Olof Eriksson skrev:Från vilken årgång satte man in AGM batteri i GS? Jag som inte har kört i * läget.......
Gunnar Elmgren skrev:Olof Eriksson skrev:Från vilken årgång satte man in AGM batteri i GS? Jag som inte har kört i * läget.......
Det har nog varit AGM-batterier sedan förra generation R1200GS infördes 2004....
F800GS har definitivt alltid levererats med AGM-batteri!
SuperMek skrev:Det sitter ett AGM-batteri som ALLTID skall laddas i stjärn-läge (AGM-markering på vissa laddare) OCH i högsta strömläge (markerat med bilsymbol) dvs ej mc-symbol!
AGM-batterier fungerar bäst med höga laddströmmar. Ett sätt att ta död på dessa batterier i förtid är att ladda dem med låga (mc-läge) strömstyrkor.
CLU skrev:Samtidigt finns det väldigt mycket "ska", "måste", "får inte" o.s.v.
CLU skrev:Jag visste inte att 800 GS hade AGM-batteri. Jag har en 800 GS 2013. Den laddar jag regelbundet med min CTEK i MC-läge. Det verkar så här långt fungera väldigt bra. Det är den längsta hållbarhet på BMW-batteri som jag någonsin har upplevt. Så det där med att man "måste" ladda med hög ström tar jag med en nypa salt.
Max Mad skrev:Okej, kan ni kunniga reda ut begreppen för en sådan som mig, (som har svårt att särskilja skillnaden av watt och ampere, även om liknelsen med vattenslangen är aldrig så pedagogisk) kortfattat förklara för mig vilken inställning jag skall/bör använda mig av med min Ctek 5.0 resp BMW originalladdaren.
Då har inte botaniserat i oljetrådarna ännu då, inte .CLU skrev:Det finns imponerande mycket kunskap på detta forum. Jag läser regelbundet och lär mig massor hela tiden. Samtidigt finns det väldigt mycket "ska", "måste", "får inte" o.s.v. I synnerhet när det gäller batteriladdning och kedjesmörjning.
Mitt har suttit i sedan jag hämtade ut hojen ny ur butik i maj-12 och det levererar ännu.CLU skrev:Under åren har jag haft många olika BMW och alla har haft dåliga batterier. Då tycker jag ändå att jag är ganska bra på batterier, ellära och laddning. BMW-batterierna har jag typiskt fått byta efter max två år, trots noggranna laddningsprocedurer.
.CLU skrev:Så det där med att man "måste" ladda med hög ström tar jag med en nypa salt.
CLU skrev:Samtidigt finns det väldigt mycket "ska", "måste", "får inte" o.s.v. I synnerhet när det gäller batteriladdning och kedjesmörjning.
Duger gott åt mig .Gunnar Elmgren skrev: *SNIPP* eller helt enkelt strunta i att Du inte förstår.*SNIPP*
Tackar för detta, det var precis den informationen som eftersöktes, men kan det verkligen stämma att Ctekladdaren är ljusår bättre ? Det är under alla omständigheter en BMW-originalladdare, (f ö specad för min hoj).Gunnar Elmgren skrev: Om vi utgår från att Du har AGM-batteri i hojen (enligt signaturen har Du en R1200GSA -12, som har 14 Ah AGM i original), så ska Din CTEK MXS 5.0 ställas i bil-läge och AGM-läge.Gunnar Elmgren skrev:BMW-laddare vet jag inte vilken Du har, men oavsett vilken så är CTEK-laddaren ljusår bättre!
Max Mad skrev:Duger gott åt mig .Gunnar Elmgren skrev: *SNIPP* eller helt enkelt strunta i att Du inte förstår.*SNIPP*Tackar för detta, det var precis den informationen som eftersöktes, men kan det verkligen stämma att Ctekladdaren är ljusår bättre ? Det är under alla omständigheter en BMW-originalladdare, (f ö specad för min hoj).Gunnar Elmgren skrev: Om vi utgår från att Du har AGM-batteri i hojen (enligt signaturen har Du en R1200GSA -12, som har 14 Ah AGM i original), så ska Din CTEK MXS 5.0 ställas i bil-läge och AGM-läge.Gunnar Elmgren skrev:BMW-laddare vet jag inte vilken Du har, men oavsett vilken så är CTEK-laddaren ljusår bättre!
Ytterligare en fråga: Det har till min kännedom (från erkänt säkra källor, skall tilläggas), kommit fram information om att man inte skall ha batteriladdaren inkopplad över vintern, även om den automatiskt kopplar över till underhållsladdning, då detta påstås skada batteriet.
Några synpunkter på det ?
Edit: Såg att svaret på frågan redan publicerats i inlägg ovan.
Max Mad skrev:Ytterligare en fråga: Det har till min kännedom (från erkänt säkra källor, skall tilläggas), kommit fram information om att man inte skall ha batteriladdaren inkopplad över vintern, även om den automatiskt kopplar över till underhållsladdning, då detta påstås skada batteriet.
Max Mad skrev:Duger gott åt mig .Tackar för detta, det var precis den informationen som eftersöktes, men kan det verkligen stämma att Ctekladdaren är ljusår bättre ? Det är under alla omständigheter en BMW-originalladdare, (f ö specad för min hoj).Gunnar Elmgren skrev: Om vi utgår från att Du har AGM-batteri i hojen (enligt signaturen har Du en R1200GSA -12, som har 14 Ah AGM i original), så ska Din CTEK MXS 5.0 ställas i bil-läge och AGM-läge.Gunnar Elmgren skrev:BMW-laddare vet jag inte vilken Du har, men oavsett vilken så är CTEK-laddaren ljusår bättre!
Ytterligare en fråga: Det har till min kännedom (från erkänt säkra källor, skall tilläggas), kommit fram information om att man inte skall ha batteriladdaren inkopplad över vintern, även om den automatiskt kopplar över till underhållsladdning, då detta påstås skada batteriet.
Några synpunkter på det ?
Odd Arne Kjørstad skrev:Kjøpte min 1200GSA i 2011 med en ORIGINAL BMW battrilader. Sykkelen settes inn for vinteren i november og tas ut i april. Den står HELE vinteren med ORIGINAL BMW-lader innkoblet. Det har nå fungert i siden 2011, fortsatt med samme batteri som satt i da den ble levert..
Dere kan si hva dere vil, dette er sånn det er!
Max Mad skrev:Slutsatsen och kontentan av resonemanget ovan är att jag utan problem kan låta min Ctek sitta inkopplad hela vintern (det är bekvämast så för mig, av den anledningen att jag inte har hojen parkerad i direkt anslutning utanför bostadsadressen, s a s) med vetskapen om att det inte finns anledning till oro för att batteriet skall ta skada inställd på AMG+bilsymbolen, är det korrekt uppfattat ?
Kollegan som köpte en fabriksny GSA-16 kopplade in en sådan på sin hoj och jag tyckte det var en strålande idé, så jag konsulterade min säkra källa och nämnde att jag önskade ha en dylikt monterad på min maskin. Min säkra källa svarade att han inte var så angelägen att koppla in en sådan tingest på min hoj, med motivationen att den kan få Canbus-systemet att löpa amok.BmwMats skrev:Skaffade ett antal Ctek laddare för några år sedan och använder dessa "vid behov" då den av mig inkopplade "comfort indicator" visar att det är dags att ladda.http://www.ctek.se/se/sv/chargers/Comfo ... yelet%20M8 som jag monterar på varje fordon.
Mvh Mats
Skönt att jag begriper något i alla fall... . Tack Gunna, för att du reder ut begreppen, men....Gunnar Elmgren skrev:Max Mad skrev:Slutsatsen och kontentan av resonemanget ovan är att jag utan problem kan låta min Ctek sitta inkopplad hela vintern (det är bekvämast så för mig, av den anledningen att jag inte har hojen parkerad i direkt anslutning utanför bostadsadressen, s a s) med vetskapen om att det inte finns anledning till oro för att batteriet skall ta skada inställd på AMG+bilsymbolen, är det korrekt uppfattat ?
Korrekt uppfattat!
Därmed är cirkeln sluten och vi är tillbaka på ruta ett. Jag tar som vanligt positionen som åsnan mellan två hötappar, en situation jag är allt för väl bekant med. Fast å andra sidan, om man gör någonting tillräckligt ofta så blir man förhoppningsvis bra på det, och det är ju alltid en tröst (även om det är en klen sådan)....Odd Arne Kjørstad skrev:Kjøpte min 1200GSA i 2011 med en ORIGINAL BMW battrilader. Sykkelen settes inn for vinteren i november og tas ut i april. Den står HELE vinteren med ORIGINAL BMW-lader innkoblet. Det har nå fungert i siden 2011, fortsatt med samme batteri som satt i da den ble levert..
Dere kan si hva dere vil, dette er sånn det er!
Max Mad skrev:Kollegan som köpte en fabriksny GSA-16 koppklade in en sådan på sin hoj och jag tyckte det var en strålande idé, så jag konsulterade min säkra källa och nämnde att jag önskade ha en dylikt monterad på min maskin. Min säkra källa svarade att han inte var så angelägen att koppla in en sådan tingest på min hoj, med motivationen att den kan få Canbus-systemet att löpa amok.
När jag berättade detta för kollegan, kontaktade han den erkänt kunniga källan och resultatet av det samtalet mynnade ut i att kollegan monterade bort sin inkopplade tingest på sin hoj. Jag säger varken bu eller bä i frågan utan återger bara här vad som utspelat sig vad det gäller diskussionen med den erkänt kunniga källan och dennes svar vad det gäller denna pryl.
Påståendet är inte mitt. Jag bara återger vad som framkommit i diskussionen med en erkänt duktig källa vad det avser denna tingest.BmwMats skrev:Kan inte för min vildaste fantasi se vad den kan påverka Canbus-systemet...
Max Mad skrev:Påståendet är inte mitt. Jag bara återger vad som framkommit i diskussionen med en erkänt duktig källa vad det avser denna tingest.BmwMats skrev:Kan inte för min vildaste fantasi se vad den kan påverka Canbus-systemet...
Vad diskussionen kokade ner till, har tidigare redogjorts för.
Finns det något annat sätt att koppla in den på, då . F ö så var det inte mina ord, utan jag återgav bara vad som kom fram i diskussionen med den erkänt duktiga källan (och vars kompetens jag inte är rätt person att ifrågasätta).Gunnar Elmgren skrev:Max Mad skrev:Påståendet är inte mitt. Jag bara återger vad som framkommit i diskussionen med en erkänt duktig källa vad det avser denna tingest.BmwMats skrev:Kan inte för min vildaste fantasi se vad den kan påverka Canbus-systemet...
Vad diskussionen kokade ner till, har tidigare redogjorts för.
Jag instämmer med BmwMats - rent tekniskt finns inga som helst skäl att vara orolig, att en "Comfort Indicator" eller liknande skulle störa CanBus-systemet, i alla fall så länge den kopplas in korrekt, dvs direkt över batteripolerna.
Max Mad skrev:Finns det något annat sätt att koppla in den på, då . F ö så var det inte mina ord, utan jag återgav bara vad som kom fram i diskussionen med den erkänt duktiga källan (och vars kompetens jag inte är rätt person att ifrågasätta).
Jag tror att du tror alldeles rätt vem den erkänt duktiga källan är ! Dessutom har det i sammanhanget nämnts precis det du skriver;Gunnar Elmgren skrev:Om "den erkänt duktiga källan" är den jag tror, så gissar jag att vederbörande tar det säkra före det osäkra och avråder från sådant som kan bli galet, om man lyckas göra fel.
Jobbar man yrkesmässigt med att rätta till det "glada amatörer" har ställt till med, blir man ganska luttrad!
Men om man ber personen i fråga att sköta installationen, och vederbörande ändå ställer sig tveksam till dylik operation, hur skall man då tolka det .Gunnar Elmgren skrev:Jobbar man yrkesmässigt med att rätta till det "glada amatörer" har ställt till med, blir man ganska luttrad!
Max Mad skrev:Men om man ber personen i fråga att sköta installationen, och vederbörande ändå ställer sig tveksam till dylik operation, hur skall man då tolka det .
Ok, jag har inget att sätta emot det argumentet. Då kanske det blir så att jag monterar en dylig tingest på min maskin, var det lider.Gunnar Elmgren skrev:Max Mad skrev:Men om man ber personen i fråga att sköta installationen, och vederbörande ändå ställer sig tveksam till dylik operation, hur skall man då tolka det .
I detta fall, tror jag man ska tolka det som att även "erkänt duktiga källor" inte har 100% heltäckande teoretiska kunskaper, och är kloka nog att ta det säkra före det osäkra.
Jag kommer inte att montera en dylik tingest på min maskin .Thomas Stadin skrev:Jag ser mer nackdelar än fördelar med Comfort Indicator.
Comfort Indicator är ständigt inkopplad över batteriet och har en egenförbrukning. Det anges inte hur stor egenförbrukningen är och därmed vet man inte hur många timmar det tar innan den i sig laddat ur batteriet.
Indikatorn visar rött/gult/grönt men såvitt jag kunnat se ange anges inte vid vilka spänningsnivåer som omslag sker. Eftersom inställningar för olika batterityper (med olika polspänningar) saknas kan man inte lita på att grönt verkligen innebär fulladdat för alla batterityper.
Kapslingen runt Comfort Indicator ser inte ut att vara gedigen. Om/när fukt tränger in kan man räkna med att krypströmmar laddar ur batteriet.
Det handlar om små lysdioder, som normalt har en strömförbrukning i storleksordningen 5 mA eller så. En sådan laddar ur ett batteri på 10 Ah på 83 dygn, så visst bidrar den till att batteriet laddas ur!Thomas Stadin skrev:Comfort Indicator är ständigt inkopplad över batteriet och har en egenförbrukning. Det anges inte hur stor egenförbrukningen är och därmed vet man inte hur många timmar det tar innan den i sig laddat ur batteriet.
I så fall bör man nog inte heller montera CTEK:s snabbkoppling, som är i stort sett identisk i utförandet.Thomas Stadin skrev:Kapslingen runt Comfort Indicator ser inte ut att vara gedigen. Om/när fukt tränger in kan man räkna med att krypströmmar laddar ur batteriet.
Thomas Stadin skrev:Indikatorn visar rött/gult/grönt men såvitt jag kunnat se ange anges inte vid vilka spänningsnivåer som omslag sker. Eftersom inställningar för olika batterityper (med olika polspänningar) saknas kan man inte lita på att grönt verkligen innebär fulladdat för alla batterityper.
CLU skrev:Det finns imponerande mycket kunskap på detta forum. Jag läser regelbundet och lär mig massor hela tiden. Samtidigt finns det väldigt mycket "ska", "måste", "får inte" o.s.v. I synnerhet när det gäller batteriladdning och kedjesmörjning.
Under åren har jag haft många olika BMW och alla har haft dåliga batterier. Då tycker jag ändå att jag är ganska bra på batterier, ellära och laddning. BMW-batterierna har jag typiskt fått byta efter max två år, trots noggranna laddningsprocedurer. Då har jag i stället alltid köpt Biltema-batterier och de har hållit betydligt bättre, enligt min erfarenhet.
Jag visste inte att 800 GS hade AGM-batteri. Jag har en 800 GS 2013. Den laddar jag regelbundet med min CTEK i MC-läge. Det verkar så här långt fungera väldigt bra. Det är den längsta hållbarhet på BMW-batteri som jag någonsin har upplevt. Så det där med att man "måste" ladda med hög ström tar jag med en nypa salt.
MichaelWa skrev:Thomas Stadin skrev:Indikatorn visar rött/gult/grönt men såvitt jag kunnat se ange anges inte vid vilka spänningsnivåer som omslag sker. Eftersom inställningar för olika batterityper (med olika polspänningar) saknas kan man inte lita på att grönt verkligen innebär fulladdat för alla batterityper.
GRÖN betyder att batteriladdningen är över 12,65 volt.
GUL betyder att batteriladdningen är mellan 12,4 och 12,65 volt. Det är dags att börja tänka på att ladda batteriet.
RÖD betyder att batteriladdningen är under 12,4 volt. Det är definitivt dags att ladda batteriet.
Odd Arne Kjørstad skrev:Men for meg er denne tråden uten verdi. Både SuperMek, Max Mad, Thomas Stadin og Gunnar Elmgren fremstår som svært kompetente. Men de er uenige og gir forskjellige råd og da vil en amatør som meg være like uvitende.
Bror Gårdelöf skrev:Odd Arne Kjørstad skrev:Men for meg er denne tråden uten verdi. Både SuperMek, Max Mad, Thomas Stadin og Gunnar Elmgren fremstår som svært kompetente. Men de er uenige og gir forskjellige råd og da vil en amatør som meg være like uvitende.
Men grundbudskapet är rimligen inte svårt att ta till sig. En modern primärswitchad laddare är ett bättre val än BMW:s originaldito. Därefter kommer frågan, om BMW:s originalladdare duger - och det är en annan fråga.
Odd Arne Kjørstad skrev:.Først må man vite om man har et AGM-batteri eller ikke, så diskuteres det lenge hvilken innstillinger av laderen som da blir korrekt, snøflinga/MC, ladespenning, når/hvor ofta osv.
Odd Arne Kjørstad skrev:Og diskusjonen er non-conculsive.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst