Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Inläggav Erik Nilsson » 2016-12-10/14:46

Hej!

Inledning:
Ny på forumet här, 25 år gammal och har nu klarat av min 10e motorcykelsäsong, varav de flesta med på tok för få mil och en tanke om att "nästa säsong ska jag köra mer!". Men det vet säkert några av er hur det känns.

Under sensommaren tog jag klivet in och blev förtidsgubbe.
Jag gick från att ha två hojar (sporttourer samt en enduro) till att ha en R1200GS från 2007. Inte en perfekt hoj men ändå riktigt bra.
Överlag är jag väldigt nöjd men en av sakerna jag stör mig och är lite fundersam över är inbromsning med ABSen.

Fråga:
När jag kör lite halvfort (eller helfort) med hojen på lite lösare grus och bromsar för allt vad ABSen tillåter (så att den tuggar alltså) så känns det som att hojen börjar orma sig mer och mer desto längre jag bromsar.
För att bli av med detta får jag sluta bromsa en stund och sedan börja om.
Är det normalt eller vad beror detta på?

Kan tillägga att den rullar med relativt släta däck.
Anakee2 fram och tourance bak (lär bli anakee 2 där med när nuvarande tar slut)

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Inläggav Håkan » 2016-12-11/10:24

Hej. Välkommen.
Nu kör ju inte jag ens halvfort på "lite lösare grus".
Men rent spontant så känns det där normalt.
Nån som kör helfort kanske vet mer...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Inläggav BrooklynS » 2016-12-11/11:10

På grus märks instabilitet på ett helt annat sätt än på asfalt. Oavsett om ABS-en hindrar hjullåsning så kommer framhjulet att förflytta sig i sidled vid varje bromspuls ifall hojen är det minsta i obalans. Omedvetet kompenserar man och ormandet blir ett faktum. Lösa underlag flyttar på sig, asfalt ligger still.

Hur gör du med bakbromsen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Inläggav Kovlingen » 2016-12-11/11:25

Körde på en väg som var under renovering för ett par år sedan .
Följebil och 30 - 40 km/t . Fy tusan va ormigt det gick .
Kan ju inte köra om en kööö som kör mitt i krossgruset :evil:
Har märkt att om jag kan ligga i 70 - 80 km/t så märks det inte mycket .
Ju saktigare ju ormigare :( (Ävla lös/krossgrus :twisted: )

Men , jag funderar på om du kan ha ett litet glapp i något lager men som sagt bara en fundering .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Inläggav neutral » 2016-12-11/11:39

Jag tycker det är normalt, du har ju inte mycket grepp i någon riktning på lösgrus och när du bromsar hårt fram så lättar bakhjulet och du blir stel i armarna när du håller emot så små sidoförflyttningar på bakhjulet korrigerar du lite för sent och ormningen är ett faktum. På asfalt kan detta bara hända om du bromsar så bakhjulet lyfter så det är inte så många som upplevt det där.

Att börja om fungerar men också att bara släppa bromstrycket en del, prova att bromsa mer bak också för att sträcka ut hojen. Andra alternativ är att köra långsammare eller bromsa tidigare. :) Grövre däck hjälper förstås också att flytta bort problemet en del.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-12-11/11:47

Hej, och varmt välkommen!
Jag instämmer med BrooklynS - på löst underlag är det normalt att hojen flyttar sig i sidled, särskilt med släta däck.
Man vänjer sig, storhojar beter sig inte som lätta endoromaskiner.
Det finns dock några saker man kan göra för att stabilisera bromsningen - det första är att undvika att belasta armarna vid inbromsning, något de flesta gör instinktivt. Knip med knäna runt tanken för att "hålla emot", och försök ha ett löst grepp i styret, så stör Du hojen så lite som möjligt - den strävar i sig själv efter att hålla rak kurs genom att "vingla" med styret.
Det här gäller f ö även på asfalt, men är inte alls lika märkbart.
Det andra är att börja bromsa med bakbromsen - hårt!
Kläm till fullt bak, och bromsa därefter gradvis hårdare med frambromsen tills ABS:en griper in. Börjar det "orma" för mycket, släpp fram lite men håll kvar full bakbroms.
Den här tekniken tränar man mycket på offroad-kurser, det är viktigt att kunna bromsa effektivt på grus!
Annars gör ju lite grövre däck ganska stor skillnad, men har du kört enduro vet du ju redan det....

Förresten - R1200GS är definitivt ingen "gubbhoj", men den stämpeln verkar vara svår att tvätta bort!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Inläggav Kovlingen » 2016-12-11/12:01

Gunnar Elmgren skrev:Förresten - R1200GS är definitivt ingen "gubbhoj", men den stämpeln verkar vara svår att tvätta bort!

Går åt mycke tvättmedel då :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Inläggav Erik Nilsson » 2016-12-11/22:15

Tackar för svar och välkomnande :)

Jag kanske felformulerade mig något, ber om ursäkt för det. Ormandet kanske var fel ord och vobbel ett bättre.
Det blir väldigt påtagliga kast där man får känslan att man kommer kastas av om det fortsätter, inte bara det här vanliga att hojen vandrar lite uppepå lösgruset.

BrooklynS skrev:Hur gör du med bakbromsen?

Pallnit eller ingenting, samma fenomen oavsett.

Kovlingen skrev:Men , jag funderar på om du kan ha ett litet glapp i något lager men som sagt bara en fundering .

Har inte lyckats känna av något glapp när jag kontrollerat, men det är ju ingen garanti på att det inte finns något glapp :)

neutral skrev:Jag tycker det är normalt, du har ju inte mycket grepp i någon riktning på lösgrus och när du bromsar hårt fram så lättar bakhjulet och du blir stel i armarna när du håller emot så små sidoförflyttningar på bakhjulet korrigerar du lite för sent och ormningen är ett faktum. På asfalt kan detta bara hända om du bromsar så bakhjulet lyfter så det är inte så många som upplevt det där.

Att börja om fungerar men också att bara släppa bromstrycket en del, prova att bromsa mer bak också för att sträcka ut hojen. Andra alternativ är att köra långsammare eller bromsa tidigare. :) Grövre däck hjälper förstås också att flytta bort problemet en del.

Ganska trygg i min förankring, men nej jag har ju inte testat enhandsbroms, så viss inverkan har jag nog.
Men jag märker inte samma fenomen när jag bromsat med hojar utan ABS.

Visst hjälper det att anpassa körningen. Har jag ju gjort hela säsongen, men jag tänker mest på om det är någon oreda så kanske jag ska fixa till den och därmed förbättra mina odds vid eventuell nödsituation.
Där är det ju lite sent att köra långsammare samt kan det vara svårt att tänka på allt man lärt sig om korrekta inbromsningar :)

Gunnar Elmgren skrev:Hej, och varmt välkommen!
Jag instämmer med BrooklynS - på löst underlag är det normalt att hojen flyttar sig i sidled, särskilt med släta däck.
Man vänjer sig, storhojar beter sig inte som lätta endoromaskiner.
Det finns dock några saker man kan göra för att stabilisera bromsningen - det första är att undvika att belasta armarna vid inbromsning, något de flesta gör instinktivt. Knip med knäna runt tanken för att "hålla emot", och försök ha ett löst grepp i styret, så stör Du hojen så lite som möjligt - den strävar i sig själv efter att hålla rak kurs genom att "vingla" med styret.
Det här gäller f ö även på asfalt, men är inte alls lika märkbart.
Det andra är att börja bromsa med bakbromsen - hårt!
Kläm till fullt bak, och bromsa därefter gradvis hårdare med frambromsen tills ABS:en griper in. Börjar det "orma" för mycket, släpp fram lite men håll kvar full bakbroms.
Den här tekniken tränar man mycket på offroad-kurser, det är viktigt att kunna bromsa effektivt på grus!
Annars gör ju lite grövre däck ganska stor skillnad, men har du kört enduro vet du ju redan det....

Förresten - R1200GS är definitivt ingen "gubbhoj", men den stämpeln verkar vara svår att tvätta bort!

Ja bromstekniken finns det nog en del att hämta.
Angående skillnad mot enduro så är jag med på att det är lite annan konstruktion. Men jag har haft en XT660Z Tenere (både med michelin s(l)irac och TKC80 utan att ha märkt samma tendenser) samt några andra hojar jag kört grus med.
Dock är det här första ABS-hojen :)
Därför bör jag öva.
Dock törs jag (kanske dumt?) inbilla mig att jag är skaplig på bromsteknik då jag lärt ut sådant de senaste 5 åren med SMC, men det betyder ju inte att jag gör rätt bara för att jag vet hur man ska göra :oops:




Angående däck köpte jag en uppsättning trådekerfälgar som ska kläs med Anakee 3 wild när jag kört slut på de som sitter på. Som student är jag för snål för att kasta bort däck med godkänt mönster :P



Angående gubbstämpeln jobbar jag passivt på att sudda bort den, men jag har inget emot att driva lite med mig själv. :)


Bjuder på en bild för att avrunda det här något långa inlägget:
Bild
(Foto: Jimmy Gärling)
Gången efter kunde man höra skrap (på det bra sättet), en och annan på Gröndal som tyckte det såg underhållande ut :mrgreen:
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Inläggav Kovlingen » 2016-12-12/16:04

Häftigt på en GS ! Den tar då definitivt bort gubbstämpeln :mrgreen:
Efter den bilden lägger jag mej i träda :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Inläggav neutral » 2016-12-12/17:58

Om du misstänker fel på hojen bör du nog låta en som är van vid modellen prova men jag antar att du inte har några (jämnåriga) kompisar med 1200GS ;) så du kan väl åka förbi en auktoriserad verkstad och be dem ta en provtur.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Inläggav Erik Nilsson » 2016-12-12/18:41

Kovlingen skrev:Häftigt på en GS ! Den tar då definitivt bort gubbstämpeln :mrgreen:
Efter den bilden lägger jag mej i träda :D

Ja någon form av samhällsnytta måste man väl utföra :mrgreen:

neutral skrev:Om du misstänker fel på hojen bör du nog låta en som är van vid modellen prova men jag antar att du inte har några (jämnåriga) kompisar med 1200GS ;) så du kan väl åka förbi en auktoriserad verkstad och be dem ta en provtur.


Visst går det att forska mer i detta. Men ett första steg kändes som att hörs sig för här :)
Känner inte så många med GS nej, och de jag stöter på kör sällan halvfort eller mer på grus (kanske finns ett samband med gubbstämpeln, hehe)
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-12-12/19:23

Funderar på en sak - har Du provat att bromsa med urkopplad ABS?
Det skulle kunna ge en ledtråd till, om det är själva hojen som är "problemet" eller om det är ABS:en som ställer till med "wobblingen". En R1200GS har ju dels rätt lång hjulbas, dels ett "udda" chassi med telelever fram och paralever/kardan bak - det ger klart annorlunda beteende på grus, särskilt vid bromsning, men att det skulle orsaka wobbling känns osannolikt.
Nu har jag iofs kört väldigt lite på grus med den gamla modellen av R1200GS, så jag kan inte gå i god för hur den beter sig på löst underlag. Däremot har jag kört nya "vattenboxern" en hel del på grus (är inne på min andra), både med grova däck (TKC80) och standarddäck typ Tourance Next och Anakee 3, och det beteende Du beskriver känner jag inte alls igen. Och jag kör åtminstone halvfort ibland.... :mrgreen:
Men med tanke på hur pass god grusvana Du verkar ha, tycker jag det känns som en möjlighet att det faktiskt är något fel med hojen - kanske glapp i paralever eller telelever-leder, eller en kass stötdämpare.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Inläggav BrooklynS » 2016-12-12/21:07

Jag kör gärna grus efter (låg) förmåga med mina ABS- och Teleleverförsedda landsvägshojar. Har provat att bromsa ganska friskt på grus för övnings skull. Utifrån dessa begränsade erfarenheter tänkte jag som i mitt förra inlägg.

Nu när jag funderar kommer jag att tänka på om du kan ha glapp i paralevern? Alternativt kanske den högre tyngdpunkten i GS ger förstärkt effekt?

Hade du inte varit bromsinstruktör så hade jag tipsat om att inte hänga på armarna - lätt att göra det med brett styre! :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Inläggav Erik Nilsson » 2016-12-12/22:29

Gunnar Elmgren skrev:Funderar på en sak - har Du provat att bromsa med urkopplad ABS?
Det skulle kunna ge en ledtråd till, om det är själva hojen som är "problemet" eller om det är ABS:en som ställer till med "wobblingen". En R1200GS har ju dels rätt lång hjulbas, dels ett "udda" chassi med telelever fram och paralever/kardan bak - det ger klart annorlunda beteende på grus, särskilt vid bromsning, men att det skulle orsaka wobbling känns osannolikt.
Nu har jag iofs kört väldigt lite på grus med den gamla modellen av R1200GS, så jag kan inte gå i god för hur den beter sig på löst underlag. Däremot har jag kört nya "vattenboxern" en hel del på grus (är inne på min andra), både med grova däck (TKC80) och standarddäck typ Tourance Next och Anakee 3, och det beteende Du beskriver känner jag inte alls igen. Och jag kör åtminstone halvfort ibland.... :mrgreen:
Men med tanke på hur pass god grusvana Du verkar ha, tycker jag det känns som en möjlighet att det faktiskt är något fel med hojen - kanske glapp i paralever eller telelever-leder, eller en kass stötdämpare.


Jag har inte testat med avstängd ABS. Det har väl legat min tänkta "att göra"-lista men det är ju rätt mysigt att köra med den på :)
Till våren kommer det definitivt bli en "avrostning" a'la grus och då blir det både omskolning och experimenterande.

BrooklynS skrev:Jag kör gärna grus efter (låg) förmåga med mina ABS- och Teleleverförsedda landsvägshojar. Har provat att bromsa ganska friskt på grus för övnings skull. Utifrån dessa begränsade erfarenheter tänkte jag som i mitt förra inlägg.

Nu när jag funderar kommer jag att tänka på om du kan ha glapp i paralevern? Alternativt kanske den högre tyngdpunkten i GS ger förstärkt effekt?

Hade du inte varit bromsinstruktör så hade jag tipsat om att inte hänga på armarna - lätt att göra det med brett styre! :)

Hur testar man lättast för glapp där?
Jag har bara utfört kontrollen som om det vore en vanlig hoj, efter bästa förmåga :P

Att jag är instruktör är långt ifrån en garanti att jag gör rätt, speciellt inte med en ny hoj.
Men något lite märkligt är det, tycker jag, då jag inte märkt av ens tendenser på andra fordon jag kört på grus.
Det kanske är ett halvslarvigt beteende som inte märks med låsta hjul men leder till vobbel med ABS-tugget?
Svårt att komma till en riktig slutsats nu då det inte kan testas ordentligt förrän i vår.
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Inläggav Thomas Stadin » 2016-12-13/20:07

Det första jag tänker på är låga lufttryck. Vilka tryck kör du med i däcken då den ormar sig? Samma som på enduromoppen, ellr? 0,7 resp 0,9? :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Inläggav Erik Nilsson » 2016-12-14/18:33

Thomas Stadin skrev:Det första jag tänker på är låga lufttryck. Vilka tryck kör du med i däcken då den ormar sig? Samma som på enduromoppen, ellr? 0,7 resp 0,9? :)

Kommer inte ihåg vad jag hade i, men det var enligt boken :)
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Inläggav Thomas Stadin » 2016-12-14/21:15

Erik Nilsson skrev:
Thomas Stadin skrev:Det första jag tänker på är låga lufttryck. Vilka tryck kör du med i däcken då den ormar sig? Samma som på enduromoppen, ellr? 0,7 resp 0,9? :)

Kommer inte ihåg vad jag hade i, men det var enligt boken :)


Då ska det inte vara däcktrycket som påverkar.
Ormar den oavsett om du står eller sitter när du bromsar?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Inläggav Erik Nilsson » 2016-12-14/21:38

Thomas Stadin skrev:
Erik Nilsson skrev:
Thomas Stadin skrev:Det första jag tänker på är låga lufttryck. Vilka tryck kör du med i däcken då den ormar sig? Samma som på enduromoppen, ellr? 0,7 resp 0,9? :)

Kommer inte ihåg vad jag hade i, men det var enligt boken :)


Då ska det inte vara däcktrycket som påverkar.
Ormar den oavsett om du står eller sitter när du bromsar?

Står aldrig upp vid sådana pallnitar då det blir så svårt att inte lägga tryck på styret.

Så gör jag det i samband med stående körning sätter jag mig. För det är först när jag bromsat en stund kasten blir påtagliga :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Inläggav Erik Nilsson » 2017-03-28/07:33

För att väcka tråden till liv:
Testat utan ABS nu och upplever inte samma fenomen, dock blir det ju fort konstant låsning bak utan ABS med "släta" däck på grus vilket hindrar den här typen av vobbel

Fun fact:
Jag bromsade lika bra med ABS som utan på hårdpackad grusplan med lite lösgrus på, där det upplevs som att ABS gör ett riktigt dåligt jobb med att hjälpa mig sakta ner.
Ska givetvis testat mer men det känns ju bra att ABSen faktiskt är effektiv även i vissa fall när det inte känns så.

Suget efter grövre däck är dock påtagligt :P
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Inläggav enhjuling » 2017-03-28/09:22

Kommer du på grusinstruktörskursen i Säfsen 12-14/5 så blir där säkert tillfälle till diskussion och utvärdering av bromsning på grus med olika hojar, stående eller sittande och ABS av eller på.
/Stefan
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Instabil inbromsning med ABS R1200GS '07

Inläggav Erik Nilsson » 2017-03-28/18:03

Tanken är att jag ska dit åtminstone :)
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst