Tillverka GPS fäste R1200GS

Tillverka GPS fäste R1200GS

Inläggav Erik Nilsson » 2018-03-22/09:06

Hej!

Jag har en R1200GS årsmodell 2007 som jag har ett litet egentillverkat fäste till en Garmin Zumo 220
Just nu är fästet en kula för RAM mount, men det är inte så stadigt som jag vill.

Jag tänkte tillverka något att skruva direkt i hållaren som hör till GPSen den ska då skruvas i 3 hörn av en fyrkant ca 5*5cm

Hittills har jag klämt fast fästet i plåten över mätaren samt skruvat fast det i de två skruvarna som håller plåten.

Nuvarande konstruktion är små detaljer utskrivna i PLA samt m5 gängstång+muttrar (tar sådan tid med min 3d skrivare att skriva stora saker att gängstången får täcka sträckan så att säga.)

Tyvärr har jag lite klent med bilder på lager just nu (får ordna ikväll om minnet tillåter) men designförslag och idéer är välkomna.

Önskemålet är något högre än nuvarande och lite stadigare (nu kan den fladdra lite, ändå acceptabelt men ibland skruvar den upp sig vilket är mindre kul när GPSen svänger höger vänster en decimeter :p )
Bild

Har en 3d printer tillgänglig men ska det bli något vettigt så får det gärna vara simpla former, den har inte högsta precisionen eller utskriftshastigheten samt att stödmaterial fungerar sådär.

Jag har inte lyckats gänga i plasten så det är skruv och mutter som gäller :)

Edit: (Dåliga) Bilder på nuvarande montage:
Bild
Bild

Bild på GPSens fäste:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/1147/ ... 1454881387

Tack på förhand
Mvh Erik Nilsson
Senast redigerad av Erik Nilsson 2018-03-22/20:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Tillverka GPS fäste R1200GS

Inläggav Kovlingen » 2018-03-22/14:38

Ursäkta men jag var lite nyfiken på hur det skulle se ut . Kanske så här .
GPS bild.jpg
GPS bild.jpg (92.47 KiB) Visad 3953 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tillverka GPS fäste R1200GS

Inläggav Erik Nilsson » 2018-03-22/20:46

Telefonen kände för att rotera tillbaka en bild när jag laddade upp den, märkligt nog var inte förhandsgranskningen felorienterad
Men nu är det justerat och första inlägget är kompletterat med lite fler bilder


Förslag är välkomna :)
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Tillverka GPS fäste R1200GS

Inläggav Erik Nilsson » 2018-03-25/16:24

Ett par prototypdelar är i skrivaren nu

Bild
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Tillverka GPS fäste R1200GS

Inläggav knutk » 2018-03-25/21:14

Interessant. :D

Hvilken type plast benytter du for denne type feste?
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Tillverka GPS fäste R1200GS

Inläggav Erik Nilsson » 2018-03-25/21:41

PLA kör jag på för stunden.

Ingen aning om hur väderbeständigt det är men det är rätt hårt. Nuvarande fäste överlevde ett år åtminstone.
Jag har dock inte en speciellt finkalibrerad skrivare så styrkan i materialet skiljer sig en del längs/tvärs lagrena

Jag har tilltro till prototypen, men lär göra några ändringar och skriva ut lite tjockare för att få mer stadga i det hela.

Men kan åtminstone se om GPSen hamnar bra så här :)
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Tillverka GPS fäste R1200GS

Inläggav knutk » 2018-03-25/22:11

Erik Nilsson skrev:PLA kör jag på för stunden.

Ingen aning om hur väderbeständigt det är men det är rätt hårt. Nuvarande fäste överlevde ett år åtminstone.
Jag har dock inte en speciellt finkalibrerad skrivare så styrkan i materialet skiljer sig en del längs/tvärs lagrena

Jag har tilltro till prototypen, men lär göra några ändringar och skriva ut lite tjockare för att få mer stadga i det hela.

Men kan åtminstone se om GPSen hamnar bra så här :)


Har selv gode erfaringer med PLA, da det er rimelig og uproblematisk i bruk.
Har ikke erfaring med bruk over lang tid da jeg etter en tids bruk av prototype gjerne lager en endelig utgave i ABS.
En annen person i familien har prøvd PLA over tid, og etter ett år var det betydelig svekket. I praksis innebære det at man har god tid til å bruke prototypen og deretter gjøre de ønskede forandringer før en endelig utgave lages
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Tillverka GPS fäste R1200GS

Inläggav Erik Nilsson » 2018-03-26/07:51

Okej. Jag har aldrig testat skriva i ABS. Så det skulle kräva nytt arbete med inställningarna och jag har inte ens optimerat PLA :P
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Tillverka GPS fäste R1200GS

Inläggav knutk » 2018-03-26/12:37

Erik Nilsson skrev:Okej. Jag har aldrig testat skriva i ABS. Så det skulle kräva nytt arbete med inställningarna och jag har inte ens optimerat PLA :P


De fleste av ens bekymringer blir aldri realisert :D
Utviklingen av plastmaterialer går fort, og ogsså PLA blir forbedret.
Om jeg var i dine sko ville jeg holdt meg til PLA om det er det du har tilgjengelig, dog ville jeg fulgt litt med at brakettene beholder styrken. På papiret er PLAs svakhet utendørs bruk, hva det vil si i praksis gjenstår å se.

Om bruk av ABS plast har jeg gjort følgende erfaringer:
Den store utfordringen ligger i å hindre deformering grunnet temperatur-forskjell underveis i printingen.
Ved å kle inn printer for å holde varmen (varme generert av bunnplaten) og la det ferdige produkt la seg avkjøle sakte (ca 30 min, styrt av varmen i bunnplaten) lar det seg gjøre å lage deler uten deformering.

Lykke til. Spennende å følge med :D
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Tillverka GPS fäste R1200GS

Inläggav Erik Nilsson » 2018-04-11/17:07

Ja eftersom jag har PLA tillgängligt blir det att köra på det till att börja med.
Går de sönder får jag välja mellan att bara skriva ut en ny eller börja med ABS
Skrivaren är redan inkapslad, men kräver ju lite arbete med att hitta rätt inställningar och så :)

Ovan visad prototyp skrevs ut men känns lite klen i verkligheten och ska nog få någon form av extra stöd :)
Antingen något utskrivet, eller så gör jag det enkelt med en bit alu plåt som bockas :)
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Tillverka GPS fäste R1200GS

Inläggav knutk » 2018-04-13/07:12

Erik Nilsson skrev:Ja eftersom jag har PLA tillgängligt blir det att köra på det till att börja med.
Går de sönder får jag välja mellan att bara skriva ut en ny eller börja med ABS
Skrivaren är redan inkapslad, men kräver ju lite arbete med att hitta rätt inställningar och så :)

Ovan visad prototyp skrevs ut men känns lite klen i verkligheten och ska nog få någon form av extra stöd :)
Antingen något utskrivet, eller så gör jag det enkelt med en bit alu plåt som bockas :)


Angående innstillinger for valg av ulike materialtyper har jeg til nå konsekvent benyttet verdiene Slicer-programmet har valgt når jeg spesifiserer materialtype.

Angående styrke på design: Om der er mulighet på din printer til å velge en dyse av hardere material (feks av stål) kan kanskje og karbonfiber være et alternativ? Har ikke prøvd det selv, men har oppfattet at det har mye til felles med å skrive ut i ABS, men med en kraftigere dyse, siden standard dysene blir utvidet pga. slitasje fra carbonfiber-partiklene.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Tillverka GPS fäste R1200GS

Inläggav Erik Nilsson » 2018-04-14/07:55

knutk skrev:
Erik Nilsson skrev:Ja eftersom jag har PLA tillgängligt blir det att köra på det till att börja med.
Går de sönder får jag välja mellan att bara skriva ut en ny eller börja med ABS
Skrivaren är redan inkapslad, men kräver ju lite arbete med att hitta rätt inställningar och så :)

Ovan visad prototyp skrevs ut men känns lite klen i verkligheten och ska nog få någon form av extra stöd :)
Antingen något utskrivet, eller så gör jag det enkelt med en bit alu plåt som bockas :)


Angående innstillinger for valg av ulike materialtyper har jeg til nå konsekvent benyttet verdiene Slicer-programmet har valgt når jeg spesifiserer materialtype.

Angående styrke på design: Om der er mulighet på din printer til å velge en dyse av hardere material (feks av stål) kan kanskje og karbonfiber være et alternativ? Har ikke prøvd det selv, men har oppfattet at det har mye til felles med å skrive ut i ABS, men med en kraftigere dyse, siden standard dysene blir utvidet pga. slitasje fra carbonfiber-partiklene.


Ja det kanske är så enkelt. Men för stunden duger PLA :)

Angående fiberförstärkta alternativ så är det ofta så korta fiber att nyttan är tveksam, mer att det låter häftigt med kolfiber.
De som har längre fiber kräver bättre slicers för att nyttja det då fiberriktningen blir väldigt avgörande för styrkan.
Åtminstone om man får tro en som testade alternativ på högskolan jag gick på för drygt ett år sedan :)
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Tillverka GPS fäste R1200GS

Inläggav knutk » 2018-04-14/15:18

Erik Nilsson skrev:Angående fiberförstärkta alternativ så är det ofta så korta fiber att nyttan är tveksam, mer att det låter häftigt med kolfiber.
De som har längre fiber kräver bättre slicers för att nyttja det då fiberriktningen blir väldigt avgörande för styrkan.
Åtminstone om man får tro en som testade alternativ på högskolan jag gick på för drygt ett år sedan :)


Har heller ikke prøvd karbonfiber, men analysen høres logisk ut.

Det nærmeste jeg har kommet karbonfiber er at jeg såg en S-formet krok som var printet ut. Den hadde et kvadratisk snitt på ca 6x6 mm og løftet 200 kg uten noen form for deformering.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron