Sida 1 av 1

Ny 850 GS

InläggPostat: 2017-11-09/18:41
av CLU
Det har börjat dyka upp information nu om nya BMW F 850 GS, men ack så besviken jag blir på denna nya maskin. Jämfört med dagens 800 GS har den visserligen lite mer effekt, men den är tyngre, har kortare fjädringsväg, lägre sadel och högre tank. Det känns verkligen inte särskilt offroad-optimerat. Utvecklingen hos BMW går i mitt tycke åt fel håll. Större och tyngre maskiner, i stället för lättare och smidigare (och därmed roligare). Vart tog G 450 X och G 650 XChallenge vägen? :evil:

Jag har en tid sneglat på KTM 690 (Husqvarna 701) att ha för grusvägar och skogsstigar. Det ligger farligt nära till hands nu att gå över till en sådan :oops: , men får väl ligga kvar med min "gamla" 800 GS ett tag till. Den är i alla fall klart bättre än de nya maskiner som erbjuds.

Re: Ny 850 GS

InläggPostat: 2017-11-10/13:37
av bevada
Du sneglar åt rätt håll! 701:an verkar hur het som helst! Se artikel i senaste MC-folket.
Jag håller helt o hållet med dig om BMW's utveckling, sen prisutvecklingen på det........

Är numera helt frälst på KTM, sen jag skaffade en 1290 Super Adventure R.

Re: Ny 850 GS

InläggPostat: 2017-11-10/16:42
av Thomas Stadin
CLU skrev:Det har börjat dyka upp information nu om nya BMW F 850 GS, men ack så besviken jag blir på denna nya maskin. Jämfört med dagens 800 GS har den visserligen lite mer effekt, men den är tyngre, har kortare fjädringsväg, lägre sadel och högre tank. Det känns verkligen inte särskilt offroad-optimerat. Utvecklingen hos BMW går i mitt tycke åt fel håll. Större och tyngre maskiner, i stället för lättare och smidigare (och därmed roligare). Vart tog G 450 X och G 650 XChallenge vägen? :evil:


Försprånget har ökat från 117 till 126 mm vilket påverkar och den blir mer sävlig i uppträdandet.

Re: Ny 850 GS

InläggPostat: 2017-11-13/20:47
av Rogge
Tycker bara det är väldigt märkligt att det i forumet verkar vara nästan helt dött trots att BMW har kommit med denna nya GS-850-modell efter nästan 10 år......är det ett aprilskämt.....eller har jag missat något.....eller är modellen inte intressant.......???

Re: Ny 850 GS

InläggPostat: 2017-11-13/23:13
av Thomas Stadin
Rogge skrev:Tycker bara det är väldigt märkligt att det i forumet verkar vara nästan helt dött trots att BMW har kommit med denna nya GS-850-modell efter nästan 10 år......är det ett aprilskämt.....eller har jag missat något.....eller är modellen inte intressant.......???


F800GS är BMW:s grusigaste hoj och den är ca 10 år. Uppdateringen som många gått och väntat på motsvarade helt enkelt inte förväntningarna.
Oavsett hur vi känner för det rör sig BMW´s modellflora mot asfaltssegmentet medan KTM blir alltmer ohotat inom grussegmentet. Tyvärr innebär denna utveckling att hojarna blir mindre allround. Många väljer då att ha olika hojar för olika ändamål.

Re: Ny 850 GS

InläggPostat: 2017-11-14/02:08
av Fredric Fredricson
Jag gissar att det är inte så många som intresserar sig för hojar med mindre än 1200cc i den här klubben. Det är inte GS-hojarna som säljer bra, det är 1200GS som säljer.

/Fredric

Re: Ny 850 GS

InläggPostat: 2017-11-14/18:27
av Olof Eriksson
Men skall det vara så svårt att enbart hotta upp motorn på den gamla 800 GS då? Nuda motorn finns ju som 900 cc. Och med mer häst, minst 105 borde man enkelt få ut. För det är ju klöset som saknades i den maskinen. I övrigt hade jag då inget att anmärka på min F800 GS -13 som jag ägde.

Re: Ny 850 GS

InläggPostat: 2017-11-14/19:58
av Kovlingen
Alla fordon växer när tiden går . Tex:
100 gs , 1100 gs , 1150 gs , 1200 gs , 1200 Gs Lc
Sedan kommer det en modell som tar över och så växer den , och så fortsätter det .

VW Golf är ett typiskt exempel . Småbil när den laserades och har växt betydligt
Kommit nya småbilar som har tagit den rollen , och även dom har växt och har fått ge plats .

Kanske kommer en 6 / 700 som tar den tidigare 800:ns plats . Kanske vill åt KTM:s kunder .

Re: Ny 850 GS

InläggPostat: 2017-11-15/10:50
av knutk
Rogge skrev:Tycker bara det är väldigt märkligt att det i forumet verkar vara nästan helt dött trots att BMW har kommit med denna nya GS-850-modell efter nästan 10 år......är det ett aprilskämt.....eller har jag missat något.....eller är modellen inte intressant.......???


Jeg tilhører gruppen som har både 1200GSA og F800GS.

Har TKC80 dekk på F800, og finner det mer underholdende å kjøre den på grusveier siden den er mindre enn 1200, både i vekt og volum.
Men F800 har begynt å bli et gammelt design, basert på en motor som kom i 2007 ? i F800ST?.
Uansett, verden går videre, og flere konkurrenter tilbyr nå alternative sykler som fremstår som mer interessant enn F800GS.

Således er det mange som har hatt store forventninger til 850GS.
På bildet ser den fin ut, og utstyrslisten har mye av det "riktige" utstyret. Men sykkelen har blitt tung. I følge oppgitte data veier den nå kun 10Kg mindre enn R1200GS, og da har1200GS større bensintank.

Nå skal man vokte seg for å dømme en sykkel nord og ned før man har prøvd den, men for undertegnedes del ble hele "må ha" følelse fullstendig torpedert da jeg så oppgitt vekt. Når en 850 veier nær på det samme som en 1200 faller mye av poenget bort. I stedet for "liten og lett" fremstår den som "feit og lat".

Selvsagt kan det hende at min oppfatning forandrer seg etter prøvekjøring, men entusiasmen er borte.
Og KTM lanserer sin 790 Adventure, med sprekere motor og nesten 30 kg lettere...

Re: Ny 850 GS

InläggPostat: 2017-11-15/21:35
av Gunnar Elmgren
Jag blev också lite besviken på specifikationerna först.
Sen har jag börjat fundera, och tänker att nya F850GS kanske mer är en bra ersättare till R1200GS?
Lättare (iofs bara 10-15 kg, men ändå), med 21" framhjul och längre fjädringsväg är den klart mer "off-asfalt" än R1200GS, fortfarande med helt OK prestanda för lite snabbare landsvägskörning. Och förhoppningsvis tillräcklig komfort för långtouring.

Jag har börjat leka med tanken att byta bort F800GS + R1200GS mot en F850GS, och skaffa något rejält lättare för grusäventyren.

Re: Ny 850 GS

InläggPostat: 2017-11-15/21:46
av Buster
Har den kedja?
Då lär den inte bli en konkurrent för 1200GS.
Kedjedrivna cyklar med komfort och bättre prestanda på kanske främst grusväg finns redan, tänker främst på KTM:s R-modeller med twin och tex Honda AT.

Re: Ny 850 GS

InläggPostat: 2017-11-15/22:43
av Thomas Stadin
Gunnar Elmgren skrev:Jag har börjat leka med tanken att byta bort F800GS + R1200GS mot en F850GS, och skaffa något rejält lättare för grusäventyren.


Ta dig en ordentlig provtur på en kurvig asfaltsväg innan du byter in något.
850:n har mycket längre försprång än din 800:a och det kommer du att känna av på kurviga vägar.
Vill du ha något lättare så är det som alltid "1+n" som gäller. Av din hojflora att döma har du redan fattat :)

Re: Ny 850 GS

InläggPostat: 2017-12-09/11:22
av hebymats
Är det en Loncinmotor i nya 850GS.

Re: Ny 850 GS

InläggPostat: 2017-12-10/14:02
av hebymats
hebymats skrev:Är det en Loncinmotor i nya 850GS.


Enl. Tyska motorrad.

Wer hat’s erfunden? Die Bayern. Denn entwickelt wurde der 853 cm³ große Reihenzweizylinder (Bohrung/Hub: 84 x 77 mm), das betont BMW ganz ausdrücklich, in München. Gebaut wird er aber, das erfährt man erst auf explizite Nachfrage, bei Loncin in China, woher auch schon der Einzylinder der G 650-Modelle kam.

Googleöversatt.

Vem uppfann det? Bayern. För 853 cc-serien utvecklades tvillingcylinder (borrning / slag: 84 x 77 mm), vilket betonar BMW ganska specifikt i München. Men den är byggd, vilken man bara lär sig på exakt efterfrågan, hos Loncin i Kina, varifrån även den enda cylindern på G 650-modellerna kom.

Re: Ny 850 GS

InläggPostat: 2017-12-11/17:19
av Olof Eriksson
Med en Loncin motor lär dom inte få många kunder. Sertaon har ju inte bästa ryktet för drift och kvalité. Men undrar hur i h-vete dom tänkte.

Hade räckt att smacka in nuda motorn på en befintlig F800 GS. På med nya fälgbanor (slanglösa). Lite styvare fjädrar till dämparna. Och vipps så här du en grym grus äventyrshoj. Med god kvalité som gjord för långtbortistan turer!

Men detta kan ju bli hur pinsamt som helst!

Re: Ny 850 GS

InläggPostat: 2017-12-11/18:13
av Roger Gross
Olof Eriksson skrev:Med en Loncin motor lär dom inte få många kunder. Sertaon har ju inte bästa ryktet för drift och kvalité. Men undrar hur i h-vete dom tänkte.

Hade räckt att smacka in nuda motorn på en befintlig F800 GS. På med nya fälgbanor (slanglösa). Lite styvare fjädrar till dämparna. Och vipps så här du en grym grus äventyrshoj. Med god kvalité som gjord för långtbortistan turer!

Men detta kan ju bli hur pinsamt som helst!


Hej Olof,
Vet inte vad du har för sakinformation bakom ditt uttalande betr motorerna från LONCIN.
Sedan många år känner jag den person på BMW Motorrad i München vars ansvarsområde idag är bl a de motorer som tillverkas av LONCIN. När vi diskuterat kvaliteten på de kinatillverkade motorerna jämfört med de som tillverkats av ROTAX är svaret att kinamotorerna är lika bra eller bättre vid alla de mätningar och uppföljningar som BMW gör. Fördelen när tillverkningen låg hos ROTAX i Österrike var att kommunikationen var så mycket enklare, Rotexfabriken ligger cirka 20 mil från München...
Det är nog inte helt tidsenligt att tro att det kineserna gör är undermåligt. På årets mcmässa i Milano i november (EICMA) fanns ett antal hallar som benämndes China-town. Där visade kineserna upp delar av vad de kan som leverantörer till mc-tillverkarna. Man kunde bl a se att flera mycket komplicerade gjutna artiklar till Aprilia och Ducati kommer från Kina...
Mvh,
Roger G

Re: Ny 850 GS

InläggPostat: 2017-12-11/18:53
av Olof Eriksson
Nu blev det intressant. G650 Sertão motorn håller högre kvalitet än F800 GS motorn. Enligt BMW alltså. Inget som framgår på forum i alla fall. Där diskuteras det frekvent om shimsning av motorns ventiler!