av Gunnar Elmgren » 2017-05-04/15:52
"Facelift" till årsmodell 2013. Inga skillnader mekaniskt, men nya plastkåpor/vindruta och fler utrustningsval (ESA och DSC/antispinn bl a). Med facelift kom även GSA-modellen, med bl större tank, större vindruta, hållare för alu-väskor och motorskyddsplåt som standard, samt nya reglage med bl a "enknappsblinkers".
Servicen är samma på alla årsmodeller, 1000 mil eller 1 år med lite större (=dyrare) service var 2000:e mil (bl a ingår ventlspelskontroll/justering).
2017 års modell har fått "ride by wire" (elektroniskt gasspjäll) och ny ljuddämpare, pga Euro4-reglerna som är tvingande från årsskiftet, samt två körlägen "rain" och "road".
Hojen har få svagheter, men många upplever turbulens bakom vindrutan, och fjädringskomponenterna är inte de allra vassaste.
Bakstötdämparens övre infästning är klen, bulten kroknar lätt om man får genomslag i bakfjädringen. Framgaffeln "bottnar" lätt vid hård inbromsning på asfalt (tänk alp-serpentiner nedför!). Bättre basktötdämpare, förstärkt övre infästning samt styvare gaffelfjädrar gör underverk, och behöver inte kosta en förmögenhet. Vindrutor finns massor att välja på på tillbehörsmarknaden.
Många klagar också på "träsmak" med standardsadeln - en komfortsadel från BMW eller någon fristående leverantör råder bot på detta.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24