Många balanseringsvikter

Många balanseringsvikter

Inläggav hedberg » 2017-08-15/20:39

Hej
Har hämtat mina hjul från däckfirman som monterat nya Dunlop åt mig,när jag ska montera fram hjulet på hojen ser jag att de har klistrat på 10 vikter på var sida om fälgen 180 grader från däcktrycksensorn.Det står Fe5 på dem så jag antar att det är totalt 100g! Är det verkligen normalt med så mycket vikter?har sett någonstans att Bmw tillåter Max 80 g.Ska man reklamera jobbet?
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: Många balanseringsvikter

Inläggav neutral » 2017-08-15/20:47

Dunlop har en färgmarkering med däckets lättaste punkt, den ska man placera vid ventilen som är fälgens tyngsta punkt för att kompensera. Gör man rätt på det så blir det ofta lite vikter. Har de missat det skulle jag definitivt reklamera jobbet.
Bilagor
yellow_dot.jpg
yellow_dot.jpg (10.12 KiB) Visad 9579 gånger
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Många balanseringsvikter

Inläggav Håkan » 2017-08-15/20:48

Ja!
Be dom vrida däcket på fälgen, då bör det hamna i ett mer gynnsamt läge.
Senast redigerad av Håkan 2017-08-15/20:50, redigerad totalt 1 gång.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Många balanseringsvikter

Inläggav BmwMats » 2017-08-15/20:48

Låter som det är något fel på däcket...
Jag har själv krängt på däck, det händer att man kan få defekta däck, även från kända tillverkare.
Eventuellt är däcket inte rätt monterat, det skall fyllas snabbt och med högt tryck så att det lägger sig tillrätta på fälgen med en gång. Troligtvis har dom monterat ventilen innan dom "blåser upp" däcket, då finns det risk att det inte kommer rätt. (det skall smälla till när det hoppar på plats på fälgen).
Kan kanske avhjälpas genom att vrida däcket 120/180 grader på fälgen och balansera om det.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Många balanseringsvikter

Inläggav hedberg » 2017-08-15/21:16

På bakdäcket finns det en grön punkt och den har de lyckats få mitt emot ventilen ,på det hjulet sitter det 5+5 vikter (vid den gröna punkten) men på framhjulet finns ingen färg punkt!Ska ringa till dem i morgon och ifrågasätta antalet vikter.
Någon som sett uppgifterna om Max vikt från Bmw?
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: Många balanseringsvikter

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-15/21:33

Ja, BMW har specat hur många gram som max får användas och vikten är antagligen modellberoende.
De siffror jag har sett är alla under 100 g.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Många balanseringsvikter

Inläggav Allan Ericsson » 2017-08-16/11:25

För min R1200GS -10 gäller följande enligt handboken "Repair & Service Data BMW Motorrad Edition 092010":

Permissible front-wheel imbalance
max 5 g

Balancing weight for front wheel
Weight must be divided equally across both sides and weights attached to rim on left and right.
max 80 g

/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Många balanseringsvikter

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-16/13:05

Är det en ekerfälg eller gjuten alu-fälg?
Kontrollera även om fälgen är helt rund. Om inte kan det ev förklara varför det går åt såpass många vikter för att få balans i hjulet.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Många balanseringsvikter

Inläggav Allan Ericsson » 2017-08-16/18:23

Allan Ericsson skrev:För min R1200GS -10 gäller följande enligt handboken "Repair & Service Data BMW Motorrad Edition 092010":

Permissible front-wheel imbalance
max 5 g

Balancing weight for front wheel
Weight must be divided equally across both sides and weights attached to rim on left and right.
max 80 g

/Allan

För min R1200GS: Samma krav(= max 80 g) för trådekerhjul som för gjutna hjul.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Många balanseringsvikter

Inläggav hedberg » 2017-08-16/20:11

Var tillbaka med mitt hjul,som är gjutet,och man vred däcket på fälgen och kunde till slut balansera det med endast 15 gram! Massa olika ursäkter,tex att däck från Däckonline nästan alltid är svåra att balansera!
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: Många balanseringsvikter

Inläggav BmwMats » 2017-08-16/20:16

Yrkesskickligheten spelar in... Det gick ju fint ändå till slut även om det var någon annan leverantör av däcket :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Många balanseringsvikter

Inläggav hailwood » 2020-04-24/09:48

Hej
Verkar som att många däcktillverkare numera har så bra koll på tillverkningen att den gröna balanseringspunkten tagits bort.
Pirelli P Zero som jag köpte på Däckonline - inga punkter - tog bort alla vikter, monterade däcken, samtliga hjul fick jag montera nästan samma vikter på nästan samma plats - tolkar jag som att fälgen är största felkällan

Anakee standardmonterade på GS:en - inga punkter - vikter mittemot ventil/däcktrycksensor. Demonterade däcket och monterade ett Conti Trail Attack - inga punkter. Nästan OK, mindre än 15 gram felbalans, ca 15 grader förskjutet från de gamla vikterna. Hade inga vikter hemma, så jag fixar det i veckan, men får intrycket att däcket var ganska ok det också.

Nu till saken (efter många om o men) - någon som vet var jag hittar BMW:s vikter - ser lite snyggare ut än Biltemas och är tyngre (satt 60 gram fabriksmonterat)
Och någon som vet hur ofta TPMS-batteriet bör bytas?
hailwood
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2018-08-23/19:36

Re: Många balanseringsvikter

Inläggav Håkan » 2020-04-24/10:40

hailwood skrev:Hej
Verkar som att många däcktillverkare numera har så bra koll på tillverkningen att den gröna balanseringspunkten tagits bort.
Nu till saken (efter många om o men) - någon som vet var jag hittar BMW:s vikter - ser lite snyggare ut än Biltemas och är tyngre (satt 60 gram fabriksmonterat)
Och någon som vet hur ofta TPMS-batteriet bör bytas?

Delar din uppfattning om moderna däck. På min R1200GS behöver jag bara kompensera för däcktyckssensorer.

BMW original balansvikter, finns i fler olika vikter, att beställa hos din BMW handlare/verkstad. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Många balanseringsvikter

Inläggav hailwood » 2020-04-24/12:11

Tackar för tipset - får prata med Kenneths eller Elit här i Göteborg då
hailwood
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2018-08-23/19:36

Re: Många balanseringsvikter

Inläggav Roger Gross » 2020-04-24/13:38

hailwood skrev:Tackar för tipset - får prata med Kenneths eller Elit här i Göteborg då


Hej hailwood,
Kenneths Mc-service har svarta balanseringsvikter för svarta fälgar och silverfärgade för silverfärgade fälgar.
Av utseendeskäl...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Många balanseringsvikter

Inläggav Håkan » 2020-04-24/15:03

Roger Gross skrev:
hailwood skrev:Tackar för tipset - får prata med Kenneths eller Elit här i Göteborg då


Hej hailwood,
Kenneths Mc-service har svarta balanseringsvikter för svarta fälgar och silverfärgade för silverfärgade fälgar.
Av utseendeskäl...
//Roger G

Inga för gula fälgar? :? :shock:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Många balanseringsvikter

Inläggav hailwood » 2020-04-25/07:22

Toppen - precis vad jag är ute efter.
Ingen som har kunskap om batteribytesintervall i däcktrycksensorerna (kan vara bra att fixa i samband med framtida däckbyte)
Kan nämna att jag köpt en MAX2H för däckbyte - grymt bra funktion- lätt som en plätt utan märken i fälgen
//H
hailwood
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2018-08-23/19:36

Re: Många balanseringsvikter

Inläggav HåkanH » 2020-04-25/15:50

hailwood skrev:Ingen som har kunskap om batteribytesintervall i däcktrycksensorerna (kan vara bra att fixa i samband med framtida däckbyte)


https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 74&t=25684
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Många balanseringsvikter

Inläggav hailwood » 2020-05-31/15:57

Bytte däck även fram på hojen häromdagen. Continental Trail Attack 3. Dum som jag var så rensade jag fälgen från BMW:s orginalvikter.
Förra däcket (Anakee) hade 60gram monterat mittemot RDC-sensorn, dessutom var däcket färgmarkerat vid vikterna vilket jag tolkar som att det fanns en viss obalans i det
Nya däcket var inte färgmarkerat (=ingen/liten obalans)
När jag mätte ut obalansen för hjulet med Biltema-vikter 15 och 5 gram så fick jag det till totalt 80 gram, men eftersom vikterna är ganska stora så blev det rätt stor utbredning på fälgbanan (ju längre från balanseringspunkten, desto mindre nytta gör vikten). Slutet blev att jag beställde BMW:s smala/höga orginalvikter som är monterade sida vid sida från fabrik, jag kunde då nöja mig med totalt 70 gram vikter. Förvisso bara 10 g skillnad, men nu täcker de inte så stor yta på fälgen längre.
Lärdom? Behåll vikterna på tills nya däcket är monterat. Chansen är stor att balansen är helt OK. För övrigt är jag helnöjd med Conti-däcken, tystare än Anakee (men det finns ny utgåva av dem nu) grymt bett på asfalt, grus kör jag bara då och då, men de borde duga för det också - kanske lite klenare mönster än Anakee.
hailwood
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2018-08-23/19:36


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst