Sida 3 av 4

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/12:24
av Odd Arne Kjørstad
Max Mad skrev:Det skall också nämnas att även dom på Kenneths gjorde gällande att BMW rekommenderar att man inte bör ha laddaren inkopplad konstant, utan att man bör koppla från den mellan varven, under laddning.


Hvis Kenneths påstår det, påstår de noe som er direkte feil. Her er hva som står i manualen til laderen:
"The unit can be connected up to the battery for a longer period of time (several Months) without any problems and always keeps it fully charged. Overcharging and gassing of the battery is prevented."

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/12:33
av Max Mad
Odd Arne Kjørstad skrev:
Max Mad skrev:Det skall också nämnas att även dom på Kenneths gjorde gällande att BMW rekommenderar att man inte bör ha laddaren inkopplad konstant, utan att man bör koppla från den mellan varven, under laddning.


Hvis Kenneths påstår det, påstår de noe som er direkte feil. Her er hva som står i manualen til laderen:
"The unit can be connected up to the battery for a longer period of time (several Months) without any problems and always keeps it fully charged. Overcharging and gassing of the battery is prevented."
No arguments !
Kenneths sa att BMW själva rekommenderar att laddaren tas ur bruk under ett längre uppehåll, om batteriet står under laddning.
Du bevisar att detta påstående är direkt motsatsen till vad som står angivet i manualen, uppenbarligen.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/12:38
av Thomas Stadin
Max Mad skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:Vel, jeg gjorde i vinter som jeg har gjort de 6 foregående sesongene, med en original BMW-lader:

Jeg plugget den inn i "sigarettenner-uttaget" under sadelen, i november. Der har den stått urørt helt til i går, da jeg fant en GSA med fulladet batteri som startet umiddelbart. Batteriet er fortsatt det samme som satt i da den var ny i 2011.

Hvorfor er dette dumt? Hva er galt med BMW-laderen? Hva er galt med originalbatteriet?

Her kan besserwisserne ha en hel orgie!
Jag kan konstatera att vanligtvis får man väldigt goda råd här på forat och inte sällan följer jag dom, men i detta fall hade det (sannolikt) varit bättre om jag inte följt uppmaningen att koppla in en timer till min BMW originalladdare, för när den (och min CTEK) varit inkopplad permanent från det att jag lämnat hojen på hösten, tills dess att jag tagit ut den på vårkanten igen under de år jag haft min maskin i min ägo, har jag aldrig haft detta problem, förrän nu.

På Kenneths vill man göra gällande att felet sannolikt inte beror på att CANBUS-systemet har tagit skada på något sätt, men dom kunde inte säga var det var, utan bad mig komma förbi med laddaren. Vad som är intressant i sammanhanget är att laddaren fungerar precis som den skall göra, när jag kopplar den direkt på batteriet.

Det skall också nämnas att även dom på Kenneths gjorde gällande att BMW rekommenderar att man inte bör ha laddaren inkopplad konstant, utan att man bör koppla från den mellan varven, under laddning. Däremot framkom det inte i samtalet hur man bör gå tillväga, för att koppla till och från laddningen under det att den är permanent inkopplad.


Det går alldeles utmärkt att ha en CTEK kopplad via en veckotimer (förutsatta att du har den ansluten direkt till batteriet och INTE via canbus).
Har man tex en MXS 5.0 med inbyggd veckotimer behövs såklart ingen extern veckotimer.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/12:46
av Max Mad
Thomas Stadin skrev:
Max Mad skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:Vel, jeg gjorde i vinter som jeg har gjort de 6 foregående sesongene, med en original BMW-lader:

Jeg plugget den inn i "sigarettenner-uttaget" under sadelen, i november. Der har den stått urørt helt til i går, da jeg fant en GSA med fulladet batteri som startet umiddelbart. Batteriet er fortsatt det samme som satt i da den var ny i 2011.

Hvorfor er dette dumt? Hva er galt med BMW-laderen? Hva er galt med originalbatteriet?

Her kan besserwisserne ha en hel orgie!
Jag kan konstatera att vanligtvis får man väldigt goda råd här på forat och inte sällan följer jag dom, men i detta fall hade det (sannolikt) varit bättre om jag inte följt uppmaningen att koppla in en timer till min BMW originalladdare, för när den (och min CTEK) varit inkopplad permanent från det att jag lämnat hojen på hösten, tills dess att jag tagit ut den på vårkanten igen under de år jag haft min maskin i min ägo, har jag aldrig haft detta problem, förrän nu.

På Kenneths vill man göra gällande att felet sannolikt inte beror på att CANBUS-systemet har tagit skada på något sätt, men dom kunde inte säga var det var, utan bad mig komma förbi med laddaren. Vad som är intressant i sammanhanget är att laddaren fungerar precis som den skall göra, när jag kopplar den direkt på batteriet.

Det skall också nämnas att även dom på Kenneths gjorde gällande att BMW rekommenderar att man inte bör ha laddaren inkopplad konstant, utan att man bör koppla från den mellan varven, under laddning. Däremot framkom det inte i samtalet hur man bör gå tillväga, för att koppla till och från laddningen under det att den är permanent inkopplad.


Det går alldeles utmärkt att ha en CTEK kopplad via en veckotimer (förutsatta att du har den ansluten direkt till batteriet och INTE via canbus).
Har man tex en MXS 5.0 med inbyggd veckotimer behövs såklart ingen extern veckotimer.
Det stämmer säkert, Thomas, men nu var det i detta sammanhang tal om om BMW originalladdare, och inte CTEK:en ;).

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/16:41
av Magnus Mörtling
På min gäller följande:
1. Slå på tändningen
2. Inkoppling BMW Originalladdare i valfritt 12v uttag
3. Slå av tändningen
4. Laddaren kommunicerar med CANBUS och laddar ett tag, går i viloläge, och öppnar vid behov.

Om man av någon anledning råkar tappa strömmen till laddaren måste ovanstående procedur göras om då laddaren då inte kan öppna canbus "själv" efter strömavbrott. Det tycker jag är lite dåligt faktiskt.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/17:18
av Pricken
Tröttnade på just det där ganska fort och drog en direktanslutning till batteriet istället. Nu funkar det perfekt.

Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/17:37
av Anders Nedemark
Det måste vara olika handhavande mellan olika modeller. Jag har en GSA 1200 -12 och på den stoppar jag bara in laddkontakten vid sidan av sadeln och laddningen börjar direkt. Utan att slå på tändningen och med BMW org. laddaren.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/17:41
av Max Mad
Ginnies skrev:Det måste vara olika handhavande mellan olika modeller. Jag har en GSA 1200 -12 och på den stoppar jag bara in laddkontakten vid sidan av sadeln och laddningen börjar direkt. Utan att slå på tändningen och med BMW org. laddaren.

Det är precis det jag gör och då lyser det "error"på laddaren, när jag kopplar in i CANBUS.

Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/17:55
av Anders Nedemark
Max Mad skrev:Det är precis det jag gör och då lyser det "error"på laddaren, när jag kopplar in i CANBUS.


Min amatörmässiga gissning är att din laddare gett upp. Funkar det med Kenneths laddare men inte med din är det nog laddaren som är trasig.

Edit//
Ditt extra uttag vid instrumenteringen är kanske inte kopplad via CANBUS. Medan uttaget vid sadeln är det. Kan ha nåt med det att göra.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/17:59
av Max Mad
Ginnies skrev:
Max Mad skrev:Det är precis det jag gör och då lyser det "error"på laddaren, när jag kopplar in i CANBUS.


Min amatörmässiga gissning är att din laddare gett upp. Funkar det med Kenneths laddare men inte med din är det nog laddaren som är trasig.
Det kunde vara en möjlighet, men det är bara det att den fungerar om man kopplar direkt på batteriet ;).

Vilket osökt leder in mig på frågan om det har någon betydelse om man laddar över CANBUS eller direkt på batteriet :?.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/18:02
av Max Mad
Ginnies skrev:Edit//
Ditt extra uttag vid instrumenteringen är kanske inte kopplad via CANBUS.
Nej, det är den inte, utan direkt på batteriet. Och då laddar den.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/18:13
av Max Mad
Magnus Mörtling skrev:På min gäller följande:
1. Slå på tändningen
2. Inkoppling BMW Originalladdare i valfritt 12v uttag
3. Slå av tändningen
4. Laddaren kommunicerar med CANBUS och laddar ett tag, går i viloläge, och öppnar vid behov.

Om man av någon anledning råkar tappa strömmen till laddaren måste ovanstående procedur göras om då laddaren då inte kan öppna canbus "själv" efter strömavbrott. Det tycker jag är lite dåligt faktiskt.
Skall vid tillfälle följa ditt råd och se om det funkar.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/19:01
av Odd Arne Kjørstad
At jeg forteller hvordan jeg har gjort det i 6 år, og at det fungerer klockrent, betyr det ingenting for besserwissere?

Har aldri rørt tenningen, plugger inn i avslått MC.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/19:10
av BmwMats
Tänk på att accumulatorer "andas" och behöver fyllas på lite oftare med destilerat vatten om laddaren står på konstant. Inga konstigheter, men man bör se till elektrolytnivån lite mer frekvent i så fall.

(Gäller även om man laddar med en Ctek !) ;)

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/19:23
av Max Mad
Odd Arne Kjørstad skrev:At jeg forteller hvordan jeg har gjort det i 6 år, og at det fungerer klockrent, betyr det ingenting for besserwissere?

Har aldri rørt tenningen, plugger inn i avslått MC.
Det förklarar fortfarande inte varför laddaren laddar när den är kopplad direkt på batteriet, men inte när den är kopplad direkt i CANBUS.


Jag har efterlyst en förklaring från de ingenjörer som frekventerar forumet och inte minst i denna tråd men dom lyser (ännu) med sin frånvaro, vad det nu kan ha för orsaker :? :mrgreen: .

Dessutom har jag också tidigare gjort precis vad du gör utan problem. Problemen startade efter det att jag följde uppmaningen om att ha en timer inkopplad till laddaren :mrgreen:.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/19:28
av Max Mad
BmwMats skrev:Tänk på att accumulatorer "andas" och behöver fyllas på lite oftare med destilerat vatten om laddaren står på konstant. Inga konstigheter, men man bör se till elektrolytnivån lite mer frekvent i så fall.

(Gäller även om man laddar med en Ctek !) ;)
Har jag aldrig gjort. Tror väl att batteriet är av den typen som är hermetiskt tillslutet, och i så fall skall det inte behövas att fylla på vatten, om jag inte fått det om bakfoten.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/19:34
av HåkanH
Magnus Mörtling skrev:Om man av någon anledning råkar tappa strömmen till laddaren måste ovanstående procedur göras om då laddaren då inte kan öppna canbus "själv" efter strömavbrott. Det tycker jag är lite dåligt faktiskt.

Jag tycker Magnus har svarat klart och tydligt varför!

Du skriver ju själv att ditt problem började när du satte en timer i 230v-uttaget!

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/19:45
av HåkanH
BmwMats skrev:Tänk på att accumulatorer "andas" och behöver fyllas på lite oftare med destilerat vatten om laddaren står på konstant. Inga konstigheter, men man bör se till elektrolytnivån lite mer frekvent i så fall.

(Gäller även om man laddar med en Ctek !) ;)

I varken GEL-batterier eller AGM-batterier ska det fyllas/kontrolleras vätskenivå...det är slutna system!
En majoritet av motorcyklarna har väl sådana idag!

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/19:56
av Max Mad
HåkanH skrev:
Magnus Mörtling skrev:Om man av någon anledning råkar tappa strömmen till laddaren måste ovanstående procedur göras om då laddaren då inte kan öppna canbus "själv" efter strömavbrott. Det tycker jag är lite dåligt faktiskt.

Jag tycker Magnus har svarat klart och tydligt varför!

Du skriver ju själv att ditt problem började när du satte en timer i 230v-uttaget!
Ja, Håkan. Men därefter har jag ånyo anslutit laddaren utan timer till CANBUS ===>Error. Varför det, när jag inte hade det problemet tidigare !!!?

Dessutom och återigen, varför fungerar det att koppla in en BMW-originalladdare (på Kenneths) i CANBUS på min hoj och det laddar men inte med min batteriladdare inkopplad, men däremot så fungera det att ladda direkt över batteriet, med samma laddare ?

Och för att återigen förtydliga mig, det fungerade felfritt innan jag kopplade ett kopplingsur mellan laddare och vägguttag, men inte nu.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/20:51
av Anders Nedemark
Det måste vara batteriladdaren som är trasig. Laddaren skickar en signal för att öppna CANBUS innan laddningen påbörjas. Det är mest troligt den funktionen som har havererat i laddaren. När laddningen ska påbörjas har inte laddarens signal öppnat CANBUS vilket gör att laddningen inte kan starta. Då blir det ERROR. Att själva laddningen fungerar styrks av att du kan ladda via uttaget som inte är kopplat via CANBUS.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/20:57
av Kovlingen
För att strula till det lite till kanske datorn i hojen har blitt med en liten bugg. ;)
Norsk/Svensk reset kanske kan testas :?

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/20:59
av Max Mad
Ginnies skrev:Det måste vara batteriladdaren som är trasig. Laddaren skickar en signal för att öppna CANBUS innan laddningen påbörjas. Det är mest troligt den funktionen som har havererat i laddaren. När laddningen ska påbörjas har inte laddarens signal öppnat CANBUS vilket gör att laddningen inte kan starta. Då blir det ERROR. Att själva laddningen fungerar styrks av att du kan ladda via uttaget som inte är kopplat via CANBUS.

Tack för denn informativa förklaring, Ginnies, det förefaller vara en rimligförklaring. Undrar om denna del av laddaren har skadats av timern ?

Sedan kvarstår frågan huruvida det spelar någon roll /om det är någon förtjänst med att ladda via CANBUS istället för direkt på batteriet ?

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/21:01
av Max Mad
Kovlingen skrev:För att strula till det lite till kanske datorn i hojen har blitt med en liten bugg. ;)
Norsk/Svensk reset kanske kan testas :?
Nja, på Kenneths fungerade det med deras original BWM-laddare, så det är nog inte CANBUS som inte fungerar. Tror att Ginnies förklaring ligger nära sanningen.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/21:01
av BrooklynS
Max Mad skrev:
Ginnies skrev:Det måste vara batteriladdaren som är trasig. Laddaren skickar en signal för att öppna CANBUS innan laddningen påbörjas. Det är mest troligt den funktionen som har havererat i laddaren. När laddningen ska påbörjas har inte laddarens signal öppnat CANBUS vilket gör att laddningen inte kan starta. Då blir det ERROR. Att själva laddningen fungerar styrks av att du kan ladda via uttaget som inte är kopplat via CANBUS.

Tack för denn informativa förklaring, Ginnies, det förefaller vara en rimligförklaring. Undrar om denna del av laddaren har skadats av timern ?

Sedan kvarstår frågan huruvida det spelar någon roll /om det är någon förtjänst med att ladda via CANBUS istället för direkt på batteriet ?


Självklart inte, det är mest en elegant lösning som BMW erbjuder sina ägare: att ladda genom cigarettändaruttaget istället för att krångla med anslutningar på batteripolerna...

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-29/21:26
av Max Mad
BrooklynS skrev:
Max Mad skrev:
Ginnies skrev:Det måste vara batteriladdaren som är trasig. Laddaren skickar en signal för att öppna CANBUS innan laddningen påbörjas. Det är mest troligt den funktionen som har havererat i laddaren. När laddningen ska påbörjas har inte laddarens signal öppnat CANBUS vilket gör att laddningen inte kan starta. Då blir det ERROR. Att själva laddningen fungerar styrks av att du kan ladda via uttaget som inte är kopplat via CANBUS.

Tack för denn informativa förklaring, Ginnies, det förefaller vara en rimligförklaring. Undrar om denna del av laddaren har skadats av timern ?

Sedan kvarstår frågan huruvida det spelar någon roll /om det är någon förtjänst med att ladda via CANBUS istället för direkt på batteriet ?


Självklart inte, det är mest en elegant lösning som BMW erbjuder sina ägare: att ladda genom cigarettändaruttaget istället för att krångla med anslutningar på batteripolerna...
Självklart och självklart...Men om det inte är värre än så, då spelar det ju inte någon roll, den laddar.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-30/17:06
av BmwMats
HåkanH skrev:
BmwMats skrev:Tänk på att accumulatorer "andas" och behöver fyllas på lite oftare med destilerat vatten om laddaren står på konstant. Inga konstigheter, men man bör se till elektrolytnivån lite mer frekvent i så fall.

(Gäller även om man laddar med en Ctek !) ;)

I varken GEL-batterier eller AGM-batterier ska det fyllas/kontrolleras vätskenivå...det är slutna system!
En majoritet av motorcyklarna har väl sådana idag!


Är nog van med dom äldre "traditionella" accumulatorerna med elekrolyt. Det kanske är GEL eller AGM batterier i nyare hojar som du påtalar, därom hade jag ingen erfarenhet dessvärre.

Tack för informationen Håkan !

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-30/18:15
av HåkanH
BmwMats skrev:Är nog van med dom äldre "traditionella" accumulatorerna med elekrolyt. Det kanske är GEL eller AGM batterier i nyare hojar som du påtalar, därom hade jag ingen erfarenhet dessvärre.


Skadar ju inte alls med en påminnelse!
Det är säkert en hel del "traditionella" batterier i drift som kan behöva lite underhåll!

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-03-30/22:36
av knutk
BMWs lader, samt andre med samme egenskap (feks. Optimate) er ment å kobles direkte til sykkelens ekstra strømuttak.
Om sykkelen kun er utstyrt med utstyr levert fra BMW funker det fint.

I praksis opplever enkelte at ladingen funker i henhold til bruksanvisningen, mens andre opplever hva beskrives i de siste postene.
Oftest finnes der en fornuftig forklaring.

Lade-sekvensen er som følger:
Man kobler lader til sykkelens strømuttak. Lader legger på spenning på pluggen og ZFE åpner porten for strømuttaket, og strømmen ledes til batteriet, og ladingen er igang.

Men der er en catch.
Utvendig strømuttak deler port med den innebygde AUX-kontakten, populært kalt GPS-kontakten.
Mange benytter den som strømforsyning for ekstrautstyr, enten direktekoblet eller den styrer et rele.

Det som skjer er at i det ZFE åpner porten for lading registreres uautorisert belastning., og ZFE reagerer ved å stenge porten, og ladingen avsluttes.

Kort oppsummert: Problemet skyldes ikke feil på lader. En ekstra tilkobling internt (GPS-plugg) gjør at ZFE ikke tillater lading.

Der står faktisk nevnt i manualen(om enn kryptisk) at ved lading må ingen ting være tilkoblet GPS-plugg.

Man kan selvsagt uttrykke misnøye over problemet, men slik er det. Dog er problemet fikset på vannbokser.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/11:07
av Odd Arne Kjørstad
Mens vi nå snakker om batterier og lading;

Hvor lenge kan jeg forvente at batteriet varer?

Sykkelen ble kjøpt høsten 2011 og originalbatteriet sitter fortsatt i. Det begynner nå altså på sin 6 sesong. Er det snart slutt?

Skal man bytte først som sist, eller vente til det begynner å vise tegn på alderdom? Kan man da risikere at det kutter ut fort, så man blir stående der med startproblemer, eller vil det alltid gi signaler først, som f.eks. å gi alarm til ABS?

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/11:24
av Max Mad
Odd Arne Kjørstad skrev:Mens vi nå snakker om batterier og lading;

Hvor lenge kan jeg forvente at batteriet varer?

Sykkelen ble kjøpt høsten 2011 og originalbatteriet sitter fortsatt i. Det begynner nå altså på sin 6 sesong. Er det snart slutt?

Skal man bytte først som sist, eller vente til det begynner å vise tegn på alderdom? Kan man da risikere at det kutter ut fort, så man blir stående der med startproblemer, eller vil det alltid gi signaler først, som f.eks. å gi alarm til ABS?
Har haft mina funderingar angående detta också på senare tid. Mitt batteri sitter kvar som original sedan -12 och sist jag var ute och körde en sväng (det var lite kylslaget väder) så stannade jag för en stund för att gå och handla. När jag sedan kom ut för att starta upp hojen, så var det knappt att den drog runt (vilket den gjorde, tack och lov !)

Beror detta på den kalla väderleken eller att batteriet sjunger på sista refrängen (eller både och)? När vi ändå är inne på detta så skulle jag vilja veta var man kan fåt tag på ett par startkablar (dimensionerade för MC och därmed lätta att ta med sig) för att sparka igång hojen, utifall att batteriet skulle få för sig att lägga av (vid olämpligt tillfälle) :o.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/11:37
av Bror Gårdelöf
Max Mad skrev:Beror detta på den kalla väderleken eller att batteriet sjunger på sista refrängen (eller både och)?

Sannolikt både-och. Veterligen försämras alla batterier i kyla. Är sedan batteriet på väg att ta slut, märks det inte sällan första gången i kyla.
Mitt eget originalbatteri (Exide) klarade 13 år och 12 800 mil - vilket torde vara extremt. Då hade cykeln alltid stått garagerad vintertid och fått underhållsladdning minst varannan vecka. Men efter några svängar våren 2015 hade jag låtit den stå i tre veckor, innan det var dags för den årliga Kristi himmelsfärdsresan. Enligt Murphy's lag startade den inte just den dagen - men efter en halvtimma med laddaren inkopplad drog den igång. Jag hade onda aningar och tog med laddaren under resan - vars dagsetapper var kring 40 mil - men motorn startade snällt varje morgon. Batteriet bytte jag dock snarast möjligt därefter.
Efter bytet noterade jag, att medan det gamla batteriet behövt c:a 12 timmars laddning varannan vecka för att bli fulladdat, behövde det nya (också Exide original) bara 3 - 4 timmar med samma intervall. Folk, som vet mer om detta än jag, förklarar det med, att gamla batterier har sämre kapacitet och högre självurladdning, dvs de behöver större påfyllning. Dessutom tar de emot laddning långsammare än nya.

Men något slags "standardvärde" - med vida variationer - för livslängden är gissningsvis kring fem år.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/11:45
av Max Mad
Bror Gårdelöf skrev:
Max Mad skrev:Beror detta på den kalla väderleken eller att batteriet sjunger på sista refrängen (eller både och)?

Sannolikt både-och. Veterligen försämras alla batterier i kyla. Är sedan batteriet på väg att ta slut, märks det inte sällan första gången i kyla.
Mitt eget originalbatteri (Exide) klarade 13 år och 12 800 mil - vilket torde vara extremt. Då hade cykeln alltid stått garagerad vintertid och fått underhållsladdning minst varannan vecka. Men efter några svängar våren 2015 hade jag låtit den stå i tre veckor, innan det var dags för den årliga Kristi himmelsfärdsresan. Enligt Murphy's lag startade den inte just den dagen - men efter en halvtimma med laddaren inkopplad drog den igång. Jag hade onda aningar och tog med laddaren under resan - vars dagsetapper var kring 40 mil - men motorn startade snällt varje morgon. Batteriet bytte jag dock snarast möjligt därefter.
Efter bytet noterade jag, att medan det gamla batteriet behövt c:a 12 timmars laddning varannan vecka för att bli fulladdat, behövde det nya (också Exide original) bara 3 - 4 timmar med samma intervall. Folk, som vet mer om detta än jag, förklarar det med, att gamla batterier har sämre kapacitet och högre självurladdning, dvs de behöver större påfyllning. Dessutom tar de emot laddning långsammare än nya.

Men något slags "standardvärde" - med vida variationer - för livslängden är gissningsvis kring fem år.
Hm, kanske får anledning att åka förbi TT i Hamburg för att köpa startkablar till moppen, just in case.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/11:54
av Peter Nordlund
Odd Arne Kjørstad skrev:Mens vi nå snakker om batterier og lading;

Hvor lenge kan jeg forvente at batteriet varer?

Sykkelen ble kjøpt høsten 2011 og originalbatteriet sitter fortsatt i. Det begynner nå altså på sin 6 sesong. Er det snart slutt?

Skal man bytte først som sist, eller vente til det begynner å vise tegn på alderdom? Kan man da risikere at det kutter ut fort, så man blir stående der med startproblemer, eller vil det alltid gi signaler først, som f.eks. å gi alarm til ABS?


jag kan inget om batterier men min cykel köptes ny 2011 och förra hösten började det bli lite segt, det kom som jag uppfattade det ganska fort men det tog längre och lägre tid att starta, och i vintras efter stått ute i 3-4 veckor i snö var det helt slut.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/12:01
av Max Mad
Peter Nordlund skrev:*SNIPP* i vintras efter stått ute i 3-4 veckor i snö var det helt slut.*SNIPP*
Det kanske inte kom som någon överraskning, precis...:mrgreen:. Eller :?.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/12:22
av Bror Gårdelöf
Odd Arne Kjørstad skrev:Kan man da risikere at det kutter ut fort, så man blir stående der med startproblemer, eller vil det alltid gi signaler først, som f.eks. å gi alarm til ABS?

Det kan lägga av utan förvarning. I alla fall gjorde ett bilbatteri det för sådär 15 år sedan. Vår Mitsubishi Space Wagon hade som vanligt sedan inköpet startat hur snällt som helst den morgonen - men efter lunch var det lögn; dött! Sådant påstås kunna bero på, att en cell har lagt av, och det är rimligen binärt. Antingen är cellen OK, eller också är den paj.
Men rör det sig om, att batteriet börjar bli uttjänt, brukar det varna - som Max Mads och mitt gjorde. Längre tids laddningsuppehåll och/eller kyla är klassiker i sammanhanget.

till Max Mad: Eller varför inte ett nytt batteri?

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/14:36
av HåkanH
Min cykel är också årsm. -11 med ett EXIDE Gel-batteri (som en del kallar originalbatteri). Det hade nu
tjänstgjort i sex säsonger.
I höstas tyckte jag att det började dra runt motorn lite långsammare än jag varit van vid. Jag tog detta som
ett "tecken" och har nu ersatt det med ett Odyssey PC680.

Därmed slipper jag fundera på (oroa mig) om, utifall hojen behagar starta eller inte...i.a.f. inte av den anledningen! ;)

My two sents!

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/14:40
av Max Mad
Jo, det kan vara skönt att slippa bekymra sig för den saken, men nu skall jag iväg om 9 dagar, så det känns som lite kort om tid att hålla på med batteribyte, eftersom jag inte är ledig dessa nio dagar.

Det får bli en sväng in till TT i Hamburg och införskaffa ett par startkablar (till Mc) om de inte finns att tillgå på betydligt närmare håll och till ett humant pris.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/15:23
av Peter Nordlund
Max Mad skrev:
Peter Nordlund skrev:*SNIPP* i vintras efter stått ute i 3-4 veckor i snö var det helt slut.*SNIPP*
Det kanske inte kom som någon överraskning, precis...:mrgreen:. Eller :?.


ALLT som har med teknik gällande MC överraskar mig! :shock: :oops:
Just nu är jag "batteri-arg" så jag håller på att gå upp i limningen, men det är en annan saga och tråd :|

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/15:33
av Max Mad
Peter Nordlund skrev:
Max Mad skrev:
Peter Nordlund skrev:*SNIPP* i vintras efter stått ute i 3-4 veckor i snö var det helt slut.*SNIPP*
Det kanske inte kom som någon överraskning, precis...:mrgreen:. Eller :?.


ALLT som har med teknik gällande MC överraskar mig! :shock: :oops:
Me too. Men i detta fallet, att batteriet är totaldött efter att ha spenderat vintern utomhus, det kom iofs inte som en överraskning ;).

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/15:56
av Peter Nordlund
HåkanH skrev:Min cykel är också årsm. -11 med ett EXIDE Gel-batteri (som en del kallar originalbatteri). Det hade nu
tjänstgjort i sex säsonger.
I höstas tyckte jag att det började dra runt motorn lite långsammare än jag varit van vid. Jag tog detta som
ett "tecken" och har nu ersatt det med ett Odyssey PC680.

Därmed slipper jag fundera på (oroa mig) om, utifall hojen behagar starta eller inte...i.a.f. inte av den anledningen! ;)

My two sents!


Jisses jag skall fan skriva upp hela din post och tejpa den på vindrutan på min cykel! så kanske JAG lär mig :oops: ;)

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/16:52
av Thomas Stadin
Max Mad skrev:Jo, det kan vara skönt att slippa bekymra sig för den saken, men nu skall jag iväg om 9 dagar, så det känns som lite kort om tid att hålla på med batteribyte, eftersom jag inte är ledig dessa nio dagar.

Det får bli en sväng in till TT i Hamburg och införskaffa ett par startkablar (till Mc) om de inte finns att tillgå på betydligt närmare håll och till ett humant pris.


Där hade jag nog tänkt om eftersom:

1) jag vet att du ska köra i Marocko.

2) det är i värmen som batterier verkligen tar stryk

3) att köra runt med ett batteri med ett dåligt batteri (med hög självurladdning) tar extra hårt på värmekänsliga komponenter som laddningsregulator, generator, rem mm

4) i Marocko kanske det inte är lika tätt mellan BMW-handlarna eller batterihandlarna som här - byt i tid och minimera potentiella möjligheter till fel och följdfel.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/17:14
av Gunnar Elmgren
Instämmer reservationslöst i det Thomas skriver - dessutom är bara vetskapen att batteriet kan vara dåligt en källa till ständig oro!
Byt batteriet innan Du åker.
Du har väl en R1200GSA av "gamla" modellen? Där sitter batteriet lättåtkomligt under sadeln. Byts på 10 minuter.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/17:21
av Max Mad
Thomas Stadin skrev:
Max Mad skrev:Jo, det kan vara skönt att slippa bekymra sig för den saken, men nu skall jag iväg om 9 dagar, så det känns som lite kort om tid att hålla på med batteribyte, eftersom jag inte är ledig dessa nio dagar.

Det får bli en sväng in till TT i Hamburg och införskaffa ett par startkablar (till Mc) om de inte finns att tillgå på betydligt närmare håll och till ett humant pris.


Där hade jag nog tänkt om eftersom:

1) jag vet att du ska köra i Marocko.

2) det är i värmen som batterier verkligen tar stryk

3) att köra runt med ett batteri med ett dåligt batteri (med hög självurladdning) tar extra hårt på värmekänsliga komponenter som laddningsregulator, generator, rem mm

4) i Marocko kanske det inte är lika tätt mellan BMW-handlarna eller batterihandlarna som här - byt i tid och minimera potentiella möjligheter till fel och följdfel.
Det är naturligtvis ett betydligt sämre alternativ än att köpa ett nytt batteri, men då kvarstår några frågor.

Varför får jag inget felmeddelande (avseende batteriet) på displayen, om batteriet är dåligt ?

När jag servade hojen (tror det var hos Kenneths sist), varför har dom i så fall inte talat om för mig att batteriet behöver bytas, när dom gör diagnos på cykeln ?

Sedan kvarstår problemet med var Jag skall hitta ett kvalitetsbatteri inom de närmsta dagarna ? Därtill är jag har bara ledigt i morgon och på måndag, de andra dagarna jobbar jag, inklusive dagen innan avresa, och jag har inte cykeln parkerad i direkt anslutning till bostaden, s a s.

Det gör att jag får montera batteriet avresedagen, (i princip) och det känns väl sådär. Inget oöverkomligt problem, men som sagt, var hittar jag ett kvalitetsbatteri (till rimlig kostnad) inom de närmsta dagarna (om det nu är så att det är batteriet som är dåligt)?

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/17:21
av Max Mad
Gunnar Elmgren skrev:Du har väl en R1200GSA av "gamla" modellen? Där sitter batteriet lättåtkomligt under sadeln. Byts på 10 minuter.
Stämmer. Jo, det är väl inte något stort problem att byta batteriet, men däremot är det lite svårare med att få tid till det, av ovan nämnda anledning.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/17:28
av Gunnar Elmgren
Max Mad skrev: Stämmer. Jo, det är väl inte något stort problem att byta batteriet, men däremot är det lite svårare med att få tid till det, av ovan nämnda anledning.

Du får ta Dig tid. Sätt av en halvtimme, så är det fixat!
Ett batteri hinner du få hemskickat om du beställer NU.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/17:31
av Max Mad
Gunnar Elmgren skrev:Ett batteri hinner du få hemskickat om du beställer NU.
Ja, men var !? Dessutom vill jag ha ett kvalitetsbatteri, typ Odyssey. Sedan vet jag inte vad det är för mått det skall vara på batteriet, så att det passar :oops:.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/17:42
av Gunnar Elmgren
Max Mad skrev:
Gunnar Elmgren skrev:Ett batteri hinner du få hemskickat om du beställer NU.
Ja, men var !? Dessutom vill jag ha ett kvalitetsbatteri, typ Odyssey. Sedan vet jag inte vad det är för mått det skall vara på batteriet, så att det passar :oops:.

Var? Där Du parkerar hojen, lämpligen. Eller på en bensinstation.
Vill Du inte byta, för att det känns för besvärligt, så chansa. Det är Din hoj och Din resa..... :geek:

http://www.jimvonbaden.com/R1200_GS_Battery_Swap.html
Kenneths tar hem ett Odyssey åt Dig på ett par dagar, om det nu mot förmodan inte finns på hyllan.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/17:47
av Max Mad
Gunnar Elmgren skrev:
Max Mad skrev:
Gunnar Elmgren skrev:Ett batteri hinner du få hemskickat om du beställer NU.
Ja, men var !? Dessutom vill jag ha ett kvalitetsbatteri, typ Odyssey. Sedan vet jag inte vad det är för mått det skall vara på batteriet, så att det passar :oops:.

Var? Där Du parkerar hojen, lämpligen. Eller på en bensinstation.
Vill Du inte byta, för att det känns för besvärligt, så chansa. Det är Din hoj och Din resa..... :geek:
Tror du missförstod frågan, Var köper jag (lämpligtsvis) batteriet. Är inne på RealOLm och försöker få fram dimensioner på ett dyl. F ö så håller jag med dig i det övriga du skriver ;).

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/17:50
av Max Mad
Hittade detta, men då skall man fylla på själv. Är det bra grejer eller ?
https://www.xlmoto.se/mc-batteri-exide- ... s=batteri# :(.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/17:52
av Gunnar Elmgren
Max Mad skrev:Tror du missförstod frågan, Var köper jag (lämpligtsvis) batteriet. Är inne på RealOLm och försöker få fram dimensioner på ett dyl. F ö så håller jag med dig i det övriga du skriver ;).

Som jag skrev ovan - slå en signal till Kenneths, dom brukar ha Odyssey på hyllan, och vet vilket som passar.
Finns det inte hemma, tar Martin hem ett på ett par dagar.