Sida 4 av 4

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/17:54
av Max Mad
Gunnar Elmgren skrev:
Max Mad skrev:Tror du missförstod frågan, Var köper jag (lämpligtsvis) batteriet. Är inne på RealOLm och försöker få fram dimensioner på ett dyl. F ö så håller jag med dig i det övriga du skriver ;).

Som jag skrev ovan - slå en signal till Kenneths, dom brukar ha Odyssey på hyllan, och vet vilket som passar.
Finns det inte hemma, tar Martin hem ett på ett par dagar.
Aha, skall kontakta honom i morgon. Tack för tipset !

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/17:54
av Gunnar Elmgren
Max Mad skrev:Hittade detta, men då skall man fylla på själv. Är det bra grejer eller ?
https://www.xlmoto.se/mc-batteri-exide- ... s=batteri# :(.

Exide har tveksam kvalitet. Då kan Du lika gärna åka och köpa ett Biltema AGM......

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/17:56
av Max Mad
Gunnar Elmgren skrev:
Max Mad skrev:Hittade detta, men då skall man fylla på själv. Är det bra grejer eller ?
https://www.xlmoto.se/mc-batteri-exide- ... s=batteri# :(.

*SNIPP* köpa ett Biltema AGM......*SNIPP*
Det är ju inte aktuellt, nä...

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/18:03
av Gunnar Elmgren
Max Mad skrev:
Gunnar Elmgren skrev:
Max Mad skrev:Hittade detta, men då skall man fylla på själv. Är det bra grejer eller ?
https://www.xlmoto.se/mc-batteri-exide- ... s=batteri# :(.

*SNIPP* köpa ett Biltema AGM......*SNIPP*
Det är ju inte aktuellt, nä...


Det här passar rakt av, och är nog inte sämre än ett Exide. Bara billigare.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... 000029851/
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ ... 69_TDS.pdf

Men som sagt - Kenneths fixar ett Odyssey PC535 till dig. Glöm inte att beställa extra vinklar till batteripolerna!

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/18:13
av Max Mad
Gunnar Elmgren skrev:Men som sagt - Kenneths fixar ett Odyssey PC535 till dig. Glöm inte att beställa extra vinklar till batteripolerna!
Tror jag satsar på Kenneths initialt. Kvalité brukar betala sig över tid (har jag hört) I värsta fall får det bli ett Biltemabatteri. Det ligger i direkt anslutning till var jag jobbar, så det är lätt att slinka in och hämta upp ett. Och du är säker på dimensionerna :?. Sedan undrar jag vad det är för vinklar du talar om :?.

Edit. S*t*n, det Odysseyt var inte gratis, precis :o :shock:;
https://www.vidaxl.se/e/8717545591420/o ... rdon_delar
Är det rätt kvalisort då, Gunnar :?. Så att jag inte står där med ett batteri som inte får plats i uttaget för batteriet på hojen :?.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/18:17
av Gunnar Elmgren
Max Mad skrev:Sedan undrar jag vad det är för vinklar du talar om


Art nr 2301-0329 på denna sida:
http://www.odysseybattery.com/documents ... 2-0413.pdf

Ett PC535 passar, men "fenorna" på sidan behöver putsas lite (läs i beskrivningen jag länkade till ovan) och fästvinkeln behöver plattas till.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/18:23
av Max Mad
Gunnar Elmgren skrev:
Max Mad skrev:Sedan undrar jag vad det är för vinklar du talar om


Art nr 2301-0329 på denna sida:
http://www.odysseybattery.com/documents ... 2-0413.pdf

Ett PC535 passar, men "fenorna" på sidan behöver putsas lite (läs i beskrivningen jag länkade till ovan) och fästvinkeln behöver plattas till.
Tack Gunnar. Är väl lika bra att beställa på nätet, det lär inte bli billigare att gå genom Kenneths, kan jag tänka :?.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/18:27
av Gunnar Elmgren
Max Mad skrev:Tack Gunnar. Är väl lika bra att beställa på nätet, det lär inte bli billigare att gå genom Kenneths, kan jag tänka :?.

Tror inte det blir nämnvärt dyrare heller, och då får Du också den hjälp Du kan behöva - ring och fråga! :mrgreen:

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/18:32
av Max Mad
Gunnar Elmgren skrev:
Max Mad skrev:Tack Gunnar. Är väl lika bra att beställa på nätet, det lär inte bli billigare att gå genom Kenneths, kan jag tänka :?.

