RickardW skrev:Dagens säkerhetskontroll avslöjade 3 lösa ekrar på bakhjulet. Kan man bara spänna dessa igen "på gehör", eller behöver man kontrollera uppriktning? Finns någonting att utläsa i verkstadshandboken om detta?
Hej, Det finns ganska mycket skrivet om hur man kontrollerar och spänner upp lösa ekrar på bl.a. GS. Kolla Youtube och googla. Min erfarenhet är att BMW Motorrad ÅF inte gör det och att det finns en centra policy att inte försöka rikta upp kryssekerhjul. Kan ha ändrats och du bör ringa ex Lundgrens Motor i Avesta och kolla upp det.
Om du är tveksam till att göra detta själv rekommenderar jag firma Bikes&Wheels Bremen (Tyskland). Jag har själv skickat kryssekerhjul för service ett antal gånger och måste säga att Bikes&Wheels gör ett kanonjobb. Jag har bl.a. bytt fälgringar både fram och bak men även fått vinda/ovala hjul uppspända till BMWs egen specifikation. Har en MC-kompis som körde sönder sin framfälg under Adventure Days förra året och fick hjälp av Bikes&Wheels att rikta upp den.
Jag skickade via UPS (i mitt fall Järfälla) men kommer inte ihåg vad det kostade men har ett svagt minne av 400-500 kr men kolla priser på UPS hemsida. Sista service jag gjorde vad 2015 och det kostade ca €91.00 och då inkl frakten tillbaka till Sthlm. Ett ovalt hjul som blev nästan helt rakt igen. (inom BMWs spec)