BinaryDennis skrev:Bra tips ang tätningsbrickor för oljegluggar, det hade jag inte tänkt på. Tror ni det duger med biltemas varianter eller behöver man beställa från BMW återförsäljare?
Det finns två varianter på tätningsbrickor, koppar och aluminium.
Bägge varianterna bygger på principen att brickan deformeras vid åtdragning, så att det blir helt tätt.
Koppar har den egenskapen, att den "härdas" vid deformation (kristallisering). Det går dock att återställa genom att glödga metallen, och sen snabbt kyla ner igen.
Aluminiumbrickor går att återanvända ett par-tre gånger, men till sist är dom så utplattade och tunna att dom måste kasseras.
Bäst är såklart att alltid montera ny bricka.
Köper man original BMW oljefilter, följer det med de tätningsbrickor som behövs. Annars kostar dom bara ett par kronor, jag brukar köpa på mig några stycken så jag har.
Tror Biltemas funkar precis lika bra, bara man hittar en med rätt mått (även rätt tjocklek) och i rätt material.