Tror inte det blir nämnvärt dyrare heller, och då får Du också den hjälp Du kan behöva - ring och fråga! :mrgreen:
Skall göra det...Sedan tror jag att jag klarar av att byta batteriet själv. Annars har jag en stående invitation med hjälp av just byte/montering av batteri hos Magnus Brobeck... :mrgreen:.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/20:47
av Max Mad
@ Gunnar: Är det en sådan här tidskrävande operation som skall till för att byta batteriet ? Jag trodde att det var i rätt storlek från början, utan att man behöver ge sig på att "modifiera" en massa innan. Tid har jag (som bekant) inte så gott om.
http://advrider.com/index.php?threads/r ... al.320214/

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/20:56
av Gunnar Elmgren
Max Mad skrev:@ Gunnar: Är det en sådan här tidskrävande operation som skall till för att byta batteriet ? Jag trodde att det var i rätt storlek från början, utan att man behöver ge sig på att "modifiera" en massa innan. Tid har jag (som bekant) inte så gott om.
http://advrider.com/index.php?threads/r ... al.320214/

Jag gav Dig en länk med precis samma instruktioner/bilder, och skrev att batteriet måste "putsas" lite, att det behövs vinklar till batteripolerna samt att fästbandet måste plattas till.
Du skrev att Du vill ha ett Odyssey - det finns inget sådant som passar direkt, så det blir att anpassa lite.
Vill Du ha "Plug-and-play" köper Du ett Exide, Yuasa eller Biltema AGM-batteri.

Den tid Du har ägnat åt att skriva inlägg i denna tråd hade f.ö. räckt till att montera ett Odyssey-batteri! :mrgreen: :shock:

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-04-19/21:11
av Max Mad
Gunnar Elmgren skrev:Jag gav Dig en länk med precis samma instruktioner/bilder, och skrev att batteriet måste "putsas" lite, att det behövs vinklar till batteripolerna samt att fästbandet måste plattas till.
Såg det precis nu, Gunnar. Jag hade lite bråttom förut, när ni lyckades skrämma upp mig med vad som kan hända om man (förmodat) kör med ett dåligt batteri. Jag avskyr stress, så det försöker jag hålla så långt ifrån mig som möjligt.
Gunnar Elmgren skrev:Du skrev att Du vill ha ett Odyssey - det finns inget sådant som passar direkt, så det blir att anpassa lite.
Trodde i min enfald att det fanns i rätt storlek från början s a s.
Gunnar Elmgren skrev:Vill Du ha "Plug-and-play" köper Du ett Exide, Yuasa eller Biltema AGM-batteri
Det blev helt plötsligt ett väldigt lockande alternativ :mrgreen:. Vilket av dessa är av bättre kvalité, eller är det hugget som stucket ? Jag har inte lust att stå och modifiera timmarna innan jag skall iväg, vilket du säkert förstår :mrgreen:
Gunnar Elmgren skrev:Den tid Du har ägnat åt att skriva inlägg i denna tråd hade f.ö. räckt till att montera ett Odyssey-batteri! :mrgreen: :shock:
Säkerligen, men då hade det hjälpt att också ha batteriet tillgängligt, if you know what I mean ;) ;). Dessutom läste jag (som hastigast) i den bifogade tråden, att garantin upphör att gälla, om man modifierar batteriet, enligt instruktion :?.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-08-25/23:09
av jorglund
Funderar på laddare och har idag en ctek mxs 5 laddare inkopplad direkt på batteriet. Har råkat ut för ett fenomen med keyless som gör att jag inte kan starta tändningen efter ett dygn med laddaren inkopplad. En nollställning genom att bryta kontakten från batteriet löser problemet.ĺ Har nu testat att inte ansluta laddaren och då fungerar allt fint ??. Skall jag satsa på BMW orginalldaddare istället? Enligt instruktionsboken skall jag koppla ifrån batteriet om jag inte har en BMW laddare inkopplad. Har studerat denna tråd noggrant men blir fundersam på om canbus stökar till det för mig på min hoj.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-08-26/01:06
av Johnny Kinnunen
Vilket batteri blev det till slut Max Mad?

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-08-26/06:56
av BrooklynS
"-Hej, jag funderar på att köpa ett riktigt bra batteri. Hjälper ni mig med monteringen om jag köper det hos er?"

Brukar funka jättebra. Jag byter inte ens glödlampor och torkarblad själv, eftersom de gör det åt en bara man ställer frågan. Och man slipper smutsa ned sig

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-08-26/07:11
av Olof Eriksson
jorglund skrev:Funderar på laddare och har idag en ctek mxs 5 laddare inkopplad direkt på batteriet. Har råkat ut för ett fenomen med keyless som gör att jag inte kan starta tändningen efter ett dygn med laddaren inkopplad. En nollställning genom att bryta kontakten från batteriet löser problemet.ĺ Har nu testat att inte ansluta laddaren och då fungerar allt fint ??. Skall jag satsa på BMW orginalldaddare istället? Enligt instruktionsboken skall jag koppla ifrån batteriet om jag inte har en BMW laddare inkopplad. Har studerat denna tråd noggrant men blir fundersam på om canbus stökar till det för mig på min hoj.
Har samma laddare inkopplad på min R1200 GSA 2017. Minuspolen sitter dorekt pp batteriet. Medans pluspolen sitter på den framtagna pluskontakten direkt till höger om batteriet. Min keyless funkar som den ska i alla fall...

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-08-26/12:06
av Max Mad
Johnny Kinnunen skrev:Vilket batteri blev det till slut Max Mad?
Sanningen är den att jag inte har en susning :oops:. Till saken hör att jag lät Kenneths mc-service ombesörja bytet, men jag har ett (svagt) minne av att det stod Yuasa på fakturan. Men som sagt, säker är jag inte.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-08-26/16:58
av Thomas Stadin
jorglund skrev:Funderar på laddare och har idag en ctek mxs 5 laddare inkopplad direkt på batteriet. Har råkat ut för ett fenomen med keyless som gör att jag inte kan starta tändningen efter ett dygn med laddaren inkopplad. En nollställning genom att bryta kontakten från batteriet löser problemet.ĺ Har nu testat att inte ansluta laddaren och då fungerar allt fint ??. Skall jag satsa på BMW orginalldaddare istället? Enligt instruktionsboken skall jag koppla ifrån batteriet om jag inte har en BMW laddare inkopplad. Har studerat denna tråd noggrant men blir fundersam på om canbus stökar till det för mig på min hoj.


Jag har samma setup som du vad gäller laddare, hoj, keyless och inkoppling och har aldrig varit med om problem med tändningen. Är du 100 på att problemet kan härledas till inkopplingen av laddaren?
BMW-laddaren är ett sämre och dyrare alternativ.
Att BMW hävdar att du ska koppla från batteriet om du laddar med annan laddare är en ren friskrivning.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-08-26/17:16
av Thomas BT
Thomas Stadin skrev:
jorglund skrev:Funderar på laddare och har idag en ctek mxs 5 laddare inkopplad direkt på batteriet. Har råkat ut för ett fenomen med keyless som gör att jag inte kan starta tändningen efter ett dygn med laddaren inkopplad. En nollställning genom att bryta kontakten från batteriet löser problemet.ĺ Har nu testat att inte ansluta laddaren och då fungerar allt fint ??. Skall jag satsa på BMW orginalldaddare istället? Enligt instruktionsboken skall jag koppla ifrån batteriet om jag inte har en BMW laddare inkopplad. Har studerat denna tråd noggrant men blir fundersam på om canbus stökar till det för mig på min hoj.


Jag har samma setup som du vad gäller laddare, hoj, keyless och inkoppling och har aldrig varit med om problem med tändningen. Är du 100 på att problemet kan härledas till inkopplingen av laddaren?
BMW-laddaren är ett sämre och dyrare alternativ.
Att BMW hävdar att du ska koppla från batteriet om du laddar med annan laddare är en ren friskrivning.


Likadan laddare, snabbkoppling direkt till batteriet men en annan hoj och laddaren ligger påkopplad hela vinterhalvåret. Aldrig haft problem.

Som ovan skriver en ren friskrivning från BMW att koppla från batteriet tror jag.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-08-26/17:37
av jorglund
Tack för svar. Troligen är det en tillfällighet mao. Jag skall snart in på 100 mil servicen så får dom väl kolla om det är ngt annat fel som gör att det blir knas med keyless ibland. Har inte råkat ut för det sedan jag slutade att använda laddaren. Kommer dock till hösten att ha den mer permanent inkopplad då jag inte använder hojen eftersom jag har den utomhus (under tak :) )

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-08-27/16:48
av jorglund
Hmm, idag hände det igen med keyless så det har definitivt inget att göra med laddaren. Styrlåset
låser upp sig men nästa tryck på knappen skall ju sätta på tändningen vilket inte sker. Provade att låsa med ett långt tryck och det fungerade, låste upp igen och tryckte en gång till på knappen och vips så fungerade det?! Blir ngt för Bike i Thn att kolla på ;)

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-11-06/16:57
av peterus
En lite korkad fråga: Hur vet man om man har CAN-bus eller inte?
Har två "cig-uttag" på instrumentpanelen. Två olika storlekar.
Har en "Touratech" F800GS -12 med extratank så det är inte helt enkelt att pilla fram batteriet för att ladda

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-11-06/18:00
av Håkan
Hela F800 serien som introducerades 2006/2007 har CAN-BUS.

Re: Batteri

InläggPostat: 2017-11-07/10:18
av peterus
Håkan skrev:Hela F800 serien som introducerades 2006/2007 har CAN-BUS.


Tack och bock!