Snål prylnörd som behövde lyktskydd, åsikter välkomna

Snål prylnörd som behövde lyktskydd, åsikter välkomna

Inläggav Erik Nilsson » 2017-04-13/22:20

Hej!

Jag kör en del grus. Stundtals/ofta med sällskap och jag tycker det är skönt att slippa navigera så jag hamnar ofta bakom någon, denne någon kastar ofta grus bakåt taskigt nog.
Därför kände jag att det fanns behov av ett lyktskydd. Touratech har ett par fina varianter, men 1300 spänn är mycket för en snål student.
Edit: Såg nu att det fanns flera varianter, från 700 och uppåt, fortfarande för mycket för min smak :P

Vad gör man då?

Jo man tar en skiva plastglas från biltema, lånar pappas sticksåg, 3D-printar ett par fästen och kompletterar med en gummiklämma som låg och skräpade.
Snyggt men inte pråligt, sa fan när han målade svansen grön...

Detta är gjort till en kostnad av, ja... Inget köptes specifikt för detta ändamål utan jag tog grejer jag redan hade hemma. Men uppskattningsvis en hundring om jag skulle behöva köpa grejerna på nytt (exkl. ~2000kr för en 3d-skrivare + en del tid för montering och grovkalibrering, krävs mer arbete där)

Bilder:
Bild

Bild

Vad som bör fixas till nästa generation:
- Snäppet tunnare material kring blinkers
- Få fästena att böjas in lite så att de når till den lite för smala spillbiten av plastglas
- Fixa fler skruvar... (var tänkt med 2 M6 per sida)
- Gör fästena längre så M8-muttern inte behövs som distans.
- Fixa distans så att skruven till gummiklamman inte böjer rutan


Åsikter är välkomna! Annat tänkvärt när man gör lyktskydd? :)
Senast redigerad av Erik Nilsson 2017-04-14/07:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Snål prylnörd som behövde lyktskydd, åsikter välkomna

Inläggav Buster » 2017-04-13/23:20

Med tiden lär skivan ovillkorligen repas.
...och oavsett så lär den stjäla ljus.

Jag kör med Touratechs galler och den stjäl också ljus, men den plockas snabbt och enkelt av.
Det finns även modeller med gångjärn, så att man kan fälla undan "visiret" för mörkerkörning.

Något av detta kanske kan vara ett tips i produktutvecklingen?
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Snål prylnörd som behövde lyktskydd, åsikter välkomna

Inläggav Olof Eriksson » 2017-04-14/07:09

3D printing is da shit!
Har printat en hållare till min GoPro remote som funkar klockrent.

Tycket din beta version såg mycket fin ut. Men det tar ett par generationer oftast innan man är nöjd. Jobbar du i blender då du modulerar din ritning?

En annan fördel med att skapa denna själv är att när glaset blir repigt så kanske du redan kapat till ett nytt!!! Med andra ord du har alltid fräscht glas! Nästa version så skall du fixa ett snabbfäste. Så du på mindre än 30 sekunder kan ta bort glaset. Så att när du kör landsväg och det börjar skymma. Inte försämrar ditt ljus.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Snål prylnörd som behövde lyktskydd, åsikter välkomna

Inläggav Erik Nilsson » 2017-04-14/07:20

Buster skrev:Med tiden lär skivan ovillkorligen repas.
...och oavsett så lär den stjäla ljus.

Jag kör med Touratechs galler och den stjäl också ljus, men den plockas snabbt och enkelt av.
Det finns även modeller med gångjärn, så att man kan fälla undan "visiret" för mörkerkörning.

Något av detta kanske kan vara ett tips i produktutvecklingen?

Min mörkerkörning är relativt begräsnad så det är inget större bekymmer, jag väger det över risken av en sönderkörd lykta.
Men som du säger kan det vara värt att ha i åtanke att få den lätt av-/påmonterad med de verktyg som man har med sig. :)

Kanske svetsa fast muttern i gummiklämman så man bara behöver insexskruven för att göra det enkelt då och som du säger kan ju en gångjärnslösning vara schysst om man nu vill kräma ur det sista möjliga ljuset!

Olof Eriksson skrev:3D printing is da shit!
Har printat en hållare till min GoPro remote som funkar klockrent.

Tycket din beta version såg mycket fin ut. Men det tar ett par generationer oftast innan man är nöjd. Jobbar du i blender då du modulerar din ritning?

En annan fördel med att skapa denna själv är att när glaset blir repigt så kanske du redan kapat till ett nytt!!! Med andra ord du har alltid fräscht glas! Nästa version så skall du fixa ett snabbfäste. Så du på mindre än 30 sekunder kan ta bort glaset. Så att när du kör landsväg och det börjar skymma. Inte försämrar ditt ljus.


Ja det är lite kul nörderi med 3d-printing! :)

Jag kör med Solidworks då jag har licens från skolan än så länge, sedan cura som slicer.

Ja det lär bli några varianter och snabbfäste är helt klart en tilltalande lösning! :)
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst