Actioncam

Actioncam

Inläggav Slammarp » 2016-05-15/09:50

Tjena,

har funderingar på att införskaffa mig en actioncam för att använda när man är ute på semester-tur och även annars så klart.
Vilken kamera modell har ni erfarenhet av och var har ni den placerad vid färd?
Fördelar och nackdelar med placering och fabrikat mm.
Garmin Virb XE är intressant tycker jag då den kan lagra metadata och göra lite roliga effekter och huds vid skapande av film.

Tack för era erfarenheter!

// Stefan
_________________
Slammarp

BMW R1250GS Adventure HP - 2019
Slammarp
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2015-10-17/10:39
Ort: Skåne

Re: Actioncam

Inläggav BigFootPat » 2016-05-15/09:59

Jag har föregångaren Garmin Virb Elite. Bildkvaliteten är en smula sämre än GoPro från samma "generation" (som min kompis använder, som jag också har redigerat film en del med) – och vad jag förstår från test, har även Garmin Virb XE en smula sämre bildkvalitet än de nyaste GoPro – men överlagringarna väger upp för det. Även om man inte använder överlagringarna, har man nytta av att GPS-information i form av tid, datum, plats på jorden etc sparas och är lättillgängligt med klippet. Efter att min kompis och jag hade kört i bl.a. Alperna i somras, kunde jag lätt se exakt när klippet spelades in, och t.ex. exakt vilket alppass som skildras i klippet (utmarkerat på karta). Överlagringarna gör sig särskilt väl i klipp från alperna, så att man kan se vilken höjd man var på. Man kan även ha en "mini-map" som i gamla racingspel så att man kan se när kurvorna kommer. Se min video där jag använder de här överlagringarna: https://www.youtube.com/watch?v=N5t6lrBwquE

Som du ser har jag kameran placerad på hjälmen – jag gillar att man ser lite av hjälmen, det känns mer som att man sitter med på hojen under klippet. Vore den monterad på hojen blir det dessutom lätt mer skakningar i videon.
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst