Kardan ventilation GS LC/ADV

Kardan ventilation GS LC/ADV

Inläggav KtmJohan » 2017-06-05/18:26

Bläddrat i Touratechs tillbehörskatalog för GS LC och Adventure, hittar plåtskydd för varenda liten detalj på hojen om man nu vill att den ska se ut som en tank!
Fastnar dock vid en pryl som enligt Touratech är ett måste om man vill köra genom vattendrag.
En slang som ansluts till ventilen på sluväxeln och vars andra ände placeras högre upp till en skyddad position.(Relocation cardan ventilation)
Enligt T. Kan fukt tränga in och förstöra slutväxeln om ventilen hamnar under vatten. Kan det vara möjligt att slutväxeln är så känslig för vatten? Och skulle denna slang vara så mycket bättre?
GS är ju synonymt med vattenpassager!

Finns ju många kloka i det här forumet som säkert har ett svar på det här också
8-)
KtmJohan
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2014-05-14/16:55

Re: Kardan ventilation GS LC/ADV

Inläggav BrooklynS » 2017-06-05/19:19

Vid vattengenomgång sätter man dylika även på bilar. Så ja, får man vatten i oljan måste man byta.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Kardan ventilation GS LC/ADV

Inläggav KtmJohan » 2017-06-05/19:37

BrooklynS skrev:Vid vattengenomgång sätter man dylika även på bilar. Så ja, får man vatten i oljan måste man byta.

Skickat från min G8231 via Tapatalk

Det förstår jag! Frågan var om befintlig ventil släpper igenom vatten?
KtmJohan
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2014-05-14/16:55

Re: Kardan ventilation GS LC/ADV

Inläggav Kovlingen » 2017-06-05/19:42

BrooklynS skrev:Vid vattengenomgång sätter man dylika även på bilar. Så ja, får man vatten i oljan måste man byta.

Sätter tom. in luftpumpar på dessa offroadbilar för att skapa övertryck i slutväxlarna .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Kardan ventilation GS LC/ADV

Inläggav BrooklynS » 2017-06-05/21:00

KtmJohan skrev:
BrooklynS skrev:Vid vattengenomgång sätter man dylika även på bilar. Så ja, får man vatten i oljan måste man byta.

Skickat från min G8231 via Tapatalk

Det förstår jag! Frågan var om befintlig ventil släpper igenom vatten?


Ett alternativ är faktiskt att byta oljan efter en misstänkt dränkning. Kostar inte många kronor (säg kanske 50) och är det klart bästa.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Kardan ventilation GS LC/ADV

Inläggav BrooklynS » 2017-06-05/21:02

Alltså, ja den släpper definitivt in vatten om du sätter navet under vattnet mer än några sekunder... frågan är hur mycket och det beror förstås på...

Jag skulle strunta i detta och istället ha med mig 5 dl GL-5 i en petflaska. Räcker till två byten, drygt.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Kardan ventilation GS LC/ADV

Inläggav BrooklynS » 2017-06-05/21:04

Vattengenomgång och mer än 30cm vatten, nog är det annat än vatten i oljan som skulle bekymra mig mer.

Mindre än 30cm kör du med vilken hoj som helst, däckgreppet och bottenförhållandena är avgörande.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Kardan ventilation GS LC/ADV

Inläggav KtmJohan » 2017-06-06/07:51

BrooklynS skrev:Vattengenomgång och mer än 30cm vatten, nog är det annat än vatten i oljan som skulle bekymra mig mer.

Mindre än 30cm kör du med vilken hoj som helst, däckgreppet och bottenförhållandena är avgörande.

Håller med, ju djupare desto svårare att se vad som finns under vattnet.
Å ett oljebyte går fort ;)
Tack för infon
KtmJohan
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2014-05-14/16:55


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst