Sida 1 av 1

Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-03-16/12:40
av BmwMats
Vår i sikte och åkturer med BMW-klubben igen. Har åkt några år med D8 och D10 på ett antal resor och åkturer med min trotjänare K75, men det finns tillfällen som en GS hade passat bättre.
Effekt saknas inte på min ordinarie hoj, den levererar pigga 75 hästar från den trepipige fina motorn med trevlig och mjuk karaktär.

Dock så känns den lite "tung" och otymplig ibland då den är fullutrustad med helkåpa och väskor av alla de slag, så jag har börjat titta lite efter en smidigare knarr som kanske skulle passat bättre då man vill välja lite mindre och smalare vägar med "knix".

Har tidigare provkört både F650GS, F700GS och F800, dock inte GS-varianten av 800'an. Dessa hojar tycker jag har ett trevligt uppförande på vanliga landsvägar och småvägar, fin motorgång om än lite småvibbrationer som verkar vara standard på dessa parallelltvinnar.
Lite synd att det är kedjedrift och inte kardan/rem, men man kan ju inte få allt här i livet.

Nu till mina små funderingar, effektmässigt så duger dessa tre varianter som jag nämnt här ovan vid solokörning på de små testturer jag har gjort, men skulle de fungera om man vill åka lite längre, kanske några heldagar i sadeln med full packning ?

Hur är det med livslängd på drivaggregat (motor, växellåda och kedja/drevpaket) ?
Vad är det för serviceintervaller ?

Några årsmodeller som man kanske skall se upp med, några svaga punkter som är kända ?

Hur är komfort och sittställning vid långkörning ?

Som sagt så har jag enbart testat någon mil med dessa hojar, men önskar råd från er som har dessa hojar och har kört några år/antal tusen mil.

Skiljer det mycket på hanterbarhet och körning mellan exempelvis en F700GS och en F800GS som har lite annan fjädring och gaffel ?

Elektroniken, hur fungerar det, några bekymmer med alla nymodigheter såsom ABS, insprutning och liknande ?

Med önskemål om ett gott MC-år 2018 !

/BmwMats

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-03-16/15:30
av Håkan
BmwMats skrev:Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

/BmwMats

Du har inte tänkt tanken fullt ut, Mats? ;)
Pröva en R1200GS. :o :shock: :roll: :mrgreen: :D

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-03-16/15:49
av BmwMats
Håkan skrev:
BmwMats skrev:Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

/BmwMats

Du har inte tänkt tanken fullt ut, Mats? ;)
Pröva en R1200GS. :o :shock: :roll: :mrgreen: :D


Väntade nästan på ett sådant svar Håkan... :D
Har inte provat en sådan knarr, åkte R60 förr i tiden, men jag tyckte aldrig riktigt om boxern, men det har kanske hänt lite sedan dom byggdes på 60-talet... :roll:

Det är troligtvis lite andra pengar vi talar om för en 1200GS, redan F650/700 betingar ett mycket högt pris som begagnade, så jag får vara glad om jag lyckas hitta något i detta segment istället.

Dock misstror jag dig inte att R1200GS är en ypperligt fin knarr ! ;)

Om det skall vara (ekonomiskt intressant), så får jag nog hålla mig i det något lägre segmentet av GS-hojar, och jag är därför mycket intresserad av PLUS/MINUS för dessa F-hojar. Det kanske inte ens är värt att tänka på om det visar sig att ägarna är missnöjda eller om hojarna har många svagheter, därav mina frågor.

Kul i vart fall att någon, i detta fallet du svarade Håkan !

Mvh Mats

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-03-16/16:04
av BrooklynS
R1200 GS finns från 2004 och i prisläge som även F-modellerna befinner sig i.

Du gillar uppenbarligen långbenta hojar - i betydelsen kapabla för avslappnade landsvägsfärder. Där är R1200 i dess olika derivat svåröverträffad. Lätt, agil och bekväm därtill.

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-03-16/16:57
av Bror Gårdelöf
En av mina bekanta har åkt åtskilliga BMW-modeller, inklusive R 90 S, K 1200 LT och K 1600 GTL. Idag kör han F 800 GSA och anser den vara den bästa hoj han hittills haft. Inte så att K 1600 GTL var en dålig hoj - tvärt om - men som han idag kör, passar den inte särskilt bra. (Dock är nog R 1200 GS en av de modeller, som han inte haft - men jag kan ha fattat fel.)
Men om detaljerna för de olika (års)modellerna känner jag inte till störande mycket.

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-03-16/17:57
av Håkan
BmwMats skrev:... åkte R60 förr i tiden.... men det har kanske hänt lite sedan dom byggdes på 60-talet... :roll:

Törs (nästan) lova det. :D

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-03-17/00:00
av BmwMats
Tack för svaren !

BrooklynS skrev:R1200 GS finns från 2004 och i prisläge som även F-modellerna befinner sig i.

Du gillar uppenbarligen långbenta hojar - i betydelsen kapabla för avslappnade landsvägsfärder. Där är R1200 i dess olika derivat svåröverträffad. Lätt, agil och bekväm därtill.


Jag misstänker att F-modellerna har något lägre sitthöjd än en stor R1200GS, men jag kanske har fel.
Är 1,78 i strumplästen. Når dock ner med hela foten i marken på både F650 och F700, men jag har aldrig testat en R1200GS så jag kanske har fel om höjden på den hojen.

Nils-Erik Ringlander skrev:
Bror Gårdelöf skrev:En av mina bekanta............


Det är undertecknad som avses tror jag. Har en 800GSA och det är en väldigt allround motorcykel beroende på vilka däck som sitter på. Med mera asfaltbetonade däck har jag åkt långa resor ner till Medelhavet utan några problem, dock marschar man inte 160 på autobahn, 120-130 är mera behagligt. Med nabbadäck passar den utmärkt på grus- och skogsvägar, dock inte endurobanor, den är för tung för sånt.

Den är dock ganska hög och det är bra att vara långbent så att man når ner till backen utan att känna sig otrygg.

Motorn har liten svängmassa och det är ganska lätt att få motorstopp på låga varv. Detta har jag lyckats avhjälpa genom att montera ett slip-on-system och en s k accelerator module ( finns omskriven här på forumet). GSA-versionen kom 2013 och den tilltalar mig med bl a 24 liters tank och högre vindruta.


Jag kör sällan över 110-120 km/h, så det borde räcka till mer än väl. Tycker att F-modellerna ser lite smidigare ut än R1200GS och troligtvis lättare också, men jag får titta närmare på denna modell också kanske.
Vill också gärna ha en STOR bränsletank, kör långt när jag väl startar hojen och vill inte hålla på att tanka stup i ett. Idag kör jag 40 mil med lätthet på mina K75'or mellan tanktillfällena, vill gärna inte ha kortare aktionsradie.
Rejäl vindruta är tacksamt under långkörning, det blir lite lugnare med vindbrus och färre mygg på visiret ;)

Hur är det med kvalitén på dessa F-modeller, hjullager och gaffeltätningar m.m. ?

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-03-17/08:03
av Bror Gårdelöf
[quote="BmwMats"]Vill också gärna ha en STOR bränsletank, kör långt när jag väl startar hojen och vill inte hålla på att tanka stup i ett. /quote]
Låt Dig då inte luras av enbart tankvolymen. F-twinnarna är erkänt snåla på soppa - kring 0,4 l/mil (naturligtvis beroende på, hur man kör) - så en given volym ger längre körsträcka, än Du först tror. För ett par år sedan gjorde Tomas Markebo (F 800 GT) och jag (K 1200 RS) en Norgevända. Vi brukade tanka efter grovt räknat 30 mil. Då slog jag i 16 liter och han 12.
Men vill Du kunna köra 40 mil utan tankstopp är det nog F 800 GSA, som gäller bland twinnarna. Det kan nog gå även på en F 800 GS (som jag tror i alla fall tidigare hade en tankvolym på 16 liter), men då kan de sista milen bli "spännande".

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-03-17/11:40
av Gunnar Elmgren
Bror Gårdelöf skrev:Men vill Du kunna köra 40 mil utan tankstopp är det nog F 800 GSA, som gäller bland twinnarna. Det kan nog gå även på en F 800 GS (som jag tror i alla fall tidigare hade en tankvolym på 16 liter), men då kan de sista milen bli "spännande".

Finns inte en chans i världen att komma 40 mil på en tank (16 l) med F800GS. Jag har som bäst kommit 35 mil med min, och då har jag fått i 15 liter eller så....
Möjligen KAN det gå, om man ligger och snålkör i 80 på landsväg, men för att komma 40 mil får förbrukningen ligga under 0,4 l/mil och då gäller det nog att snålköra rejält.
Jag brukar ligga nånstans på 0,42-0,45 (något mer vid "inspirerad körning" på grusväg), vilket är helt OK.
F.ö. är min F800GS till salu, om Du är intresserad (ligger i säljes-Forumet, F800GS Trophy -12).

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-03-17/11:46
av Bror Gårdelöf
Som Gunnar beskriver det, bör det alltså bli torrt i tanken någonstans vid 38,5 mil på en F 800 GS. ;)
(Det är för övrigt ungefär samma aktionssträcka som min K 1200 RS - men då har det gått åt ytterligare 5 liter soppa.)

Att ha i bakhuvudet för BmwMats. Själv kör jag sällan mer än 30 mil utan paus - och då kan man som regel lägga pausen vid en mack efter behov. Men det är ju den resandes ensak.

Personligen ser jag just F 800-modellernas låga bränslekonsumtion som ett starkt argument för dem - tillsammans med att de är relativt lätta och som regel har ett attraktivt pris.

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-03-17/20:36
av BmwMats
Tack Bror och Gunnar för intressant information ang. förbrukning på F800xx.
Sitter på jobbet nu och får försöka skriva lite mer något annat tillfälle.

Skall ta mig en funderare på detta !!! ;)

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-03-18/09:30
av Thomas Stadin
Vi körde tidigare R1200GSA och som nyblivna ägare till den tankade vi ofta fullt.
Den redan tunga hojen blev förstås ännu tyngre med ca 35(?) liter bensin i tanken.
För att hålla nere vikten började vi så småningom att fundera på hur mycket bensin det kan tänkas gå åt under den planerade turen eller fram till ett passande tankstopp. Här är färddatorn behjälplig.
Om "Range" visar 20 mils räckvidd vid start brukar det vara tillräckligt och motsvarar ca 10-12 liter bränsle i tanken vid start.
Mina turer startas eller avslutas alltid med ett besök på bensinstationen där jag fyller upp tanken så att "range" visar ca 20 mil.

Genom att ändra våra tankningsrutiner slapp vi släpa på ca 20 extrakilon på GSA:n på topp. Nu tillämpar vi samma rutin med vår nuvarande GS och spar då ca 10 kg.

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-03-18/09:46
av BrooklynS
33 liters tank på dan gamla GSA, 30 på den nya, dvs full tank väger maximalt 23 kilo bensin. Halv tank så sparar man alltså 11,5 kilo alternativt 10,5 kilo.

Skall du spara 20 kilo på topp så har du alltså 3 kilo bensin i tanken, dvs 4,28 liter och då klarar du dig nog max 10 mil om du kör försiktigt.

Utöver detta så är trippmätaren en betydligt mer tillförlitlig metod än bränslemätaren/färddatorn när man vill beräkna räckvidd osv.


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-03-18/09:49
av Hasse Gustafsson
Vet ej vad en GS/LC har för tankvolym, men min GS har 19 liter och det är för dåligt.
Borde åtminstone vara 25L. Enda punkten som är irriterande på min hoj.

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-03-18/10:20
av Gunnar Elmgren
Hasse Gustafsson skrev:Vet ej vad en GS/LC har för tankvolym, men min GS har 19 liter och det är för dåligt.
Borde åtminstone vara 25L. Enda punkten som är irriterande på min hoj.


Tanken på min GS/LC -16 rymmer 20 liter. LC-maskinen verkar gå något snålare än de äldre, så räckvidden (om man som jag gärna vill ha lite säkerhetsmarginal) är runt 35 mil med mitt körsätt. Tycker det är rätt OK.
Har för övrigt noterat, att förbrukningen blir lägre med ”kontinental” bensin än med vårt svenska ”blask”, miljöklassat med 5 eller 10% etanolutspädning. Överraskande nog trivs i alla fall min hoj bäst med ”ryssbensin” tankad i t ex Polen, Ungern eller Rumänien...

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-03-18/17:39
av Olof Eriksson
Gunnar Elmgren skrev:
Hasse Gustafsson skrev:Vet ej vad en GS/LC har för tankvolym, men min GS har 19 liter och det är för dåligt.
Borde åtminstone vara 25L. Enda punkten som är irriterande på min hoj.


Tanken på min GS/LC -16 rymmer 20 liter. LC-maskinen verkar gå något snålare än de äldre, så räckvidden (om man som jag gärna vill ha lite säkerhetsmarginal) är runt 35 mil med mitt körsätt. Tycker det är rätt OK.
Har för övrigt noterat, att förbrukningen blir lägre med ”kontinental” bensin än med vårt svenska ”blask”, miljöklassat med 5 eller 10% etanolutspädning. Överraskande nog trivs i alla fall min hoj bäst med ”ryssbensin” tankad i t ex Polen, Ungern eller Rumänien...

Fick min F800 GS att gå en gång (ofrivilligt) ~38 mil på ett tyskt 101 oktant bränsle. Körde småvägar i lugn tackt med packning och frugan bakpå. När jag fann en mack tankade jag 16 liter.....

Men annars så var det max 30-31 mil med den hojjen. Kunde få mager ryckning vid 29 mil om jag legat på lite hårt.

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-03-18/18:05
av Erik Nilsson
Nu har jag inga erfarenheter från F-serien att komma med men tänkte fylla på med lite åsikter om tolvhundran

Jag är 179-180 och har inga problem med höjden på min R1200GS, har sadeln i det högre läget
Iofs är jag väl något långbent för min längd (inte extremt) jeans brukar vara L32.

De ända gångerna hojen känns osmidig är när man kör i tomgångsfart på ettan och lägre och/eller på extremt ojämnt underlag (men här brukar terrängkörningslagen säga ifrån...)
Annars är den en mycket trevlig bekantskap som klarar grusvägar mycket bra och även knix-kurser med SMC med bravur. Det är lite kul att komma med en "R1200GubbSykkel" och köra med knäskrap i takt med betydligt sportigare maskiner. Att samma hoj även trivs på traktorstigar har gjort att jag är nöjd med en hoj istället för tidigare två. :)

Man ska väl inte överdriva smidigheten, det är en klar skillnad mot en supermotard som exempel, men den är ändå förvånansvärt kompetent på knixiga vägar. Jag misstänker att avsaknaden av negativt inverkade gyrokrafter från vevpartiet bidrar till att den är ganska tacksam att luta omkull från ena sidan till andra, men det är ren spekulation :)

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-03-18/22:27
av Odd Arne Kjørstad
Jeg traff en gang en mann som hadde en F800GS på Hamar (Norge). Den var noen år gammel, og han sa han dagpendlet til Oslo (ca. 120km) og at sykkelen hadde gått 800.000km og at han bare hadde byttet slitedeler. Høres utrolig ut, men han var en tillitsvekkende person og det var ingen grunn til at han skulle ta en bløff til meg.
Det må være en god kvalitetsbedömning av F800GS.

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-03-18/22:46
av Olof Eriksson
En F800 GS är en mycket säkert kort. Själv ägde jag en från 2013. Äldre modeller fanns det några saker som bör vara utbytt via återkallningar. Gunnar brukar ha koll på dom.

Jag tyckte att det var en otroligt lättskött mc. Körde ~5200 mil med min. Innan den hamnade hos Northbike i höstas. Hade två hojar som byttes in. Och en hoj rullades ut.

Motorn är känd för att vara otroligt tillförlitlig! Och vill du ha en fullkittad med många extra delar i kartong så kolla in denna hoj.

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-03-26/21:21
av BmwMats
Ber att få tacka er allihop för intressanta inlägg och funderingar/kommentarer.
Skall titta på en F650GS innan jag går vidare med funderingar på 700/800'an.

Det skiljer ju en del i pris vilket inte är helt ovidkommande heller.

Med tanke på vad som även har avhandlats i sidotrådar här på forumet, så är nog även R1150GS intressant, man får nog rätt mycket knarr för dollarna...

Än en gång - Tack för alla inlägg och tips !!

/Mats

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-04-16/22:20
av GunnMag
Hej Mats,

Jag har lite erfarenhet av såväl 1150 GS som 650/700. Till saken hör också att jag är 173 cm och någonstans vid 82 cm sadelhöjd når jag ned med hela foten i backen. 1150:n bytte jag ut mot en Moto Guzzi Breva 1100 och det var en stor skillnad. En ligger i att 1150:n är en tyngre hoj, en annan är motorns lågfartsegenskaper. 1150:n har i förhållande till motorns karaktäristik en hög utväxling. Ettan är hög, vilket gör knixigare körning mindre lätt, och på högsta växeln, som jag gärna vill ligga på i "marschfart", kommer man knappast under 90 med fullpackad hoj. Då min fru kör 650, som går utmärkt att köra långsamt med, blev vi ett omaka par, exempelvis i de norska fjällen. Om man lika gärna kör på 4:an och 5:an en hel dag är detta inte något problem. (Brevan, med samma effekt och utväxling som 1150:n, hade en helt annan dragvillighet ner till 60 på högsta växeln).

1150:n gick väldigt fint upp till 120, där lite småirriterande vibrationer började komma. Bränsleförbrukning omkring 0,6 i stort sett mellan 80-120, precis som Brevan. Hustruns 650 däremot (och min nuvarande 700) klarar sig med 0,35 i 70 km/h och med liten packning. Sätter man på sidoväskor med 50 kg i och ökar till 120 har man samma förbrukning som den stora hojen. Motivet att välja F-motorn för att hålla en låg förbrukning förutsätter alltså att man håller sig en bit under motorvägsfart, såsom jag uppfattar det med våra cyklar.

650/700:an är förträffliga allroundhojar, som tog oss runt och genom Island med stor packning i somras. Men om man har lite krav på hur motorn "känns" i gången kan man ha invändningar, det är ingen hoj jag kör omkring med ett leende på läpparna med. Om jag skulle ringa in vad den är bra på för egen del, skulle jag säga att det är en toppenmaskin för packning och på småvägar, en pålitlig resekamrat. Den är lätthanterlig i alla farter och blir inte supertung med packning heller och det går att köra fort utan att den blir överansträngd. Om vi inte svurit inför varandra i familjen att undvika motorväg så långt det går hade jag valt en större hoj, 1150:n eller Brevan passar så mycket bättre på motorvägen och det gör förstås 1200 GS eller en SuperTénéré också. Men som du mycket riktigt säger, för samma pengar får man en nyare hoj om den är billigare som ny (mindre), ett faktum som många här på forumet gång på gång tycks negligera av någon för mig obegriplig anledning.

Min personliga uppfattning när det gäller körning på dåliga grusvägar, är att alla de här hojarna är så tunga att med normal semesterpackning blir det en fråga om att ta sig fram, snarare än sportig körning. På detta är de alla tillräckligt bra, men kör man helt utan packning finns det bättre tvåhjulingar.

Lycka till med planerna!

Gunnar

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-04-17/07:52
av BmwMats
Tack för mycket intressant inlägg Gunnar. :)

Skall fundera vidare på detta.

Mvh Mats

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-04-17/10:06
av BrooklynS
Vidhåller att R 1200 GS borde vara ett alternativ i sammanhanget. Den är 25-30kg lättare än 1150 GS och betydligt mer hoj än F-modellerna för samma pengar... Även om den blir några år äldre i samma prisläge. Värdeminskningen torde också vara marginell vid det laget. :)

Re: Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?

InläggPostat: 2018-11-19/20:15
av ninja