsad, får man en nyare hoj med färre mil, och med lägre drift- och underhållskostnader, om man väljer någon av de "mindre" modellerna. En äldre R1200GS kan kosta en hel del att hålla i skick, och en nyare 1200 kostar mycket i inköp.
Titta på alla alternativen, ta en titt i plånboken, och köp den hoj som känns mest "rätt"!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24