gnuvle skrev:Hejsan!
Tog mc-kort förra året och köpte en gs650 - 10 precis innan vintern kom. Hann köra några mil och inser att jag vill byta till ett mindre framdrev. Har 17 kuggar nu och tänkte gå ner till 16.
Praktiskt tillvägagångssätt är inga problem, kan få hjälp av min sambo om det behövs, men undrar om bytet påverkar hastighetsmätare och tripmätare något?
Har försökt följa kablarna och verkar som att de går in i motorn. Något annat jag behöver ha i åtanke? Vill att den ska bli trevligare offroad och i lägre hastigheter.
//Ellen
Hej och grattis till en fin hoj!
Du behöver inte fundera på hastighets- och vägmätare - dom tar signalen från ABS-sensorn på bakhjulet, så det påverkas inte alls av drevningen.
Det Du möjligen kan fundera på är, att även byta bakdrevet till 42 (istället för standard 41) kuggar, när det blir dags att byta drivpaket. Ger en aning ytterligare ”nedväxling”, men framför allt bibehålls justeringsmånen på kedjan.
Kan intyga att det är en bra åtgärd - så länge Du inte ligger och nöter långa sträckor i motorvägsfart, är den lägre utväxlingen enbart positiv.
Hustrun kör en likadan hoj (fast en -08), och hon trivs utmärkt med utväxlingen 16/42 (som är standard på ”syskonet” F800GS).