Framgaffelproblem

Framgaffelproblem

Inläggav Thomas Stadin » 2017-06-24/18:37

Det har talats en hel del om problem med framgaffeln på GS/LC senaste månaden. Den har tydligen lossnat från övre gaffelkronan med katastrof som följd för vissa offroadentusiaster.

I Australien och i Sydafrika har man skapat en service bulletin.

Det verkar vara enkelt att själv kontrollera om mc:n behöver åtgärdas.
5 minuters jobb och ett 0.20 mm bladmått krävs för att slippa oroa sig under semesterresan:

https://www.bmwmccact.org.au/resources/Documents/2017/BMW%20R1200GS%20Checking%20Fork%20Tube.pdf
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Framgaffelproblem

Inläggav hookis » 2017-06-24/20:55

Hittade denna artikel från Sydafrika där det verkar som om BMW tar in och kollar alla hojar gratis

https://www.press.bmwgroup.com/south-af ... -june-2017
Those are my principles, and if you don't like them, well, I have others
Användarvisningsbild
hookis
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-01-02/20:40

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Schelin » 2017-06-25/20:38

Känns inte alls bra det där. Någon här i Sverige som har sett något liknande? http://bmwfatalflaw.com/
Schelin
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2015-01-09/18:12

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Thomas Stadin » 2017-06-25/20:59

Schelin skrev:Känns inte alls bra det där. Någon här i Sverige som har sett något liknande? http://bmwfatalflaw.com/


Håller med, men det är ju verkligen lätt att undersöka själv för att stilla oron.
På min finns ännu inget spel. Om jag kört i ett major potthål eller kört en tuff offroadrunda skulle jag hålla koll ett tag efteråt.
Jag är mer orolig för att en däckexplosion ska inträffa än för att gaffeln ska falla isär.

"Potential preliminary damage to the fixed fork tube manifests itself through a gap between the pipe and the pressed in top seal plugs which can be seen if the rubber grommet is moved down the stanchion.
If the fit of the pressed in seal plug has become loose, the gap may increase through longer usage and where the vehicle experiences high stress situations. This usually results in oil leaks, a clacking noise as well as increasingly imprecise steering. If these signals are not observed or are ignored and further high stress incidents occur, the plug may become completely loose. Subsequently, critical driving conditions cannot be ruled out."
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Thomas Stadin » 2017-07-01/22:31

EDIT:
Nu är länken till instruktionen borttagen.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Håkan » 2017-07-07/17:35

Så här skriver Bike Göteborg i ärendet:
http://bikegoteborg.se/bmw-r1200gs-gaff ... -modeller/
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Framgaffelproblem

Inläggav BrooklynS » 2017-07-07/18:09

Föredömligt hanterat.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Håkan Jarnvall » 2017-07-08/08:22

De har dock en väldigt tveksam slutledning i texten:

"Är detta ett stort problem? Nej. Det har varit någon (av över hundra tusen tillverkade motorcyklar) som har gått isär helt med förödande konsekvenser. Har dessa varit hårt körda och misshandlade? Utan tvekan ja. Är BMW R1200GS en hoj som tål att köras hårt? Ja, utan tvekan. Det är en helt fantastisk motorcykel. Man har bara upptäckt en liten akilleshäl i några extrema fall."

Jag har följt detta ärende med stort intresse då jag har funderat på att byta upp mig. Det mesta som är skrivet är från utlandet då vi mig veterligen inte haft detta här i Sverige ännu och det är framförallt ADV Riders forumet som jag har följt och där framgår med önskvärd tydlighet att detta framträder utan att de är "hårt körda och misshandlade".

BMW har dessutom i USA utfärdat ett försäljningsstopp för alla LC i butik och det har jag sett även i Nederländerna. Hur de har gjort här hemma vet jag inte för jag har inte sett info om det.

http://blog.motorcycle.com/2017/07/05/m ... ecalled-f/
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Thomas Stadin » 2017-07-08/10:16

Håkan Jarnvall skrev:De har dock en väldigt tveksam slutledning i texten:

"Är detta ett stort problem? Nej. Det har varit någon (av över hundra tusen tillverkade motorcyklar) som har gått isär helt med förödande konsekvenser. Har dessa varit hårt körda och misshandlade? Utan tvekan ja. Är BMW R1200GS en hoj som tål att köras hårt? Ja, utan tvekan. Det är en helt fantastisk motorcykel. Man har bara upptäckt en liten akilleshäl i några extrema fall."

Jag har följt detta ärende med stort intresse då jag har funderat på att byta upp mig. Det mesta som är skrivet är från utlandet då vi mig veterligen inte haft detta här i Sverige ännu och det är framförallt ADV Riders forumet som jag har följt och där framgår med önskvärd tydlighet att detta framträder utan att de är "hårt körda och misshandlade".

BMW har dessutom i USA utfärdat ett försäljningsstopp för alla LC i butik och det har jag sett även i Nederländerna. Hur de har gjort här hemma vet jag inte för jag har inte sett info om det.

http://blog.motorcycle.com/2017/07/05/m ... ecalled-f/


Jag har också följt detta en tid på nätet och läst om några drabbade hojar.
Hur det är med mörkertalet vet jag inte.
För egen del kontrollerar jag gaffeln regelbundet och har ännu inte kunnat upptäcka något spel.
Jag är dock tveksam till testmetoden, att mäta upp ett spel för att ta reda på om min gaffel uppfyller kraven vad gäller draghållfasthet.
Mer korrekt vore väl ett dragprov, men det är förstås mycket besvärligare att utföra och kräver avsevärt mycket mer avancerad utrustning.
Det verkar vara olika material i de två hoppressade delarna och då påverkar även omgivningstempen.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Håkan Jarnvall » 2017-07-08/17:36

Det är inte ett draghållfasthetsproblem. Då hade inte bussningen fungerat som reparation. Detta är ett materialutmattningsproblem! Gaffelbenet rör sig i en båge pga konstruktionen med telelever, uppe i gaffelkronan sitter en bussning i vilken en infästning (den övre inpressade delen i gaffeln) rör sig lite vid fjädringsrörelsen. Problemet som har uppstått är att övre delen av gaffelbenet töjer sig en aning vid upprepade hårda genomslag/kraftiga fjädringar och på sås sätt lossnar från den pressade delen. Det är detta du skall mäta fram. Den pressade bussningen som sätts utanpå förhindrar denna rörelse vilken orsakar utmattning och därmed lossnar inte den pressade övre delen.
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: Framgaffelproblem

Inläggav GS-Peppe » 2017-07-18/21:23

Jag hade in min GS-LC 2014 på service hos ProBike Malmö i måndags. Då kollades detta spel och dessutom skulle det bli en kampanj med bussningsmontering på alla cyklar enl dem.
R1200GS -LC
KTM EXC 450
Användarvisningsbild
GS-Peppe
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2014-06-15/11:19

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-07-18/22:34

Jag fick brev från BMW Motorrad Nordic idag, med uppmaning att låta närmaste auktoriserade verkstad kolla framgaffeln på min R1200GS -16 snarast, plus att boka tid för modifiering. Nu har jag redan kollat själv och ingen spalt finns, men jag kommer givetvis att se till att få hojen kollad och be om en tid för att få förstärkningshylsorna monterade snarast.

Trist när sådant här händer, men jag tycker BMW sköter det på ett öppet och ärligt sätt, och jag är imponerad av hur snabbt man fått fram en åtgärd. Detta blir inte billigt för BMW, men de har efter omständigheterna skött det så bra som det är möjligt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Thomas Stadin » 2017-07-19/00:32

Har ännu inte fått något brev, men däremot mätt upp spalterna till <0,10mm resp <0,15mm.
Hojen är en -16 som rullat 2.000 mil mestadels på asfalt.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Framgaffelproblem

Inläggav AdventureGSA » 2017-07-20/19:28

Jag tycker inte BMW har skött det helt perfekt, de har ju vetat om detta sen 2015,och dessutom kommer informationen fram först via olika forum, och inte från BMW själva.

Min GSA-17 ,inköpt i mitten av juni och med 760 mil har spel på bägge gaffelbenen, 0,12 mm resp. 0,14 mm.

Får påpeka att Ni INTE ska mäta spelen endast på ett ställe på benen utan både i förkant och akterkant på gaffelbenen. Mina har inga spel i förkant men som sagt, 0,12 resp 0,14 mm i akterkant så mina ben är ''knäckta''.

Jag kommer nog inte acceptera att de bara sätter på dessa hylsor på gaffelbenen då de redan inte är ''raka'' och då anser jag inte det vara acceptabel lösning utan jag skall kräva nya gaffelben.
AdventureGSA
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2017-06-25/22:24

Re: Framgaffelproblem

Inläggav AdventureGSA » 2017-07-21/21:30

Får uppdatera, upptäckte idag att ena ''skyddsgummi'' på innerbenet uppe vid infästningen gick mkt lätt att dra ner, kollade och under och det såg ut som rostvatten, men tyvärr visade det sig att ena innerbenet läcker olja

Northbike tog beslutet att dra in min hoj och erbjöd mig direkt en lånehoj, mkt bra skött av Northbike Umeå.

Jag gillar inte att BMW säger det skall vara säkert att köra då spelet är mindre än 0,2 mm, hur kan de avgöra det? Är det inget spel så är det säkert men har det blivit spel så har ju innerbenet börja deformeras
AdventureGSA
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2017-06-25/22:24

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Thomas Stadin » 2017-07-21/21:52

AdventureGSA skrev:Får påpeka att Ni INTE ska mäta spelen endast på ett ställe på benen utan både i förkant och akterkant på gaffelbenen. Mina har inga spel i förkant men som sagt, 0,12 resp 0,14 mm i akterkant så mina ben är ''knäckta''.


Intressant!
Det är inte alls omöjligt att du och verkstaden tolkar resultaten olika.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Framgaffelproblem

Inläggav knutk » 2017-07-22/09:50

Spurte "min" forhandler om dette for et par dager siden.
BMW hadde da utstedet følgende informasjon:

De planlegger å modifisere ALLE 1200GS LC. Modifikasjonen vil være en hylse som presses på gaffelrørets utsiden, og den vil erstatte nåværende gummimansjett på toppen av gaffelbenet. Det er snakk om ca 170 000 sykler, to hylser pr stk. Det vil også ta litt tid å kartlegge adressen til alle berørte eiere, som vil få et brev i posten fra BMW.
I mellomtiden skal man om kunden ber om det eller når sykkel er inne til service sjekke om der er en glippe mellom pluggen og gaffelrør.
Om man oppdager en glippe skal sykkel repareres før den kjøres igjen. Kunden skal tilbys fritt valgt sykkel fra forhandlers sortiment som erstatning frem til kundens sykkel er reparert. BMW betaler, forhandler blir ikke belastet for kostnaden.

Dette var informasjon fra BMW Norge, men jeg tar det for gitt at alle kunder tilbys samme vilkår.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Thomas Stadin » 2017-07-22/10:42

AdventureGSA skrev:Får uppdatera, upptäckte idag att ena ''skyddsgummi'' på innerbenet uppe vid infästningen gick mkt lätt att dra ner, kollade och under och det såg ut som rostvatten, men tyvärr visade det sig att ena innerbenet läcker olja

Northbike tog beslutet att dra in min hoj och erbjöd mig direkt en lånehoj, mkt bra skött av Northbike Umeå.

Jag gillar inte att BMW säger det skall vara säkert att köra då spelet är mindre än 0,2 mm, hur kan de avgöra det? Är det inget spel så är det säkert men har det blivit spel så har ju innerbenet börja deformeras


Hann du se om avståndet förändrats iom läckaget?

Håller med. Det är nog förändringar man ska titta efter. Jag ska ta och mäta upp mina gaffelben ordentligt på olika positioner och skriva ned de uppmätta värdena.
Om min gaffel plötsligt börjar krypa isär eller om oljeläckage uppstår ställer jag hojen omedelbart.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Thomas Stadin » 2017-07-22/13:06

Vänster gaffelben har 0,15 mm spalt i bakkant och <0.05 mm i framkant.

Höger gaffelben har 0,12 mm spalt i bakkant och <0.05 mm i framkant

Inga tecken på läckage.

EDIT! Det går att snurra på gaffelben med bara fingrarna, så det är säkrast att mäta på flera positioner runtom.

EDIT 2:
Efter att ha snurrat och mätt kan jag konstatera att 0,15 mm Vä och 0,12 mm Hö också är maxmåtten.

Om benen defoemerats vore det även intressant att mäta ytterdiametern på olika pos runtom. Tyvärr har jag ingen mikrometer för mätningen i fråga.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Framgaffelproblem

Inläggav AdventureGSA » 2017-07-22/14:55

Min uppfattning är att har man ett spel på ena sidan innerbenet mot infästningen men inte på den andra sidan så är benet deformerat, annars vet jag inte hur ett rör kan lossna från en inpressat bit.

Jag kollade inte om mina ben gick att snurra för hand men jag tycker det låter verkligen oroväckande om innerbenet kan så enkelt vridas runt denna inpressade bit, har för mig att det dessutom är en o-ring i den inpressade biten men där är jag osäker.

Kan inte kolla mina innerben då cykeln 'togs i beslag'' av Northbike och jag nu kör en Tiger 1200 Explorer, men all heder åt Northbike Umeå som snabbt tog beslutet då olja upptäcktes
AdventureGSA
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2017-06-25/22:24

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-07-22/14:59

AdventureGSA skrev:Jag kollade inte om mina ben gick att snurra för hand men jag tycker det låter verkligen oroväckande om innerbenet kan så enkelt vridas runt denna inpressade bit, har för mig att det dessutom är en o-ring i den inpressade biten men där är jag osäker.

Det ska vara så - den inpressade "pluggen" har en lagring i gaffelkronan, för att benet ska kunna vinklas en aning i förhållande till gaffelkronan vid fjädringsrörelser. Och i nederänden roterar dom ju fritt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Framgaffelproblem

Inläggav AdventureGSA » 2017-07-22/16:29

Ja, det låter inte rätt i mina öron att själva innebenet kan roteras i förhållande till den inpressade biten, att den i lös i gaffelbenet är ju självklart och att den har viss rörelseförmåga i styrkornan är också klart, men inte i förhållande till den inpressade bussningen, om jag nu inte missförstått honom
AdventureGSA
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2017-06-25/22:24

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-07-22/17:39

Den inpressade "topp-pluggen" roterar såklart med gaffelröret, annars är det nog illa...
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Thomas Stadin » 2017-07-22/18:55

Så är det, den inpressade pluggen roterar lätt tillsammans med gaffelbenet.

Viktigt att tänka på att benet kan rotera över tid och inte enbart mäta där som råkar vara "baktill" just för tillfället.

Jag markerade med ett streck där som jag uppmätt störst spalt.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Framgaffelproblem

Inläggav AdventureGSA » 2017-07-25/07:42

Det finns ju vad jag kan läsa mycket kunskaper om BMW här på forumet och vissa verkar nästa jobba inom företaget så man kanske kan få svar på några frågor.

1: Hur kan de anse att spel under 0,2 mm är det säkert att använda hojen? Jag förstår det inte för cykeln levererades ju med ett spel på 0,0 mm, och har det börja bli spel så har ju innerbenet börjat deformerats och de vet ju inte hur fort denna deformation fortskrider. Spelet stannar ju inte vid 0,2 mm utan det lär ju fortstta öka, annars hade ju dessa olyckor aldrig skett.

2: En annan sak jag fick reda på, BMW verkstan kan inte beställa hemma delarna till denna ombyggnad, det är blockerat i BMW's system så hur gör man då?

3: Har man någor rätt till häva köp, klart med viss förlust ,då man köpt en cykel som har detta problem för en månad sen och BMW har ju vetat om problemet utan att upplysa handlare eller kunder?
AdventureGSA
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2017-06-25/22:24

Re: Framgaffelproblem

Inläggav AdventureGSA » 2017-07-25/12:28

Uppdaterat

Gaffelproblemet löst, får tacka BMW och Northbike

Case closed!
AdventureGSA
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2017-06-25/22:24

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Thomas Stadin » 2017-07-25/12:53

AdventureGSA skrev:Uppdaterat

Gaffelproblemet löst, får tacka BMW och Northbike

Case closed!



Gott! :)
Vad har gjorts på din hoj?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Framgaffelproblem

Inläggav AdventureGSA » 2017-07-25/21:05

De har inget gjort åt hojen ännu då de bl a inte fått komplett verktyg ännu eller delar men för mig är gaffelproblematiken löst.

Verktyget skulle väl bli komplett nu snart, de hade inte fått "mothållet" för innerbenet, men sen är det ju också delarna dom måste till men som, case clised för mig.
AdventureGSA
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2017-06-25/22:24

Re: Framgaffelproblem

Inläggav MichaelWa » 2017-07-25/21:38

Jag kör själv en GS Rallye och är nyfiken på om någon (ännu) hunnit få detta fixat i Sverige?
Hörde av min egna verkstad att det ännu inte fått verktyget & läser på utländska forum att det just nu saknades 69000 st "bussningar", känns som detta kan ta tid......
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Framgaffelproblem

Inläggav maalse » 2017-08-18/08:43

MichaelWa skrev:Jag kör själv en GS Rallye och är nyfiken på om någon (ännu) hunnit få detta fixat i Sverige?
Hörde av min egna verkstad att det ännu inte fått verktyget & läser på utländska forum att det just nu saknades 69000 st "bussningar", känns som detta kan ta tid......


Min GSA -14 ska på service på måndag. Min verkstad har fått verktyg för att montera bussningarna (vilket dom ska göra på måndag). Men får väl återkomma på tisdag så får vi se :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
maalse
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2014-09-15/07:00
Ort: Motala

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-08-18/11:47

Jag fick förstärkningshylsor monterade på min R1200GS -16 i måndags.
Gick väldigt snabbt och smidigt, max 20 minuter tar det!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Framgaffelproblem

Inläggav AdventureGSA » 2017-08-19/13:16

På ''min'' GSA blev det nya framgafflar, skriver ''min'' då den efter en månad gammal avyttrades pga detta problem.

Nu har reservdelarna visst börjat ankomma svenska handlare så tror nog att de åtgärdar detta problem ganska snabbt, trots att det är många cyklar inblandade.
AdventureGSA
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2017-06-25/22:24

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2017-08-19/18:41

Jag fick också nya framgafflar när jag reparerade min mc i Finland.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Framgaffelproblem

Inläggav hailwood » 2018-08-29/20:33

Hej
Kör en nyss inköpt R1200GS Rallye tillverkad 2017-09 såld första gången 2018-01. Denna hoj är inte åtgärdad, men ingår den i de hojar som skall fixas? Förre ägaren hade inte fått något brev från BMW (jag köpte den för en vecka sedan) - är det många därute som inget hört eller har BMW tappat bort denna hoj (förre ägaren bytte adress i början av detta året).
Skall ändå passa på att höra med Bike i Göteborg, men det kan vara intressant att höra om "alla andra" fått problemet fixat
//H
hailwood
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2018-08-23/19:36

Re: Framgaffelproblem

Inläggav BrooklynS » 2018-09-04/11:12

hailwood skrev:Hej
Kör en nyss inköpt R1200GS Rallye tillverkad 2017-09 såld första gången 2018-01. Denna hoj är inte åtgärdad, men ingår den i de hojar som skall fixas? Förre ägaren hade inte fått något brev från BMW (jag köpte den för en vecka sedan) - är det många därute som inget hört eller har BMW tappat bort denna hoj (förre ägaren bytte adress i början av detta året).
Skall ändå passa på att höra med Bike i Göteborg, men det kan vara intressant att höra om "alla andra" fått problemet fixat
//H


Nej, det är tidigare årsmodeller som har en annan konstruktion. 2013-2015.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Thomas Stadin » 2018-09-04/18:45

BrooklynS skrev:
hailwood skrev:Hej
Kör en nyss inköpt R1200GS Rallye tillverkad 2017-09 såld första gången 2018-01. Denna hoj är inte åtgärdad, men ingår den i de hojar som skall fixas? Förre ägaren hade inte fått något brev från BMW (jag köpte den för en vecka sedan) - är det många därute som inget hört eller har BMW tappat bort denna hoj (förre ägaren bytte adress i början av detta året).
Skall ändå passa på att höra med Bike i Göteborg, men det kan vara intressant att höra om "alla andra" fått problemet fixat
//H


Nej, det är tidigare årsmodeller som har en annan konstruktion. 2013-2015.


Njae, min 2016 åtgärdades förra året. Den är också tillverkad 2016.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-09-04/21:23

På en R1200GS tillverkad 2017-09, bör det sitta den nya, "säkra" typen av gaffelben. Ska alltså inte behöva åtgärdas, men det skadar ju inte att kolla upp med BMW.
(Problemet upptäcktes på våren/försommaren 2017, och åtgärdades i produktionen tämligen omgående.)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Olof Eriksson » 2018-09-04/21:41

Jag fick då inget brev från BMW centralt om detta. Utan jag har själv bokat in en tid som passade mej bra.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Sonny » 2018-09-05/07:37

Jag försökte få Bike i Trollhättan att fixa mina framgafflar i nästan ett år, men de tyckte inte det var nödvändigt. I början av sommaren så åkte jag till Kenneths Mc som fixade det direkt. R1200GS 2014
R1250GSA 2019
Användarvisningsbild
Sonny
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2013-10-03/19:31

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Olof Eriksson » 2018-09-05/15:17

Sonny skrev:Jag försökte få Bike i Trollhättan att fixa mina framgafflar i nästan ett år, men de tyckte inte det var nödvändigt. I början av sommaren så åkte jag till Kenneths Mc som fixade det direkt. R1200GS 2014

NorthBike Sundsvall som är min verkstad hade verktyg och tid i senhösten ifjol. Men dom hade inte fått presshylsor av BMW. Vilket är bra surt med tanke på att detta kunde ju varit en bra vintersysselsättning för dom.

Jag tror jag var där i månadsskiftet februari/mars. Och för att ta mig dit var jag tvungen att köpa skidor och dubbdäck! Hoppas jag kan ersättning på de grejorna av BMW Sverige ;)
20180324_110756.jpg
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Gandalf the moron » 2019-03-11/15:48

Sonny skrev:Jag försökte få Bike i Trollhättan att fixa mina framgafflar i nästan ett år, men de tyckte inte det var nödvändigt. I början av sommaren så åkte jag till Kenneths Mc som fixade det direkt. R1200GS 2014


Jag köpte min BMW R1200GS-Rally-2017 av Bike i Trollhättan hösten 2017 trots att jag redan visste att det var problem med gaffelbenen men fick en försäkran om att det kommer att åtgärdas snabbt. Det gäller till och med årsmodell 2017 och tillverkade hojar fram till och med juni 2017.

Snabbt är ett relativt begrepp men jag var på Bike och "tjatade" ett par gånger under vinern och dom sade att det kommer att komma en åtgärd förmodligen till våren 2018. Jag körde med motorcykeln och min första 100mila service skulle göras och jag tog upp bussningsfrågan med Bikes verkstad och dom menade att det var många motorcyklar före mig som skulle ha nya bussningar.

Som kund så skiter jag tyvärr högaktningsfullt i det argumentet och kontaktade BMW i Stockholm som svarade att jag skulle kontakta min auktoriserade verkstad.
Jaha......det har ju gått bra hittils.
Jag servade hojen på våren 2018 och körde hela säsongen och lagom till hösten så var jag hos Bike i Trollhättan igen och frågade om dom kunde byta bussningarna. Du får vänta blev svaret.

Med framgaffelproblematiken i åtanke så ringde jag Bike nu i februari 2019 för att kolla vad denna servicen skulle kosta och vad som ingick.
Jag fick svaret att det var:
Oljebyte i motorn
Oljefilter
Byte bromsvätska
Kontroller enligt protokoll
Diagnos för kontroller, felkoder och uppdateringar. kostnad 4741kr! Det var en sk. 2-års service.

Jag köpte motorcykeln helt ny hos Bike och dom har sin 5-åriga garanti som kan vara värt en del tänkte jag först men ringde Kenneths mc i Göteborg med samma fråga.Vad kostar en service och motorcykeln har gått 650mil. Jag har gjort 100mila servicen.
Det ingår:
Motorolja
oljefilter
diagnosuppkoppling
Byte bromsvätska, kontrollpunkter OCH slutväxelolja i den sk. 2 års servicen.
Kostnad 3735kr!
Jag bokade den servicen hos Kennets mc.

En timma efter att jag hade bokat ringde dom upp mig igen och frågade om jag kände till att det låg ett garantiärende på min motorcykel? -Nej, vadå? savarade jag.
Jo! Vi vill byta dina framgaffelbussningar också vi den servicen!!

Jag valde Kennets MC service inte för att dom var billigare utan för att dom kändes mer profesionella.
En kort tid efter att jag hade bokat servicen så mejlade jag dom om att jag ville att dom skulle kontrollera en sak till på motorcykeln vi servicetillfället. Två dagar efter mejlet så ringde kundmottagaren upp mig och ville stämma av det jag hade skrivit i mejlet så att han kunde skriva in det i arbetsordern. Jag noterade också att det var efter deras ordinarie stängningstid han ringde upp mig.
Vi pratade om en del andra saker då han frågade mig hur jag körde med motorcykeln, om det var mycket dammiga vägar, gruskörning, etc han verkade kundorienterad.
Jag var mest häpen och glad och hoppas att verkstadsbesöket avlöper smärtfritt.
Gandalf the moron
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2017-10-10/14:30

Re: Framgaffelproblem

Inläggav BrooklynS » 2019-03-11/18:33

Det är väl inte för inte som Kenneths MC har gott rykte som verkstad...


Brooklyn Garage
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Gandalf the moron » 2019-03-13/12:57

För att ge min lokala motorcykel handlare en chans så när jag skrev förra inlägget ringde jag upp verkstan och frågade om dom kan byta mina framgaffelbussningar?

Kundmottagaren frågade om jag hade fått något brev från BMW Sverige om att åtgärda bussningarna?

-Nej det har jag inte, svarade jag och stod på mig att man skall kunna boka ett verkstadsbesök och få det åtgärdat.
Jag frågade om han kunde kontrolera om det finns en återkallelse för min motorcykel gällande framgaffelbussnings problemet?
Efter lite diskuterande fram och tillbaks där han menade på att om man bokar en typ vanlig service så åtgärdar dom allt i fall det finns en återkallelse.
Jag vill vara säker på sånt så att det skrivs in i en arbetsorder precis som dom gjorde på Kennets MC.

Han bad han om mitt telefonnummer och sade att han skulle komma tillbaks med ett svar.

Dagen efter ringde en annan person upp som hade fått min förfrågan på sitt "bord" av en kollega.
Jag förklarade igen mitt ärende och han var mycket tillmötesgående och knappade på datorn och såg att det fanns en återkallelse och han tyckte att jag skulle boka in motorcykeln för åtgärd med en gång och att jag absolut inte skulle köra med motorcykeln. Han tog det mycket seriöst och var trevlig.

Jag tänkte att det var ju bra att någon till slut reagerade i positiv mening. Jag tänkte också att jag körde med hojen till Normandie i Frankrike våren 2018 strax efter min 100mila service med dåliga bussningar.
Det är min första BMW motorcykel men så mycket premium vet jag inte om jag upplever m.a.p. hur BMW har skött detta inkl. BMW Sverige. Lite besviken är jag allt på Bike i Trollhättan efter att jag frågat dom vid ett flertal tillfällen om just åtgärda felaktiga bussningar till framgaffeln och inte fått något vettigt svar och definitivt inte någon avrådan om att inte köra med motorcykeln utan ha koll på spelet mellan bussning och gaffelrör var mantrat generellt.

Nu ser det ut att äntligen lösa sig efter ett och ett halvt års väntan och jag älskar verkligen min BMW R1200GS Rally.....blir södra Polen i vår...med nya bussningar eller påkrympta hylsor i alla fall :D
Gandalf the moron
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2017-10-10/14:30

Re: Framgaffelproblem

Inläggav Lars Ekeroth » 2019-03-13/17:41

Trist att olika handlare/verkstäder tar saker på olika stort allvar. Det borde vara väl känt hos dem att detta är en åtgärd som ska utföras på alla GS/GSA på de årsmodeller som hade denna gaffellösning.

Det är min första BMW motorcykel men så mycket premium vet jag inte om jag upplever m.a.p. hur BMW har skött detta inkl. BMW Sverige.

Jag vet inte vad du syftar på med hur BMW/BMW Sverige skött detta. Jag är trots allt ganska imponerad och tycker ändå att de tog det på stort allvar. Jag tycker de skötte detta bra. Sen om handlare/verkstäder inte tar åt sig är en annan sak. Jag minns att de hade problem att få fram hylsor och pressverktyg till alla på kort tid, men kanske berodde det på att de ville vara säkra på att lösningen höll i längden.
Vad jag förstår är det ett fåtal framgafflar runtom i världen där bussningar verkligen släppt. Det är en ganska liten promille av de ca 50000 hojar som säljs varje år. Självklart är det risk nog och det är precis vad BMW agerat på. Som jag minns fick man glappet kollat med bladmått. Fanns det ett glapp så skulle hylsor på direkt, annars vid lämpligt tillfälle, t.ex vid nästa service. Alla ska åtgärdas, oavsett glapp - en ganska stor åtgärd som berör 100 tusentals hojar.
Jag tycker BMW har agerat rätt. Att problemet uppkomvar inte "premium" men hanteringen och åtgärden visar på premiumtänk.

Hoppas du får nya fina hylsor monterade nu och att du blir nöjd med din GS i fortsättningen. Kenneths brukar sällan göra någon besviken. Trevlig hojsommar och Polenresa!
R1200GS/LC -15
Användarvisningsbild
Lars Ekeroth
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2015-06-24/12:54
Ort: Göteborg

Re: Framgaffelproblem

Inläggav knutk » 2019-03-14/12:26

Istemmer posten over. Behandlingen fra førstnevnte forhandler er lysår ifra hva man bør forvente.

Som eksempel på egen opplevelse ble garantijobben utført mai - 18. Hadde dialog med forhandler allerede høsten -17, men på daverende tidspunkt hadde de kun mottatt noen få presshylser, og beskjeden fra BMW var å prioritere sykler med antydning til glipp, samt kunder som var ukomfortable med å bruke sykkelen( uten glipp) frem til våren 18.
Således var mai -18 valgt etter eget ønske. I tillegg til å sette på presshylser fikset de også simmerringene på gaffelben ( de svettet olje) og de la inn ny programvare i sykkelen. (Jeg tar egne servicer, så programvaren var ikke oppdatert).
Alt dette ble gjort uoppfordret og kostnadsfritt for undertegnede.

BMW Premium på sitt beste..
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron