Sida 1 av 1

Ekrar 1200 GSA LC

InläggPostat: 2017-08-13/11:19
av RickardW
Dagens säkerhetskontroll avslöjade 3 lösa ekrar på bakhjulet. Kan man bara spänna dessa igen "på gehör", eller behöver man kontrollera uppriktning? Finns någonting att utläsa i verkstadshandboken om detta?

Re: Ekrar 1200 GSA LC

InläggPostat: 2017-08-13/12:32
av Håkan
Största försiktighet anmodas. Gör inget som du inte är helt säker på.
BMW kryssekerfälgar är svåra att rikta, i fall det skulle behövas. :)

Tänk på att ekernippeln (i navet) är låst med en stoppskruv M4x5. Du måste först lossa denna stoppskruv, annars går det inte att vrida nippeln! Se pos. 04 på denna bild: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=36_1771

För egen del skulle jag utan vidare ge mig på att spänna ekrarna, jag är van, har ekrat många MC hjul. ;)

Re: Ekrar 1200 GSA LC

InläggPostat: 2017-08-15/12:24
av Zagato
RickardW skrev:Dagens säkerhetskontroll avslöjade 3 lösa ekrar på bakhjulet. Kan man bara spänna dessa igen "på gehör", eller behöver man kontrollera uppriktning? Finns någonting att utläsa i verkstadshandboken om detta?


Hej, Det finns ganska mycket skrivet om hur man kontrollerar och spänner upp lösa ekrar på bl.a. GS. Kolla Youtube och googla. Min erfarenhet är att BMW Motorrad ÅF inte gör det och att det finns en centra policy att inte försöka rikta upp kryssekerhjul. Kan ha ändrats och du bör ringa ex Lundgrens Motor i Avesta och kolla upp det.

Om du är tveksam till att göra detta själv rekommenderar jag firma Bikes&Wheels Bremen (Tyskland). Jag har själv skickat kryssekerhjul för service ett antal gånger och måste säga att Bikes&Wheels gör ett kanonjobb. Jag har bl.a. bytt fälgringar både fram och bak men även fått vinda/ovala hjul uppspända till BMWs egen specifikation. Har en MC-kompis som körde sönder sin framfälg under Adventure Days förra året och fick hjälp av Bikes&Wheels att rikta upp den.

Jag skickade via UPS (i mitt fall Järfälla) men kommer inte ihåg vad det kostade men har ett svagt minne av 400-500 kr men kolla priser på UPS hemsida. Sista service jag gjorde vad 2015 och det kostade ca €91.00 och då inkl frakten tillbaka till Sthlm. Ett ovalt hjul som blev nästan helt rakt igen. (inom BMWs spec)

Re: Ekrar 1200 GSA LC

InläggPostat: 2018-06-16/12:58
av RickardW
Hej igen, lyfter tråden igen. (Spände de lösa ekrarna på gehör, och nu råder någorlunda samma tonart vid kontrollmetod med skruvmejsel enligt instruktionsboken). Tack för påpekande om låsningen!

Men ett par funderingar kvarstår, använder verkstan samma metod? (Jag ser att ekerspänning är en kontrollpunkt vid service.)

Vidare någon som vet vilka BMWs gränsvärden är beträffande kast och orundhet?
/Rickard

Re: Ekrar 1200 GSA LC

InläggPostat: 2018-06-16/13:53
av Håkan
Bra att det lyckades. :)
Så här säger verkstadsmanualen om kast på hjulen:
Vertical runout, front wheel, max 1.7 mm
Lateral runout, front wheel, max 1,7 mm
Vertical runout, rear wheel, max 1,7 mm
Lateral runout, rear wheel, max 1,7 mm

Min spontana tanke är att det är mycket...

Och ja, det är samma metod som beskrivs i manualen:
Precondition
Motorcycle is on the centre stand or an auxiliary stand, both wheels are free to turn.
Spin the front wheel and the rear wheel and check for runout, deformation and damage.
Tap the spokes with a screwdriver and listen for the correct ringing sound.

Re: Ekrar 1200 GSA LC

InläggPostat: 2019-01-02/16:52
av Glenn Sjöbom
Lyfter tråden lite.

Noterade vid tvätt att en eker ramlade bort, checkade och det visade sig att många ekrar
var helt lösa och gick att snurra på för hand :shock:

Kollade upp det enligt Northbike är det ett servicemeddelande om det, är det för många
ekrar som är lösa byter dom fälg. Har tydligen hänt på -17 och -18s GS och GSA så kolla
upp det ni som har dom årsmodellerna.

Re: Ekrar 1200 GSA LC

InläggPostat: 2019-01-02/20:50
av Falken
Glenn Sjöbom skrev:Lyfter tråden lite.

Noterade vid tvätt att en eker ramlade bort, checkade och det visade sig att många ekrar
var helt lösa och gick att snurra på för hand :shock:

Kollade upp det enligt Northbike är det ett servicemeddelande om det, är det för många
ekrar som är lösa byter dom fälg. Har tydligen hänt på -17 och -18s GS och GSA så kolla
upp det ni som har dom årsmodellerna.

Kunde du notera att hjulet då var skevt? Hade det alltså inte märkts något vid körning?

Re: Ekrar 1200 GSA LC

InläggPostat: 2019-01-02/21:03
av Glenn Sjöbom
Nej inte som jag märkt iaf, troligen på gränsen dock.