Offroadkurs för GS

Offroadkurs för GS

Inläggav quaramon » 2017-01-07/16:47

Hej, jag undrar om det finns lite mer avancerade offroadkurser för folk med stora GS (har nyligen blivit med 1150GS).
Jag tänker alltså inte på grus i första hand utan mer offroad än så. Jag har kört en del enduro för länge sedan och ja, jag vet att en stor GS inte platsar till 100% på traktorstigar men det går ju faktiskt att ta sig fram om man kan tekniken och inte har så bråttom (och har rätt däck). Det har jag sett på youtube om inte annat ;) .

Självklart har jag inte skaffat hojen för skogsåka i första hand men det skulle vara kul att behärska den så långt som möjligt, jag ser GS som en fantastisk maskin då den funkar både till Autobahn och lätt terräng.

Så finns denna typ av kurser någonstans, i Sverige eller ev. utomlands?
Om inte, vilka gruskurser rekommenderas för en med min bakgrund, några tips?
Användarvisningsbild
quaramon
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-10-25/06:31

Re: Offroadkurs för GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-07/18:32

Grattis till hojen!

Håll koll på BMW-klubbens hemsida och Facebook-grupper, det anordnas ibland sådana kurser i klubbens regi!
Även SMC har ibland "grusutbildningar", men dessa är nog oftast mer inriktade på grusvägs-körning.

Det anordnas också en del kurser av kommersiella aktörer - både högst professionella, schemalagda utbildningar, typ Touratech Offroad School eller UpHill Offroad School, och lite mer "informella" där duktiga instruktörer erbjuder grupp-utbildningar "på beställning". Har Du kvar kontakter i Enduro-världen kan det löna sig att fråga runt där!
Ett populärt "event" är Adventure Days, som hålls varje år av Touratech i samarbete med BMW Motorrad.
Här finns lite kortare kurser (halvdag) i olika svårighetsgrad, och så har man möjlighet att praktisera sin nyvunna färdigheter på de turer som anordnas. Har sedan starten för nästan 10 år sedan hållits i Säsfen/Fredriksberg i södra Dalarna helgen för midsommar, men 2016 ändrade man och körde i september istället.

Vill Du slå på stort "på riktigt" kan Du åka ner till Tyskland och delta i BMW Motorrads Offroad-utbildningar, som i allmänhet hålls på "Enduropark Hechlingen" - det är i grunden samma kurser som Touratech håller i Sverige, men med fler kurstillfällen och större urval.

Lycka till, och mycket nöje med Din GS!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Offroadkurs för GS

Inläggav quaramon » 2017-01-07/21:08

Tackar Gunnar, bra svar, jag kollar upp dina tips!.
Någon av SMC's gruskörningar tänkte jag ev. anmäla mig till, men som du säger är nog inte det vad jag söker, grus har jag kört förr på div. hojar.

Adventure Days låter jätteintressant, ska kolla upp.
Tack!
Användarvisningsbild
quaramon
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-10-25/06:31

Re: Offroadkurs för GS

Inläggav Erik Nilsson » 2017-01-13/10:28

Vi i SMC-Södermanland har haft inslag av offroad i våra steg 2 utbildningar.
Stigar av olika slag har utforskats samt knattecrossbanan, samt motardbanans grusdel har besökts ett par gånger.
Men någon ren offroadutbildning har vi inte ordnat.

Till viss del beror detta på att behovet inte belysts av våra medlemmar.
Mitt tips till dig är att framföra önskemålet till ditt SMC-distrikt (om du nu är medlem) och se vad som händer.
Uppsala (/Stockholm) har kommit långt med sitt grusande, kollat vad de erbjuder? :)
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Offroadkurs för GS

Inläggav Kovlingen » 2017-01-13/19:14

Annars finns en trevlig träff för grussugna . :D
http://www.gsmeetingsweden.com/
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Offroadkurs för GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-13/20:51

Kovlingen skrev:Annars finns en trevlig träff för grussugna . :D
http://www.gsmeetingsweden.com/

Hemsidan i Kovlingens länk ovan finns visserligen, men innehåller bara grundläggande info.
Vill man ha alla uppdateringar, tittar man på Facebook istället:
https://www.facebook.com/groups/gsmeetingsweden/
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Offroadkurs för GS

Inläggav dlagerstrom » 2017-02-12/21:24

/David
D7
GSAW14
Användarvisningsbild
dlagerstrom
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2013-10-30/23:35
Ort: Uppsala


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst