Letar min första GS

Letar min första GS

Inläggav Tsudd » 2016-04-08/09:42

Hej. Jag håller på att leta efter min första GS och nu behöver jag hjälp att få lite klarhet bland alla cyklar och årsmodeller.
Till att börja med så har jag kommit fram till att det ska vara 800 eller större, men det lutar åt de större.
Sen kommer det kluriga, vilket år ska jag sikta på? Jag har tittat på cyklar från 2000 och nyare.
Vid vilka år har det kommit nya generationer och har det varit några sjukdomar?
Tacksam för all hjälp jag kan få
Användarvisningsbild
Tsudd
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-04-08/09:21

Re: Letar min första GS

Inläggav Håkan » 2016-04-08/15:35

Hej Tsudd, och välkommen hit. :)
Trevligt att leta efter en GS.
Tycker absolut att du skall satsa nåt som är större än 800cc, till exempel 300-400cc större. ;)
800:an har kedjedrift, sånt går fetbort för mig. Jag har en veteranmotorcykel så jag vet vad det innebär att slaska och trassla med drivkätting...
På dom större modellerna tycker jag inte dom fick till motorstyrningen förrän 2004, bromsarna blev inte bra förrän 2007, sen kom en mindre motoruppdatering 2009, en större motoruppdatering 2010 och ännu mer uppdatering 2013.
Kort sagt, köp så ny GS som du har råd med. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Letar min första GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-04-08/16:31

Jag är benägen att hålla med Håkan om, att Du ska satsa på en så ny GS som Du har råd med.
Sen går uppfattningarna isär en aning (hoppas Du har överseende med mig, Håkan!) - vi råkar ha tre olika GS-hojar i garaget - en R1200GS -16 (min "fin-touringhoj"), F800GS -12 (min "äventyrshoj") och F650GS Twin 08 (hustruns touring-maskin).
Om något skulle tvinga mig att bara behålla en enda hoj, skulle det utan tvekan bli F800GS!
Förvisso har den kedja, men det där med att behöva smörja stup i ett har jag till viss del kompenserat med en automatisk kedjesmörjare (Scottoiler) - det räcker att fylla på behållaren efter 150-200 mil, så hålls kedjan både smord och hyggligt ren. Jag brukar rengöra kedjan då jag stortvättar hojen, vilket i ärlighetens namn inte sker särskilt ofta....
Skillnaden mellan F800GS och R1200GS är ganska stor, även om hojarna kan tyckas vara snarlika.
800:an har förnämliga egenskaper för körning på grus- och skogsvägar med sitt 21" framhjul, goda markfrigång och långa fjädringsväg. Hojen är lättkörd och trots sin ansenliga vikt (en bit över 200 kg) inte jobbig ens på rena kostigar, och den tål mycket stryk utan att gå sönder. Med en bättre sadel än originalet klarar man lätt långa dagsetapper, både effekt och komfort räcker gott för allt utom ren Autobahn-körning i riktigt högt tempo. Hyfsat bränslesnål är den också, 17-literstanken ger en räckvidd på runt 35 mil med lite marginal.
1200:an är också lättkörd, att den väger 240 kg fulltankad märks inte! Den har komfort, prestanda och räckvidd som räcker i alla lägen - 20 liter ger ungefär samma räckvidd som 800:an. 125 hk ger riktigt bra klipp i motorn, och bromsarna är i världsklass (gäller även lite äldre R1200GS).
En långfärdshoj av rang - jag håller den för en bättre touringmaskin än många rena touringhojar, och tar asfalten slut är det ingen större sak - GS:en fixar både grus- och skogsvägar galant.
Men när det börjar bli traktorstigar, halt eller löst underlag med gropar, stenar och rötter, då blir den ohjälpligt efter 800:an. Bredare däck, mindre framhjul, sämre markfrigång, kortare fjädringsväg och högre vikt går inte att trolla bort. Dessutom är 1200:an ömtåligare än 800:an, en vältning kan ge kostsamma konsekvenser medan 800:an i allmänhet bara är att resa upp och köra vidare med.

800:ans "lillebror" F650GS är också en kapabel maskin. I grunden är det samma hoj som F800GS, fast 800-kubiksmotorn har 14 hk lägre effekt (samma maskin rent tekniskt) i 650, framhjulet är mindre och chassiet är enklare med kortare fjädringsväg och lägre markfrigång - F650GS är därmed ganska lik R1200GS i sina "offroad-egenskaper", men har såklart sämre prestanda och komfort. Trots allt en en mycket kompetent allround-maskin, för högst rimliga pengar. Uppdaterades till F700GS i och med 2013 års modell.

För ännu mindre pengar kan man få föregångaren, F650GS/Dakar av årsmodellerna 00-07 med encylindrig 650-motor. De hojarna är slitstarka, lättkörda och väldigt allround - "vanliga" GS motsvarar ungefär den nyare F650/700, medan F650GS Dakar är mer lik F800GS.

Vilken som är bäst val handlar om användningsområde, och var det får kosta - och inte minst viktigt, vilken man gillar bäst!
Är budgeten begränsad, får man en nyare hoj med färre mil, och med lägre drift- och underhållskostnader, om man väljer någon av de "mindre" modellerna. En äldre R1200GS kan kosta en hel del att hålla i skick, och en nyare 1200 kostar mycket i inköp.

Titta på alla alternativen, ta en titt i plånboken, och köp den hoj som känns mest "rätt"!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Letar min första GS

Inläggav Magne » 2016-04-08/17:40

Tsudd skrev:Hej. Jag håller på att leta efter min första GS och nu behöver jag hjälp att få lite klarhet bland alla cyklar och årsmodeller.
Till att börja med så har jag kommit fram till att det ska vara 800 eller större, men det lutar åt de större.
Sen kommer det kluriga, vilket år ska jag sikta på? Jag har tittat på cyklar från 2000 och nyare.
Vid vilka år har det kommit nya generationer och har det varit några sjukdomar?
Tacksam för all hjälp jag kan få


Om ljudet är viktigt så är en från 2009 mycket tystare än 2010. Men som sagt tidigare köp så ny som du har råd med. Själv åker jag med stort nöje runt på min från 2010 och snart passerar den problemfria 100 000 km, tror jag har den kvar några år till.
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Letar min första GS

Inläggav Buster » 2016-04-08/21:11

Fakta och info är självklart bra... men varför plugga på prylar som man ändå kanske inte gillar?
Börja i andra änden.

PROVKÖR!

Gillar du nån av de små kedjehojarna så kan du ju plugga på om dem... och tycker du boxerbumsarna känns bättre för din typ av körning så kan du ju ta och kolla R-hojar och deras fel och brister då.
Personligen tycker jag det är rätt stor skillnad på hojarna och enda anledningen jag gillar BMW är just 1200GS.

Ingen av de andra modellerna jag kört har fallit mig i smaken...
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Letar min första GS

Inläggav Magnus von Melen » 2016-04-08/21:19

Äh, man har väl tid så det räcker att testa mer än en.
Jag har avverkat 1150gs, 1200gs och nu 800gsa. Dom är bäst allihop ;)
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Letar min första GS

Inläggav BrooklynS » 2016-04-08/21:54

Servar du själv finns det all anledning att kika på 1100-1150-modellerna. För pengarna du sparar kan du köra mycket hoj eller köpa något fint till frun. Nästa årsmodell är alltid bättre, det går inte att komma ifrån - men man behöver inte köpa ny hoj varje år för att ha kul på två hjul.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Letar min första GS

Inläggav Tsudd » 2016-04-09/15:07

Tack för snabb respons och bra tips :)
Eftersom jag bor en bra bit ovanför polcirkelen så kommer det bli många stigfinnarturer och med tanke på det som skrivits så lutar det åt 800 hållet.
Det bästa hade varit om jag kunnat provköra olika modeller men när det fortfarande ligger dryga 50cm snö kvar så är det inte så många cyklar att prova och att sätta sig i bilen och åka ca 60mil för att testa är inte så lockande heller :p
Åter till 800-modellen, hur är det med uppdateringar på den? Har den några vanliga bekymmer man ska vara uppmärksam på?
BrooklynS, du som oxå håller till i norra delen av Sverige, är det Umeå som är närmsta handlare/serviceställe?
Användarvisningsbild
Tsudd
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-04-08/09:21

Letar min första GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-04-09/22:10

F800GS var nog sällsynt lyckad redan från början, för några nämnvärda tekniska uppdateringar har den inte fått sedan introduktionen 2008.
Till årsmodell 2013 kom en 'facelift', men det är egentligen bara utseendemässiga förändringar - plus att Adventure-modellen lanserades, med bl a större tank och lite fler tillval i utrustningslistan.
Typfelen finns, men är få - tidiga motorer kunde "svettas" olja vid ventilkåpan, styrlagren är i klenaste laget, laddningsregulatorn var känslig på tidiga motorer och hjullagren (särskit bak) kan ta stryk vid körning i grus och lera, eftersom hjulaxeldistansen är gjord i mjuk aluminium som nöts ner där axeltätningen ligger an så att det blir en glipa där skiten kan komma in i lagret.
Många (däribland jag själv) upplever framgaffeln som alltför mjuk, det blir lätt genomslag t ex vid hård bromsning i nedförslut.
Vidare är standardsadeln inte vidare bekväm - fast det är individuellt hur man upplever det.
Men i stort en ganska pålitlig hoj med få "typfel" och lite problem.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Letar min första GS

Inläggav BrooklynS » 2016-04-09/22:28

Umeå är närmaste - i Sverige. Sedan finns det i Finland och rätt mycket service kan man få gjort även i Luleå om man inte absolut måste ha "auktoriserad BMW-verkstad"...


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst