Tips på verktyg för själv-service

Tips på verktyg för själv-service

Inläggav BinaryDennis » 2016-07-22/07:44

Hej
jag har precis köpt min första BMW, R1200GS 2004.
Har beställt Haynes service & repair manual och tänkte börja lära mig "meka" med hojen själv.

Har nästan inga verktyg idag och skulle behöva köpa på mig lite bra verktyg, någon som har något bra tips på vilka verktyg som behövs för att kunna skruva upp det mesta på r1200gs?
Tips på bra verktygssatser?

mvh
Dennis
mvh
Dennis Charmington
BMW R1200GS 2004
@Stockholm
Användarvisningsbild
BinaryDennis
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2016-05-25/18:35
Ort: Stockholm

Re: Tips på verktyg för själv-service

Inläggav BigFootPat » 2016-07-22/16:32

Jag tror att den här satsen brukar gillas av BMW-ägare: https://shop.touratech.se/tool-kit-for- ... ch-b1.html (Jag har det inte själv, ännu).
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Tips på verktyg för själv-service

Inläggav Hasse Gustafsson » 2016-07-22/16:58

Köp på Biltema, de duger gott. Fast Biltema är en svordom på detta forum.
Duger inte enligt s.k. experter
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Tips på verktyg för själv-service

Inläggav Perra_II63 » 2016-07-22/18:06

Jag köpte verktygen enligt tool-kit från Biltema och de har hjälpt många MC åkare, själv har jag aldrig behövt använda verktygen annat än vid planerad meckande.

Kostnaden gör alla verktyg stannade på knappa 300 kronor vill jag minnas.

Så Biltema duger gott för vad de är tänkta att göra.

Mina fem ören.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Tips på verktyg för själv-service

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-07-22/18:10

Förutom det "vanliga" - bra skruvmejslar, en smidig hylsnyckelsats, några tänger och en sats ringnycklar, är Torx-hylsor och -tappar det absolut mest användbara på hyfsat moderna BMW-hojar.
Kolla vilka mått Du har på Torx-skruvarna - allt från små skruvar till kåpor, via bromsok-skruvar, styröverfall och diverse klämskruvar, till hjulskruvarna för bakhjulet.
Du behöver också ett par större krafthylsor, vet inte exakt vilka på Din hoj, men det kan röra sig om 32/34/36 mm till t ex framaxelmutter och paralever-lager.
Skaffa också ett par bra momentnycklar, t ex 0-40 Nm och 40-200 Nm eller så - två behövs, det finns ingen som täcker alla de olika moment som behövs.
Gärna också en enkel Multimeter, för att jobba med el (Biltemas för en hundring duger gott).
Har säkert glömt något, hoppas någon annan fyller på!
Och Biltema-prylar duger gott, bara man undviker de billigaste "universalsatserna" - Biltemas lite bättre verktyg är ofta prisvärda!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tips på verktyg för själv-service

Inläggav Buster » 2016-07-24/10:40

Den TT-satsen var minsann inte billig... dessutom rätt torftig för en som skall göra självservice.
Det mest grundläggande i en service kan jag tycka att olje- och filterbyte är, och då behövs ju tex en filterhylsa.
Tex härifrån: http://www.mc-depan.com/index.asp?actio ... 4&id=12965
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Tips på verktyg för själv-service

Inläggav BinaryDennis » 2016-07-24/17:43

Stort tack för all info. Ska bege mig till Biltema för ett besök.

Men jag funderar på om man kan klara sig utan momentnycklar som visar hur hårt man dragit åt en mutter? Hur viktigt är det att det dras åt exakt så hårt som det står i service boken? Kan man inte bara dra åt med känsla o sätta på lite blå locktite för att motverka eftersläpp?
2 bra momentnycklar kostar ju nästan 2.000kr.
mvh
Dennis Charmington
BMW R1200GS 2004
@Stockholm
Användarvisningsbild
BinaryDennis
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2016-05-25/18:35
Ort: Stockholm

Re: Tips på verktyg för själv-service

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-07-24/17:50

Att skippa momentnycklarna och "dra på känslan" är nog att be om problem.
(Att dra på känslan funkar som regel vid reparation av trampcyklar - men motorcyklar lirar i en annan division.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tips på verktyg för själv-service

Inläggav Georg » 2016-07-24/18:07

Problemet med att dra på känn är att det är alldeles för lätt att dra för hårt. Då riskerar man att dra sönder gängorna så det inte går att dra åt alls istället.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
#2686312, Stockholm
R1200 GSA -14
Användarvisningsbild
Georg
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2013-10-06/16:44

Re: Tips på verktyg för själv-service

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-07-24/20:01

Momentnycklar är absolut nödvändiga, om man ska göra underhållsarbeten på en modern MC.
Bara en såpass enkel sak som att ta bort och montera tillbaka hjulen kräver korrekt momentdragning, om man inte ska utsätta sig för potentiell livsfara - hjulskruvarna bak, bromsoken fram, samt hjulaxeln fram och dess klämskruvar är sådant som blir direkt farligt om de dras för hårt - eller för löst.
Kolla vilka moment som är aktuella - med lite tur kanske Du klarar Dig med en momentnyckel!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tips på verktyg för själv-service

Inläggav BigFootPat » 2016-07-24/22:07

För enbart olje- och filterbyte behövs inga momentnycklar. Dra mindre än du tror behövs, och kontrollera dagarna efteråt, att ingen olja läcker.
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Tips på verktyg för själv-service

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-07-24/22:40

BigFootPat skrev:För enbart olje- och filterbyte behövs inga momentnycklar. Dra mindre än du tror behövs, och kontrollera dagarna efteråt, att ingen olja läcker.

Ska man vara noga, behövs det faktiskt momentnyckel även till oljebyten....
Avtappningspluggarna ska momentdras - det har hänt på mer än en hoj att gängorna varit sönderdragna!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tips på verktyg för själv-service

Inläggav Olle Nilsson » 2016-07-25/14:12

Delar din uppfattning Gunnar numera drar jag allt med moment där det finns angivet.
Om man tänker bakåt så hade man använt momentnycklar alltid så hade jag sparat mycket pengar och arbete.
Dom flesta gånger det är problem så är gängor sönderdragna att man tappar bultar är väldigt sällan.
Även viktigt att byta tätningsbrickor på oljepluggarna vid varje byte om man vill slippa problem.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Tips på verktyg för själv-service

Inläggav BinaryDennis » 2016-07-25/14:43

Tacksam för svar. Då tolkar jag det som att momentnycklar är ett måste så jag får införskaffa mig 2 styckna, behöver för arbetsmoment 8-60 Nm.

Bra tips ang tätningsbrickor för oljegluggar, det hade jag inte tänkt på. Tror ni det duger med biltemas varianter eller behöver man beställa från BMW återförsäljare?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ackningar/
mvh
Dennis Charmington
BMW R1200GS 2004
@Stockholm
Användarvisningsbild
BinaryDennis
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2016-05-25/18:35
Ort: Stockholm

Re: Tips på verktyg för själv-service

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-07-25/14:59

BinaryDennis skrev:Bra tips ang tätningsbrickor för oljegluggar, det hade jag inte tänkt på. Tror ni det duger med biltemas varianter eller behöver man beställa från BMW återförsäljare?

Det finns två varianter på tätningsbrickor, koppar och aluminium.
Bägge varianterna bygger på principen att brickan deformeras vid åtdragning, så att det blir helt tätt.
Koppar har den egenskapen, att den "härdas" vid deformation (kristallisering). Det går dock att återställa genom att glödga metallen, och sen snabbt kyla ner igen.
Aluminiumbrickor går att återanvända ett par-tre gånger, men till sist är dom så utplattade och tunna att dom måste kasseras.
Bäst är såklart att alltid montera ny bricka.
Köper man original BMW oljefilter, följer det med de tätningsbrickor som behövs. Annars kostar dom bara ett par kronor, jag brukar köpa på mig några stycken så jag har.
Tror Biltemas funkar precis lika bra, bara man hittar en med rätt mått (även rätt tjocklek) och i rätt material.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tips på verktyg för själv-service

Inläggav Leif Anderberg » 2016-08-01/10:57

Bror Gårdelöf skrev:Att skippa momentnycklarna och "dra på känslan" är nog att be om problem.
(Att dra på känslan funkar som regel vid reparation av trampcyklar - men motorcyklar lirar i en annan division.)
Dagens cyklar som är gjorda helt i kolfiber. Ram sadel sadelstolpe styre styrstam fälgar allt i kolfiber. Åtdragning moment ex styrstam max 5,2Nm. Drar man för hårt där så snurrar den inbakade muttern eller så får man små sprickor i kolfibern om det är någon stans man behöver moment dragning i dag så är det på en cykel.
Eller var det din blå Crescent från 1973 du tänkte på
D8 1200GS 13 LC
Användarvisningsbild
Leif Anderberg
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2011-09-26/15:37

Re: Tips på verktyg för själv-service

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-08-01/14:07

Nej - men jag tänkte onekligen på cyklar, tillverkade av metall - exempelvis min Crescent med aluminiumram, dito gaffel och bakhjulsupphängning, årsmodell 2000.
På den har jag i alla fall lyckats justera sadelhöjden och fixa ett antal punkteringar utan att dra sönder några gängor. Samma sak med min nästintill outslitliga Raleigh Sprite -75. (Den stals 2000 - därav Crescenten.)
Och jag antar, att om man investerar i en dyrbar kolfiberhoj, läser man bruksanvisningen och följer den.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron