av Gunnar Elmgren » 2018-04-01/16:22
Båda generationerna av F650GS (encylindrig 650 kubik 2000-2007, tvåcylindrig 800 kubik 2008-2012) har motorer byggda av Rotax. Det har visat sig vara ytterst slitstarka och pålitliga motorer bägge två, haverier är mycket sällsynta.
Det som kan vara problem på de encylindriga är den kombinerade vatten- och oljepumpen, som kan få för sig att läcka i axeltätningarna - kan man skruva själv är det relativt billigt att fixa, men det tar ett antal timmar så på verkstad går det på en slant.
De tidiga tvåcylindriga (2008-2009) kunde vara lite otäta vid ventilkåpspackningen så det fuktade lite på vänster sida - mest ett skönhetsfel, men packningen konstruerades om och de flesta bör ha fått den nya packningen vid det här laget. Samma årgångar hade lite problem med generatorn på vissa exemplar, men det är inte särskilt vanligt.
Vad gäller "typfel" är det främst elsystemet som ger bekymmer på "generation 1" med den encylindriga motorn.
Dålig kvalitet och i vissa delar tveksamt utförande gör, att kabelbrott inte är helt ovanligt - och det kan inträffa ungefär var som helst, med diverse "skumma "fel som följd. Vanligast är att kablarna till tändningslåset blir utmattade och går av (för hårt fastsatta med buntband), och det händer också i den tjocka kabelstammen på höger sida ovanför motorn - den är alltför hårt fastsatt med buntband vid justeringsratten för bakstötdämparen. Tidiga årgångar hade ibland problem med laddningsregulatorn, den fick ett annat utförande vid "facelift" 2004.
En annan sak som drabbat ganska många hojar av "generation 1" är att bakbromsen fastnar när man bromsat hårt! Det är bromscylindern vid pedalen, som har en nylon-bussning längst ut i loppet för att kolven ska löpa lätt. Tyvärr är tätningen dålig, så det kryper ofta in fukt som letar sig mellan stålgjutgodset och nylonbussningen med följd att det rostar i spalten. Rosten sväller i spalten och trycker ihop nylonbussningen, så den nyper fast runt bromskolven - då går den inte tillbaka, och bromsen ligger an lite. Det i sin tur gör att bromsoket så småningom blir väldigt varmt, och då expanderar bromsvätskan. Eftersom kolven i bromscylindern vid pedalen inte går tillbaka som den ska, täpper den till returhålet upp till bromsvätskebehållaren och trycket stiger - bromsen ligger då på ännu hårdare, och värms ännu mer så bromsvätska expanderar och det bromsar ännu mer... till sist blir det tvärstopp!
Konstigt nog har jag inte hört talas om något fall där detta hänt på "generation 2", trots ett det sitter exakt samma prylar på den!
Slutligen en svaghet som bägge generationerna delar, nämligen styrlagren. De är dels ganska klent dimensionerade, men det som är illa är att de är väldigt sparsamt smorda från fabrik, och det undre lagret är dåligt skyddat från inträngande fukt och smuts. Det här leder till, att särskilt de undre lagret slits, och blir aningen glapp - sedan är det bara en tidsfråga, innan lagerrullarna "bankat" märken i lagerbanorna i rakt-fram-läget, och då kan man känna ett litet "hack" i styrningen precis där.
Lagren är dock enkla, billiga standard koniska rullager (samma som hjullagren på de flesta släpkärror, faktiskt!) och de är ganska enkla att byta. Trycker man i generöst med litium-fett i de nya lagren, och sätter an dem ganska hårt, håller de i evighet sedan. Är lagren OK, kan det löna sig att ta isär, fetta in och sätta an så de absolut inte glappar.
Vad gäller milen, skulle jag påstå att det är bättre med en väl underhållen och omskött hoj med lite fler mil, än en som gått lite men det slarvats med servicen och skötseln. Motorerna håller änge, och vad gäller resten av hojen är det sällan något dyrt går sönder.
Rent allmänt är det ju bra om servicen skötts enligt föreskrift, och dokumenterats väl.
Särskilt viktigt är det att bromsvätskan bytts vartannat år - gammal bromsvätska har en förmåga att orsaka korrosion och avlagringar i bromsok och ABS-enhet, och framför allt ABS-enheten är dyr att reparera/ersätta.
Lycka till med hoj-letandet!
P.S: Generationen innan årsmodell 2000 (den kom 1994) har inget GS i modellbeteckningen, utan heter F650 Funduro. Den är byggd av italienska Aprilia, har förgasare (två stycken, fast motorn är encylindrig!) och är väl allmänt en rätt omodern konstruktion. ABS gick inte att få.
De hojarna ska vara betydligt billigare än de bränsleinsprutade, BMW-byggda GS-modellerna - själv skulle jag inte ens fundera på en sådan.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24