Hur ställa in fjädringen?

Hur ställa in fjädringen?

Inläggav JohannesAdolfsson » 2016-10-30/00:59

Hur ställer man in förhållandet mellan retur/dämpning för fjädringen på R1200GS årsmodell 2007 (ingen elektronik i fjädringen)? Väger 100 kg och väskor inkl packning 40 kg. Gillar fast fjädring och kör 95% asfalt.
I handboken står det bara att man måste rätt förhållande mellan retur och dämpning, utan att tala om vad som är rätt.
Tacksam för alla tips!
JohannesAdolfsson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2016-10-29/22:50

Re: Hur ställa in fjädringen?

Inläggav Håkan » 2016-10-30/08:09

Hej och välkommen hit. :)
Förr fanns en bra beskrivning på Öhlins hemsida hur man gör.
Hittar inte den nu, det finns så många manualer där att leta bland... Informationen finns säkert kvar.
https://www.ohlins.com/support/manuals/
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Hur ställa in fjädringen?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-10-30/08:19

SMC har en fjädringsguide:

http://hmck.se.wikinggruppen.eu/gamlagalleriet/MCTeknik.pdf

Som Håkan skriver så finns ofta info hos Öhlins.
I dokumentationen för deras dämpare till din mc-modell brukar deras rek inställningarna för fjädrarna finnas. Nu efterfrågade du iofs inte inställningar för fjädern.

Om fjädringen är orörd sedan -07 och du vill bli riktigt nöjd så är det läge att se över eller uppdatera fjäderbenen.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Hur ställa in fjädringen?

Inläggav JohannesAdolfsson » 2016-11-01/01:48

Tack för välkomnandet och svaren Håkan och Thomas!

I instruktionsboken talar BMW om fjäderförspänning och dämpning, medan det i länken till SMC School, talas om kompressionsdämpning och returdämpning. Tolkar jag det rätt att fjäderförspänning = kompressionsdämpning och returdämpning = dämpning?

Jag får väl tillägga att detta är min andra säsong med MC (men inte den sista) och att jag inte skruvat tidigare. Första säsongen skulle jag och en kompis åka en vecka till Norge, men när GS:en var fullpackad så gungade den rejält efter fartguppen. Så jag åkte till Bike och bad dem ställa in fjädringen. Utan packning blir den dock väl hård och bakhjulet släpper lätt. Men med alla varningar från instruktionsboken i bakhuvudet, så har jag inte vågat skruva på grejerna, utan kör fortfarande med inställningen för full packning. Den funkade dock bra vid årets Norge-vecka:)

I instruktionsboken finns exempel för solokörning med förare på 85 kg samt med full packning och passagerare. Finns det verkligen inga BMW-tabeller för andra lägen?
JohannesAdolfsson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2016-10-29/22:50


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst