Visst är det så att dom bör sitta relativt högt, gärna som Buster säger.
Ibland så går det dock inte att få till en optimal placering, speciellt inte på kåpförsedda hojar såsom min.
Jag monterade de nyinköpta LED-extraljusen från Biltema där plats och kablage redan fanns, dvs rätt långt ned på helkåpan som synes på bilderna.
Dom övre ljusen av dom två extramonterade sidoljusen är DRL och lyser både med avstängt halvljus och med parkering påslagen.
Dom nya extraljusen fick tyvärr en låg placering även denna gång, men attans vilket ljus det blev !
Dock märks det när man kör på backiga vägar som går upp och ned att man får skuggpartier av vägen som inte ljuset når då den guppiga vägen skärmar av lite, men det stör mig inte så mycket, då jag mestadels kör på rätt stora vägar som är relativt jämna.
Hade jag istället kört på mindre och ojämnare vägar så hade denna placering kanske inte fungerat så väl.
Troligtvis finns det ännu starkare och kraftfullare lampor att ta till som kanske är bättre lämpade i vissa fall för oss motorcyklister, men med tanke på priset (ja ja, allt är ju relativt), så är dessa ljus oerhört bra och jag är mycket nöjd med resultatet.
(Tack igen Gunnar för tipset)
DRL-ljusen lyser upp relativt bra och har stor spridning så man även ser dikeskanterna.
Extraljusen har en samlad ljuspunkt och är ställda något snett utåt för att lysa upp ytterligare. Jag behöver inte ha en ljuskägla som lyser 500 meter bort då jag sällan kör särskilt fort i mörker, utan jag vill hellre ha bättre uppsyn vad som händer något ut mot sidorna istället, utifall något vilt djur springer ut från skogspartier och andra skymda platser utmed vägen.
/Mats