Sida 1 av 1

Framdrevsbyte pa 650

InläggPostat: 2018-01-26/15:26
av gnuvle
Hejsan!
Tog mc-kort förra året och köpte en gs650 - 10 precis innan vintern kom. Hann köra några mil och inser att jag vill byta till ett mindre framdrev. Har 17 kuggar nu och tänkte gå ner till 16.

Praktiskt tillvägagångssätt är inga problem, kan få hjälp av min sambo om det behövs, men undrar om bytet påverkar hastighetsmätare och tripmätare något?
Har försökt följa kablarna och verkar som att de går in i motorn. Något annat jag behöver ha i åtanke? Vill att den ska bli trevligare offroad och i lägre hastigheter.

//Ellen

Re: Framdrevsbyte pa 650

InläggPostat: 2018-01-26/21:32
av Gunnar Elmgren
gnuvle skrev:Hejsan!
Tog mc-kort förra året och köpte en gs650 - 10 precis innan vintern kom. Hann köra några mil och inser att jag vill byta till ett mindre framdrev. Har 17 kuggar nu och tänkte gå ner till 16.

Praktiskt tillvägagångssätt är inga problem, kan få hjälp av min sambo om det behövs, men undrar om bytet påverkar hastighetsmätare och tripmätare något?
Har försökt följa kablarna och verkar som att de går in i motorn. Något annat jag behöver ha i åtanke? Vill att den ska bli trevligare offroad och i lägre hastigheter.

//Ellen


Hej och grattis till en fin hoj!

Du behöver inte fundera på hastighets- och vägmätare - dom tar signalen från ABS-sensorn på bakhjulet, så det påverkas inte alls av drevningen.
Det Du möjligen kan fundera på är, att även byta bakdrevet till 42 (istället för standard 41) kuggar, när det blir dags att byta drivpaket. Ger en aning ytterligare ”nedväxling”, men framför allt bibehålls justeringsmånen på kedjan.
Kan intyga att det är en bra åtgärd - så länge Du inte ligger och nöter långa sträckor i motorvägsfart, är den lägre utväxlingen enbart positiv.
Hustrun kör en likadan hoj (fast en -08), och hon trivs utmärkt med utväxlingen 16/42 (som är standard på ”syskonet” F800GS).

Re: Framdrevsbyte pa 650

InläggPostat: 2018-01-27/15:45
av gnuvle
Tack för utförligt och snabbt svar!

Så bra, då är det bara att köra! Bra tips med 42 bak, får bli så sen. Känns bra att fixa det, då det är det enda med hojen som jag funderat över. Annars är den super!
Nästa fråga är nu då givetvis var jag kan fixa drev av bra kvalitet? Kollade på touratech och där fanns visserligen något 16 som skulle passa men var inte alls likt det som sitter på nu.

Re: Framdrevsbyte pa 650

InläggPostat: 2018-02-05/16:26
av GunnMag
Hej Ellen,

Min fru och jag gjorde samma sak på våra 650/700 i somras inför en Islandsresa. Dreven kom från Touratech och passade utmärkt, så länge man är observant på att 650 GS kan vara stånkan också. Det är samma drev på 650-700-800 och som du säger är bytet enkelt. Var dock noggrann med rengöring av gängorna, låsvätska och momentdragning av framdrevets låsskruv, så att det inte lossnar under körning.

Gunnar o Eva

Re: Framdrevsbyte pa 650

InläggPostat: 2018-02-05/16:52
av Thomas Stadin
gnuvle skrev:Tack för utförligt och snabbt svar!

Så bra, då är det bara att köra! Bra tips med 42 bak, får bli så sen. Känns bra att fixa det, då det är det enda med hojen som jag funderat över. Annars är den super!
Nästa fråga är nu då givetvis var jag kan fixa drev av bra kvalitet? Kollade på touratech och där fanns visserligen något 16 som skulle passa men var inte alls likt det som sitter på nu.


Sist jag beställde något från Touratech så var enhetsfrakten väldigt dyr (runt 200:-) och det gör ju totalpriset på ett billigt drev mycket dyrare.
Då det gäller drev och kedjor så brukar http://www.addemoto.se kunna vara behjälpliga.

Ang omdrevning och motorvägsfart så blir det i praktiken inga problem. Topphastigheten kan iofs komma att sjunka något om du går från originaldrevningen, men det är sannolikt ytterst marginellt eftersom hojen istället kommer att orka varva ur bättre på högsta växeln.

Lycka till!

Re: Framdrevsbyte pa 650

InläggPostat: 2018-02-05/23:38
av Gunnar Elmgren
Jag har bra erfarenhet av Addemoto som inköpsställe för drivpaket. Har lösa drev också.

Re: Framdrevsbyte pa 650

InläggPostat: 2018-02-06/10:39
av Anton
Hej.
Jag har beställt drev16 42 o iris kedja från http://21814.shop.textalk.se/
Power Racing Import.

Re: Framdrevsbyte pa 650

InläggPostat: 2018-03-04/19:29
av gnuvle
Tack för era svar!
Har inte kommit till att beställa än då jag funderar lite på dimensionen på kedjan. Hittade på ett ställe att efter storleken på drevet så står det inom parentes 520-kedja och på ett annat 525-kedja. Spelar det någon roll?

Antar att jag har 525 i dimension på min kedja (Har inte boken här, men har det i minnet någonstans, stämmer det?), och således borde jag ha den som är märkt med 525, men på den andra sidan så stod det att den som är märkt 520-kedja också är anpassad efter min mc. Kanske dumma frågor, men vill gärna lära mig.