Nyare modell med fler mil vs äldre modell mindre mil.

Nyare modell med fler mil vs äldre modell mindre mil.

Inläggav 2660940 » 2016-11-15/23:18

Hallå allihop!
Sitter nu i höstmörkret framför värmeljus och en hög broschyrer och funderar över det förträffliga med en R1200 GS Adventure. Tycker att "vattenbuffeln" är lite väl dyr och lutar därför mot årsmodellerna 2011 eller 2012. Vad skiljer dessa åt och finns det några risker med att söka t.ex. en cykel med lite mer mil, låt säga 6-7 000 mil på mätaren?
Min tanke är att man får nyare teknik och design på bekostnad av lite mer mil, dock avverkade under kortare tid. Långåka lär väl vara mer skonsamt än harvande i terräng eller skavande i stan...
Är jag inne i rätt tänk eller är modellerna så pass lika att det är en bättre ide att lägga pengarna på en -11 som gått kortare sträcka till en lägre peng. Ofta kan man läsa att man ska sikta på så ny modell som man har råd med... men en båge med 6-7 000 mil kanske ligger i startgroparna för en mängd dyra reparationer. Vad bör man titta speciellt på när man har börjat snegla på en GSA-modell. Denna modell, som inte sällan används för att ta sig ut på långresor i oländig terräng, förefaller ju vara ganska tåliga av sig. Är mina domedags-funderingar kanske helt onödiga i sammanhanget. :lol:

Tacksam för kunniga och kluriga input.
2660940
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-04-12/01:00

Re: Nyare modell med fler mil vs äldre modell mindre mil.

Inläggav Thomas Stadin » 2016-11-16/00:59

Har du tänkt att köra ytterligare 5-6.000 mil med den eller byter du redan efter 1.000 mil?
Undersök vad de kommande servicarna kommer att kosta dig.
Räkna med att behöva byta slitdetaljer som stötdämpare, lamell och bromsskivor någonstans vid miltalen du nämner.
För egen del föredrar jag en mc som rullat färre mil.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Nyare modell med fler mil vs äldre modell mindre mil.

Inläggav Håkan » 2016-11-16/21:24

Hej
Jag skulle inte vara orolig/rädd för att köpa ett fint exemplar av de årsmodeller och miltal du skriver.
En välskött, servad hoj går säkert det dubbla innan några större reparationer är nödvändiga. En hoj med mil på mätarn är jag inte rädd för, det är värre med en lågmilare som inte fått service...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nyare modell med fler mil vs äldre modell mindre mil.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-16/21:29

Jag har tänkt samma tankar som Håkan - dock med reflektionen, att de två hojar Du jämför är tämligen jämngamla.
Salig Bosse Rindar skrev någon gång, att maskiner mår bra av att användas. Att de skall få föreskriven skötsel såg han nog som så självklart, att han inte skrev det.
Gamla hojar, som stått länge och körts lite, kan visa sig vara raka motsatsen till kap - men det gäller knappast någon av de två hojar, som Du skriver om.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nyare modell med fler mil vs äldre modell mindre mil.

Inläggav 2660940 » 2016-11-17/22:37

Tackar för svaren som inkommit hittills. Är som sagt inte helt klar över vad som är bäst i valet mellan de två olika cyklarna. Nyare, med fler mil, kontra äldre modell med färre mil. Givetvis lockas man av den nyare, uppgraderade, modellen och hoppas att de "höga" milen för med sig ett lägre inköpspris.
En naturlig del av verkligheten är också att värderaset troligen "slår tillbaka" den dagen man bestämmer sig för att sälja av eller byta, nu kanske med 10 000 mil på mätaren.
Nu verkar det ju inte vara så stor skillnad mellan dessa två årsmodeller i vare sig utrustning eller uppgraderingar - varför man kanske inte måste vara så noga med att välja just den nyaste årsmodellen.
När det gäller underhåll och reparationer kan det ju framkalla rysningar när man läser era påpekanden om vad det kostar att laga en läckande ESA-funktion, 20 000 kronor, som tydligen inte sällan uppstår vid 6 -7 000 mil.
Lätt att bli avskräckt från den nyare hög-milaren.
Ska nu ta mig en funderare och beakta era tips. Om det blir något byte av är i skrivande stund okänt, men som ni alla vet så börjar det ofta med en fundering i liten skala. Känner mig inte helt säker på vad som är ett rimligt pris för en hög-milare av årsmodell -12.
Adventure-modellen ger åtminstone intryck av att vara en robust och härlig maskin, även om man inte har ambitioner att runda klotet.

Tack, så här långt in i processen.
2660940
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-04-12/01:00

Re: Nyare modell med fler mil vs äldre modell mindre mil.

Inläggav Håkan » 2016-11-18/16:53

Hej igen.
Jag tycker inte mil skall avskräcka. Men en tveksamt ifylld servicebok kan däremot få mig att retardera/undersöka närmare.
Observera att det är fullt möjligt och inte helt ovanligt med en modern BMW där ägaren servat själv. Men om man inte änns bryr sig om att dokumentera vad som är gjort blir jag tveksam.
ABS problem härrör ofta (inte alltid) från bristfällig service...
En stämpel från en verkstad är inte så mycket värd i mina ögon, för egen del skulle jag aldrig lämna mitt skötebarn i händerna på någon utanför min verkstad...

Du söker en GSA skriver du, den fanns med "gamla motorn" även 2013. GSA kom med LC motor först 2014.

Till webmaster: Var är smileisarna?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nyare modell med fler mil vs äldre modell mindre mil.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-18/17:00

Håkan skrev:En stämpel från en verkstad är inte så mycket värd i mina ögon, för egen del skulle jag aldrig lämna mitt skötebarn i händerna på någon utanför min verkstad...

Alla har - tyvärr - inte samma förutsättningar som Du.
Min hoj har fått service på märkesverkstad (Carléns, Bikestop, Beviks och vid ett tillfälle Kenneths MC i Göteborg) genom hela sin tillvaro. Den har fungerat problemfritt i 15 säsonger och 14 600 mil (apropå det där med körsträcka). Det av så många förkättrade servobromssystemet har än så länge inte visat tillstymmelse till att krångla - och har ett sjujäkla nyp!
Originalbatteriet byttes efter 13 år och knappt 13 000 mil!

Men jag har väl haft tur.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nyare modell med fler mil vs äldre modell mindre mil.

Inläggav Håkan » 2016-11-18/17:08

Bror Gårdelöf skrev:Men jag har väl haft tur.

Tur? Det vet jag inte... Du har väl snarare lämnat din MC i händerna på kunnigt folk.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nyare modell med fler mil vs äldre modell mindre mil.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-18/17:34

Uppenbarligen. Jag tänkte bara på, vad Du skrev om "en stämpel från en verkstad". Det är ju "allt jag har" - men än så länge har det funkat.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nyare modell med fler mil vs äldre modell mindre mil.

Inläggav Magnus Brobeck » 2016-11-18/17:41

Håkan skrev:Till webmaster: Var är smileisarna?


Tre olika teorier:
1. De finns numera bara i formtråden, vad fick dig att le idag.
2. Vi har helt enkelt haft för roligt och dom är slut.
3. Vi har en restpunkt sedan systemsupporter i veckan

Eller mer allvarligt det är alt 3. men vi jobbar på det och hoppas det är på plats igen efter helgen. Tänka bara på att inte skriva något roligt på forumet innan dess. ;-)

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Nyare modell med fler mil vs äldre modell mindre mil.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-18/17:46

Magnus' inlägg fick mig att skratta idag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nyare modell med fler mil vs äldre modell mindre mil.

Inläggav Buster » 2016-11-19/08:56

Vad något kostat vet man inte förrän man sålt, så att det ena eller det andra är dyrt vet vi inget om.

På tex en pizza är inköpspriset en kostnad, men inte på en mc.

Och att kolla på endast den ekonomiska aspekten i samband med ett mc-köp är inte så bra, och i just detta fall går det som sagt inte... eftersom man ju faktiskt inte vet vad hojen kostar.

Personligen använder jag inte lån, men skulle det behövas ser jag inga problem med det.
Det jag vill ha fram är att det faktiskt kan vara billigare att köpa en nyare hoj än en äldre, även om man måste finansiera den med lån.
Men visst, ser man rent ekonomiskt BÖR det bli billigare att köpa en aningen äldre då värdeminskningen där stagnerat.
...men mc köps inte alltid med hjärnan...
Och det framgår att ett visst sug på nya modellen finns.
Kan det då kännas rätt i hjärtat att köpa en annan?
Ibland är det bättre att köpa det man vill, totalupplevelsen per krona blir oftast bäst då.


Och nu lite tvärtom, för att förvilla ytterligare... det nämns ofta här på forumet att man skall köpa så ny man har råd med.
För ju nyare desto bättre.
Men njae, jag beställde ny hoj i höstas och har nu kört ett år och gjorde en tråd (och startade en avdelning där även denna tråd kunde legat) och skrev där nyligen om mina upplevelser av nya hojen.
Fokuserade nästan helt på det som enligt mig blivit försämrat jämfört med min tidigare, en 1200GS från 2009.
Inlägget finns här:
viewtopic.php?f=279&t=23397#p198224

Totalt känns det som att min -16 är bättre än min gamla, men absolut inte på allt.
Och eftersom olika personer värderar olika saker olika mycket, är det därmed omöjligt att veta vad som är bäst för dig.

Steg ett i allt detta bör därmed vara att faktiskt provköra, för det ÄR faktiskt två olika cyklar vi här snackar om.
Och det avgör mer än mil/pris.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Nyare modell med fler mil vs äldre modell mindre mil.

Inläggav Max Mad » 2016-11-19/12:20

Bror Gårdelöf skrev:Uppenbarligen. Jag tänkte bara på, vad Du skrev om "en stämpel från en verkstad". Det är ju "allt jag har" - men än så länge har det funkat.
En kollega som köpte sig en fabriksny GS/A -16 tidigare i år, hade ett samtal med Martin på Kenneths Mc-service gällande service, inför stundande resa till sydligare breddgrader. Martin påstås ha sagt något i stil med att det spelar ingen roll om du så servar på månen, så länge det finns en stämpel från en auktoriserad BMW-verkstad.

Själv kommer jag sannolikt vara tvungen att serva i antingen Marocko eller Spanien nästa år, och det finns auktoriserade verkstäder där också. Det är en sak som jag lärt mig uppskatta efter mitt köp av min GS/A-12 (som nu har ~6 500 mil på mätaren), och det är att det finns auktoriserade serviceverkstäder över hela världen.

Sedan är det en sak till som man bör ha i åtanke. Garantin på en fabriksny BMW är två år, men möjlighet till "goodwill" åtaganden från BMW upp till det att hojen fyller fyra (4) år, sedan är det på dig kostnaderna för reparationer landar.

Med det sagt, så vill jag säga att det är egentligen bara viktigt att hojen servas på en auktoriserad verkstad de första fyra åren, sedan spelar det egentligen ingen roll, och bara för att man servar hojen på en auktoriserad verkstad är det ingen garanti för kvalitèn på utfört arbete och för att citera den serviceverkstad som servade min hoj i Skottland tidigare i år; Kvaliteten på verkstäderna skiftar, även om dom är auktoriserade.

Avslutningsvis;
Om jag har möjlighet och omständigheterna är sådana, då är det för mitt vidkommande Kenneths Mc-service som utför alla reparationer och serviceutföranden, under förutsättning att jag är hemma i Sverige och i närheten av min bostadsadress inför föreskrivna serviceintervall, 1 gång/ år eller var tusende mil. Vanligtvis försöker jag få bägge dessa parametrar att sammanfalla, för att få ut så många mil som möjligt, per spenderad servicekrona ;-).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Nyare modell med fler mil vs äldre modell mindre mil.

Inläggav 2660940 » 2016-12-10/00:24

Efter mycket läsande och funderande runt olika trådar och annat här på forumet har jag till sist varit och provkört en GS-modell. Efter en ordentlig testrunda var det hela klart och avgjort - modellen, i mitt fall en R1200 GS Adventure -12, var kanonhärlig. Jag föll pladask för denna kombination av robust/tålig och häpnadsväckande lättkörda MC. Visst är den hög och tung men när man väl får hjulen i rullning så krymper hela ekipaget till en mycket trevlig bekantskap. Bågen kändes nästan som en Ardennerhäst när man tog plats i sadeln, för att sedan byta skepnad till en förvånandsvärd rapp och snärtig kuse.

Fick nu själv känna på hur den tidigare ifrågasatta ESA-funktionen var i verkligheten. Hade uppriktigt sagt lite svårt att i början känna skillnad på de olika lägena. Har ännu bara hunnit köra ett tjugotal mil och sålunda inte hunnit bilda mig en komplett uppfattning än.
Det var 10 mil bussresa från hemmet till MC-butiken och drygt tjugo mil hem på nyinhandlad GSA...
Ett gott betyg grundat på ett härligt drag i motorn, skön sadel och ett härligt örongodis från ljuddämparen.

Hoppas nu på ett problemfritt åkande/ägande framgent.

Vill på detta sätt nu framföra mitt VARMA TACK till alla er skribenter som kommit med bra inspel på mina tidigare frågor kring denna modell och diverse andra funktionsfrågor.

Börjar f.n. blir lite väl trångt i garaget med två R-modeller, moped och entusiastbil - förvisso ett angenämt och litet problem i jämförelse med en utdragen vinter.

Glada hälsningar från en nyfrälst GSA-ägare. :lol: :D
2660940
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-04-12/01:00

Re: Nyare modell med fler mil vs äldre modell mindre mil.

Inläggav Thomas Stadin » 2016-12-10/01:39

Well, om du inte redan provkört en vanlig GS så se till att göra det innan du slår till.
GSA är trevligare på pappret för många offroadåkare men om du gillar vanlig touring på asfalt segrar GS alla dagar i veckan helt överlägset med kortare fjädringsväg.

Tyvärr hade du lite bråttom:
"Fick nu själv känna på hur den tidigare ifrågasatta ESA-funktionen var i verkligheten. Hade uppriktigt sagt lite svårt att i början känna skillnad på de olika lägena."

Ja, så är det på den tunga GSA:n. Testa en vanlig GS och du upplever att mc:n dansar i kurvorna.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Nyare modell med fler mil vs äldre modell mindre mil.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-12-10/10:19

2660940 skrev:Fick nu själv känna på hur den tidigare ifrågasatta ESA-funktionen var i verkligheten. Hade uppriktigt sagt lite svårt att i början känna skillnad på de olika lägena.

I våras flög tre kamrater och jag till norra Portugal för en veckas resa i Dourodalen på hyrda hojar. Två av oss valde R 1200 RT. De maskinerna "hade allt" och hade gått 70 mil, när vi hämtade ut dem.
Vägarna var som regel mycket fina, och där körde vi på normalläget i ESA. ("Hård" upplevde vi aldrig något behov av.)
Som kontrast var genomfarterna i många byar och mindre städer påtagligt buckliga - måhända ett praktiskt sätt för de boende att få resenärer att hålla farten nere? Vi lärde oss snart att slå över till mjuk fjädring vid infarterna till dessa småorter. Då flöt cyklarna bekvämt över ojämnheterna.
När vi någon gång glömde att gå tillbaka till normalläget efter att åter ha kommit ut på landsvägen, blev det märkbart gungigt i kurvorna - men det var ju lätt att åtgärda med en knapptryckning.

Gissningsvis kommer Du att göra en liknande upptäckt, när Du skiftar från ett påtagligt jämnt till ett påtagligt ojämnt underlag - eller vice versa - här hemma.

Grattis till hojen, förresten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nyare modell med fler mil vs äldre modell mindre mil.

Inläggav Max Mad » 2016-12-10/12:09

Thomas Stadin skrev:Well, om du inte redan provkört en vanlig GS så se till att göra det innan du slår till.
GSA är trevligare på pappret för många offroadåkare men om du gillar vanlig touring på asfalt segrar GS alla dagar i veckan helt överlägset med kortare fjädringsväg.

Tyvärr hade du lite bråttom:
"Fick nu själv känna på hur den tidigare ifrågasatta ESA-funktionen var i verkligheten. Hade uppriktigt sagt lite svårt att i början känna skillnad på de olika lägena."

Ja, så är det på den tunga GSA:n. Testa en vanlig GS och du upplever att mc:n dansar i kurvorna.

Tycker att han har gjort ett umärkt val, både i avseende av modell och modellår. Fast det är klart, jag har inte heller provkört någon GS :) ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Nyare modell med fler mil vs äldre modell mindre mil.

Inläggav Håkan » 2016-12-10/14:30

2660940 skrev:- modellen, i mitt fall en R1200 GS Adventure -12, var kanonhärlig

Grattis till ett bra val. :D

Kör själv en R1200GS Rally 2012. Den har gått 6000 mil nu, är mycket nöjd. :D
Tilläggas kan att jag har provat alla nyare BMW. :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst