700gs eller 1200gs, det är frågan?

700gs eller 1200gs, det är frågan?

Inläggav Björnen77 » 2016-12-05/15:37

Goddagens!

Tänkte vända mig till er här på forumet för att få hjälp med att bestämma mig.

Jag står som sagt i valet och kvalet att välja mellan att skaffa mig en 700gs eller en 1200gs.
Mitt mål med körningen är att, förutom ta mig till och från jobbet, kunna köra ut på dags/helg-utflykter och kunna njuta av landskapet. Jag vill kunna köra längre transportsträckor på motorväg utan att blåsa bort, och även kunna ta mig utanför asfalten om lusten faller på.

Min tidigare mc-erfarenhet är ringa. Jag har kört ungefär 100 mil på en 700gs, men aldrig ens suttit på en 1200gs. (Jag kommer såklart att provköra en 1200 framöver innan jag bestämmer mig)
Tyckte att 700:an var superb att köra på de mindre vägarna, men motorvägen var ingen höjdare. Min tanke just nu är att en 1200 verkar vara en såpass mångsidig maskin att den täcker 700:ans alla egenskaper och dessutom är bekväm att köra på motorväg.....eller?

Vad har de för fördelar och nackdelar gentemot varandra??

Hur är ekonomin för ägandet av de båda? D.v.s service, slitage-delar, o.s.v. Jag inser att det är skillnad försäkringsmässigt, men i övrigt?

Tänker skaffa mig en bättre begagnad version. Är det något särskilt med motorcyklarna jag bör vara lite extra uppmärksam på vid köpet för att undvika att det hela blir en oväntat dyrköpt erfarenhet?

Känslan jag har nu är att en 1200 är det jag helst vill ha, om inte annat för att den är så fantastiskt vacker. Jag har läst här på forumet, och håller med om, att man ska köpa med hjärtat. Men jag vet inte om det är så att ögat lurar hjärtat....

//Björn
Björnen77
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2016-11-29/13:56

Re: 700gs eller 1200gs, det är frågan?

Inläggav Håkan » 2016-12-05/16:59

Hej, välkommen hit. :)

Jag tycker ju du har svarat på frågan själv.
Björnen77 skrev:Känslan jag har nu är att en 1200 är det jag helst vill ha,

Köp en R1200GS, den duger till allt det du vill göra, och den gör det väldigt bra dessutom. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: 700gs eller 1200gs, det är frågan?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-12-05/18:00

Som Håkan skriver - om hjärtat säger R1200GS, köp en R1200GS!

Den klarar i princip allt en F700GS klarar, och i de flesta fall snäppet bättre.
En del saker är 1200 mycket bättre på - motorvägskörning är en, körning med passagerare en annan, och långfärdskomfort en tredje.
Skillnaden i motoreffekt är mycket större än siffrorna antyder - 700 är ärligt talat ganska "tam", medan 1200-motorn (i alla fall så länge vi pratar om den senaste, vätskekylda generationen) är har mer prestanda än de flesta någonsin utnyttjar.
Möjligen är 700 något smidigare i trång stadstrafik, men det är marginellt.
Däremot är ägandekostnaderna avsevärt lägre för 700 - den drar mindre bränsle, kostar mindre i service och underhåll och har betydligt lägre värdeminskning.

Men provkör först! :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: 700gs eller 1200gs, det är frågan?

Inläggav Björnen77 » 2016-12-05/18:49

Tack för era svar!

Ja, jag antar att jag kanske svarade på frågan själv :)
Saken är väl att jag inte vill göra ett förhastat beslut innan jag fått lite mer vetskap om skillnader och likheter mellan de båda och jag tycker sånt är bäst att inte läsa mig till, utan lyssna på erfarenheter. Och givetvis att prova själv.
Men vad jag läst och hört hittills så verkar man bli frälst efter en provtur på 1200:an, och då brister ju det här med objektiviteten lite :D

Det är onekligen olika prisklasser också så jag måste lyckas avgöra vilken som på det stora hela blir bäst för både mig själv och plånboken. Dessutom så är det av okänd anledning så är det inte helt självklart för sambon att jag tar det dyraste alternativet.... hör och häpna.
Björnen77
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2016-11-29/13:56

Re: 700gs eller 1200gs, det är frågan?

Inläggav Håkan » 2016-12-05/21:55

Björnen77 skrev:av okänd anledning så är det inte helt självklart för sambon....

Nu sa du nåt mer...
Tänker du köra med passagerare?
Definitivt R1200GS!
Sambon kommer att uppleva en enorm skillnad i komfort. Å det är väl sambon värd. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: 700gs eller 1200gs, det är frågan?

Inläggav Max Mad » 2016-12-05/22:24

Varför inte gå all in, och satsa på en R1200 GS/A med en gång ? Jag menar, så att du inte ångrar dig om du skulle köpa en R1200 GS ;-).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: 700gs eller 1200gs, det är frågan?

Inläggav Buster » 2016-12-05/22:38

Björnen77 skrev:Vad har de för fördelar och nackdelar gentemot varandra??


Just 700:an har jag inte kört men 800:an har testats en del och det borde väl vara typ samma kan jag tänka...

Det är två rätt olika cyklar, båda är visserligen tvåcylindriga men sen upphör likheterna.

F-motorn är smal och smidig, R-motorn bred och kan uppfattas som lite klumpig.
Annars ser jag inga fördelar alls till F-cykeln om man skall åka asfalt.

Men det finns de som gillar smörja och justera kedja, sitta på en sadel som påminner om en kyrkbänk, hålla i ett styre som skakar och vibrerar så händerna somnar... osv.

Personligen uppskattar jag en smidig cykel med en sadel som är bekväm både för mig och passageraren, åker vi två trycker jag på en knapp och fjädringen styvnar till och kardandriften känns underhållsfri som på en bil.
Telelevern fram är också en sak jag gillar, man slipper det eviga gunget vid inbromsningar osv.

1200:an kan i vissas ögon se klumpig ut, men prova så ser du!
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: 700gs eller 1200gs, det är frågan?

Inläggav Björnen77 » 2016-12-06/14:52

Håkan skrev:
Björnen77 skrev:Sambon kommer att uppleva en enorm skillnad i komfort. Å det är väl sambon värd. ;)


Sambon är självklart värd det bästa! Frågan är bara om hon inser vad det bästa är i just den här frågan? :D
Hon jobbar i akutsjukvården och ser kanske inte den trevliga sidan av MC-livet. Hittills är det en seger bara att jag inte blivit halshuggen för att jag har kommit överens om att det ska komma in en motorcykel i familjen :?

Buster skrev:
Björnen77 skrev:Men det finns de som gillar smörja och justera kedja, sitta på en sadel som påminner om en kyrkbänk, hålla i ett styre som skakar och vibrerar så händerna somnar... osv.


När du beskriver det sådär så blir valet ganska enkelt. Kan inte säga att jag upplevde det skakande styret men kyrkbänken är jag benägen att hålla med om :) Sen har du en poäng i att det inte är supertråkigt att slippa kladda med kedjan....

Jag tackar för era svar! Det blir med all sannolikhet en 1200 framåt vårkanten. ( måste ju i och för sig prova den först, men det verkar ju bara bli själva spiken i kistan :) )

Då återstår bara ett par andra spörsmål....

Jag kommer köpa en begagnad hoj. Budgeten kommer ligga på som max 120-130.000. Vad bör jag vara uppmärksam på när jag kikar runt på utbudet? Finns det någon/några detaljer som jag som novis på ämnet lätt kan missa och som senare kan komma att svida ekonomiskt?
Björnen77
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2016-11-29/13:56

Re: 700gs eller 1200gs, det är frågan?

Inläggav Buster » 2016-12-06/21:15

Begagnade grejer kan svida ekonomiskt, medan nya gör det garanterat.
För 120-130 kan du få en LC, dvs den 1200:an som kom 2013 och som är uppdaterad i typ allt jämfört med den "gamla".
Den "gamla" skall man dock absolut inte se ner på.
Jag hade en -09 och hämtade i våras ut en ny -16... i detta inlägg kan du se lite av mina åsikter om skillnaderna:

viewtopic.php?f=279&t=23397#p198224

Läs gärna tråden, kanske du hittar något matnyttigt där.

Personligen hade jag antingen köpt en "gammal" 1200, för typ 80000 eller en "ny" för typ 120-130.
120-130 hade jag inte lagt på den "gamla", då man lätt inser att den snabbt kommer sjunka de där 50 som utgör skillnaden.

Båda typerna är mycket trevliga cyklar.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: 700gs eller 1200gs, det är frågan?

Inläggav rolfmm » 2016-12-16/00:50

Provade en 1200GS när jag hade Transalp 600. 1200:an var mycket mer lättkörd än Transalpen......
Rolf Magne Meland - norsk invandrar.....
BMW R1150GS -03
Användarvisningsbild
rolfmm
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2015-09-26/23:22
Ort: Billingsfors

Re: 700gs eller 1200gs, det är frågan?

Inläggav Erik Nilsson » 2016-12-17/09:39

De saker jag stör mig på min r1200gs som jag kan tänka mig att 700an är lite bättre på är:
- Körning i skogen/på riktigt små vägar (så små att de ej ens nästan är lämpade för bilar)
- Körning på riktigt lösa grusvägar (går till viss del att härleda till mina relativt släta däck)
- När jag ska släppa ner den från centralstödet (den rullar iväg och väger en del mer än mina 70kg)
- Cylindrarna gör den lite opraktisk för att ta sig in i/ut ur mitt garage

Listan med vad jag tror är fördelar är betydligt längre :)


Förtydligande: Har endast kört gamla 1200gs (min 07 + testat en 05), ej kört 700an eller nya 1200an.
På normala grusvägar är 1200an riktigt imponerande, enligt mig.
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: 700gs eller 1200gs, det är frågan?

Inläggav BrooklynS » 2016-12-17/09:48

Skall man köpa en MINDRE hoj för grusanvändning så skall man nog gå på 450/650-hojarna där det skiljer mer i vikt och hanterbarhet... Den stora grejen med boxer är ju kombinationen effekt/vrid/låg tyngdpunk/låg vikt (högre på LC då) och de gånger jag sett/suttit på F700/800 har jag inte alls insett varför man skall ha en sådan istället. Men det är jag det. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: 700gs eller 1200gs, det är frågan?

Inläggav Håkan » 2016-12-17/10:04

Jag körde 360 mil på en F800GS i Sydafrika, nov. 2014. Det skapade inget habegär. :)
Hemma har jag en R1200GS 2012 jag är mycket nöjd med. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: 700gs eller 1200gs, det är frågan?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-12-17/11:09

För att lägga lite mer ved på brasan:
Även om hojarna till stor del har samma konstruktion och många gemensamma komponenter, är F650/700GS och F800GS väldigt olika i karaktären.
F700GS (och föregångaren F650GS Twin) är landsvägsoptimerad, med lite "äventyrsambitioner" förvisso, men ändå primärt konstruerad för att köras på hyggligt slätt och fast underlag. Det är en alldeles utmärkt allroundhoj, lättkörd och inte alltför hög, vilket gör den lämpad även för den som inte har så långa ben. På löst/spårigt/halt underlag och i terräng räcker den inte till - den har för låg markfrigång, för litet och för brett framhjul och för kort fjädringsväg för det.
F800GS är en helt annan skapelse - den är förvisso ganska tung, men den är faktiskt riktigt kompetent då det gäller att ta sig fram där det är besvärligt. Rejält mycket högre än 650/700, med lång fjädringsväg, mjukare fjädrar, bättre framgaffel och 21" framhjul är det en "riktig" offroadhoj, som förvisso inte gör bort sig på asfalt heller, men är klart mindre agil än 650/700 på kurvig landsväg. Då är R1200GS närmare 650/700 i karaktär, frånsett rena prestanda där 1200:an givetvis är totalt överlägsen.
Som jag skrivit tidigare - 1200:an är bättre än 700 på det mesta, medan F800GS är en avsevärt bättre grus- och offroadhoj än både F700GS och R1200GS. Och jo, jag har erfarenhet av allihop - det står en av varje i garaget här hemma (F650GS Twin -08, F800GS -12 och R1200GS LC -16, där 650:n mest körs av hustrun).
R1200GS är tveklöst bästa landsvägs- och touringhojen av de tre. F800GS är lika tveklöst bästa grus/offroadhojen. F650GS är inte bäst på något, men klart billigast att köpa/äga och definitivt den mest lättkörda.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: 700gs eller 1200gs, det är frågan?

Inläggav GunnMag » 2016-12-17/21:20

Denna eviga fråga – finns det en cykel som är bra till allt?

Som ny på forumet kan jag berätta om vad jag funderat på den senaste månaden, när jag bland annat läst era inlägg här. Jag ska genast säga att jag har åkt mycket asfalt och lite grus, men att det ska bli ändring på detta. För Björnen77 verkar det som att budget och mål pekar på 1200:an, men för andra som ska välja kan det vara annorlunda.

700 eller 1200: Ska jag skaffa en 700, 800 eller 1200? Det är tre ”typer” som finns även av andra fabrikat än BMW, men de kan tjäna som bra exempel då alla här vet vad det rör sig om i stort. Med vissa erfarenheter i ryggen och en del läsande nu blev det en 700 för mig, jag ska förklara varför.

MOTORVÄG: ”Bekvämt” är något relativt på MC, bekvämt som i bil har jag aldrig åkt för min del. Längre motorvägsåkning, för min del över 30 mil om dagen, pekar mot en stor hoj med bra vindskydd. Att ha kraft så att den går lugnt och sittkomfort är avgörande, särskilt om man är två. I vårt fall har vi varsin hoj, då vi konstaterat att för vår del är A) Motorväg tråkig, och B) Körningen det som gör MC-livet meningsfullt. 19 dagar av 20 undviker vi motorväg och den tjugonde biter vi ihop och förflyttar oss långt. Precis som man låter körningen påverka valet av hoj, kan man låta valet av hoj påverka körningen och vägvalet.

OFFROAD (hehe): Körning vid sidan av asfalterade vägar benämns för enkelhetens (!) skull ”offroad”. När någon frågar på ett forum hurdana ”offroadegenskaper” en hoj har blir möjligheten till begreppsförvirring närmast oändlig. Offroad antyder att man lämnat vägen och antingen kört rätt ut i naturen eller möjligen hittat en ”single track”, som engelsmännen mer träffande beskriver en stig.

Nästan vilken hoj som helst är okej att köra på en hårt packad grusväg. När den blir lite ojämnare och får lösa partier blir det helt plötsligt mer rätt med grövre däck, större framhjul, bra lågfartsbalans och låg tyngdpunkt. Har du packning och passagerare förstärks detta. När gräset börjar växa i vägmitt och stora höjdskillnader tagit med sig gruset i fåror passar en lätt cykel med lång fjädringsväg allra bäst, särskilt om du vill stå på lite – det är kanske inte en adventurehoj – utan mer en enduro som du ska ha?

Man behöver alltså definiera vilken gruskörning man menar när man säger ”offroad”. Är mitt mål att ta mig fram i stort sett överallt, med packning och tryggt landa vid nästa övernattningsställe? Eller är det att stå på med en härlig fartupplevelse och tandborste i tankväskan? Samma väg kan ge behov av två ganska olika hojar.

ATT HANTERA HOJEN: Tidigare körde jag 1150GS. Det var en stor hoj med mina 173cm. Helt ok till vardags, men med packning och gropiga campingplatser och vändning i 20% lutning var det inte tryggt. Nu har jag kört Moto Guzzi Breva 1100, något smidigare med samma härliga motor för alla farter upp till 150, men funkar inte för dåliga vägar. Vilka situationer kommer du att hamna i? Är det troligt att du kommer att tappa cykeln – och i så fall – kan du få upp den igen? - Kroppslängd och muskelstyrka kan också påverka vilken cykel som är ”bäst”.

BÄST ELLER MEST PRISVÄRD? Om pengarna saknar betydelse blir det lättare att välja, särskilt om du har plats för två eller flera cyklar. En stor adventurecykel är som jag ser det en av de mest allsidiga hojar du kan skaffa dig, prestanda att köra fort med bra fjädringsinställningar med och utan packning och passagerare. Ska den ha dessa funktioner får den vara av senare årsmodell och blir därmed ganska dyr. För lättviktstouring på delvis skruttiga vägar är troligen en 650-stånka under 180kg en roligare cykel till under halva kostnaden. Det lönar sig att fundera på vilken betydelse priset har när man ska välja.

VARFÖR 700GS? En 1200 är för tung för mig. Den är också för dyr med tanke på att jag tycker att motorkaraktären är för mesig, inte i styrka, men någon Guzzi eller HD eller liknande glädjekälla är det inte. Den är mer som en video på en start av en spitfiremotor där man stängt av ljudet (förlåt och det gäller även 650-700-800). En 800 är lite för hög. Det finns också en vits med att jag och min fru har liknande cykelförutsättningar både på motorvägen och på gruset. En prisskillnad på 70 000 kan användas till resor. Till sommaren blir det en Islandsresa och räcker 700:ans egenskaper till på vägarna i inlandet så duger den till mig. Självklart återkommer jag med en rapport efter sommaren – kanske ångrar jag mig?

Långt inlägg det här, men vi skriver ju för nöjes skull .

Gunnar Å
1200 GS
MG Griso 1200
MG 1000s
Användarvisningsbild
GunnMag
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2016-12-10/10:37

Re: 700gs eller 1200gs, det är frågan?

Inläggav Björnen77 » 2016-12-21/00:42

Riktigt bra och givande för mig att läsa alla era kloka ord :)

Jag har i dagarna varit och klämt och känt på en 1200 och kommit på mig själv med att nästan stå och dregla. Jag passade dessutom på att ta en provtur i plusgraderna.
Vilken hoj!!!! Fantastisk körupplevelse och jag såg mig själv på många, långa, härliga turer med den.

Sagt och gjort.
Offerten klar, diverse tillbehör utplockat, bra känsla i kroppen......sedan blev jag tillbakadragen till verkligheten av min bättre hälft. Tydligen har vi ett hus.....som har behov. Jag finner mig själv utan tillräckligt med argument för att motivera den betydligt dyrare maskinen. :cry:
Tur att jag har henne.

Det får bli en 700 till att börja med. Får jag över sambon lite mer på plussidan gällande MC så går det säkert att byta upp sig om något år eller två.

Imorgon blir det köp.
Än en gång...tack för era inlägg! Mycket bra information, tankar och idéer.
Björnen77
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2016-11-29/13:56

Re: 700gs eller 1200gs, det är frågan?

Inläggav GunnMag » 2017-11-09/22:52

P1000470 (2) (1024x683).jpg
På höglandet
Reserapport från Island med 700 GS:

Jodå, det gick att komma fram ganska bra med en 700:a. Vi körde båda de vägar som går tvärs över höglandet från söder till norr, Kjölur och Sprengisandur. Framförallt den senare, med sina vattendrag att passera, erbjöd äventyrlig körning. Båda rejält ojämna vägar med en hel del stor sten och oändliga tvättbrädor. Med tanke på att vi hade tältpackning för tre veckor, extra bensin och rejält tunga hojar tycker jag att framkomligheten var riktigt bra, men bekvämligheten begränsad. Jag föreställer mig att en mjukare och längre fjädring hade gjort ganska stor skillnad. Men vi kom alltså fram och liknande vägar som skulle motivera en bättre cykel finner man nog inte i Sverige i alla fall.

Om någon är mer intresserad inför egen Islandsresa berättar jag gärna mer detaljer om vad man kan tänka på och har att vänta sig - hojta till bara!

Gunnar
1200 GS
MG Griso 1200
MG 1000s
Användarvisningsbild
GunnMag
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2016-12-10/10:37

Re: 700gs eller 1200gs, det är frågan?

Inläggav AccidentallyAwake » 2018-01-06/23:40

Jättekul att du tog dig runt på Island med en 700! Vissa av vägarna där kan vara väldigt utmanande ;-)

Tänkte jag skulle kasta in mina tankar i tråden för framtida läsare som kanske snubblar in hit.

Mitt tips:
Provkör alla tre en längre stund, minst ett par, tre timmar på olika väglag och kurvor. Känn in dem, se vad just du gillar. I allra bästa fall, ta en charter till Gran Canaria eller liknande och hyr där (kostar runt 3000 för en charter och runt €40/dag att hyra hojen. Det går att hyra allt från 650GS till 1200GS där). Skall man slanta ut 160 papp på en hoj, kanske det inte är orimligt att först slanta ut 7000 på en solresa där du även får testa alla dessa hojar innan du bestämmer dig. Dessutom är det barnsligt roligt att köra hoj där. Tänk bara på att hyrhojarna där är äldre och ganska slitna. Så de känns råa och lite ryckiga. Men fokusera på känslan av storleken, tyngden, kurvtagning, hantering på grus och sådant väglag där du vill köra. Det finns även BMW Motorrad hotell, dit man kan resa, bo och provköra alla modellerna genom t.ex. Alplandskapen. Kan vara ett bra alternativ för att känna in vad som passar just dig. Lite omständigt, och inte precis i linje med "impulsköp". Men om du är här och läser, så är du förmodligen någon som gör research innan köpet.



Jag funderade själv väldigt länge på samma tema som ovan, och jag kan inte säga vad som är bättre än något annat för just dig. Det enda jag kan göra är att försöka återge mina allra högst subjektiva reflektioner innan jag gjorde mitt val.


Jag valde 700 av ett enda skäl: Små, kurviga landsvägar och hålnålskurvor nere på kontinenten (Alperna, Dolomiterna etc). Det är en allroundhoj som klarar grus och lätt off road, men som är (i min ödmjuka mening) bättre en både 800 och 1200 på slingriga asfaltsvägar (vilket jag tycker är roligast). Och jag valde hoj efter vad jag tyckte var roligast att göra med den, med så få begränsningar som möjligt. Jag hade kunnat valt en sporthoj eller en gathoj, men om jag kommer till en grusväg så vill jag inte behöva varken vända eller tveka. Jag vill kunna köra vidare, och det kan man med en 700, även om en 800 eller 1200 hade klarat just den biten bättre. Som Gunnar visade ovan, så går det alldeles utmärkt att ta sig fram med en 700 även offroad. Men när det kommer till kurviga asfaltsvägar, så kommer 700 nog att vara ett bättre val än en 800 eller 1200, och det är därför jag valde just den.

Så resonerade jag! :-)

Jag har hojen för att pendla motorväg, och för att resa världen över med. Ganska "allround", alltså.

Jag tycker kraften i 700 räcker och blir över för att utforska och toura runt med. Den är oerhört smidigt och lätt att "kasta runt" i kurvorna. Mer så än sina syskon.

Den puttrar runt på motorvägen i 110-120 på vilsamma 3200 varv. P.g.a. vindmotståndet, så är just 100-120 gränsen för vad som är bekvämt och vilsamt. Men det tycker jag räcker. Det går ju absolut att köra fortare än så under kortare sträckor, men vart och när skall man göra det? Och hur ofta händer det? Bra mycket roligare att köra småvägarna genom Tyskland än att nöta Autobahn. Autobahn är ett lidande oavsett hoj (om det inte är någon slags skrevraket, men då är vi ganska off-topic). Måste man, så är det bara att bita ihop i någon dag och få det undanstökat. Men man har desto roligare när man kommer fram.

När det gäller komforten på längre resor så har jag inga problem alls. Och då är jag byggd som en badtunna och väger som en sumobrottare, vilket betyder att min tyngd äter upp rätt mycket av fjädringsvägen bara av att sitta på hojen. Ändå har jag inga större problem med grusvägar. Däremot så rekommenderar jag att du köper en komfortsadel från t.ex. Sargent eller liknande. Blir som en helt ny hoj, och komforten på längre sträckor blir väldigt, väldigt bra.

Hoppas det hjälper någon som funderar och är ute och jagar efter resonemang!
F750GS 2018
Användarvisningsbild
AccidentallyAwake
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2018-01-06/20:38
Ort: Enköping


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst