Vindruta R1200GSA -10

Vindruta R1200GSA -10

Inläggav WebDoc » 2016-10-06/09:46

Jag har ett lite annorlunda spörsmål som någon mer kanske har funderat på.
Eftersom jag är ca 2,1 m lång så hamnar huvudet av förklarliga skäl i den turbulens, som bildas av vindrutan.
Jag har väl egentligen förlikat mig med mitt öde, men nu när sonen, som är 2,05, börjat övningsköra med min hoj, och hans toleransnivå är helt annorlunda - dvs han har fortfarande inte drabbats av vare sig tinnitus eller nedsatt hörsel! :cry:
Det har fått mig fundera lite mer på vad som kan göras.
Saken är ju den att när jag ställer mig upp så att huvud/hjälm hamnar i direkt fartvind så blir det nästan helt tyst. Hjälmen är en Schubert C3 och som sådan väldigt strömlinjeformad och med mycket låg ljudnivå - i direkt vind!
Jag har försökt med att dra ner vindrutan till lägsta läget utan något större resultat, turbulensen slår mig i bakhuvudet och det är som att åka omkring i med en torktumlare på skallen! :shock:
I högsta läget blir det minst lika illa, men då kan jag, om jag nästan lägger mig på tanken, ducka under vinden och få det hyfsat tyst - men så kan jag ju inte köra någon längre stund.
Har provat med en extra vindavvisare ovanpå orginalrutan, men det blev nästan värre.
Så nu börjar jag fundera på att ev byta rutan, men att köpa en ny och försöka kapa orginalet verkar vanskligt.
Är det någon därute som vet om en ruta från en "vanlig" GS med den lägre rutan, skulle passa på fästena för Adventure-rutan? Nån som har någon annan idé?
Alla tips mottages tacksamt!
/Anders
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: Vindruta R1200GSA -10

Inläggav Thomas Stadin » 2016-10-06/10:09

Rutan till GS är tyvärr inte heller mycket att ha.

Tre andra tips att testa:

1) Demontera rutan helt och hållet
2) En väldigt låg ruta. Det finns (iaf till GS/LC) en variant som i stort sett endast täcker fågelpinnen. Windschild Flowjet heter den. Har även sett andra typer på tex Nippy Normans.
3) En väldigt hög ruta tex Wunderlich Marathon (II) Frågan är om den är tillräckligt hög för er.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Vindruta R1200GSA -10

Inläggav WebDoc » 2016-10-06/11:21

Tack för tipset!
Det tog mig till Wunderlich som hade en som heter “Vario” Windscreen á 300€ - inte billigt, men rimligt såvitt den funkar som utlovat. Ska nog prova med att helt sonika demontera den befintliga rutan - även om jag nog blir tvungen att leva med den under vintern. Å andra sidan blir det inga långa resor i vinterkyla, och dessutom lär hastigheten vara avsevärt lägre, så bullret är nog acceptabelt i jämförelse med risken att bli nerstänkt med snömodd! :D
Ska klura och avvakta om någon annan har nåt annat tips, men det verkar som att mitt bekymmer inte är unikt. Återkommer om resultatet!
/Anders
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: Vindruta R1200GSA -10

Inläggav Thomas Stadin » 2016-10-06/12:53

WebDoc skrev:Tack för tipset!
Det tog mig till Wunderlich som hade en som heter “Vario” Windscreen á 300€ - inte billigt, men rimligt såvitt den funkar som utlovat. Ska nog prova med att helt sonika demontera den befintliga rutan - även om jag nog blir tvungen att leva med den under vintern. Å andra sidan blir det inga långa resor i vinterkyla, och dessutom lär hastigheten vara avsevärt lägre, så bullret är nog acceptabelt i jämförelse med risken att bli nerstänkt med snömodd! :D
Ska klura och avvakta om någon annan har nåt annat tips, men det verkar som att mitt bekymmer inte är unikt. Återkommer om resultatet!
/Anders


Tänk även på att en tyst ruta är både hög och bred - och med en ungefärlig storlek som en altandörr
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Vindruta R1200GSA -10

Inläggav Håkan » 2016-10-06/15:49

WebDoc skrev:Är det någon därute som vet om en ruta från en "vanlig" GS med den lägre rutan, skulle passa på fästena för Adventure-rutan?
/Anders

Hej Anders.
Snabba svaret: Nej, fästpunkterna är inte samma.

Längre svar: Kanske det går i all fall och göra som du tänker. Men då måste du ta bort bygeln, extrafästet för rutan, alltså rutans övre fästpunkter. Den bygeln med fästpunkter för rutan finns inte på "vanlig" GS.
Ett problem då är att i den bygeln fäster man vanligen sin GPS...
Det finns en lösning på det också.
Montera GPS bygel avsedd för "vanlig" GS som har andra fästpunkter (artikel + nummer: Fäste 71 60 7 707 369)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vindruta R1200GSA -10

Inläggav Thomas Stadin » 2016-10-06/21:50

Jag vill minnas att även några brickor nere vid justerskruvarna behövde bytas då man gick från GSA- till GS-ruta.
Ta upp sprängskisser för resp modell och jämför.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Vindruta R1200GSA -10

Inläggav WebDoc » 2016-10-07/07:49

Misstänkte väl att det fanns de som provat att byta ruta trots allt! :D
Tack för tipsen!
Projektet får nog vänta tills efter vintern trots allt. Lär inte bli så mycket mer nöjesåkande under resten av hösten, utan bara korta resor till och från jobbet.
Och det där med en altandörr kanske kan vara nåt...har ju en som kanske blir över... :lol:
Även om det lär ha negativa konsekvenser för bränsleförbrukningen... ;)
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: Vindruta R1200GSA -10

Inläggav thuben » 2016-10-08/11:03

Precis min egen erfarenhet efter en provkörning med en R1200GSA (en 07a). När man kommer upp i fartet runt 70km/t, så påbörjas en fullständigt skoningslös misshandel. Känns som någon sitter bakpå och helt slumpmässigt slår på hjälmen höger - vänster. Fullkomligt ooolidligt. Jag är 197cm lång och iförd en Schubert C3. Detta är också huvudorsaken (!) till att jag inte har en R1200GSA parkerad utanför huset.

På min nuvarande Gamla Bettan (R1150GS) så fungerar orginalskärmen mycket bättre. Samma hjälm (och längd). Jag uppgraderade dock till en MRA Vario och då blev allt (ännu) bättre och "lungnare" överlag. Men jag kanske är en petig typ.

Möjligen skulle jag titta på de aternativ som MRA erbjuder för R1200GSA, men man vill förstås inte vara först med att prova.

P.S.
Har själv också begåvats med tinnitus, vilket inte är kul alls. Jag använder hörselproppar 3M 1100: http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/e ... 290&rt=rud finns att köpa från olika distributörer.

En låda om 200par ger ett par års åkning utan att förstöra öronen ännu mer. Det är en engångsprodukt men ett par kan användas ett par dagar innan dom måste bytas ut, inte bara för att det blir ohygineneniskt, utan också för att dom helt enkelt slutar fungera. Det är enligt min uppfattning stor skillnad på de produkter som finns, men dom här "pluggarna" fungerar bra för mig.

/Urban
Användarvisningsbild
thuben
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-04-25/22:07

Re: Vindruta R1200GSA -10

Inläggav Thomas Stadin » 2016-10-08/13:07

thuben skrev:
Möjligen skulle jag titta på de aternativ som MRA erbjuder för R1200GSA, men man vill förstås inte vara först med att prova.


MRA Varioscreen har jag på min GS/LC. Den finns två storlekar och jag har den lägre av dem. Jag är kort i jämförelse med er, endast 190 cm, och det är precis så att MRA-rutan räcker till för mig.
Rutan tar inte bort all turbulens men gör ändå körningen mycket mer behaglig.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Vindruta R1200GSA -10

Inläggav Fredrik J » 2016-10-08/18:49

Även jag känner mig kort i rocken i denna samling med mina 193cm, men mycket av min längd sitter i bålen så jag delar ändå med mig av min lösning på GSA turbulens. Googla på Tobinators, dessa kombinerat med en Wünderlich flärp uppe på toppen av rutan har så gott som eliminerat turbulensproblem för mig.

Tobinators släpper in mer luft under rutan och tar bort tryckskillnaden vid fart, flärpen höjen luftströmmen så att den för mig inte träffar rätt på hjälmen.

Kan utan vidare köra med visiret uppe i 100km/h.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Vindruta R1200GSA -10

Inläggav rispalt » 2016-10-08/20:00

Hej,
Jag tror denna är den största av dem alla?

http://www.ceebaileys.com/BMW-R-1200-GS ... Windshield
GSA_20_001.jpg
GSA_20_001.jpg (293.31 KiB) Visad 9281 gånger


Jag är nöjd, mkt nöjd, men jag är en lilleputt i sällskapet, 187cm.
Jag har den längsta och den är stabil, dock osäker hur den skulle fungera med en flärp "on top".

Mvh
Lars
rispalt
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2015-06-26/18:11

Re: Vindruta R1200GSA -10

Inläggav WebDoc » 2016-10-10/08:23

Tobinator verkar vara den som nog bäst skulle passa, eftersom jag inte tror på att ha en högre ruta. Troligtvis skulle det bara resultera i ännu mer turbulens på skallen, men jag är öppen för alla förslag. En fråga till Fredrik J: kan det stämma att Tobinator enbart kostar <40€?
Om det stämmer så är det ju definitivt den grej jag ska testa först.
Det verkar ju som några är inne på att det även har att göra med hur mycket luft som kommer in UNDER rutans nederdel, eftersom det i såna fall minskar risken för att det blir som en "bubbla" med lägre lufttryck bakom rutan, som i sin tur bidrar till ökad turbulens...
Det finns en del att klura på, helt klart.
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: Vindruta R1200GSA -10

Inläggav Fredrik J » 2016-10-10/16:33

Jag köpte http://www.nippynormans.com/tobinators/ ... ll-screens för 65£, har inte koll på vad som skiljer mot det mindre kitet.

Som dig slogs jag av det resonabla priset. För mig ledde det till mycket mindre turbulens, skall inte säga att den är borta till 100% men väl 80-90%. Huvudet studsar inte längre runt i lufströmmen i lite högre farter ;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Vindruta R1200GSA -10

Inläggav Mikael Ingvarsson » 2016-10-11/19:41

Hej Anders
Jag har kört med Givi Airflov på ett par cyklar och det har funkat perfekt för mig.
Till min R1200GS 2008 köpte jag ett kit med både undre och övre ruta för ca 1700kr. Till nästa cykel K1200RS 2002 fanns det inget kit men då köpte jag den lilla övre rutan för ca 795kr och borrade in den i original rutan, det funkade också perfekt.
Till min nuvarande cykel R1200GSA 2014 finns det ingen modell som passar, men jag köpte ett kit till Honda Silver Wing 600 och tog fram sticksågen och kapade till och borrade hål i undre rutan så att originalfästena på cykeln passar.
Har kört ca 2 500 mil med den rutan och är helnöjd, ingen turbulens och kör alltid med öppet visir.
Mvh Micke
Mikael Ingvarsson
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2014-10-05/15:03

Re: Vindruta R1200GSA -10

Inläggav WebDoc » 2016-10-12/11:21

Tack för alla tips!
Jag kommer att prova Tobinators Mega kit för 65£ från NippyNormans. Och shopaholic som jag är (och lätt blir när jag shoppar på webben... :o ) så passade jag på att köpa ett nedflyttningskit för fotpinnar - jag får ju frakten gratis när jag handlar över 99£! :)
Smart, va? 8-)
Återkommer med rapport om hur det funkar när jag vinterrustat pärlan - Tobinator, nya Anakee Wild med skruvdubb, nykonstruerade handtagsmuffar osv.
/Anders
----------------------
Jawa 250 -57 !
:
:
R1200GSA -08
f.n. R1200GSA -10
WebDoc
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-05-01/16:11

Re: Vindruta R1200GSA -10

Inläggav GunnMag » 2016-12-27/20:10

Hej!

Intressant att följa denna tråd då en bra vindavvisning utan "buffeting" (finns det något bra svenskt ord?) är fantastiskt mycket värt på längre och snabbare resor. Jag är under medellängd, men inte heller det är något som löser det här problemet. Min förra 1150GS var helt bedrövlig med originalrutan, men där kunde jag bara konstatera att det blev bättre med rutan i bakersta läget.

Sedan har jag laborerat på min Guzzi Breva med originalruta och en stooor Hondaruta till en gammal helkåpa, båda med MRA's stora X-creen Tour spoiler och på olika höjder. Mina erfarenheter pekar inte mot några särskilda produkter, utan är en amatörs sammanfattning av aerodynamiken på en hoj med relativt upprätt sittställning.

A) För att få en bra vindavvisning i höga farter utan "buffeting" behöver man en ruta som är så hög att man ser vägen igenom den - inte över. Kollar man monteringsanvisningar för vindrutor verkar detta vara ett brott mot grundregeln att rutans överkant ska vara i näshöjd. Vid regn blir sikten lidande, mer om det senare.

B) För min del förefaller det som att ett avstånd mellan rutans överkant på mer än ca 40 cm ställer till det, förmodligen för att den oundvikliga virvel som uppträder en bit efter att vinden släpper rutans överkant sprider sig nedåt/bakåt bakom rutan i ett sådan mönster.

C) Rutan bör vara så flack som möjligt med hänsyn till att den börjar vid fästet och inte ska slå i hjälmen, ca 40 cm verkar rimligt för min del.

D) Hjälmen har stor betydelse, på 1150:n funkade en billig öppen Nolanhjälm bättre än min Schubert C3... Generellt verkar öppna hjälmar vara tystare bakom en bra vindruta för min del och det verkar att ha att göra med den luftströmning som skapas mellan axlar och underkanten på hjälmen. Med en hjälmkrage (skum) försvinner nämligen detta vindbrus...

E) Två parallella skärmdelar styr luftströmmen mycket stabilare än en stor ruta. Därför har MRA:n fungerat bra som "labb-komponent", när man fäller ned den framför vindrutan bildas just en sådan spalt som hjälper att lifta den turbulenta vinden en bit till uppåt. En annan fördel med denna princip är att toppdelen kan sänkas så att man ser över den i låg fart och dålig sikt.

En snubbe jag läste om hade monterat "stående" plastbitar på sin Ducatikåpa. han hade hittat idén från modellflyget och lösningen hade ett namn som jag inte kommer ihåg, någon kanske gör det? Dessa ca 20 mm höga och kanske 50 mm långa styrfenor var monterade över hela kåpglaset så att de styrde luften både åt sidor och rakt upp över hjälm. Effekten uppgavs som mycket god.

F) Mitt problem: har en ny F700GS med Toruratech's högre vindruta och min MRA nu. Totalhöjden är fortfarande för låg och även om jag höjde den är vikt/stabilitetsförhållandet för dåligt för riktigt dåliga vägar. Överkant MRA hamnar precis i synfältet i högsta läget. I min fantasi hittar jag en tvådelad ruta med förstärkningsbåge som kan höjas och sänkas ca 150 mm som är gjord för hojen, så att jag slipper gräva fram svetsen och böja plexi i ugnen mellan bullbaken.

Någon som har tips?
1200 GS
MG Griso 1200
MG 1000s
Användarvisningsbild
GunnMag
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2016-12-10/10:37

Re: Vindruta R1200GSA -10

Inläggav GunnMag » 2016-12-27/20:13

MRA.JPG
MRA.JPG (42.02 KiB) Visad 8823 gånger
Hej!

Intressant att följa denna tråd då en bra vindavvisning utan "buffeting" (finns det något bra svenskt ord?) är fantastiskt mycket värt på längre och snabbare resor. Jag är under medellängd, men inte heller det är något som löser det här problemet. Min förra 1150GS var helt bedrövlig med originalrutan, men där kunde jag bara konstatera att det blev bättre med rutan i bakersta läget.

Sedan har jag laborerat på min Guzzi Breva med originalruta och en stooor Hondaruta till en gammal helkåpa, båda med MRA's stora X-creen Tour spoiler och på olika höjder. Mina erfarenheter pekar inte mot några särskilda produkter, utan är en amatörs sammanfattning av aerodynamiken på en hoj med relativt upprätt sittställning.

A) För att få en bra vindavvisning i höga farter utan "buffeting" behöver man en ruta som är så hög att man ser vägen igenom den - inte över. Kollar man monteringsanvisningar för vindrutor verkar detta vara ett brott mot grundregeln att rutans överkant ska vara i näshöjd. Vid regn blir sikten lidande, mer om det senare.

B) För min del förefaller det som att ett avstånd mellan rutans överkant på mer än ca 40 cm ställer till det, förmodligen för att den oundvikliga virvel som uppträder en bit efter att vinden släpper rutans överkant sprider sig nedåt/bakåt bakom rutan i ett sådan mönster.

C) Rutan bör vara så flack som möjligt med hänsyn till att den börjar vid fästet och inte ska slå i hjälmen, ca 40 cm verkar rimligt för min del.

D) Hjälmen har stor betydelse, på 1150:n funkade en billig öppen Nolanhjälm bättre än min Schubert C3... Generellt verkar öppna hjälmar vara tystare bakom en bra vindruta för min del och det verkar att ha att göra med den luftströmning som skapas mellan axlar och underkanten på hjälmen. Med en hjälmkrage (skum) försvinner nämligen detta vindbrus...

E) Två parallella skärmdelar styr luftströmmen mycket stabilare än en stor ruta. Därför har MRA:n fungerat bra som "labb-komponent", när man fäller ned den framför vindrutan bildas just en sådan spalt som hjälper att lifta den turbulenta vinden en bit till uppåt. En annan fördel med denna princip är att toppdelen kan sänkas så att man ser över den i låg fart och dålig sikt.

En snubbe jag läste om hade monterat "stående" plastbitar på sin Ducatikåpa. han hade hittat idén från modellflyget och lösningen hade ett namn som jag inte kommer ihåg, någon kanske gör det? Dessa ca 20 mm höga och kanske 50 mm långa styrfenor var monterade över hela kåpglaset så att de styrde luften både åt sidor och rakt upp över hjälm. Effekten uppgavs som mycket god.

F) Mitt problem: har en ny F700GS med Toruratech's högre vindruta och min MRA nu. Totalhöjden är fortfarande för låg och även om jag höjde den är vikt/stabilitetsförhållandet för dåligt för riktigt dåliga vägar. Överkant MRA hamnar precis i synfältet i högsta läget. I min fantasi hittar jag en tvådelad ruta med förstärkningsbåge som kan höjas och sänkas ca 150 mm som är gjord för hojen, så att jag slipper gräva fram svetsen och böja plexi i ugnen mellan bullbaken.

Någon som har tips?
1200 GS
MG Griso 1200
MG 1000s
Användarvisningsbild
GunnMag
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2016-12-10/10:37


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst