Batteri

Batteri

Inläggav hedberg » 2017-01-06/11:57

Vilken batteri typ sitter orginal i en GS LC -16? Landar ni i standard eller stjärnläge på Ctec?
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: Batteri

Inläggav SuperMek » 2017-01-06/12:07

Det sitter ett AGM-batteri som ALLTID skall laddas i stjärn-läge (AGM-markering på vissa laddare) OCH i högsta strömläge (markerat med bilsymbol) dvs ej mc-symbol!

AGM-batterier fungerar bäst med höga laddströmmar. Ett sätt att ta död på dessa batterier i förtid är att ladda dem med låga (mc-läge) strömstyrkor.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Batteri

Inläggav Olof Eriksson » 2017-01-06/16:14

Från vilken årgång satte man in AGM batteri i GS? Jag som inte har kört i * läget....... :cry:
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-06/16:20

Olof Eriksson skrev:Från vilken årgång satte man in AGM batteri i GS? Jag som inte har kört i * läget....... :cry:

Det har nog varit AGM-batterier sedan förra generation R1200GS infördes 2004....
F800GS har definitivt alltid levererats med AGM-batteri!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav Olof Eriksson » 2017-01-06/16:26

Gunnar Elmgren skrev:
Olof Eriksson skrev:Från vilken årgång satte man in AGM batteri i GS? Jag som inte har kört i * läget....... :cry:

Det har nog varit AGM-batterier sedan förra generation R1200GS infördes 2004....
F800GS har definitivt alltid levererats med AGM-batteri!

Jag har en Cetek 5.0 någoting. Levererar ganska bra med kräm i alla fall. Den har fyra lägen. Konstantström. ett som heter normal, snöflingeläge och Rekond. Jag har kört i rekond läge på mina GS hojar. Dvs inte med snöflingan. Är det att betrakta som fel? Dvs är det i snöflingeläge man skall köra AGM batterier?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-06/16:37

Rekondläge ska enbart användas på batterier som inte tar laddning ordentligt, eller ger för dålig startspänning (t ex efter djupurladdning eller efter att ha stått oladdade längre tid).

Ett AGM-batteri ska laddas med aningen högre polspänning än andra blybatterier, runt 14,7 V vilket motsvarar "snöflingeläget" eller AGM-läget på CTEK-laddare. (Batterier med flytande syra och Gel-abtterier laddas med 14,4 V.)
AGM mår också bra av relativt hög laddström, så MC-läget (som är för småbatterier och ger lägre ström) ska inte användas. (Man måste skilja på ström och spänning här - spänningen mäts i volt, ström mäts i ampere. Jämför med en vattenledning - spänningen motsvarar trycket, och strömmen motsvarar flödet.)

Korrekt inställning för båda Dina hojar är "snöflingeläge"/AGM och normalt läge för laddström, dvs bil-symbolen.
Recond ska Du enbart använda på batterier som inte tar emot laddning med inställningarna ovan!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav hedberg » 2017-01-06/19:32

Man undrar ju då hur det fungerar med generatorn på hojen,laddar den med 14,4volt eller känner laddningsregulatorn att batteriet är ett Agm som behöver högre spänning?Det är ju åtminstone intressant att veta om man byter batteri på en äldre hoj som är konstruerad för ett vanligt batteri.
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: Batteri

Inläggav MichaelWa » 2017-01-06/20:03

SuperMek skrev:Det sitter ett AGM-batteri som ALLTID skall laddas i stjärn-läge (AGM-markering på vissa laddare) OCH i högsta strömläge (markerat med bilsymbol) dvs ej mc-symbol!

AGM-batterier fungerar bäst med höga laddströmmar. Ett sätt att ta död på dessa batterier i förtid är att ladda dem med låga (mc-läge) strömstyrkor.


På Ctek laddaren jag har nu kan man ju köra kombo, dvs AGM + mc eller AGM + bil är det ändå så att man ska välja AGM + bil?
Jag trodde att bara valet AGM så laddade Cteken med lite mer kräm och då behövde jag inte välja bil, utan klara mig med mc valet.
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-06/22:06

"Kräm" är väl något man äter, eller möjligen kletar i ansiktet... :mrgreen:
MC-läget är till för SMÅ batterier, 12 Ah och mindre för konventionella resp 8-10 Ah för AGM-batterier.
Batteriet tar egentligen inte skada av att laddas i det läget, det tar bara väldigt mycket längre tid (eftersom laddströmmen bara är 0,8 A eller så).
Laddar man ett AGM-batteri med 14,4 V spänning, är det enda som händer att det inte blir fulladdat utan till 90-95%.
Läs handboken till laddaren!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav SuperMek » 2017-01-06/22:54

Micke, du skall ladda med AGM+Bil!
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Batteri

Inläggav SuperMek » 2017-01-06/23:29

Det finns en missuppfattning att AGM-batterier inte tar skada av låga laddströmmar, vilket är felaktigt. Konstruktionen i AGM-batterier KRÄVER högre laddströmmar än andra i storlek motsvarande batterityper. För att den kemiska processen i AGM-batterier skall vara över tiden krävs högre laddspänning (14,7V istället för 14,4V) SAMT högre laddströmmar (istället för 1/10 av batterikapaciteten gärna 1/1 av kapaciteten) vilket batteriet är konstruerat för.

Tillverkare av AGM-batterier bannar ibland CTEK-laddare, att dessa tar död på AGM-batterier i förtid då användarna använder motorcykelinställningen (med lägre laddström) på laddningen, där bilinställningen (med högre laddström) rätt val istället. Mer ström är alltid bättre och rätt val för ett AGM-batteri.

För den som vill nörda ner sig lite i batterier och laddtekniker får här lite att läsa:
http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-07/12:11

Nu har Du antingen inte läst ordentligt, Christian, eller så har Du missuppfattat budskapet i skriften Du länkar ovan.
Det Du skriver om att AGM-batterier kräver höga laddströmmar är dels ett ofullständigt påstående, dels gäller det i huvudsak enbart för "renbly-batterier", vilket i praktiken enbart är Hawker Odyssey-batterier på den svenska marknaden för MC-batterier.
Dessa behöver i alla fall då och då laddas med rejäl ström för livslängdens skull (blysulfat-kristallernas storlek blir mindre och jämnare, och "sulfatering" fördröjs därmed).
AGM-batterier av standardtyp mår faktiskt tvärtom bra av att underhållsladdas med låg ström, förutsatt att laddspänningen är tillräcklig och batteriet hinner bli fulladdat.
Att AGM-batterier skulle ta skada av att laddas med för låg spänning (14,4 V istället för ideala 14,7 V) gäller inte heller alla batterityper, utan i huvudsak "Deep cycle"-batterier - dyra batterier som används i sammanhang där man regelmässigt "kör batteriet i botten" innan det laddas igen (elrullstolar, golfbilar eller eltruckar, exempelvis).
För dessa förkortas livslängden, om de inte laddas fulla - och det tar alldeles för lång tid med för låg laddningsspänning. För ett "vanligt" AGM-batteri räcker runt 95% SOC (State of charge=laddningsgrad).
Även ett AGM-batteri laddas i det närmaste fullt, väl över 95%, även med 14,4 V laddningsspänning. Det kan förvisso ta veckor eller månader - vilket kanske inte ens det är ett problem vid underhållsladdning under vintern!
Slutligen - alla MC-batterier tappar laddning då hojen inte används. Dels drar elektroniken i moderna hojar en aning ström hela tiden, dels har batteriet en viss självurladdning. All underhållsladdning, även med "fel" spänning/ström, är bättre än ingen underhållsladdning alls, så länge batteriet inte överladdas. Låt alltså inte en oreglerad, linjär laddare stå på för länge, då kan batteriet fördärvas snabbt! (I värsta fall kan hojens elektronik skadas också, om batteriet "kokar torrt" så och därmed slutar belasta en helt oreglerad laddare.)
En bra, reglerad laddare typ CTEK eller Optimate, kan i princip inte förstöra batteriet, men inte heller dessa behöver sitta anslutna permanent för att hålla ett batteri i stånd under vinteruppehållet. Att ladda ett dygn eller så med 2-3 veckors mellanrum funkar fint med nästan alla laddare och batterier, det räcker gott för att inte batteriet ska bli för mycket urladdat.
För lite mer speciella batterier - renbly-batterier, Deep Cycle-batterier eller "lituimbatterier" (egentligen LiFePO4) t ex - gäller andra förutsättningar. Har man sådana batterier, gäller det att läsa på lite så man vet vad man gör, när man laddar!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav SuperMek » 2017-01-07/12:46

Nja Gunnar, jag vet inte vad du avser med begreppet underhållsladdning, men i min mening är det att bibehålla laddningen i ett redan fulladdat batteri, att laddaren kvarstår ansluten efter att batteriet är fulladdat. I dessa fall är inte höga strömstyrkor ett krav för att bibehålla batteriets kvalitet över tiden, men vid normalladdning av ett AGM-batteri som inte är fulladdat, är högre strömstyrkor rekommenderat OCH i fallet renbly-batterier ett krav.

Batteritillverkare/leverantörer av AGM-batterier rapporterar om AGM-batterier som har "dött i förtid" av vanvård, i dessa fall har boven ofta (ibland?) varit att CTEK-laddare har nyttjats där laddningen har ställts i mc-läge, dvs svag laddström. Rätt läge för AGM-batterier är alltid bil-läget dvs hög laddström. Alla AGM-batterier inte bara tål detta, utan fungerar bäst på så sätt.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-07/13:29

För mig är underhållsladdning att se till, att ett batteri som sitter i ett fordon (eller maskin) som inte används, inte får ladda ur till en nivå som kan skada batteriet eller förkorta livslängden.
För de flesta bly-svavelsyra-batterier (dit hör AGM-batterier) gäller att de bör hållas mellan 55% och 95% SOC (laddningsgrad).
Det räcker alltså att ladda senast när batteriet är nere i 55% SOC, och att då ladda det till 95%.
Just renbly-batterier bör (ska!) i dessa lägen laddas med relativt hög ström, och även "vanliga" AGM mår bäst av det men det är inget absolut krav.
Vi det Du kallar "underhållsladdning" är det inte fråga om höga laddströmmar för något batteri - det skulle definitivt skada batteriet!
Har man laddaren ansluten permanent, till ett redan fulladdat batteri, laddas det bara då och då och med låg ström.

Det jag tror Du talar om är, att ett AGM-batteri som är urladdat mår bäst av att laddas relativt fort, och då duger inte MC-läget på en CTEK eftersom det då tar för lång tid, och dessutom inte "slår loss" alla lite större blysulfat-kristaller som bildas då batteriet har låg laddningsgrad.
Det kan dock åtgärdas genom att då och då ladda batteriet med rejäl laddström - något hojens egen generator ofta sköter om....
Men Du har rätt i, att det definitivt inte finns några nackdelar med att ladda AGM-batterier i "bil-och-snöflinge-läge" (eller bil+AGM på laddare som har det) - det är den ideala laddarinställningen för alla AGM-batterier utom de allra minsta på kanske 5-6 Ah och mindre (i praktiken sådant som moped- och gräsklipparbatterier).
Det gäller alltså att ta reda på vad man har för batteri - och gärna läsa tillverkarens anvisningar, för det kan skilja en del!

*EDIT*
Jag har faktiskt "nördat" lite med mina egna batterier.
Vad gäller AGM-batterier, är det bra att ladda senast när de är nere i 55% SOC/laddningsgrad, vilket motsvarar ca 12,2 V polspänning. Mina hojar med AGM-batteri (3 st med "vanligt" AGM, en med Odyssey renbly) håller väl över 12,2 V efter en månad utan laddning/användning.
Bråttom att ladda är det om polspänningen sjunker under 12,0 V - då tar batteriet stryk, men det tar i normalfall minst 3 månader innan det sjunkit så lågt.
Har man CTEK och vill a lite koll, kan man montera en "comfort indicator"-anslutning med tre LED-indikatorer. Laddar man innan röda lampan tänds (såklart i bil-läge och snöflinga/AGM för ett AGM-batteri) kan man sova lugnt!

*EDIT-2*
Färsk rapport från "ladderian" (temperatur ca 18C, alla batterier monterade/anslutna i resp hoj):

BMW R1200GS -16, med 12 Ah AGM originalbatteri, senast laddad 16-11-27:
Före laddning 12,50 V polspänning = ca 70% SOC (laddningsgrad)
Strax efter 24h laddning med CTEK MXS 5.0 13,52 V

Honda CRF250L -14, med original 6 Ah AGM-batteri, senast laddad 16-11-04:
Före laddning 12,44 V polspänning = ca 65% SOC
Strax efter 24h laddning med CTEK Zafir 45 13,58 V

BMW F650GS -08 med Shorai 21 Ah LiFePO4 ("Lithium")-batteri, senast laddad 16-11-06:
Före laddning 13,21 V polspänning = ca 75% SOC
Strax efter 24h laddning med linjär, oreglerad 4A laddare 13,52 V (behöver laddas mer, ska upp över 14 V!)

BMW F800GS -12, med Hawker Odyssey PC535 14 AH AGM "renbly-batteri", senast laddad 16-11-25:
Före laddning 12,58 V = ca 75% SOC

BMW G450X -09 med Shorai 14 Ah LiFePO4 ("Lithium")-batteri, senast laddad 16-11-27:
Före laddning 13,34 V = ca 90% SOC

BMW G650XC -07 med original 10 Ah AGM-batteri, senast körd 16-12-29:
Före laddning 12,84 V = fulladdat! (Imponerad av att detta 10 år gamla batteri är så friskt!)

Återkommer i kväll med aktuell polspänning på de nyladdade batterierna - man bör vänta 4 timmar efter laddning innan man mäter för att vilospänningen ska stabiliseras.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-01-07/16:23

Okej, kan ni kunniga reda ut begreppen för en sådan som mig, (som har svårt att särskilja skillnaden av watt och ampere, även om liknelsen med vattenslangen är aldrig så pedagogisk) kortfattat förklara för mig vilken inställning jag skall/bör använda mig av med min Ctek 5.0 resp BMW originalladdaren.

Vanligtvis använder jag mig av BMW-laddaren, då inställningsmöjligheterna är begränsade så det finns inte så många sätt för en klåpare som mig att göra fel på :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteri

Inläggav CLU » 2017-01-07/17:04

Det finns imponerande mycket kunskap på detta forum. Jag läser regelbundet och lär mig massor hela tiden. Samtidigt finns det väldigt mycket "ska", "måste", "får inte" o.s.v. I synnerhet när det gäller batteriladdning och kedjesmörjning.

Under åren har jag haft många olika BMW och alla har haft dåliga batterier. Då tycker jag ändå att jag är ganska bra på batterier, ellära och laddning. BMW-batterierna har jag typiskt fått byta efter max två år, trots noggranna laddningsprocedurer. Då har jag i stället alltid köpt Biltema-batterier och de har hållit betydligt bättre, enligt min erfarenhet.

Jag visste inte att 800 GS hade AGM-batteri. Jag har en 800 GS 2013. Den laddar jag regelbundet med min CTEK i MC-läge. Det verkar så här långt fungera väldigt bra. Det är den längsta hållbarhet på BMW-batteri som jag någonsin har upplevt. Så det där med att man "måste" ladda med hög ström tar jag med en nypa salt.
Claes Lundin, Vallentuna, D7
F 800 GS -17
CFMOTO 625 -14
Användarvisningsbild
CLU
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 1999-05-25/01:00

Re: Batteri

Inläggav HåkanH » 2017-01-07/17:14

CLU skrev:Samtidigt finns det väldigt mycket "ska", "måste", "får inte" o.s.v.

:lol: :D
No further comments!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-07/17:16

CLU skrev:Jag visste inte att 800 GS hade AGM-batteri. Jag har en 800 GS 2013. Den laddar jag regelbundet med min CTEK i MC-läge. Det verkar så här långt fungera väldigt bra. Det är den längsta hållbarhet på BMW-batteri som jag någonsin har upplevt. Så det där med att man "måste" ladda med hög ström tar jag med en nypa salt.


Om Du hädanefter laddar med CTEK:en i bil + snöflinge/AGM-läge, gör det Ditt batteri gott!

Max Mad skrev:Okej, kan ni kunniga reda ut begreppen för en sådan som mig, (som har svårt att särskilja skillnaden av watt och ampere, även om liknelsen med vattenslangen är aldrig så pedagogisk) kortfattat förklara för mig vilken inställning jag skall/bör använda mig av med min Ctek 5.0 resp BMW originalladdaren.


Om Du inte kan skilja på Watt och Ampere, kan Du antingen läsa på och försöka förstå de enkla sambanden i elläran, eller helt enkelt strunta i att Du inte förstår och bara ta reda på 1) vad Du har för batteri, 2) vad Du har för laddare och 3) vilka inställningar som är lämpligast.

Om vi utgår från att Du har AGM-batteri i hojen (enligt signaturen har Du en R1200GSA -12, som har 14 Ah AGM i original), så ska Din CTEK MXS 5.0 ställas i bil-läge och AGM-läge.
BMW-laddare vet jag inte vilken Du har, men oavsett vilken så är CTEK-laddaren ljusår bättre!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-01-07/17:18

CLU skrev:Det finns imponerande mycket kunskap på detta forum. Jag läser regelbundet och lär mig massor hela tiden. Samtidigt finns det väldigt mycket "ska", "måste", "får inte" o.s.v. I synnerhet när det gäller batteriladdning och kedjesmörjning.
Då har inte botaniserat i oljetrådarna ännu då, inte :? :lol: :lol: :lol: :mrgreen:.
CLU skrev:Under åren har jag haft många olika BMW och alla har haft dåliga batterier. Då tycker jag ändå att jag är ganska bra på batterier, ellära och laddning. BMW-batterierna har jag typiskt fått byta efter max två år, trots noggranna laddningsprocedurer.
Mitt har suttit i sedan jag hämtade ut hojen ny ur butik i maj-12 och det levererar ännu.
CLU skrev:Så det där med att man "måste" ladda med hög ström tar jag med en nypa salt.
:?.
Senast redigerad av Max Mad 2017-01-07/17:35, redigerad totalt 2 gånger.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-07/17:31

CLU skrev:Samtidigt finns det väldigt mycket "ska", "måste", "får inte" o.s.v. I synnerhet när det gäller batteriladdning och kedjesmörjning.

Där har Du alldeles rätt!
Om Du kikar på min "ladderia-rapport" ovan, ser Du att det i allmänhet är fullkomligt onödigt att ladda batteriet oftare än högst en gång i månaden, och att det normalt inte ens är någon fara att bara ladda varannan månad.
Har man fulladdat batteri när hojen ställs in, och tar ut den efter 4-5 månader utan att ladda alls, klarar det sig i många fall utmärkt.
Jag tror många "överladdar" sina batterier, och gör det med fel laddare/fel inställningar - med resultat att batteriet tar stryk. Det batterier tar mest stryk av är för mycket laddning och framför allt djupurladdning - ett AGM-batteri som dragits ur helt är i princip bara att kassera!
Det många heller inte är medvetna om är, att just AGM-batterier är känsliga för dåliga laddare - en linjär transformatorladdare med dålig spänningsglättning (vilket tyvärr de flesta BMW-laddare är) är inte alls bra för batteriet, dels eftersom batteriet blir väldigt varmt och det blir gasutveckling av den "orena" spänningen, dels eftersom de inte förmår ladda batteriet fullt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-01-07/17:31

Gunnar Elmgren skrev: *SNIPP* eller helt enkelt strunta i att Du inte förstår.*SNIPP*
Duger gott åt mig :mrgreen:.
Gunnar Elmgren skrev: Om vi utgår från att Du har AGM-batteri i hojen (enligt signaturen har Du en R1200GSA -12, som har 14 Ah AGM i original), så ska Din CTEK MXS 5.0 ställas i bil-läge och AGM-läge.
Gunnar Elmgren skrev:BMW-laddare vet jag inte vilken Du har, men oavsett vilken så är CTEK-laddaren ljusår bättre!
Tackar för detta, det var precis den informationen som eftersöktes, men kan det verkligen stämma att Ctekladdaren är ljusår bättre ? Det är under alla omständigheter en BMW-originalladdare, (f ö specad för min hoj).

Ytterligare en fråga: Det har till min kännedom (från erkänt säkra källor, skall tilläggas), kommit fram information om att man inte skall ha batteriladdaren inkopplad över vintern, även om den automatiskt kopplar över till underhållsladdning, då detta påstås skada batteriet.

Några synpunkter på det ?

Edit: Såg att svaret på frågan redan publicerats i inlägg ovan.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteri

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-01-07/17:55

Max Mad skrev:
Gunnar Elmgren skrev: *SNIPP* eller helt enkelt strunta i att Du inte förstår.*SNIPP*
Duger gott åt mig :mrgreen:.
Gunnar Elmgren skrev: Om vi utgår från att Du har AGM-batteri i hojen (enligt signaturen har Du en R1200GSA -12, som har 14 Ah AGM i original), så ska Din CTEK MXS 5.0 ställas i bil-läge och AGM-läge.
Gunnar Elmgren skrev:BMW-laddare vet jag inte vilken Du har, men oavsett vilken så är CTEK-laddaren ljusår bättre!
Tackar för detta, det var precis den informationen som eftersöktes, men kan det verkligen stämma att Ctekladdaren är ljusår bättre ? Det är under alla omständigheter en BMW-originalladdare, (f ö specad för min hoj).

Ytterligare en fråga: Det har till min kännedom (från erkänt säkra källor, skall tilläggas), kommit fram information om att man inte skall ha batteriladdaren inkopplad över vintern, även om den automatiskt kopplar över till underhållsladdning, då detta påstås skada batteriet.

Några synpunkter på det ?

Edit: Såg att svaret på frågan redan publicerats i inlägg ovan.


Kjøpte min 1200GSA i 2011 med en ORIGINAL BMW battrilader. Sykkelen settes inn for vinteren i november og tas ut i april. Den står HELE vinteren med ORIGINAL BMW-lader innkoblet. Det har nå fungert i siden 2011, fortsatt med samme batteri som satt i da den ble levert..

Dere kan si hva dere vil, dette er sånn det er!
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-07/17:57

Max Mad skrev:Ytterligare en fråga: Det har till min kännedom (från erkänt säkra källor, skall tilläggas), kommit fram information om att man inte skall ha batteriladdaren inkopplad över vintern, även om den automatiskt kopplar över till underhållsladdning, då detta påstås skada batteriet.

Jag känner till var det kommer ifrån, och det är ett klokt råd (se mitt förra inlägg) - det finns nämligen ingen nämnvärd fördel med, att låta laddaren vara permanent ansluten (jo, det finns en - det är bekvämt!).
Har man en kvalitetsladdare som är konstruerad för att sitta permanent inkopplad (som Din CTEK MXS 5.0), kan jag dock inte begripa hur batteriet skulle kunna ta skada - den laddaren Du har går över i underhållsläge så snart den känner av att batteriet är fulladdat, vilket innebär att den stänger av sig och därefter pulsladdar batteriet, när den känner av att laddningsnivån sjunkit så pass att det finns "utrymme" att ladda lite till.
Att däremot låta en sämre laddare (t ex BMW:s linjära transformatorladdare) sitta inkopplad hela vintern tar nog nästan garanterat kål på batteriet.....
I och med att rådet från "de erkänt säkra" källorna fungerar för alla typer av laddare, är det väl det säkraste råd man kan ge i sammanhanget.

P.S. Om Du tar BMW-laddaren i ena handen, och CTEK:en i den andra, så känner Du att BMW-laddaren är rejält mycket tyngre. Det beror på att den har en stor transformator med tung järnkärna, där nätspänningen på 230 V 50 Hz transformeras ner till en bit över 12 V för att därefter likriktas och "glättas". Det är med den konstruktionen i praktiken omöjligt att få ut en väl reglerad, stabil likspänning på de 14,4-14,7 V som behövs för optimal batteriladdning, utan att laddaren blir i storlek som en ölback eller så..... Det handlar om fysikaliska grundprinciper ("naturlagar"), helt enkelt.
CTEK-laddaren är vad man kallar primärswitchad. Den tar 230 V växelspännigen med 50 Hz från väggen, "hackar upp" den i betydligt högre frekvens (30-40.000 Hz), reglerar strömmen med olika pulslängd och skickar in den i en pytteliten transformator med ferrit-kärna. Ju högre frekvens, desto mindre transformator behövs, och desto mindre förluster får man. Dessutom kan de likriktade och "glättande" komponenterna som sitter efter transformatorn vara betydligt mindre, och ändå göra ett avsevärt bättre jobb med att "släta ut" spänningen så den blir vad batteriet mår bäst av.

Att väga laddaren i handen då Du står i butiken och ska köpa, är alltså ett utmärkt knep för att välja rätt. Är laddaren tung, är den inte primärswitchad och därmed av undermålig konstruktion. Väger den lätt och har vettiga funktioner/specifikationer, är det god chans att det är en "tillräckligt bra" laddare för AGM-batterier.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav BmwMats » 2017-01-07/17:59

Max Mad skrev:Duger gott åt mig :mrgreen:.
Gunnar Elmgren skrev: Om vi utgår från att Du har AGM-batteri i hojen (enligt signaturen har Du en R1200GSA -12, som har 14 Ah AGM i original), så ska Din CTEK MXS 5.0 ställas i bil-läge och AGM-läge.
Gunnar Elmgren skrev:BMW-laddare vet jag inte vilken Du har, men oavsett vilken så är CTEK-laddaren ljusår bättre!
Tackar för detta, det var precis den informationen som eftersöktes, men kan det verkligen stämma att Ctekladdaren är ljusår bättre ? Det är under alla omständigheter en BMW-originalladdare, (f ö specad för min hoj).

Ytterligare en fråga: Det har till min kännedom (från erkänt säkra källor, skall tilläggas), kommit fram information om att man inte skall ha batteriladdaren inkopplad över vintern, även om den automatiskt kopplar över till underhållsladdning, då detta påstås skada batteriet.

Några synpunkter på det ?


Har under 80 och 90-talet använt en "gammal hederlig billaddare utan någon som helst övervakning", en sådan där som fanns på 80-talet och bara laddade...
Laddade batterierna någon gång då och då vid behov, men har lärt mig den "dyra vägen" att en accumulator INTE mår gott av att bara få lite laddning lite sporadiskt...

Skaffade ett antal Ctek laddare för några år sedan och använder dessa "vid behov" då den av mig inkopplade "comfort indicator" visar att det är dags att ladda. http://www.ctek.se/se/sv/chargers/Comfo ... yelet%20M8 som jag monterar på varje fordon. När accumulatorn är fulladdad blinkar den grönt, när laddningsbehov föreligger, blinkar den gult, samt då den blinkar rött så är det HÖG tid att ladda för att förhindra att accumulatorn tar skada pga låg spänning.

Detta är ett smidigt sätt att övervaka accumulatorns laddstatus och fungerar mycket bra för min egen del. Då slipper man mäta spänningen i viloläge och krångla med lösa voltmätare.

Ctek har en utmärkt sida där dom beskriver laddning och hur det hela fungerar. Väl värt ett besök !
http://www.ctek.se/se/sv/page/whycharge

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-01-07/18:09

För att citera signaturen CLU:
"Det finns imponerande mycket kunskap på detta forum. Jag läser regelbundet och lär mig massor hela tiden."

Gunnars inlägg bekräftar ånyo sanningen i påståendet. Slutsatsen och kontentan av resonemanget ovan är att jag utan problem kan låta min Ctek sitta inkopplad hela vintern (det är bekvämast så för mig, av den anledningen att jag inte har hojen parkerad i direkt anslutning utanför bostadsadressen, s a s) med vetskapen om att det inte finns anledning till oro för att batteriet skall ta skada inställd på AMG+bilsymbolen, är det korrekt uppfattat ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-07/18:18

Odd Arne Kjørstad skrev:Kjøpte min 1200GSA i 2011 med en ORIGINAL BMW battrilader. Sykkelen settes inn for vinteren i november og tas ut i april. Den står HELE vinteren med ORIGINAL BMW-lader innkoblet. Det har nå fungert i siden 2011, fortsatt med samme batteri som satt i da den ble levert..

Dere kan si hva dere vil, dette er sånn det er!

Jag tror Dig - det Du gör har varit "tillräckligt bra" för att just Ditt batteri ska ha överlevt 6 säsonger, och Du är inte ensam, det finns många batterier som klarar sig länge på liknande skötsel.
Jag vill dock ändå påstå, att Du ökar livslängden på Ditt batteri avsevärt, om Du laddar lite klokare!

Det jag skriver har jag för övrigt inte hittat på själv, utan det är sådant som är hämtat från otaliga forskningsrapporter och praktiska tester med olika batterityper, laddare och skötselrutiner. Om Du vill, kan jag förse Dig med länkar till massor av seriösa och erkända websidor med utförlig, saklig och vetenskapligt granskad information som stöd - jag har ägnat många timmar åt att leta information, läsa och försöka förstå hur det hänger ihop (nördigt, jag vet, men till viss del är det information jag behöver i mitt jobb, och resten är "nördigt" intresse).
Säkert har jag missuppfattat något, så hittar Du något felaktigt i den (förenklade) information jag sammanställt här i tråden, är en diskussion välkommen.
Det som brukar kallas "anekdotisk bevisföring" (typ "jag har gjort så här i 6 år och det har fungerat") visar dock bara att det kan fungera - om Du är 1 av 1000 (och alltså haft stor tur), eller om 998 av 1000 får samma resultat vet varken Du eller jag, och övriga omständigheter som kan påverka känner vi heller inte till. Ska fakta vara värda att diskutera, ska de bland annat vara repeterbara, teoretiskt underbyggda och redovisade med alla faktorer som kan påverka.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-07/18:19

Max Mad skrev:Slutsatsen och kontentan av resonemanget ovan är att jag utan problem kan låta min Ctek sitta inkopplad hela vintern (det är bekvämast så för mig, av den anledningen att jag inte har hojen parkerad i direkt anslutning utanför bostadsadressen, s a s) med vetskapen om att det inte finns anledning till oro för att batteriet skall ta skada inställd på AMG+bilsymbolen, är det korrekt uppfattat ?

Korrekt uppfattat! :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-01-07/18:19

BmwMats skrev:Skaffade ett antal Ctek laddare för några år sedan och använder dessa "vid behov" då den av mig inkopplade "comfort indicator" visar att det är dags att ladda.http://www.ctek.se/se/sv/chargers/Comfo ... yelet%20M8 som jag monterar på varje fordon.
Mvh Mats
Kollegan som köpte en fabriksny GSA-16 kopplade in en sådan på sin hoj och jag tyckte det var en strålande idé, så jag konsulterade min säkra källa och nämnde att jag önskade ha en dylikt monterad på min maskin. Min säkra källa svarade att han inte var så angelägen att koppla in en sådan tingest på min hoj, med motivationen att den kan få Canbus-systemet att löpa amok.

När jag berättade detta för kollegan, kontaktade han den erkänt kunniga källan och resultatet av det samtalet mynnade ut i att kollegan monterade bort sin inkopplade tingest på sin hoj. Jag säger varken bu eller bä i frågan utan återger bara här vad som utspelat sig vad det gäller diskussionen med den erkänt kunniga källan och dennes svar vad det gäller denna pryl.
Senast redigerad av Max Mad 2017-01-07/18:40, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-01-07/18:21

Gunnar Elmgren skrev:
Max Mad skrev:Slutsatsen och kontentan av resonemanget ovan är att jag utan problem kan låta min Ctek sitta inkopplad hela vintern (det är bekvämast så för mig, av den anledningen att jag inte har hojen parkerad i direkt anslutning utanför bostadsadressen, s a s) med vetskapen om att det inte finns anledning till oro för att batteriet skall ta skada inställd på AMG+bilsymbolen, är det korrekt uppfattat ?

Korrekt uppfattat! :mrgreen:
Skönt att jag begriper något i alla fall... :mrgreen:. Tack Gunna, för att du reder ut begreppen, men...:?.
Senast redigerad av Max Mad 2017-01-07/18:23, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-01-07/18:22

Odd Arne Kjørstad skrev:Kjøpte min 1200GSA i 2011 med en ORIGINAL BMW battrilader. Sykkelen settes inn for vinteren i november og tas ut i april. Den står HELE vinteren med ORIGINAL BMW-lader innkoblet. Det har nå fungert i siden 2011, fortsatt med samme batteri som satt i da den ble levert..

Dere kan si hva dere vil, dette er sånn det er!
Därmed är cirkeln sluten och vi är tillbaka på ruta ett. Jag tar som vanligt positionen som åsnan mellan två hötappar, en situation jag är allt för väl bekant med. Fast å andra sidan, om man gör någonting tillräckligt ofta så blir man förhoppningsvis bra på det, och det är ju alltid en tröst (även om det är en klen sådan)...:mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteri

Inläggav BmwMats » 2017-01-07/18:33

Max Mad skrev:Kollegan som köpte en fabriksny GSA-16 koppklade in en sådan på sin hoj och jag tyckte det var en strålande idé, så jag konsulterade min säkra källa och nämnde att jag önskade ha en dylikt monterad på min maskin. Min säkra källa svarade att han inte var så angelägen att koppla in en sådan tingest på min hoj, med motivationen att den kan få Canbus-systemet att löpa amok.

När jag berättade detta för kollegan, kontaktade han den erkänt kunniga källan och resultatet av det samtalet mynnade ut i att kollegan monterade bort sin inkopplade tingest på sin hoj. Jag säger varken bu eller bä i frågan utan återger bara här vad som utspelat sig vad det gäller diskussionen med den erkänt kunniga källan och dennes svar vad det gäller denna pryl.


Kan inte för min vildaste fantasi se vad den kan påverka Canbus-systemet... :shock:
Denna laddindikator mäter endast spänningen över accumulatorns plus och minuspol, inget annat.
Den kopplas ju även över dessa poler, inte över någon Canbus eller annat.
Skulle det vara så känsligt att några mikroampere påverkar Canbus, så kraschar säkerligen systemet bara genom att slå på tändningen på hojen... En sådan hoj skulle ju inte jag våga åka på !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-01-07/18:37

BmwMats skrev:Kan inte för min vildaste fantasi se vad den kan påverka Canbus-systemet... :shock:
Påståendet är inte mitt. Jag bara återger vad som framkommit i diskussionen med en erkänt duktig källa vad det avser denna tingest.

Vad diskussionen kokade ner till, har tidigare redogjorts för.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-07/18:51

Max Mad skrev:
BmwMats skrev:Kan inte för min vildaste fantasi se vad den kan påverka Canbus-systemet... :shock:
Påståendet är inte mitt. Jag bara återger vad som framkommit i diskussionen med en erkänt duktig källa vad det avser denna tingest.

Vad diskussionen kokade ner till, har tidigare redogjorts för.

Jag instämmer med BmwMats - rent tekniskt finns inga som helst skäl att vara orolig, att en "Comfort Indicator" eller liknande skulle störa CanBus-systemet, i alla fall så länge den kopplas in korrekt, dvs direkt över batteripolerna.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-01-07/18:55

Gunnar Elmgren skrev:
Max Mad skrev:
BmwMats skrev:Kan inte för min vildaste fantasi se vad den kan påverka Canbus-systemet... :shock:
Påståendet är inte mitt. Jag bara återger vad som framkommit i diskussionen med en erkänt duktig källa vad det avser denna tingest.

Vad diskussionen kokade ner till, har tidigare redogjorts för.

Jag instämmer med BmwMats - rent tekniskt finns inga som helst skäl att vara orolig, att en "Comfort Indicator" eller liknande skulle störa CanBus-systemet, i alla fall så länge den kopplas in korrekt, dvs direkt över batteripolerna.
Finns det något annat sätt att koppla in den på, då :?. F ö så var det inte mina ord, utan jag återgav bara vad som kom fram i diskussionen med den erkänt duktiga källan (och vars kompetens jag inte är rätt person att ifrågasätta).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-07/19:07

Max Mad skrev:Finns det något annat sätt att koppla in den på, då . F ö så var det inte mina ord, utan jag återgav bara vad som kom fram i diskussionen med den erkänt duktiga källan (och vars kompetens jag inte är rätt person att ifrågasätta).

Du anar inte vad folk kan hitta på för tokigheter..... Om "den erkänt duktiga källan" är den jag tror, så gissar jag att vederbörande tar det säkra före det osäkra och avråder från sådant som kan bli galet, om man lyckas göra fel.
Jobbar man yrkesmässigt med att rätta till det "glada amatörer" har ställt till med, blir man ganska luttrad!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-01-07/19:13

Gunnar Elmgren skrev:Om "den erkänt duktiga källan" är den jag tror, så gissar jag att vederbörande tar det säkra före det osäkra och avråder från sådant som kan bli galet, om man lyckas göra fel.
Jobbar man yrkesmässigt med att rätta till det "glada amatörer" har ställt till med, blir man ganska luttrad!
Jag tror att du tror alldeles rätt vem den erkänt duktiga källan är :D ! Dessutom har det i sammanhanget nämnts precis det du skriver;
Gunnar Elmgren skrev:Jobbar man yrkesmässigt med att rätta till det "glada amatörer" har ställt till med, blir man ganska luttrad!
Men om man ber personen i fråga att sköta installationen, och vederbörande ändå ställer sig tveksam till dylik operation, hur skall man då tolka det :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-07/19:34

Max Mad skrev:Men om man ber personen i fråga att sköta installationen, och vederbörande ändå ställer sig tveksam till dylik operation, hur skall man då tolka det .

I detta fall, tror jag man ska tolka det som att även "erkänt duktiga källor" inte har 100% heltäckande teoretiska kunskaper, och är kloka nog att ta det säkra före det osäkra.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-01-07/19:36

Gunnar Elmgren skrev:
Max Mad skrev:Men om man ber personen i fråga att sköta installationen, och vederbörande ändå ställer sig tveksam till dylik operation, hur skall man då tolka det .

I detta fall, tror jag man ska tolka det som att även "erkänt duktiga källor" inte har 100% heltäckande teoretiska kunskaper, och är kloka nog att ta det säkra före det osäkra.
Ok, jag har inget att sätta emot det argumentet. Då kanske det blir så att jag monterar en dylig tingest på min maskin, var det lider.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteri

Inläggav Thomas Stadin » 2017-01-07/20:20

Jag ser mer nackdelar än fördelar med Comfort Indicator.

Comfort Indicator är ständigt inkopplad över batteriet och har en egenförbrukning. Det anges inte hur stor egenförbrukningen är och därmed vet man inte hur många timmar det tar innan den i sig laddat ur batteriet.

Indikatorn visar rött/gult/grönt men såvitt jag kunnat se ange anges inte vid vilka spänningsnivåer som omslag sker. Eftersom inställningar för olika batterityper (med olika polspänningar) saknas kan man inte lita på att grönt verkligen innebär fulladdat för alla batterityper.

Kapslingen runt Comfort Indicator ser inte ut att vara gedigen. Om/när fukt tränger in kan man räkna med att krypströmmar laddar ur batteriet.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Batteri

Inläggav Max Mad » 2017-01-07/20:24

Thomas Stadin skrev:Jag ser mer nackdelar än fördelar med Comfort Indicator.

Comfort Indicator är ständigt inkopplad över batteriet och har en egenförbrukning. Det anges inte hur stor egenförbrukningen är och därmed vet man inte hur många timmar det tar innan den i sig laddat ur batteriet.

Indikatorn visar rött/gult/grönt men såvitt jag kunnat se ange anges inte vid vilka spänningsnivåer som omslag sker. Eftersom inställningar för olika batterityper (med olika polspänningar) saknas kan man inte lita på att grönt verkligen innebär fulladdat för alla batterityper.

Kapslingen runt Comfort Indicator ser inte ut att vara gedigen. Om/när fukt tränger in kan man räkna med att krypströmmar laddar ur batteriet.
Jag kommer inte att montera en dylik tingest på min maskin :lol:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteri

Inläggav BmwMats » 2017-01-07/20:34

Kapslingsklassificeringen IP65 innebär att den är dammtät samt vattentät / spoltät minst 3 minuters vatten volym: 100 liter per minut Tryck: 100 kPa från 3 m

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning

Vad gäller spänningsnivåerna för dom olika färgerna, så ser jag det inte någonstans angivet. Se det mer som att den visar ett ungefärligt värde när det är dags att ladda.
Finessen är ju att själva laddningsindikatorn också fungerar som en kopplingshandske mot Ctek's laddare och det är bara att plugga in för laddning.

Bara ett tips detta med Ctek. Har ingen anknytning till företaget eller liknande, bara ett gott råd oss motorcyklister emellan ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-07/21:38

Thomas Stadin skrev:Comfort Indicator är ständigt inkopplad över batteriet och har en egenförbrukning. Det anges inte hur stor egenförbrukningen är och därmed vet man inte hur många timmar det tar innan den i sig laddat ur batteriet.
Det handlar om små lysdioder, som normalt har en strömförbrukning i storleksordningen 5 mA eller så. En sådan laddar ur ett batteri på 10 Ah på 83 dygn, så visst bidrar den till att batteriet laddas ur!

Thomas Stadin skrev:Kapslingen runt Comfort Indicator ser inte ut att vara gedigen. Om/när fukt tränger in kan man räkna med att krypströmmar laddar ur batteriet.
I så fall bör man nog inte heller montera CTEK:s snabbkoppling, som är i stort sett identisk i utförandet.

Jag tror Du överdriver nackdelarna, Thomas - däremot ser jag begränsad nytta med Comfort Indicator, eftersom man mycket riktigt inte vet vid vilken spänning/laddningsgrad resp. lysdiod tänds och att den dessutom inte går att ställa in (eller finns i olika utföranden) för olika batterityper. Man kan också ifrågasätta noggrannheten.

Något i den här stilen är nog mer användbart:
https://www.amazon.com/INNOVA-3721-Batt ... B000EVWDU0
Bild
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteri

Inläggav MichaelWa » 2017-01-07/22:33

Thomas Stadin skrev:Indikatorn visar rött/gult/grönt men såvitt jag kunnat se ange anges inte vid vilka spänningsnivåer som omslag sker. Eftersom inställningar för olika batterityper (med olika polspänningar) saknas kan man inte lita på att grönt verkligen innebär fulladdat för alla batterityper.



GRÖN betyder att batteriladdningen är över 12,65 volt.
GUL betyder att batteriladdningen är mellan 12,4 och 12,65 volt. Det är dags att börja tänka på att ladda batteriet.
RÖD betyder att batteriladdningen är under 12,4 volt. Det är definitivt dags att ladda batteriet.
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Batteri

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-01-07/22:47

CLU skrev:Det finns imponerande mycket kunskap på detta forum. Jag läser regelbundet och lär mig massor hela tiden. Samtidigt finns det väldigt mycket "ska", "måste", "får inte" o.s.v. I synnerhet när det gäller batteriladdning och kedjesmörjning.

Under åren har jag haft många olika BMW och alla har haft dåliga batterier. Då tycker jag ändå att jag är ganska bra på batterier, ellära och laddning. BMW-batterierna har jag typiskt fått byta efter max två år, trots noggranna laddningsprocedurer. Då har jag i stället alltid köpt Biltema-batterier och de har hållit betydligt bättre, enligt min erfarenhet.

Jag visste inte att 800 GS hade AGM-batteri. Jag har en 800 GS 2013. Den laddar jag regelbundet med min CTEK i MC-läge. Det verkar så här långt fungera väldigt bra. Det är den längsta hållbarhet på BMW-batteri som jag någonsin har upplevt. Så det där med att man "måste" ladda med hög ström tar jag med en nypa salt.


Du har helt rett.

Men for meg er denne tråden uten verdi. Både SuperMek, Max Mad, Thomas Stadin og Gunnar Elmgren fremstår som svært kompetente. Men de er uenige og gir forskjellige råd og da vil en amatør som meg være like uvitende. Jeg har leneger opp i tråden skrevet hva jeg gjør med min lade oge mitt batteri, og det fungerer utmerket. Og ingen av "ekspertene" mener at det jeg gjør er det rette, bare at det "sikkert fungerer for noen".

Og sånn går det i tråder om olje, däck, kjedesmøring, bremsevæske innkjøring av motor og så videre..........

Godt nyttår alle sammen!
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Batteri

Inläggav Thomas Stadin » 2017-01-07/23:06

Håller med Gunnar om att nyttan med Comfort Indicator är begränsad.
Universallösningen däremot är att ansluta en CTEK MXS 5.0 och sedan glömma den tills det är dags att ta ut hojen för att köra igen.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Batteri

Inläggav Thomas Stadin » 2017-01-07/23:06

MichaelWa skrev:
Thomas Stadin skrev:Indikatorn visar rött/gult/grönt men såvitt jag kunnat se ange anges inte vid vilka spänningsnivåer som omslag sker. Eftersom inställningar för olika batterityper (med olika polspänningar) saknas kan man inte lita på att grönt verkligen innebär fulladdat för alla batterityper.



GRÖN betyder att batteriladdningen är över 12,65 volt.
GUL betyder att batteriladdningen är mellan 12,4 och 12,65 volt. Det är dags att börja tänka på att ladda batteriet.
RÖD betyder att batteriladdningen är under 12,4 volt. Det är definitivt dags att ladda batteriet.


Där ser man :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Batteri

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-01-08/00:01

Ville bara slänga lite ved på brasan och påpeka att gasningsspänningen hos blybatterier, som t.ex. AGM, varierar med temperaturen och vid 0 grader är den ca 0.1V högre per cell, dvs 0.6 V över hela batteriet, än vid 20 grader. Men batteriet värms upp av laddningen och vid 40 grader har gasningsspänningen sjunkit 0.1 V per cell. Detta är dessutom ungefärliga värden och olika batterier beter sig olika.

Jag jobbade med design av batteriladdare för ett halvt liv sedan och det enda jag lärde mig om batterier är att så snart man tror man fattat nåt så dyker det upp ett annat fenomen som man inte tänkt på.

Batterier, i alla fall blybatterier, är enklast att betrakta som förbrukningsvaror som man behandlar så väl man kan för att få dom att hålla så länge som möjligt.
När man svettas över valet av batteriladdare så kan man komma ihåg att batteriet kommer att laddas mest av hojens egen generator och den är hopknåpad för att vara så billig som möjligt, räkna inte med nån avancerad teknik här.

Detta sagt, köp en bra laddare och ladda batteriet då och då. Jag har enstaka gånger låtit hojen stå en hel vinter utan laddning (ej att rekommendera) och den har ändå startat snällt på vårkanten. Tur? Troligen, men åldern på batteriet påverkar också.

/Fredric

PS. Jag designade inte batteriladdare utan BATTERILADDARE. Dom värsta levererade 80V och 120A och skulle nog inte vara så lämpliga till ett hojbatteri, AGM eller ej. Vårt försäljningsargument var att vi övervakade späningen och på så sätt blev underhållet av batteriet billigare eftersom våra laddare inte "kokade" batteriet.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Batteri

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-08/00:13

Odd Arne Kjørstad skrev:Men for meg er denne tråden uten verdi. Både SuperMek, Max Mad, Thomas Stadin og Gunnar Elmgren fremstår som svært kompetente. Men de er uenige og gir forskjellige råd og da vil en amatør som meg være like uvitende.

Men grundbudskapet är rimligen inte svårt att ta till sig. En modern primärswitchad laddare är ett bättre val än BMW:s originaldito. Därefter kommer frågan, om BMW:s originalladdare duger - och det är en annan fråga.

Till Aprilian hade jag köpt en CTEC 3600 och fixat snabbkoppling till batteriet. Laddaren fick följa med, när Prillan såldes. Eftersom jag då inte visste bättre, köpte jag BMW:s originalladdare till Sigurd - och lät den stå inkopplad hela vintrarna de första åren. (Så hade nog också varit fallet hos de två tidigare ägarna. vilket sammantaget med min tid blir minst sju hela vintrar.)
Hade jag vetat bättre, skulle det förstås ha blivit en ny CTEK - som dessutom var flera hundra kronor billigare!

Under årsträffen i Tylebäck gav Martin Sandh tipset att i stället ladda varannan vecka, och det har jag följt. I just mitt fall innebar det, att originalbatteriet höll i 13 år och 12 800 mil! Det var inte helt slut ens då, utan en halvtimmas laddning fick cykeln att starta prompt, och den krånglade inte alls de följande två morgnarna - så det fanns viss kapacitet kvar. Precis som Gunnar påpekar, bevisar det inte, att batteriet fick bästa möjliga vård - möjligen att det fick god vård(?) - men "en gång är ingen gång".
Eftersom batteriet naturligtvis visade tecken till ålderskrämpor alldeles före det årets långa resa ut i Europa, fanns bokstavligt talat ingen tid att söka efter den bästa ersättaren. I stället var jag glad, att Beviks hade ett original Exide-batteri på lager - på utanskriften precis likadant som det gamla. Det blev byte hemma på garageplanen lördag kväll efter Kristi himmelsfärds dag.

Jag fortsätter att vintertid ladda det nya batteriet varannan vecka med originalladdaren - väl medveten om, att den inte är det bästa på marknaden. Möjligen är den bra nog?
Vi får se, vad som ger upp först; Sigurd som helhet eller batteriet.

Hur som helst: Om jag idag skulle behöva köpa ny laddare till Sigurd, skulle det bli en CTEK av lämplig modell. Liten, lätt, högpresterande och inte avskräckande dyr.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteri

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-01-08/08:39

Bror Gårdelöf skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:Men for meg er denne tråden uten verdi. Både SuperMek, Max Mad, Thomas Stadin og Gunnar Elmgren fremstår som svært kompetente. Men de er uenige og gir forskjellige råd og da vil en amatør som meg være like uvitende.

Men grundbudskapet är rimligen inte svårt att ta till sig. En modern primärswitchad laddare är ett bättre val än BMW:s originaldito. Därefter kommer frågan, om BMW:s originalladdare duger - och det är en annan fråga.


Nå handler jo tråden om mye mer enn BMW-lader eller ikke.

Først må man vite om man har et AGM-batteri eller ikke, så diskuteres det lenge hvilken innstillinger av laderen som da blir korrekt, snøflinga/MC, ladespenning, når/hvor ofta osv. Og diskusjonen er non-conculsive.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-08/10:24

Odd Arne Kjørstad skrev:.Først må man vite om man har et AGM-batteri eller ikke, så diskuteres det lenge hvilken innstillinger av laderen som da blir korrekt, snøflinga/MC, ladespenning, når/hvor ofta osv.


Det är bra att veta vilken typ av batteri man har, ja, så man kan ge det rätt underhåll.
Inte så svårt att ta reda på - det står i alla fall i mina instruktionsböcker!

Odd Arne Kjørstad skrev:Og diskusjonen er non-conculsive.


Är den verkligen det? Mycket av det som är väsentligt tycks vi vara ganska överens om - att ladda då och då, oavsett laddare, är bättre än att inte ladda alls. Att ställa CTEK på snöflinga/AGM och bil när man har AGM. Och att en CTEK kan lämnas ansluten hela vintern om man vill.


Diskussion är bra, det tar fram fler aspekter, fakta och erfarenheter, och hjälper till att styrka eller motbevisa det som påstås. Kollektivt blir vi föhoppningsvis lite klokare på kuppen!

Den som vill tar till sig denna information, den som vill tro något annat gör det, och sköter sitt batteri enligt detta.

Vilket som, så tror jag trådskaparen fått svar på sin fråga!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Nästa

Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst