Sida 1 av 1

Lyfta en R1200GS i hasplåten

InläggPostat: 2017-07-20/19:49
av Erik Nilsson
Hej alla!
Håller hasplåtsfästena för att lyfta hojen i hasplåten?

Funderar på en lyft av detta slag:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... 000021674/


Tack på förhand

Mvh Erik

Re: Lyfta en R1200GS i hasplåten

InläggPostat: 2017-07-20/19:58
av AdventureGSA
Hej

Jag skulle nog inte lyfta hojen med den lyften då jag inte tror att motorblocket är konstruerat för att en lyfta skall placeras under motorn och lyfta hojen.

Min förra hoj, en Indian Roadmaster -15 var faktiskt konstruerad för detta, då den också,liksom GS saknar en vaggram men där stod det klart att lyftytan skulle vara minst 300x300 mm.

Det blir ju betydligt mindre lyftyta på motorblocket om du lyfter den på hasplåten då den nog endast sitter med 4 bultar.

Re: Lyfta en R1200GS i hasplåten

InläggPostat: 2017-07-20/20:22
av Erik Nilsson
Lite som jag misstänkte då :)

Motorblocket är väl förvisso en bärande del i hojen, så den i sig borde väl klara det, men just koncentrationen till fästena är jag lite orolig för

Re: Lyfta en R1200GS i hasplåten

InläggPostat: 2017-07-20/20:32
av Thomas Stadin
ABSOLUT INTE!

Re: Lyfta en R1200GS i hasplåten

InläggPostat: 2017-07-20/21:11
av Erik Nilsson
Då får det bli att fixa något hemmasnickrat stativ i kombination med centralstödet (som jag för trygghetens skull vill fixa en låsning för om hjulen ska bort)


Inte helt oväntat :)

Re: Lyfta en R1200GS i hasplåten

InläggPostat: 2017-07-21/07:40
av enhjuling
Hasplåten är till för att skydda cykeln (motorn) om man slår emot nåt, en sten eller en stock som är så hög att hjulen inte når ner till backen. Om man slår emot så blir det hela cykelns tyngd plus att det blir ett slag.
Det vore väl konstigt om det då inte skulle hålla för att lyfta lite försiktigt under där. Inget vidare skydd.

Re: Lyfta en R1200GS i hasplåten

InläggPostat: 2017-07-21/08:18
av neutral
Tycker också det låter konstigt att det inte skulle gå, kolla upp det med BMW:s servicemanual. I min sådan till F800GS rekommenderar de att lyfta just så vid jobb på gaffelbenen t ex. Kawasaki rekommenderade t o m att lyfta i grenrören på min tidigare ZX-10R, det var som en kollektor under motorn. I båda fallen skulle hojen balansera på lyften samt centralstöd respektive bakdäck.

Re: Lyfta en R1200GS i hasplåten

InläggPostat: 2017-07-21/08:19
av Håkan
När din BMW MC byggs på fabriken i Berlin, så sitter dom monterade i motorns underdel (oljetråg) på monterings linan.
Så visst håller motorn för att bära upp tyngden av motorcykeln.

Re: Lyfta en R1200GS i hasplåten

InläggPostat: 2017-07-21/09:10
av Thomas Stadin
enhjuling skrev:Hasplåten är till för att skydda cykeln (motorn) om man slår emot nåt, en sten eller en stock som är så hög att hjulen inte når ner till backen. Om man slår emot så blir det hela cykelns tyngd plus att det blir ett slag.
Det vore väl konstigt om det då inte skulle hålla för att lyfta lite försiktigt under där. Inget vidare skydd.


En riktig hasplåt är till för att skydda så som du beskriver, men GS originalplåt är endast för dekoration.
På sin höjd skyddar den mot smuts och stenskott.
Tittar man vidare på hasplåtens infästning (iaf på GS/LC) så blir de än mer tydligt att hasplåten inte är gjord för några tuffare tag.
Det finns tillbehörsplåtar som tål det du beskriver, men då fästs de i ramen.

Re: Lyfta en R1200GS i hasplåten

InläggPostat: 2017-07-21/09:38
av Thomas Stadin
Erik Nilsson skrev:Då får det bli att fixa något hemmasnickrat stativ i kombination med centralstödet (som jag för trygghetens skull vill fixa en låsning för om hjulen ska bort)


Inte helt oväntat :)


Touratech säljer ett enkelt stag som kan användas då man demonterar framhjulet.
För egen del lyfter jag upp hojen på c-stödet och placerar ett depåstöd, en sk framhjulslyft, framtill då jag demonterar framhjulet.
Har du plats för ett lyftbord så skulle det kunna hjälpa dig. Man har nytta av lyftbordet även till de flesta andra jobb som ska göras på hojen.
Allt ifrån grundlig tvätt till service/reparationer.

Re: Lyfta en R1200GS i hasplåten

InläggPostat: 2017-07-21/09:49
av Hasse Gustafsson
Thomas Stadin skrev:
enhjuling skrev:Hasplåten är till för att skydda cykeln (motorn) om man slår emot nåt, en sten eller en stock som är så hög att hjulen inte når ner till backen. Om man slår emot så blir det hela cykelns tyngd plus att det blir ett slag.
Det vore väl konstigt om det då inte skulle hålla för att lyfta lite försiktigt under där. Inget vidare skydd.


En riktig hasplåt är till för att skydda så som du beskriver, men GS originalplåt är endast för dekoration.
På sin höjd skyddar den mot smuts och stenskott.
Tittar man vidare på hasplåtens infästning (iaf på GS/LC) så blir de än mer tydligt att hasplåten inte är gjord för några tuffare tag.
Det finns tillbehörsplåtar som tål det du beskriver, men då fästs de i ramen.


Vid mitt första oljebyte så demonterades plåten, den har sedan dess legat på en hylla i garget!

Re: Lyfta en R1200GS i hasplåten

InläggPostat: 2017-07-21/15:16
av Erik Nilsson
Ja här var ju folk inte helt otippat inte helt överens.

Men för enkelhetens och trygghetens skull får det bli att låta centralstödet ta stora smällen :)

Touratechs lösning var lite fin, men inte värd pengarna i mina ögon, snickrar hellre ihop något eget av plåtarna jag har hemma :)

Re: Lyfta en R1200GS i hasplåten

InläggPostat: 2017-08-08/22:22
av Schelin
Jag fick precis en sån där i present och den funkar fint på min GSA 2011. Jag brukar sätta ena "meden" på det uppfällda centralstödet, och den andra på hasplåten. Fast om jag ska vara ärlig funkade det också bra att placera ett vedträ under hasplåten med hojen ståendes på centralstödet innan jag fick Biltemas grunka. Kändes lite vingligare dock. :D

Re: Lyfta en R1200GS i hasplåten

InläggPostat: 2017-08-09/06:15
av Roger Gross
enhjuling skrev:Hasplåten är till för att skydda cykeln (motorn) om man slår emot nåt, en sten eller en stock som är så hög att hjulen inte når ner till backen. Om man slår emot så blir det hela cykelns tyngd plus att det blir ett slag.
Det vore väl konstigt om det då inte skulle hålla för att lyfta lite försiktigt under där. Inget vidare skydd.


Betr hasplåten på en R1200GS:
Original hasplåt är avsedd som ett skydd mot stensprut från framhjulet. Konstruktionen håller absolut inte om hojen dunsar i en sten eller stock. Plåten håller men fästena i motorblocket brister och trycks rakt upp i oljesumpen. Mycket dyrt att laga eftersom båda motorhalvorna måste bytas. Finns alltså en anledning till att "riktiga" hasplåtar fästs i t ex ramen och inte i motorblocket...
//Roger G

Re: Lyfta en R1200GS i hasplåten

InläggPostat: 2017-08-12/11:44
av makita
Nu er der jo gevaldig forskel på at lade motorcyklen dumpe ned på en sten, og så forsigtigt at løfte motorcyklen fra jorden. Når man skifter eksempelvis kobling på en R1200, så monterer man oftest et stativ under motoren, for at sikre motorcyklen stabilt, netop på gevindhullerne i motorsumpen, for hele stellet skal jo afmonteres bagfra så stellet kan jo ikke bruges som løftepunkt. Det tager motoren ihvertfald ikke skade af, ifølge min egen ydmyge erfaring.

Lad os lige holde proportionerne på plads. 8-)

Re: Lyfta en R1200GS i hasplåten

InläggPostat: 2017-08-12/15:56
av Håkan
makita skrev:Lad os lige holde proportionerne på plads. 8-)

+1
;)