Batteri

Re: Batteri

Inläggav hedberg » 2017-01-08/15:08

ja på min första fråga har jag fått klara svar,tack för det! Men på frågan om hojen kan känna skillnad på olika batteri typer är det kanske ingen som har svar på,eller.
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: Batteri

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-08/15:44

Instämmer med Gunnar ovan. Jag tillhör, vad som verkar vara en liten minoritet - nämligen de, som läser bruksanvisningar etc. I dessa kan man som regel få reda på ett och annat matnyttigt.
(Ibland är bruksanvisningen obegriplig, men det är en annan historia, och det har jag än så länge inte råkat ut för i hojvärlden.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-08/16:04

hedberg skrev:ja på min första fråga har jag fått klara svar,tack för det! Men på frågan om hojen kan känna skillnad på olika batteri typer är det kanske ingen som har svar på,eller.


Utan att veta 100% säkert - nej, hojen har ingen aning. Däremot är nog de hojar som har AGM-batteri från fabrik inställda för att ladda med rätt spänning för AGM, men laddningsregleringen är tämligen enkel och billig. En bra primärswitchad "smartladdare" är av allt att döma betydligt skonsammare, och laddar batteriet bättre, än hojens egen generator!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-08/16:30

Där kommer Du osökt in på ett självklart stickspår - som måhända är huvudspåret? Generatorn laddar rimligen mer över tid, än vad en laddare gör över vintern (i alla fall om man vinterladdar några timmar varannan vecka och använder hojen till att köra med under säsongen, dvs då används laddaren som regel inte alls). Då inställer sig genast frågan, var generatorn befinner sig i jämförelse med laddaren, när det gäller att ge batteriet stryk.
Om detta har jag ingen aning. Någon?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteri

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-01-08/16:40

Jag har en bestämd känsla av att ibland är vi inne på ett sådant finlir här på forumet att det inte är rimligt i förhållande till vad som står att vinna/förlora om man väljer det ena eller det andra.

Jag har för några år sedan följt råden här och köpt en CTEK laddare av god kvalité och på alla sätt varit nöjd med råd och resultat. Med den har jag laddat min(a) MC glatt utan problem med en kontakt från nämnda bolag med olika lysdioder som visar laddningsnivån i ackumulatorn.

För något år sedan så fick jag för mig att det kunde vara bra med en laddare till så att jag skulle kunna hantera vinterförvaringen på ett smidigare sätt med två MC i garaget. Innan jag hade fått tummen ur det berömda hålet (inte mitt - mer generellt menat) så dök en BMW laddare upp på forumets köp och sälj del till ett vettigt pris. Sagt och gjort och så var det problemet löst.

Nu har jag kört den ett tag och kan rapportera att ingen hoj har exploderat, brunnit eller på annat sätt förgasats till molekyler. Faktum är att inte ens en backspegel har ramlat av. Det är sagolikt enkelt att flytta den från en till annan och man slipper små blinkande sladdar som kan läcka vatten under sadeln.

När man startar den så visar displayen mycket tydligt vad som händer. Det blir vanligtvis en mjukstart med typ 0,1A som sakta ökar till 0,3A under den första minuten och sedan höjs laddströmmen mjukt till rätt nivå, lite som ett förspel helt enkelt. Från säker källa har jag fått veta att i andra sammanhang är ett förspel bra om man vill behandla något kärleksfullt. I linje med tråden ovan så är det helt i linje att behandla sin ackumulator på detta kärleksfulla sätt.
När laddaren är klar somnar den och går in i ett viloläge som den med automatik vaknar ur var 24:e timma, vid behov kör den en laddning annars somnar den om. Det sista låter ungefär som Martin Sands bästa råd från årsträffen i Halmstad.

Skulle jag någonsin se en skillnad mellan de ackar som har behandlats av BMW laddaren jämfört med CTEK dito så meddelar jag detta på forumet omgående.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-08/16:49

Bror Gårdelöf skrev:Där kommer Du osökt in på ett självklart stickspår - som måhända är huvudspåret? Generatorn laddar rimligen mer över tid, än vad en laddare gör över vintern (i alla fall om man vinterladdar några timmar varannan vecka och använder hojen till att köra med under säsongen, dvs då används laddaren som regel inte alls). Då inställer sig genast frågan, var generatorn befinner sig i jämförelse med laddaren, när det gäller att ge batteriet stryk.
Om detta har jag ingen aning. Någon?


Även här utan att veta säkert, men med utgångspunkt i hur hojens laddningssystem är konstruerat:
Gissningsvis tar batteriet mer stryk när hojen körs än när det laddas med en riktigt bra laddare, och mindre stryk än när det laddas med en billig/dålig dito. Till det kommer, att den normala användningen ibland sliter ordentligt på batteriet - kallstarter i låga temperaturer exempelvis, och framför allt när hojen körs hårt i riktigt varmt väder. Och såklart om batteriet råkar djupurladdas för att man t ex glömmer någon strömförbrukare på, gör många startförsök eller har något tekniskt problem (felinkopplad GPS är klassiskt) som drar ur batteriet.

Så är man inte "nörd" och/eller väldigt noga med batteriskötsel, kan man nog sova lugnt även om man laddar på annat sätt än det ideala. Det jag inte skulle rekommendera, eller göra själv, är att lämna dåligt reglerad, linjär transformatorladdare ansluten permanent hela vintern. BMW:s laddare, även den senaste "smartladdaren", är transformatorladdare, och tyvärr inte lämpliga att lämna anslutna permanent - de har ingen funktion för det som kallas "float charging", med lägre spänning då batteriet väl är fulladdat.
Bättre att ladda ett dygn eller så, med 2-4 veckors intervall!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-08/20:14

Till Magnus: Enig! Du belyser också, att "BMW originalladdare" är ett diffust begrepp, för den Du har verkar klart modernare än min - som har fyra dioder, som indikerar laddningsstatus: Röd vid start, därefter två gula och en grön = fulladdat.
Inte heller den verkar ha ställt till med alltför mycket.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteri

Inläggav neutral » 2017-01-08/21:08

Det bästa med tråden var att jag kom mig för att ladda mitt batteri, det var nere på 12,2 V så det var dags. Lättare med Li-ion som enduron har, den har stått ungefär lika länge och var ändå på 13,2!
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Batteri

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-01-08/21:33

Gunnar Elmgren skrev:
BMW:s laddare, även den senaste "smartladdaren", är transformatorladdare, och tyvärr inte lämpliga att lämna anslutna permanent - de har ingen funktion för det som kallas "float charging", med lägre spänning då batteriet väl är fulladdat.
Bättre att ladda ett dygn eller så, med 2-4 veckors intervall!


Är det inte det den gör, du tappar bort mig här? Den stänger ju av sig i 24 timmar, vaknar och kollar om allt är OK.

Om OK -> Åter till sömn och avstängt efter 3 min i 24 timmar till.
OM NOK = Behov av laddning -> Laddning i behövlig tid för att sedan återgå till sömn/vila enligt ovan. Kan det blir bättre eller är det bättre att ligga och "fisladda"/flytladda hela tiden?

Från BMW´s hemsida

http://www.bmw-motorrad.com/com/en/inde ... &notrack=1

Battery charger

Product description
High-quality, microprocessor-controlled charger and float charger.
For 12V motorcycle batteries.
Details
High-quality, microprocessor-controlled charger and float charger for 12V motorcycle batteries.
Suitable for:
Ordinary lead-acid batteries and maintenance-free lead-acid batteries (gel or AGM), with capacities between 6
and 25 Ah.
Also for motorcycles with CAN bus technology.
Charging via the motorcycle's on-board socket or alternatively with the enclosed adapter cable connected directly
to the battery terminals of the motorcycle battery.
Fully automatic, by application of the charge characteristics stored in the microprocessor's memory.
The device can remain connected to the vehicle or to the battery for a lengthy period of time. Charging cycles
are run, the battery is monitored and recharged as necessary.
Proof against short circuit, polarity reversal and overload.
Sturdy plastic housing.
Paint-text output in the display: readings for battery charge status and activities in the charger.
Choice of 6 display languages: English, German, French, Spanish, Italian, Portuguese. Touchpad controls for changing settings.
Supplied complete with adapter cable for direct connection to battery.
Technical data
Operating voltage and line plug as per national-market specification:
230 V / 50 Hz, power cord with type C plug (Euro-standard plug).
110 V / 60 Hz, power cord with type A plug.
UK: 230 V / 50 Hz, power cord with type G plug (special UK plug).
Charge voltage: 12 V.
Maximum charge current: 2.5 A.
Charge termination voltage: 14.4 V.
Dimensions (LxWxH): 135x120x50 mm
Weight: approx.800 g.
Order information
Designation: Battery charger, 230 V
Part number: 77 02 8 525 764

Designation: Battery charger, 110 V
Part number: 77 02 8 525 765

Designation: Battery charger for UK
Part number: 77 02 8 525 766

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-08/22:04

neutral skrev:Det bästa med tråden var att jag kom mig för att ladda mitt batteri, det var nere på 12,2 V så det var dags. Lättare med Li-ion som enduron har, den har stått ungefär lika länge och var ändå på 13,2!

Se där, då har vi alla fall åstadkommit något bra! 12,2 V = hög tid att ladda (beror iofs på temperaturen, men 12,2 V på ett AGM-batteri motsvarar 40-45% laddningsgrad).

Att LiFePO4-batteriet i Din enduro hållit laddningen förvånar mig inte - dessa batterier har en helt försumbar självurladdning, och jag tvivlar på att själva hojen drar någon "viloström" när den är avstängd.
13,2 V motsvarar i runda slängar 75% laddningsgrad vid 15-20 C.
Men Du - ladda inte LiFePO4-batteriet med CTEK eller annan "smartladdare", det kan faktiskt förstöra batteriet!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-01-08/22:14

Magnus Brobeck skrev:Jag har en bestämd känsla av att ibland är vi inne på ett sådant finlir här på forumet att det inte är rimligt i förhållande till vad som står att vinna/förlora om man väljer det ena eller det andra.

Jag har för några år sedan följt råden här och köpt en CTEK laddare av god kvalité och på alla sätt varit nöjd med råd och resultat. Med den har jag laddat min(a) MC glatt utan problem med en kontakt från nämnda bolag med olika lysdioder som visar laddningsnivån i ackumulatorn.

För något år sedan så fick jag för mig att det kunde vara bra med en laddare till så att jag skulle kunna hantera vinterförvaringen på ett smidigare sätt med två MC i garaget. Innan jag hade fått tummen ur det berömda hålet (inte mitt - mer generellt menat) så dök en BMW laddare upp på forumets köp och sälj del till ett vettigt pris. Sagt och gjort och så var det problemet löst.

Nu har jag kört den ett tag och kan rapportera att ingen hoj har exploderat, brunnit eller på annat sätt förgasats till molekyler. Faktum är att inte ens en backspegel har ramlat av. Det är sagolikt enkelt att flytta den från en till annan och man slipper små blinkande sladdar som kan läcka vatten under sadeln.

När man startar den så visar displayen mycket tydligt vad som händer. Det blir vanligtvis en mjukstart med typ 0,1A som sakta ökar till 0,3A under den första minuten och sedan höjs laddströmmen mjukt till rätt nivå, lite som ett förspel helt enkelt. Från säker källa har jag fått veta att i andra sammanhang är ett förspel bra om man vill behandla något kärleksfullt. I linje med tråden ovan så är det helt i linje att behandla sin ackumulator på detta kärleksfulla sätt.
När laddaren är klar somnar den och går in i ett viloläge som den med automatik vaknar ur var 24:e timma, vid behov kör den en laddning annars somnar den om. Det sista låter ungefär som Martin Sands bästa råd från årsträffen i Halmstad.

Skulle jag någonsin se en skillnad mellan de ackar som har behandlats av BMW laddaren jämfört med CTEK dito så meddelar jag detta på forumet omgående.

Med vänlig hälsning, Magnus
Jag älskar verkligen ditt sätt att uttrycka dig på Magnus :lol: :lol: :lol: !!! Om jag inte hade vetat bättre, hade jag trott att du var en Blöteborgare, (eller är det så att ditt glada lynne har sitt ursprung från nämnda Blöteborg, som smittat av sig på dig :?).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteri

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-08/22:14

Vi har glömt en aspekt: Kvaliteten på elen i vägguttaget. Blir det bättre resultat från grön el?
Svenska företag gör ofta kvalitetsvaror. Gör vi bättre el än utlänningarna?
Och så vidare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-08/22:16

Magnus Brobeck skrev:Är det inte det den gör, du tappar bort mig här? Den stänger ju av sig i 24 timmar, vaknar och kollar om allt är OK.

Om OK -> Åter till sömn och avstängt efter 3 min i 24 timmar till.
OM NOK = Behov av laddning -> Laddning i behövlig tid för att sedan återgå till sömn/vila enligt ovan. Kan det blir bättre eller är det bättre att ligga och "fisladda"/flytladda hela tiden?


Problemet är, att BMW-laddaren är ganska "korkad" och knuffar på med full laddningsspänning var 24:e timme.
Det är inte idealiskt, särskilt inte för ett AGM-batteri - den vill hellre ha "fisladdning" (Float Charging) med lägre spänning, runt 13,6 V i ett par veckor, innan man går över till pulsladdning där man ligger på 12,7 V konstant och "pulsar" med 14,7 V när spänningen sjunkit under 12,7 V.

För övrigt är BMW-laddaren inte ens anpassad för AGM-batterier - i manualen anges "Charge termination voltage" till 14,4 V, medan AGM-batterier bör laddas till 14,7 V!

Slutligen är BMW-laddaren en transformatorladdare med linjär karakteristik, förvisso med något slags reglering på sekundärsidan men det är ändå inte någon riktigt bra konstruktion (den har troligen ganska högt spänningsrippel, exempelvis - i det lilla höljet får det helt enkelt inte plats komponenter för att glätta 50 Hz brygglikriktad spänning tillräckligt bra). Dyr är den också, ungefär dubbelt mot en CTEK MXS 5.0 - som är en riktigt bra laddare för MC-bruk!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-01-08/22:17

Bror Gårdelöf skrev:Vi har glömt en aspekt: Kvaliteten på elen i vägguttaget. Blir det bättre resultat från grön el?
Svenska företag gör ofta kvalitetsvaror. Gör vi bättre el än utlänningarna?
Och så vidare.
Bravo Brorsan !!
Detta är naturligtvis ett ämne som kräver djupgående analyser inom ramen för det ämne som behandlas i tråden :lol: :lol: :lol: !!!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-08/22:30

Magnus Brobeck skrev:Jag har en bestämd känsla av att ibland är vi inne på ett sådant finlir här på forumet att det inte är rimligt i förhållande till vad som står att vinna/förlora om man väljer det ena eller det andra.

Jag trodde jag redan hållit med Dig i det avseendet - förnuftigt skött underhållsladdning är bättre än ingen laddning alls, (nästan) oavsett vilken laddare man har! Och man behöver inte ligga sömnlös och oroa sig, batterier tål trots allt en hel del, och när dom gjort sitt kostar ett nytt ingen förmögenhet heller.

Fast håll med om, att "nörderi" kan vara intressant och lärorikt ibland, och att det finns en viss tillfredsställelse i att veta att man - med enkla medel, och utan kostnad - kan göra "ännu mer rätt"? :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-01-08/22:43

Gunnar Elmgren skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:.Først må man vite om man har et AGM-batteri eller ikke, så diskuteres det lenge hvilken innstillinger av laderen som da blir korrekt, snøflinga/MC, ladespenning, når/hvor ofta osv.


Det är bra att veta vilken typ av batteri man har, ja, så man kan ge det rätt underhåll.
Inte så svårt att ta reda på - det står i alla fall i mina instruktionsböcker!


Odd Arne Kjørstad skrev:Og diskusjonen er non-conculsive.


Gunnar Elmgren skrev:Är den verkligen det?

Yep!

Gunnar Elmgren skrev:Vilket som, så tror jag trådskaparen fått svar på sin fråga!

Nope! Som du ser går diskusjonen og uenigheten videre!
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Batteri

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-01-08/22:53

Gunnar Elmgren skrev:Problemet är, att BMW-laddaren är ganska "korkad" och knuffar på med full laddningsspänning var 24:e timme.
Det är inte idealiskt, särskilt inte för ett AGM-batteri - den vill hellre ha "fisladdning" (Float Charging) med lägre spänning, runt 13,6 V i ett par veckor, innan man går över till pulsladdning där man ligger på 12,7 V konstant och "pulsar" med 14,7 V när spänningen sjunkit under 12,7 V.


Var hittar du denna information (nedan och ovan, jag har googlat av bara h-e men hittar bara BMWs egen produkt beskrivning)? I BMW´s produktblad så står det som följer. Jag kan inte få det till annat än "floatcharging" här också.
Product description
High-quality, microprocessor-controlled charger and float charger.

Jag kan inte få det till annat än "floatcharging" här också.
Var hittar du vilken spänning den har när den "floatchargar"?
Var finns info om att den smäller på fullt var 24 timma?

Som jag skriver ovan så startar den upp mycket långsamt och enligt manualen har den (i 24 timmars kollen) en påtid av 10 sekunder innan den återgår till vila (jag skrev 3 min). Nu har jag inte suttit där ute i garaget och kollat (kanske hade jag mött dig då ;) ) men om den uppför sig på det minsta sätt likadant som vid en vanlig start är det inget brutalt PÅ utan snarast lite mjukstart.

Gunnar Elmgren skrev:För övrigt är BMW-laddaren inte ens anpassad för AGM-batterier - i manualen anges "Charge termination voltage" till 14,4 V, medan AGM-batterier bör laddas till 14,7 V!


Det köper jag men det är OK med 95% laddning och lite längre tid. Jag kör ju aldrig laddaren på sommaren utan det är bara underhållsladdning som gäller. Eftersom sommarladdning på originalsättet ändå är så mycket sämre så ser jag inte problemet som avgörande.

Gunnar Elmgren skrev:
Slutligen är BMW-laddaren en transformatorladdare med linjär karakteristik, förvisso med något slags reglering på sekundärsidan men det är ändå inte någon riktigt bra konstruktion (den har troligen ganska högt spänningsrippel, exempelvis - i det lilla höljet får det helt enkelt inte plats komponenter för att glätta 50 Hz brygglikriktad spänning tillräckligt bra). Dyr är den också, ungefär dubbelt mot en CTEK MXS 5.0 - som är en riktigt bra laddare för MC-bruk!


Var hittar du information om laddarens karakteristika? Innefattar dessa data grafer eller annan info om rippel etc. Som sagt så har jag inte hittat en rad på internet vid mitt Googlande om burkens konstruktion eller insida så jag är genuint nyfiken.

Priset på en ny är utan tvekan högt men nu köpte jag den begagnad så den var billigare än CTEK MXS 5.0 på extrapris. För övrigt är min andra laddare en CTEK MXS 5.0 men det är en annan sak. Precis som jag har skrivit här ovan, en av mina maskiner laddas med den ena, den andra med den andra.

Vid minsta tveksamhet om någon så kommer jag att meddela forumet detta utan omsvep.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-08/22:53

Odd Arne Kjørstad skrev:Nope! Som du ser går diskusjonen og uenigheten videre!

Inte om trådskaparens ursprungsfråga, vad jag kan se?

Att diskussionen går vidare (och blir allt nödigare!) får nog tillskrivas en tilltagande MC-abstinens, och att vi lite till mans kanske gärna vill försvara våra egna val och uppfattningar?

Själv har jag lärt mig massor av tråden, både av det som skrivits i den och av information den inspirerat mig att söka upp. Och den har fått mig att kontrollera laddningsstatus på mina egna batterier, bara en sån sak! :mrgreen: :D ;)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-01-08/22:59

Odd Arne Kjørstad skrev:Nope! Som du ser går diskusjonen og uenigheten videre!


Jag är inte oenig med Gunnar!! Jag bara undrar var man hittar all info som han relaterar till för jag misslyckades med att lösa den saken.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Batteri

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-01-08/23:08

Gunnar Elmgren skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:Nope! Som du ser går diskusjonen og uenigheten videre!

Inte om trådskaparens ursprungsfråga, vad jag kan se? :D ;)


Neivel? Her er hva trådskaperen selv skriver:
hedberg skrev:ja på min första fråga har jag fått klara svar,tack för det! Men på frågan om hojen kan känna skillnad på olika batteri typer är det kanske ingen som har svar på,eller.


Ellers så skriver jo Magnus en del som er verdt å lese, etter min mening.

Men som jeg skrev i mitt aller første innlegg i denne tråden så gjorde jeg det klart at jeg er en av de uvitende. Derfor er disse detalj- og nørde-trådene ikke til mye hjelp (for meg). Og original BMW-lader funker for meg. Om batteriet konker ut etter 6 eller 10 år, so what. Et batteri koster +/- 1000,- og denne utgiften fordelt på antall år er et piss i havet i forhold til alle andre kostnader jeg har på denne hobbyen.
Senast redigerad av Odd Arne Kjørstad 2017-01-08/23:12, redigerad totalt 1 gång.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-01-08/23:11

:lol: :lol: :lol: Fortsätt, fortsätt :lol: :lol: :lol: !!!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteri

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-01-08/23:21

Gunnar Elmgren skrev:Att diskussionen går vidare (och blir allt nödigare!) får nog tillskrivas en tilltagande MC-abstinens, och att vi lite till mans kanske gärna vill försvara våra egna val och uppfattningar? :mrgreen: :D ;)


Jeg befinner meg på Gran Canaria og feirer 20 års bryllupsdag. Der kan du se hva sånne diskusjoner gjør med meg!

:D
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-08/23:46

Magnus Brobeck skrev:Var hittar du denna information (nedan och ovan, jag har googlat av bara h-e men hittar bara BMWs egen produkt beskrivning)? I BMW´s produktblad så står det som följer. Jag kan inte få det till annat än "floatcharging" här också.


Jag hittade en .pdf på manualen, som jag inte hittar igen just nu - men jag lovar att meddela när jag lokaliserat den! Där fanns en processbeskrivning på bl a underhållsladdningen - det jag reagerade på är, att man anger att den "knuffar på " med 24 timmars intervall (den känner alltså inte av när det behövs?) och att den då laddar med 14,4 V, men är helt passiv i mellantiden.
Det är möjligt att den har "float charging", men det stod det inget om i processbeskrivningen.

Magnus Brobeck skrev:Var hittar du information om laddarens karakteristika? Innefattar dessa data grafer eller annan info om rippel etc. Som sagt så har jag inte hittat en rad på internet vid mitt Googlande om burkens konstruktion eller insida så jag är genuint nyfiken.


Här har jag bara försökt dra slutsatser av högst bristfälliga specifikationer. Trots att laddaren bara ger 2,5 A är den ganska tung (0,8 kg), vilket indikerar att det är en transformatorladdare (dvs den har sannolikt en järnkärnetransformator, eller möjligen en med en lättare ferrit-kärna, direkt kopplad till nätspänningens 230V 50 Hz). En primärswitchad CTEK Safir 45 som ger 3,6 A väger bara 0,5 kg.
Jag kan inte hitta något enda dokument eller websida där BMW anger att laddaren skulle vara primärswitchad, vilket även det indikerar att det är en traditionell konstruktion med 50 Hz-transformator.

Höljet är ganska litet, så några filterkomponenter (kondensatorer) för att glätta helvågslikriktad 50 Hz-spänning till säker rippel-nivå får helt enkelt inte plats - BMW anger heller ingenstans data för spännings/strömrippel, men det lär vara avsevärt högre än för motsvarande primärswitchad laddare.

Skulle vara intressant att öppna en BMW-laddare och se vad som sitter i den - och framför allt vore det intressant att mäta vad den har för spännings/strömrippel, och vilken spänning/ström den verkligen laddar med i olika faser!

Jag tror dock att BMW-laddaren trots allt är "tillräckligt bra" för att underhållsladda MC- batterier, men jag skulle nog - för säkerhets skull - inte lämna den ansluten hela vintern.
Och om jag som Du hade både en BMW-laddare och en CTEK, så skulle jag alla gånger använda CTEK i första hand (så gjorde jag när jag åkte K1600GT, som hade en BMW-laddare medskickad som standard. Den laddaren var fortfarande ouppackad när jag sålde hojen!). Men det är jag, det. Var och en blir salig på sin egen tro!

P.S. Om Du går in hos en BMW bilhandlare och ber att få köpa en underhållsladdare till Din 220i, kommer Du att bli erbjuden en - CTEK!
http://accessories.bmw.se/internet_bmw/ ... oluteNav=1
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-01-09/09:24

Det verkar som vi har ungefär samma nivå av fakta blandat med gissningar och antagande isåfall. ;-)

Från instruktionsboken framgår i vart fall klart att det är en IUoU (eller IUOU om man så önskar). Det innebär att den är en laddare som jobbar i tre distinkta faser.

1. Första fasen "I-fasen eller Bulk charging" så laddar den med konstant ström som är så hög som det går efter batteriets prestanda. Dvs mindre batteri - mindre ström. Strömmen regleras till ett konstant värde med traditionella principer enligt Ohms lag med reglering av spänningen upp och ned efter behov.
2. Andra fasen "Uo-fasen med o som i Overcharge eller slutladdning" då går laddaren över på en mindre överspänning, dvs den höjer antalet volt över det som är normalt rekommenderat så att den fyller upp batteriet så mycket som det går.
3. Tredje fasen är "U-fasen eller Floating" där den drar ner spänningen mot 13,x (13,6-13,8V gissar jag från material som jag kollade i) och på så sätt underhåller den och fyller ev på det sista med mycket låg laddström.

Här kommer nog den stora skillnaden som jag förstår det med en CTEK som går in i "Trickle-charge" och ligger på 12,xV och går ibland upp en stund till en nivå och toppar upp. BMW's laddare verkar ha valt strategin att inte ladda öht genom att gå i "Sleep" och sedan kolla snabbt/monitorera var 24 timma. Om det sedan behövs för att spänningen har sjunkit (dvs batteriet har tappat laddning) så drar den igång en laddningscykel med därför anpassad volt och ampere.

Vilket som långsiktigt är bäst för batteriet lämnar jag åt andra att spekulera/forska runt.

BMW laddare samarbetar dessutom med hojen när den laddar via ett CAN bus uttag, styrt av bland annat ZFE på MC'n, och bland annat så (om jag inte förstår texten fel) så utbyter MC och laddare information om typ av batteri. Dessutom kan motorcykeln beordra en paus i laddningen som sedan återupptas med automatik.

Det sista som dök upp när jag for runt lite för att lära mig mer om saken var att enligt Exide (tidigare leverantör av BMW batterier) så är 14,4 rätt spänning att ladda deras AGM batterier med.

Länk till instruktionsboken (inte världen mest detaljerade)
http://www.bmw-motorrad-store.de/lanota ... ctions.pdf

Länk till Wikipedia info om IUoU-charging med VB till bland annat Excide dokumentation.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/IUoU_battery_charging

För min del så har jag blivit lite överraskad över hur pass kompetent som BMW laddaren verkar vara och att det där med 14,7 V tar jag numera med en nypa salt. Det finns uppenbart mer än en sanning.

Låt mig till sist travestera Emil i Lönneberga och Alfred när dom simmar runt i sjön med ett "U and I Gunnar, floating with the current".

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Batteri

Inläggav Schelin » 2017-01-09/10:52

Billäge/snöflinga är det bästa har jag förstått av alla initierade inlägg, men på min Ctek MXS 5.0 kan jag inte kombinera. Det är antingen snöflinga eller bil som gäller. Vilket är att föredra?

Relaterat till detta, varför är batteriet i min GSA så litet? Kastar man väck lilla plastbiten som batteriet står på får man ju plats med ett större.
Schelin
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2015-01-09/18:12

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-01-09/11:23

Schelin skrev:Billäge/snöflinga är det bästa har jag förstått av alla initierade inlägg, men på min Ctek MXS 5.0 kan jag inte kombinera. Det är antingen snöflinga eller bil som gäller. Vilket är att föredra?

Relaterat till detta, varför är batteriet i min GSA så litet? Kastar man väck lilla plastbiten som batteriet står på får man ju plats med ett större.
Om du läser Gunnars inlägg en bit upp i tråden, så skall det vara bil+AMG laddaren skall vara inställd på (om det är ett AMG - batteri som sitter i).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-01-09/11:26

Magnus Brobeck skrev:Det verkar som vi har ungefär samma nivå av fakta blandat med gissningar och antagande isåfall. ;-)

Från instruktionsboken framgår i vart fall klart att det är en IUoU (eller IUOU om man så önskar). Det innebär att den är en laddare som jobbar i tre distinkta faser.

1. Första fasen "I-fasen eller Bulk charging" så laddar den med konstant ström som är så hög som det går efter batteriets prestanda. Dvs mindre batteri - mindre ström. Strömmen regleras till ett konstant värde med traditionella principer enligt Ohms lag med reglering av spänningen upp och ned efter behov.
2. Andra fasen "Uo-fasen med o som i Overcharge eller slutladdning" då går laddaren över på en mindre överspänning, dvs den höjer antalet volt över det som är normalt rekommenderat så att den fyller upp batteriet så mycket som det går.
3. Tredje fasen är "U-fasen eller Floating" där den drar ner spänningen mot 13,x (13,6-13,8V gissar jag från material som jag kollade i) och på så sätt underhåller den och fyller ev på det sista med mycket låg laddström.

Här kommer nog den stora skillnaden som jag förstår det med en CTEK som går in i "Trickle-charge" och ligger på 12,xV och går ibland upp en stund till en nivå och toppar upp. BMW's laddare verkar ha valt strategin att inte ladda öht genom att gå i "Sleep" och sedan kolla snabbt/monitorera var 24 timma. Om det sedan behövs för att spänningen har sjunkit (dvs batteriet har tappat laddning) så drar den igång en laddningscykel med därför anpassad volt och ampere.

Vilket som långsiktigt är bäst för batteriet lämnar jag åt andra att spekulera/forska runt.

BMW laddare samarbetar dessutom med hojen när den laddar via ett CAN bus uttag, styrt av bland annat ZFE på MC'n, och bland annat så (om jag inte förstår texten fel) så utbyter MC och laddare information om typ av batteri. Dessutom kan motorcykeln beordra en paus i laddningen som sedan återupptas med automatik.

Det sista som dök upp när jag for runt lite för att lära mig mer om saken var att enligt Excide (tidigare leverantör av BMW batterier) så är 14,4 rätt spänning att ladda deras AGM batterier med.

Länk till instruktionsboken (inte världen mest detaljerade)
http://www.bmw-motorrad-store.de/lanota ... ctions.pdf

Länk till Wikipedia info om IUoU-charging med VB till bland annat Excide dokumentation.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/IUoU_battery_charging

För min del så har jag blivit lite överraskad över hur pass kompetent som BMW laddaren verkar vara och att det där med 14,7 V tar jag numera med en nypa salt. Det finns uppenbart mer än en sanning.

Låt mig till sist travestera Emil i Lönneberga och Alfred när dom simmar runt i sjön med ett "U and I Gunnar, floating with the current".

Med vänlig hälsning, Magnus
Tack och lov för detta bidrag till tråden Magnus, jag blev orolig att den skulle dö ut :lol: :lol: :lol: ;) :mrgreen:.

Helt seriöst; Hur kan man bara inte älska detta forum och dess skribenter.

Jag kan inte tänka mig en bättre start på dagen än en dag som startar med ett stort leende. Tusen tack för att ni finns :D !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteri

Inläggav Thomas Stadin » 2017-01-09/11:34

Schelin skrev:Billäge/snöflinga är det bästa har jag förstått av alla initierade inlägg, men på min Ctek MXS 5.0 kan jag inte kombinera. Det är antingen snöflinga eller bil som gäller. Vilket är att föredra?

Relaterat till detta, varför är batteriet i min GSA så litet? Kastar man väck lilla plastbiten som batteriet står på får man ju plats med ett större.


För AGM väljer du snöflingeläget på din CTEK MXS 5.0.
På de nyare MXS 5.0 verkar snöflingesymbolen ha blivit ersatt med texten "AGM".

Bild

"Laddspänning SMALL, NORMAL: 14.4V, COLD/AGM: 14.7V, RECOND: 15.8V"

http://www.ctek.com/se/sv/chargers/MXS%205.0

Ang plastbiten under batteriet så tänk på att ett större batteri både är dyrare och väger något kilo mer, och det vill man ju inte släpa runt på i onödan.
Eftersom ett kraftigare batteri vanligen har en lägre inre resistans ökar belastningen på generatorn något. I normalfallet spelar det en mindre roll, men med tiden, då självurladdningen ökar, blir också den extra belastningen mer påtaglig.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Batteri

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-09/11:48

Max Mad skrev: Jag kan inte tänka mig en bättre start på dagen än en dag som startar med ett stort leende. Tusen tack för att ni finns :D !

Vi på Forum behöver inte gå några jäkla charmkurser. Vi har redan en grundläggande positiv attityd till alla förbannade idioter i omgivningen. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-01-09/11:51

Bror Gårdelöf skrev:
Max Mad skrev: Jag kan inte tänka mig en bättre start på dagen än en dag som startar med ett stort leende. Tusen tack för att ni finns :D !

Vi på Forum behöver inte gå några jäkla charmkurser. Vi har redan en grundläggande positiv attityd till alla förbannade idioter i omgivningen. ;)
Rätta takter Brorsan, du har förstått precis vad jag avsåg med mitt bidrag :D !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteri

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-09/11:55

Thomas Stadin skrev:Eftersom ett kraftigare batteri vanligen har en lägre inre resistans ökar belastningen på generatorn något. I normalfallet spelar det en mindre roll, men med tiden, då självurladdningen ökar, blir också den extra belastningen mer påtaglig.

Det var en av de saker, som jag lade märke till retroaktivt. Sigurds originalbatteri behövde mot slutet av sitt långa liv närmare tolv timmar för att bli fulladdat vid laddning varannan vecka.
Det nya - exteriört precis likadana - behöver bara c:a 3 timmar. Som jag förstått det, är det en kombination av större självurladdning och minskad förmåga att ta emot ny laddning hos ett åldrande batteri.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteri

Inläggav Thomas Stadin » 2017-01-09/12:03

Nyttan med Comfort Indicator är jag som sagt tveksam till.
Den här prylen är än värre då den i stort sett kostar lika mycket som en bra laddare men det enda den egentligen gör är att dra ur batteriet.

Lägg hellre pengarna på en bra laddare som alltid kan vara inkopplad vid stillestånd.

http://www.ctek.com/se/sv/chargers/CTX%20BATTERY%20SENSE
Senast redigerad av Thomas Stadin 2017-01-10/15:31, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Batteri

Inläggav DaK » 2017-01-09/17:45

Gunnar Elmgren skrev:P.S. Om Du går in hos en BMW bilhandlare och ber att få köpa en underhållsladdare till Din 220i, kommer Du att bli erbjuden en - CTEK!
http://accessories.bmw.se/internet_bmw/ ... oluteNav=1


BMW batteriladdare 5.0 A verkar vara en "omdöpt" MXS 5.0, men vid tillbehöret "Laddningskontakt för motorcykelkontakt" står följande: Den i BMW batteriladdaren integrerade funktionen ”Wake-Up-Puls” gör det möjligt att enkelt ladda batteriet hos en BMW motorcykel via motorcykelns eluttag. Enligt CTEKs hemsida är det bara CT 5 Powersport som möjliggör laddning i BMW-motorcyklar som använder CANBUS-teknik.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Batteri

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-09/18:45

Intressant. För ett antal år sedan gjorde jag reflektionen, att H-D redan då hade en märkesladdare, som alldeles uppenbart var en ometiketterad CTEK. Undringen var, varför inte BMW gjorde detsamma.
Nu verkar de ha gjort det!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteri

Inläggav BmwMats » 2017-01-09/21:31

Bror Gårdelöf skrev:Intressant. För ett antal år sedan gjorde jag reflektionen, att H-D redan då hade en märkesladdare, som alldeles uppenbart var en ometiketterad CTEK. Undringen var, varför inte BMW gjorde detsamma.
Nu verkar de ha gjort det!


Har själv en sådan laddare till min H-D Sportster.

Det står även Ctek XS 800
10W battery charger for 12V Lead acid batteries
Designed & developed by CTEK Sweden AB.

Troligtvis tillverkar Ctek även åt andra motorfordonstillverkare än BMW och Harley...
;)

Harleyladdare Ctek 2.JPG
Harleyladdare Ctek 1.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Batteri

Inläggav DaK » 2017-01-09/22:17

BmwMats skrev:Troligtvis tillverkar Ctek även åt andra motorfordonstillverkare än BMW och Harley...

http://www.ctek.se/se/sv/page/aboutus/oem
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Batteri

Inläggav Magnus Mörtling » 2017-01-10/14:11

"Moderatorhatt" på.... tar bort lite offtopic.

Edit: rättade också till en felcitering.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Batteri

Inläggav GunnMag » 2017-01-15/20:23

Roligt att så många intresserar sig för laddning!

Av alla bidrag kan man sluta sig till att det är viktigt att ladda sitt batteri under vinterhalvåret vid ett eller några tillfällen. Att en modern och bra laddare är bättre en en gammal utan annan styrning av laddningsförloppet än att strömmen minskar när batteriet börjar bli fulladdat. Att om man har en riktigt bra laddare som är rätt inställd kan den vara ansluten permanent under halva året, med ett betydligt bättre resultat för batteriets livslängd än om man inte laddar alls.

Frågan om hur bra fordonets egen laddning fungerar har dock inte besvarats lika noga. Men som någon antytt laddar generatorn inte lika omsorgsfullt som en modern laddare. Olika batterier mår bra av olika laddspänning, det vet vi från resonemanget ovan. Dessutom är den "riktiga" laddspänningen starkt temperaturberoende, något som många gånger är av mindre betydelse då de flesta motorcyklar körs sommartid. Cykelns laddanläggning känner dock inte av vilket batteri som sitter monterat, utan är i allmänhet konstruerad med följande förutsättningar:

- Laddspänningen ska INTE överstiga vad som är lämpligt för batteriet ens under lång körning i mycket varmt väder. Detta är ett sätt att undvika garantiåtgärder på överladdade batterier.

- Dimensionerande laddspänning sänks något för att ge utrymme för toleransfel som ger en högre spänning.

Om ett vanlig blybatteri ska laddas vid 14,4V vid omgivningstemp 20 gr är det sällan denna spänning som fordonets generator ger. Snarare 14,2 V eller ännu mindre. Underskottet blir ännu större vid AGM-batteri som ju ska laddas vid 14,7 V. En sänkning av laddspänningen med några tiondels volt halverar snart laddströmmen.

Den som vill veta hur det står till kan med halvladdat batteri koppla en voltmeter mot batteripolerna (viktigt att det är på polerna!) och starta motorn. Undersök vilken polspänning du har vid olika varvtal, eventuellt kanske du ser att generatorn är utväxlad så att du inte når max spänning förrän du får fortkörningsböter på motorvägen. Då är det lätt att föreställa sig laddningsförhållandena på en tillbakalutad 70-väg...

Låt oss i ett tankeexperiment säga att en cykel körs en timma vid en spänning som ger halva laddströmmen mot den optimala. Vi får en viss, men långt ifrån full laddning av batteriet. Kanske inte ens tio timmars körning kan ladda batteriet fullt. Mycket sällan förmår en fordonsgenerator att ladda batteriet fullt, det gäller bilar, båtar och motorcyklar. Detta är de arbetsförhållanden som de flesta MC-batterier jobbar under, trots det förmår de att starta cykeln tills endast en mindre del av batteriets nykapacitet återstår. När detta inte längre räcker kommer vi att behöva byta ut batteriet, men redan från dag ett har batteriet åldrats genom en sjunkande kapacitet.

På båtar, där jag har fått min huvudsakliga erfarenhet, monterar man ofta en separat laddningsregulator, då batteriet ska användas för förbrukning när motorn är avslagen och standardregulatorn ofta är precis så dålig som jag beskriver ovan. Den jag har nu monteras på batteriet, då den har en temperatursensor som reglerar upp laddningsspänningen vid låga temperaturer (den är dessutom justerbar). Om jag minns rätt motsvarar de 14,4 V som ett vanligt bly-syrabatteri ska laddas med vid rumstemperatur 15,7 V vid riktigt låga temperaturer. I jämförelse är CTEK (som jag använder till MC) med sina 14,7 V vid snöflinga, en måttlig temperaturkompensation. Man kan se det som att flingan är rätt inställning för ett AGM MC-batteri vid rumstemperatur.

För den som förvarar sin MC kallt, kanske riktigt kallt, kan det vara bra att tänka på detta och eventuellt demontera sitt batteri och ta med det in i stugvärmen över vintern.

Och ladda gärna batteriet nån gång ibland även på sommaren, så att det blir helt fullt.

Utan att försöka mig på "anekdotisk bevisföring" (Bra term!) kan jag berätta att jag i båt har ett Sonnenschein gelbatteri som "blev över" som startbatteri. Det laddas bara vid maskingång, inte via nätladdare eller solcellssystem. Man får anta att batteriets grundkapacitet på 88 Ah och maskinens storlek, en diesel med ca 1 liters slagvolym, är till fördel för start även vid åtskilliga minusgrader. Det sensationella är att batteriet nu börjar närma sig 25-årsåldern, alltså helt utan underhållsladdning i kyla. Den senaste gången (2015?) jag mätte polspänningen efter en vinter utan laddning var den 12,92 V...

Laddningshälsningar från Gunnar Å
Användarvisningsbild
GunnMag
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2016-12-10/10:37

Re: Batteri

Inläggav Thomas Stadin » 2017-01-15/22:39

GunnMag skrev:Om ett vanlig blybatteri ska laddas vid 14,4V vid omgivningstemp 20 gr är det sällan denna spänning som fordonets generator ger. Snarare 14,2 V eller ännu mindre. Underskottet blir ännu större vid AGM-batteri som ju ska laddas vid 14,7 V. En sänkning av laddspänningen med några tiondels volt halverar snart laddströmmen.


Det stämmer. På R1200 LC-modellerna går det att utläsa polspänningen i displayen och den högsta spänning jag avläst har varit 14.3V.
14.2V är ett vanligt värde.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Batteri

Inläggav Schelin » 2017-03-06/18:39

Nu har jag beställt ett nytt, fint och dyrt yuasa AGM-batteri, så då vill man ju ge det den bästa möjliga starten här i livet. Jag har studerat min CTEK-laddare och konstaterat att den laddar med 5A ström i snöflinge/AGM-läget. I Yuasas tekniska dokumentation står det att man inte ska använda laddare som ger mer än 3A och att idealiskt är en ström på 1/10 av Ah-värdet,1,2A i mitt fall. De skriver också att för stark ström kan skada batteriet och att garantin inte gäller.

Har jag missat något, har Yausa fel, eller finns det helt enkelt olika skolor när det gäller detta?
Schelin
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2015-01-09/18:12

Re: Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-03-06/19:15

Vilken CTEK har Du? Har den ett MC-läge ("småbatteri-läge")? Om Ditt batteri är på 12 Ah, är det gränsfall - laddaren bör ha ett "MC-läge" som i de flesta fall ger 0,8 A, för batterier under 14 Ah.
Nu är det inte alla CTEK som går att ställa in i MC-läge och AGM samtidigt, tyvärr - det är annars idealet i Ditt fall.
Man bör alltid följa batterifabrikantens rekommendation, så kan Du inte ställa in AGM och MC samtidigt är det nog klokast att ladda i MC-läget. Batteriet kommer inte att bli 100% fulladdat, men det skadar knappast batteriet.
Alternativt kan Du först ladda i MC-läge, för att slå över till AGM/snöflinga efter något dygn - då är batteriet så pass fulladdat, att laddströmmen hålls ner väl under 3 A.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav Schelin » 2017-03-06/19:31

Jag har en MSX5.0 fast den har några år på nacken. Ja, den har ett mc-läge och laddar då med 0,8A. Har av denna tråd dock lärt mig att man gärna vill ladda sitt AGM-batteri med den högre spänningen som snöflingan/agm-läget ger. Dock kan jag inte köra detta i kombination med MC-läget utan då är det 5A som gäller.

Ditt tips om först det ena, sen det andra låter ju som en bra lösning. Om jag fattar rätt så hålls strömmen nere av sig själv när batteriet börjar bli fulladdat, är det så du menar? Tack för tipset!
Schelin
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2015-01-09/18:12

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-03-20/22:59

Jaha, mina herrar. Efter att ha följt råden i denna tråd om att inte ha laddning påkopplat 24/7 genom vintern, utan istället ha laddning på intervall genom en klocka som sätter på och stänger av laddströmmen från min BMW-originalladdare, så stod det ERROR på laddaren, när jag kom ner tidigare idag.

Detta var en ny erfarenhet, då jag tidigare har haft laddaren inkopplad 24/7 i uttaget vid sadeln (så att laddaren laddar över CANBUS-systemet) utan problem, men då inte efter det att jag har följt råden sammanställda av alla duktiga ingenjörer här på forumet :mrgreen:. Kan någon förklara för mig vad det är som hänt ? Och har CANBUS-systemet på något sätt tagit (en kostsam) skada av detta nu :mrgreen: :mrgreen: ?

Låt mig avsluta med att säga att när jag parkerat hojen efter en kort sejour så här på premiärdagen, så kopplade jag laddaren direkt till batteriet genom det uttag som finns i det eftermarknads-monterade uttag som sitter ovan instrumentpanelen, och då fungerade laddaren som den skulle. Någon kunnig ingenjör som kan förklara fenomenet (på ett lättbegripligt sätt) för en äkta Redneck som mig :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteri

Inläggav BrooklynS » 2017-03-22/05:51

Jag har en hoj på BMW-laddaren och en på ctek-laddaren. Inte hela vintern utan från januari ungefär...

Har funkat utmärkt hittills.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-03-22/08:20

BrooklynS skrev:Jag har en hoj på BMW-laddaren och en på ctek-laddaren. Inte hela vintern utan från januari ungefär...

Har funkat utmärkt hittills.
Tackar för informationen, men det hjälpte inte mig att komma närmare en lösning på gåtan en enda millimeter ;).
Senast redigerad av Max Mad 2017-03-22/10:05, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteri

Inläggav Thomas Stadin » 2017-03-22/09:58

Nu känner jag inte till BMW-laddaren alls, men kan den verkligen styra CanBUS till att "öppna" cig-uttaget då hojen varit avsängd under en längre tid?
Som jag har förstått det ska CanBUS-laddaren pluggas in i uttaget och startas medan CanBUS håller uttaget "öppet".
Pluggar man däremot i laddaren, som i MadMax's fall, och stänger av både tändning och laddare under en längre tid så stängs även CanBUS ned, och även om laddaren därefter startar upp kommer inte CanBUS att öppnas - ingen laddning.
Rätt eller fel?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Batteri

Inläggav Thomas Stadin » 2017-03-22/10:19

GunnMag skrev:För den som förvarar sin MC kallt, kanske riktigt kallt, kan det vara bra att tänka på detta och eventuellt demontera sitt batteri och ta med det in i stugvärmen över vintern.


De kemiska (nedbrytande) processerna går ju långsammare i kyla och om man ändå gör sig omaket att demontera så är väl det allra bäst att ladda upp batteriet inne i stugvärmen och sedan direkt därefter ställa ut det för vinterförvaring ute i vinterkylan, eller kanske ännu hellre - förvara det i frysen (men andra användare av frysen kanske kan ha åsikter...)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-03-22/10:32

Thomas Stadin skrev:Som jag har förstått det ska CanBUS-laddaren pluggas in i uttaget och startas medan CanBUS håller uttaget "öppet".
Pluggar man däremot i laddaren, som i MadMax's fall, och stänger av både tändning och laddare under en längre tid så stängs även CanBUS ned, och även om laddaren därefter startar upp kommer inte CanBUS att öppnas - ingen laddning.
Rätt eller fel?
Intressant anfallsvinkel på problemställningen. Det kunde säkert vara rätt, om det inte hade varit så, att jag var hos Kenneths Mc-Service igår och förhörde mig om orsaken till problematiken. Dom tog in hojen och pluggade in sin egen BMW-originalladdare i CANBUS-uttaget och voila, det fungerade, (men inte med min laddare) !

Men jag skall testa det där med att ha laddaren inkopplad i CANBUS-uttaget och starta upp tändningen, så får vi se om det blir någon ändring. För inte skall jag väl starta upp motorn med laddaren inkopplad :? :o :shock:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteri

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-03-29/09:30

Vel, jeg gjorde i vinter som jeg har gjort de 6 foregående sesongene, med en original BMW-lader:

Jeg plugget den inn i "sigarettenner-uttaget" under sadelen, i november. Der har den stått urørt helt til i går, da jeg fant en GSA med fulladet batteri som startet umiddelbart. Batteriet er fortsatt det samme som satt i da den var ny i 2011.

Hvorfor er dette dumt? Hva er galt med BMW-laderen? Hva er galt med originalbatteriet?

Her kan besserwisserne ha en hel orgie!
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-03-29/11:37

Odd Arne Kjørstad skrev:Vel, jeg gjorde i vinter som jeg har gjort de 6 foregående sesongene, med en original BMW-lader:

Jeg plugget den inn i "sigarettenner-uttaget" under sadelen, i november. Der har den stått urørt helt til i går, da jeg fant en GSA med fulladet batteri som startet umiddelbart. Batteriet er fortsatt det samme som satt i da den var ny i 2011.

Hvorfor er dette dumt? Hva er galt med BMW-laderen? Hva er galt med originalbatteriet?

Her kan besserwisserne ha en hel orgie!
Jag kan konstatera att vanligtvis får man väldigt goda råd här på forat och inte sällan följer jag dom, men i detta fall hade det (sannolikt) varit bättre om jag inte följt uppmaningen att koppla in en timer till min BMW originalladdare, för när den (och min CTEK) varit inkopplad permanent från det att jag lämnat hojen på hösten, tills dess att jag tagit ut den på vårkanten igen under de år jag haft min maskin i min ägo, har jag aldrig haft detta problem, förrän nu.

På Kenneths vill man göra gällande att felet sannolikt inte beror på att CANBUS-systemet har tagit skada på något sätt, men dom kunde inte säga var det var, utan bad mig komma förbi med laddaren. Vad som är intressant i sammanhanget är att laddaren fungerar precis som den skall göra, när jag kopplar den direkt på batteriet.

Det skall också nämnas att även dom på Kenneths gjorde gällande att BMW rekommenderar att man inte bör ha laddaren inkopplad konstant, utan att man bör koppla från den mellan varven, under laddning. Däremot framkom det inte i samtalet hur man bör gå tillväga, för att koppla till och från laddningen under det att den är permanent inkopplad.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

FöregåendeNästa

Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst