av Bror Gårdelöf » 2017-08-23/17:33
Det beror väl också på, hur man kör. Jag har för vana att motorbromsa - i synnerhet utför alpserpentiner etc. Då behöver man inte slita bromsbeläggen lika mycket, samtidigt som det går mjukt och fint, och servon drar alltså inte lika mycket ström. Nu var väl mitt batteri extremt, för hojens Exide originalbatteri höll i tretton år och 12 800 mil! Märk väl: Det var inte helt slut ens då, utan jag upptäckte det, eftersom cykeln stått två och en halv vecka och därefter inte startade - naturligtvis när vi skulle iväg på den årliga Kristi himmelsfärdsresan! Men en dryg halvtimma med laddaren inkopplad räckte, för att den skulle starta prompt. Jag tog förstås med laddaren på resan, ifall proceduren skulle behöva upprepas, men med dagliga körsträckor kring 40 mil var det inga problem. Den startade snällt varje morgon. Dock skulle jag bara "hem och vända" natten lördag - söndag, varefter vi skulle åka till Korsika. Som tur var, hade Beviks ETT batteri av rätt modell, som hustrun fick åka och köpa, varpå det blev batteribyte lördag kväll.
BMW:s servobromssystem är väl ett klassiskt exempel på teknisk utveckling. När det kom, var det bland det vassaste, som gick att köpa, och dess bromskapacitet står sig väl rätt bra än idag. Men det är dyrare att bygga och underhålla, och när man numera kan bygga fullgoda bromssystem utan servo, finns ju inga skäl att ha kvar ett dyrare, mer komplicerat system.