Gunnar Elmgren skrev:Förresten - R1200GS är definitivt ingen "gubbhoj", men den stämpeln verkar vara svår att tvätta bort!
BrooklynS skrev:Hur gör du med bakbromsen?
Kovlingen skrev:Men , jag funderar på om du kan ha ett litet glapp i något lager men som sagt bara en fundering .
neutral skrev:Jag tycker det är normalt, du har ju inte mycket grepp i någon riktning på lösgrus och när du bromsar hårt fram så lättar bakhjulet och du blir stel i armarna när du håller emot så små sidoförflyttningar på bakhjulet korrigerar du lite för sent och ormningen är ett faktum. På asfalt kan detta bara hända om du bromsar så bakhjulet lyfter så det är inte så många som upplevt det där.
Att börja om fungerar men också att bara släppa bromstrycket en del, prova att bromsa mer bak också för att sträcka ut hojen. Andra alternativ är att köra långsammare eller bromsa tidigare. Grövre däck hjälper förstås också att flytta bort problemet en del.
Gunnar Elmgren skrev:Hej, och varmt välkommen!
Jag instämmer med BrooklynS - på löst underlag är det normalt att hojen flyttar sig i sidled, särskilt med släta däck.
Man vänjer sig, storhojar beter sig inte som lätta endoromaskiner.
Det finns dock några saker man kan göra för att stabilisera bromsningen - det första är att undvika att belasta armarna vid inbromsning, något de flesta gör instinktivt. Knip med knäna runt tanken för att "hålla emot", och försök ha ett löst grepp i styret, så stör Du hojen så lite som möjligt - den strävar i sig själv efter att hålla rak kurs genom att "vingla" med styret.
Det här gäller f ö även på asfalt, men är inte alls lika märkbart.
Det andra är att börja bromsa med bakbromsen - hårt!
Kläm till fullt bak, och bromsa därefter gradvis hårdare med frambromsen tills ABS:en griper in. Börjar det "orma" för mycket, släpp fram lite men håll kvar full bakbroms.
Den här tekniken tränar man mycket på offroad-kurser, det är viktigt att kunna bromsa effektivt på grus!
Annars gör ju lite grövre däck ganska stor skillnad, men har du kört enduro vet du ju redan det....
Förresten - R1200GS är definitivt ingen "gubbhoj", men den stämpeln verkar vara svår att tvätta bort!
Kovlingen skrev:Häftigt på en GS ! Den tar då definitivt bort gubbstämpeln
Efter den bilden lägger jag mej i träda
neutral skrev:Om du misstänker fel på hojen bör du nog låta en som är van vid modellen prova men jag antar att du inte har några (jämnåriga) kompisar med 1200GS så du kan väl åka förbi en auktoriserad verkstad och be dem ta en provtur.
Gunnar Elmgren skrev:Funderar på en sak - har Du provat att bromsa med urkopplad ABS?
Det skulle kunna ge en ledtråd till, om det är själva hojen som är "problemet" eller om det är ABS:en som ställer till med "wobblingen". En R1200GS har ju dels rätt lång hjulbas, dels ett "udda" chassi med telelever fram och paralever/kardan bak - det ger klart annorlunda beteende på grus, särskilt vid bromsning, men att det skulle orsaka wobbling känns osannolikt.
Nu har jag iofs kört väldigt lite på grus med den gamla modellen av R1200GS, så jag kan inte gå i god för hur den beter sig på löst underlag. Däremot har jag kört nya "vattenboxern" en hel del på grus (är inne på min andra), både med grova däck (TKC80) och standarddäck typ Tourance Next och Anakee 3, och det beteende Du beskriver känner jag inte alls igen. Och jag kör åtminstone halvfort ibland....
Men med tanke på hur pass god grusvana Du verkar ha, tycker jag det känns som en möjlighet att det faktiskt är något fel med hojen - kanske glapp i paralever eller telelever-leder, eller en kass stötdämpare.
BrooklynS skrev:Jag kör gärna grus efter (låg) förmåga med mina ABS- och Teleleverförsedda landsvägshojar. Har provat att bromsa ganska friskt på grus för övnings skull. Utifrån dessa begränsade erfarenheter tänkte jag som i mitt förra inlägg.
Nu när jag funderar kommer jag att tänka på om du kan ha glapp i paralevern? Alternativt kanske den högre tyngdpunkten i GS ger förstärkt effekt?
Hade du inte varit bromsinstruktör så hade jag tipsat om att inte hänga på armarna - lätt att göra det med brett styre!
Thomas Stadin skrev:Det första jag tänker på är låga lufttryck. Vilka tryck kör du med i däcken då den ormar sig? Samma som på enduromoppen, ellr? 0,7 resp 0,9?
Erik Nilsson skrev:Thomas Stadin skrev:Det första jag tänker på är låga lufttryck. Vilka tryck kör du med i däcken då den ormar sig? Samma som på enduromoppen, ellr? 0,7 resp 0,9?
Kommer inte ihåg vad jag hade i, men det var enligt boken
Thomas Stadin skrev:Erik Nilsson skrev:Thomas Stadin skrev:Det första jag tänker på är låga lufttryck. Vilka tryck kör du med i däcken då den ormar sig? Samma som på enduromoppen, ellr? 0,7 resp 0,9?
Kommer inte ihåg vad jag hade i, men det var enligt boken
Då ska det inte vara däcktrycket som påverkar.
Ormar den oavsett om du står eller sitter när du bromsar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst