Vettigt köp?

Vettigt köp?

Inläggav ChristerM » 2017-08-22/17:11

Hej
Är helt ny på denna typ av motorcyklar. Har endast åkt Harley tidigare.
Vill ha en hoj med några år på nacken. Och har fattat tycke för BMW.
Verkar detta vara ett vettigt köp? Är det ett rimligt pris? För många mil?
Jag har kollat av och den har full dokumenterad servicehistorik.
Vore jättetacksam för lite vägledning.
Ha en trevlig dag!

https://www.blocket.se/gavleborg/BMW_R_ ... m?ca=5&w=3
ChristerM
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2014-06-11/13:38

Re: Vettigt köp?

Inläggav Håkan » 2017-08-22/20:11

Hej, välkommen hit.
Ser ut att vara ett fint köp. ;)
Årsmodell -07 (eller nyare om du har råd) var en bra årgång.
Lite drygt 400 mil/år är en förhållandevis låg körsträcka på en BMW.
Själv har jag en årsmodell -12 som snart gått 7000 problemfria mil. Jag är mycket nöjd. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vettigt köp?

Inläggav BrooklynS » 2017-08-22/20:15

Hej!

Det finns/fanns en fin 2011 i Hudiksvall som torde vara prutbar.

Jag skulle definitivt gå på en 2010 eller nyare.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vettigt köp?

Inläggav ChristerM » 2017-08-22/20:16

Tack Håkan för ditt svar. Det låter bra :) Knappt inkörd då med andra ord :)
Hur känns priset då? Jag har lite dålig känsla för dessa hojar?
Känns det rimligt?
ChristerM
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2014-06-11/13:38

Re: Vettigt köp?

Inläggav ChristerM » 2017-08-22/20:17

Vad är det som gör 10 och nyare bättre? Är det en ny modell?
ChristerM
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2014-06-11/13:38

Re: Vettigt köp?

Inläggav BrooklynS » 2017-08-22/20:27

ChristerM skrev:Vad är det som gör 10 och nyare bättre? Är det en ny modell?


Dels är väl resten av hojen uppdaterad och utprovad rätt bra, men huvudsaken är motorn, som från 2010 fick överliggande kamaxlar och ett bredare effektregister samtidigt som ventiljusteringar inte alls är nödvändiga i samma utsträckning som innan. Enligt väldigt många är det stor skillnad - till det bättre - på gången i motorn.

Jag har länge tittat på en GSA 2010-2012 men det slutade plötsligt med en nyare...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vettigt köp?

Inläggav ChristerM » 2017-08-22/20:32

Ok. Då förstår jag varför priset stiger en del. Men innebär det att 07 är dålig
eller funkar det också? Förstår självklart att nyare är bättre på en del saker men drar man en nitlott med en 07?
ChristerM
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2014-06-11/13:38

Re: Vettigt köp?

Inläggav BrooklynS » 2017-08-22/20:41

Nä men om vi säger att du får lägga kanske 12-15.000 till för en fin 2010+ så är det ett enkelt val - i mina ögon.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vettigt köp?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-08-22/20:42

Bara så det inte blir något missförstånd här - den annons som är länkad i urprungsinlägget handlar väl om en R1200GS Adventure -07, med den första 100-hästarsversionen av 1200-boxern.
Om jag inte tar fel, låg Adventure-modellen 1 år efter "vanliga" GS i modellrevisionen, så just den hojen lär vara av det första utförandet med bl a 100 hk-motorn och eventuellt också elektriskt bromsservo.
Till 2008 års modell fick GS 105-hästarsmotor och övriga "facelift"-uppgraderingar, bl a bromsar utan servo. Lite osäker på när GSA fick samma uppgraderingar.
En hoj med den reviderade motorn (105 hk/77 kW) är definitivt att föredra.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vettigt köp?

Inläggav Håkan » 2017-08-22/20:43

ChristerM skrev:Ok. Då förstår jag varför priset stiger en del. Men innebär det att 07 är dålig
eller funkar det också? Förstår självklart att nyare är bättre på en del saker men drar man en nitlott med en 07?

Givetvis har "BrooklynS" rätt. Jag skrev också "nyare om du har råd" ;)
Men det gör inte en -07 till en nitlott. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vettigt köp?

Inläggav ChristerM » 2017-08-22/20:50

Tack killar för alla svar. Då börjar jag få lite koll :)
Ha det gott.
ChristerM
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2014-06-11/13:38

Re: Vettigt köp?

Inläggav Håkan » 2017-08-22/20:52

Gunnar Elmgren skrev:Om jag inte tar fel, låg Adventure-modellen 1 år efter "vanliga" GS i modellrevisionen, så just den hojen lär vara av det första utförandet med bl a 100 hk-motorn och eventuellt också elektriskt bromsservo.
Till 2008 års modell fick även GS Adventure 105-hästarsmotorn och övriga "facelift"-uppgraderingar, bl a bromsar utan servo.
En GSA -08 är definitivt ett bättre köp än en -07.
Samma sak med nästa "facelift" som kom 2010 på vanliga GS, och ett år senare på GS Adventure.
Och - föga förvånande - så presenterades den helt nya R1200GS med vätskekyld motor till årsmodell 2013, medan GS Adventure kom i motsvarande utförande 2014.

Gunnar har en poäng här. Avstå från modeller med elektrisk bromsservo. Enligt den information jag har användes elektrisk servobroms på årsmodellerna 01-06, därför skrev jag inget om servot.
Men kontrollera det noga.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vettigt köp?

Inläggav Kovlingen » 2017-08-22/21:05

Håkan skrev: Avstå från modeller med elektrisk bromsservo. Enligt den information jag har användes elektrisk servobroms på årsmodellerna 01-06

Mellan 01 och 06 fanns denna hysteriskt optimala bromssystem som är nästan onödigt bra .
Skulle inte välja bort det på min hoj , och jag har en 01:a . (ännu inget ras)
Bli inte skrämd av att några har råkat ut för haveri . Allt kan rasa ihop .
Hittar du en hoj med bättre bromsar som är ett stort plus och en anledning till att många av oss fått stopp
när det behövs så köp de denna .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vettigt köp?

Inläggav Matts_J » 2017-08-22/21:36

För många mil har den inte. Kör själv med en -07 (ej ADV) som har 12300 mil på mätaren. Utöver normala slit & service delar (samt åtgärder vid återkallelse) har enbart slutväxeln bytts ut, och den gick på garantin. Nu borde bakstötdämparen bytas (original) men eftersom jag kör ensam och med lätt packning klarar jag mig åtminstone denna säsong till slut.
Matts_J
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2013-10-16/17:37

Re: Vettigt köp?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-23/09:49

I september 2006 presenterade BMW en uppdaterad version av "Integral-ABS".
Om den fanns på 2007 års BMW R1200GSA vet jag inte men med tanke på säkerhetsaspekten skulle jag ha dragit gränsen exakt där, dvs vid nya versionen av I-ABS:

http://www.motoboom.com/download/ABS_ASC_BMW.pdf
Bilagor
Capture I-ABS.jpg
Capture I-ABS.jpg (72.6 KiB) Visad 8086 gånger
Senast redigerad av Thomas Stadin 2017-08-23/09:56, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Vettigt köp?

Inläggav BrooklynS » 2017-08-23/09:56

Thomas Stadin skrev:I september 2006 presenterade BMW en uppdaterad version av "Integral-ABS".
Om den fanns på 2007 års BMW R1200GSA vet jag inte men med tanke på säkerhetsaspekten skulle jag ha dragit gränsen exakt där, dvs vid nya versionen av I-ABS:

http://www.motoboom.com/download/ABS_ASC_BMW.pdf


Skillnaden är i princip att man tog bort servoassisteringen... säkerthetsmässigt är det samma funktion som på de tidigare R1200-orna 2004-2006.

Är servo dåligt? Nej, det är fantastiskt bra. Inte alls svårt att modulera när man vant sig, kräver nästan ingen handkraft och är både bekvämt och säkert i nödsituationer.

Finns det nackdelar? Ja, det är ännu viktigare att man byter bromsvätska med minst två års mellanrum. Annars kan det börja kärva och man tvingas till reparation. Nu är det idag inte alls så dyrt som det var tidigare, då man numer kan få en renoverad utbytesenhet för ca 3.500kr - tidigare krävdes en ny enhet från BMW och den kostade väl någonstans kring 15.000...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vettigt köp?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-08-23/10:51

BrooklynS skrev:Finns det nackdelar? Ja, det är ännu viktigare att man byter bromsvätska med minst två års mellanrum. Annars kan det börja kärva och man tvingas till reparation. Nu är det idag inte alls så dyrt som det var tidigare......

Det finns en avgörande nackdel till med det elektriska servosystemet, och det är till och med omnämnt i instruktionsboken; upprepade inbromsningar kan dränera batteriet!
Servopumpen drar helt enkelt rejält mycket mer ström än hojens generator kan leverera, så bromsar man mycket - t ex vid bankörning eller nerför alp-serpentiner - är det bara en tidsfråga innan batteriet är så pass urladdat att all servo- och ABS-verkan uteblir.
Hur många inbromsningar som krävs varierar starkt, beroende på batteriets laddningsgrad och kondition. Har man elektriska servobromsar på sin hoj, bör man definivt se till att alltid ha ett friskt och väl laddat batteri!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vettigt köp?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-23/17:33

Det beror väl också på, hur man kör. Jag har för vana att motorbromsa - i synnerhet utför alpserpentiner etc. Då behöver man inte slita bromsbeläggen lika mycket, samtidigt som det går mjukt och fint, och servon drar alltså inte lika mycket ström. Nu var väl mitt batteri extremt, för hojens Exide originalbatteri höll i tretton år och 12 800 mil! Märk väl: Det var inte helt slut ens då, utan jag upptäckte det, eftersom cykeln stått två och en halv vecka och därefter inte startade - naturligtvis när vi skulle iväg på den årliga Kristi himmelsfärdsresan! Men en dryg halvtimma med laddaren inkopplad räckte, för att den skulle starta prompt. Jag tog förstås med laddaren på resan, ifall proceduren skulle behöva upprepas, men med dagliga körsträckor kring 40 mil var det inga problem. Den startade snällt varje morgon. Dock skulle jag bara "hem och vända" natten lördag - söndag, varefter vi skulle åka till Korsika. Som tur var, hade Beviks ETT batteri av rätt modell, som hustrun fick åka och köpa, varpå det blev batteribyte lördag kväll.

BMW:s servobromssystem är väl ett klassiskt exempel på teknisk utveckling. När det kom, var det bland det vassaste, som gick att köpa, och dess bromskapacitet står sig väl rätt bra än idag. Men det är dyrare att bygga och underhålla, och när man numera kan bygga fullgoda bromssystem utan servo, finns ju inga skäl att ha kvar ett dyrare, mer komplicerat system.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst