Inför våren / första hoj - f650gs?

Inför våren / första hoj - f650gs?

Inläggav pallee » 2018-04-01/10:55

Hej, ny här.

Så här är läget. Jag tänkte ta mc-kort under våren (så fort det inte är vinter längre...) och har nog kommit fram till att en 650gs verkar vara hojen som skulle passa min livsstil. Baserat på att jag vill göra kortare och längre turer både med och utan packning med möjlighet till att köra grusvägar utan allt för mycket besvär. Är jag helt ute och cyklar?

Budget för hoj ligger på ca 30000, max 35000:-. Är det några årsmodeller som jag bör inrikta mig på eller undvika? Några generalfel som jag ska vara uppmärksam på? Eller kanske någon annan modell som ni tror skulle passa mig bättre? Är ca 180cm och väger 75kg.

Glad påsk,
Pallee
pallee
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2018-04-01/10:35

Re: Inför våren / första hoj - f650gs?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-04-01/12:33

Välkommen hit, och som hojåkare!

Du är medveten om, att det finns två helt olika utföranden av F650GS?

Dels den med encylindrig 650-kubikare på 49 hk, som fanns åren 2000-2007. En trevlig och slitstark krabat, med några få svagheter. De flesta, men inte alla, utrustade med ABS-bromsar.
Det kom en "facelift" 2003-2004 (några få "03:or" har faceliften), där det var lite kosmetiska förändringar, förstärkt framgaffel och framför allt fick motorn dubbla tändstift, vilket gjorde gott för motorgången.
Bör gå att hitta en som ryms innanför Din budget - satsa helst på årmodell 2004 eller nyare.
Det finns också en "Dakar"-variant av F650GS, med större framhjul (21" mot 19"), och ett annat chassie med längre fjädingsväg, högre markfrigång och därmed också högre sitthöjd - Dakar kräver att föraren har någorlunda långa ben.

Till årsmodell 2008 kom en helt nykonstruerad F650GS, med (trots modellbeteckningen) en tvåcylindrig 800-kubikare på 71 hk. (Motorn, ramen och det mesta av hojen är f ö identiskt med F800GS, fast motorn är "nedtrimmad" från F800GS:en 85 hk. Det som skiljer är att F800GS har ekerhjul och 21" framhjul, dubbla bromsskivor fram, lite annan design på platskåporna och en del utrustning - plus även här ett annat chassie med längre fjädringsväg och högre markfrigång.) ABS är standard på alla.
F650GS "Twin" ersattes till årsmodell 2013 av F700GS, men lite "faceliftade" plastkåpor, dubbla bromsskivor fram och hela 75 hk effekt.
F650GS "generation 2" och F700GS är i nästan alla avseenden bättre hojar än "gamla" F650GS, men Du får nog svårt att hitta en som din budget räcker till.

Det finns också några få årgångar (2012-2015 om jag minns rätt) av en modell kallad G650GS. Det är i princip "gamla" encylindriga F650GS, med rejält omarbetad design (platskåpor mest). Även här finns en "offroadigare" variant, denna gång kallad Sertao.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Inför våren / första hoj - f650gs?

Inläggav pallee » 2018-04-01/13:04

Tack för snabbt och trevligt svar!

Jag har förstått att det finns några olika varianter; före 2000, 2000-2003, 2004-2007, 2008-2013.

Hur mycket påverkar körsträckan? Det är ju ganska vanliga att hitta årsmodell 2000-2004 med allt ifrån under 2000 mil till över 7000 mil.
pallee
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2018-04-01/10:35

Re: Inför våren / första hoj - f650gs?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-04-01/16:22

Båda generationerna av F650GS (encylindrig 650 kubik 2000-2007, tvåcylindrig 800 kubik 2008-2012) har motorer byggda av Rotax. Det har visat sig vara ytterst slitstarka och pålitliga motorer bägge två, haverier är mycket sällsynta.
Det som kan vara problem på de encylindriga är den kombinerade vatten- och oljepumpen, som kan få för sig att läcka i axeltätningarna - kan man skruva själv är det relativt billigt att fixa, men det tar ett antal timmar så på verkstad går det på en slant.
De tidiga tvåcylindriga (2008-2009) kunde vara lite otäta vid ventilkåpspackningen så det fuktade lite på vänster sida - mest ett skönhetsfel, men packningen konstruerades om och de flesta bör ha fått den nya packningen vid det här laget. Samma årgångar hade lite problem med generatorn på vissa exemplar, men det är inte särskilt vanligt.
Vad gäller "typfel" är det främst elsystemet som ger bekymmer på "generation 1" med den encylindriga motorn.
Dålig kvalitet och i vissa delar tveksamt utförande gör, att kabelbrott inte är helt ovanligt - och det kan inträffa ungefär var som helst, med diverse "skumma "fel som följd. Vanligast är att kablarna till tändningslåset blir utmattade och går av (för hårt fastsatta med buntband), och det händer också i den tjocka kabelstammen på höger sida ovanför motorn - den är alltför hårt fastsatt med buntband vid justeringsratten för bakstötdämparen. Tidiga årgångar hade ibland problem med laddningsregulatorn, den fick ett annat utförande vid "facelift" 2004.
En annan sak som drabbat ganska många hojar av "generation 1" är att bakbromsen fastnar när man bromsat hårt! Det är bromscylindern vid pedalen, som har en nylon-bussning längst ut i loppet för att kolven ska löpa lätt. Tyvärr är tätningen dålig, så det kryper ofta in fukt som letar sig mellan stålgjutgodset och nylonbussningen med följd att det rostar i spalten. Rosten sväller i spalten och trycker ihop nylonbussningen, så den nyper fast runt bromskolven - då går den inte tillbaka, och bromsen ligger an lite. Det i sin tur gör att bromsoket så småningom blir väldigt varmt, och då expanderar bromsvätskan. Eftersom kolven i bromscylindern vid pedalen inte går tillbaka som den ska, täpper den till returhålet upp till bromsvätskebehållaren och trycket stiger - bromsen ligger då på ännu hårdare, och värms ännu mer så bromsvätska expanderar och det bromsar ännu mer... till sist blir det tvärstopp!
Konstigt nog har jag inte hört talas om något fall där detta hänt på "generation 2", trots ett det sitter exakt samma prylar på den!
Slutligen en svaghet som bägge generationerna delar, nämligen styrlagren. De är dels ganska klent dimensionerade, men det som är illa är att de är väldigt sparsamt smorda från fabrik, och det undre lagret är dåligt skyddat från inträngande fukt och smuts. Det här leder till, att särskilt de undre lagret slits, och blir aningen glapp - sedan är det bara en tidsfråga, innan lagerrullarna "bankat" märken i lagerbanorna i rakt-fram-läget, och då kan man känna ett litet "hack" i styrningen precis där.
Lagren är dock enkla, billiga standard koniska rullager (samma som hjullagren på de flesta släpkärror, faktiskt!) och de är ganska enkla att byta. Trycker man i generöst med litium-fett i de nya lagren, och sätter an dem ganska hårt, håller de i evighet sedan. Är lagren OK, kan det löna sig att ta isär, fetta in och sätta an så de absolut inte glappar.
Vad gäller milen, skulle jag påstå att det är bättre med en väl underhållen och omskött hoj med lite fler mil, än en som gått lite men det slarvats med servicen och skötseln. Motorerna håller änge, och vad gäller resten av hojen är det sällan något dyrt går sönder.

Rent allmänt är det ju bra om servicen skötts enligt föreskrift, och dokumenterats väl.
Särskilt viktigt är det att bromsvätskan bytts vartannat år - gammal bromsvätska har en förmåga att orsaka korrosion och avlagringar i bromsok och ABS-enhet, och framför allt ABS-enheten är dyr att reparera/ersätta.

Lycka till med hoj-letandet!

P.S: Generationen innan årsmodell 2000 (den kom 1994) har inget GS i modellbeteckningen, utan heter F650 Funduro. Den är byggd av italienska Aprilia, har förgasare (två stycken, fast motorn är encylindrig!) och är väl allmänt en rätt omodern konstruktion. ABS gick inte att få.
De hojarna ska vara betydligt billigare än de bränsleinsprutade, BMW-byggda GS-modellerna - själv skulle jag inte ens fundera på en sådan.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Inför våren / första hoj - f650gs?

Inläggav Håkan » 2018-04-01/16:47

pallee skrev:Hej, ny här.

Hej och välkommen hit. Hoppas du skall trivas med klubben. :)

Ser att du redan fått två stycken föredömliga svar av Gunnar E. ;)

p.s.
Till Gunnar vill jag säga:
Du har en given plats som teknisk expert för F-serien i den nystartade sektionen inom klubben:
BMW MC Classic. http://www.bmwklubben.se/classic
:D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Inför våren / första hoj - f650gs?

Inläggav pallee » 2018-04-02/09:57

Tack Gunnar för en mycket grundlig genomgång!

Tror jag fick mer konkret info av dig här än vad jag själv lyckats uppbringa på ett par timmar genom google och annat letande. Låter som att en -04 eller kanske en sen -03 skulle vara vad jag ska sikta på. Återkommer om jag har fler funderingar :-D
pallee
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2018-04-01/10:35

Re: Inför våren / första hoj - f650gs?

Inläggav Hova » 2018-04-04/11:59

P.S: Generationen innan årsmodell 2000 (den kom 1994) har inget GS i modellbeteckningen, utan heter F650 Funduro. Den är byggd av italienska Aprilia, har förgasare (två stycken, fast motorn är encylindrig!) och är väl allmänt en rätt omodern konstruktion. ABS gick inte att få.
De hojarna ska vara betydligt billigare än de bränsleinsprutade, BMW-byggda GS-modellerna - själv skulle jag inte ens fundera på en sådan.


Vill bara i all ödmjukhet skjuta in här att min Funduro -99 har tjänat mig i drygt 10 000 jämförelsevis problemfria pendlarmil. Billig i drift, lätt att meka själv och inte direkt stöldbegärlig (viktigt när man dagligen parkerar i centrala Göteborg). Och när mitt månadskort på Västtrafik går ut om några dagar är det dags igen!
PS. OK då, ABS hade varit trevligt (men sunt förnuft är trots allt viktigare)
Sven Nylin
F650 -99
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Hova
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2013-01-29/07:56

Re: Inför våren / första hoj - f650gs?

Inläggav Lars Westman » 2018-04-05/19:30

pallee skrev:Tack Gunnar för en mycket grundlig genomgång!

Tror jag fick mer konkret info av dig här än vad jag själv lyckats uppbringa på ett par timmar genom google och annat letande. Låter som att en -04 eller kanske en sen -03 skulle vara vad jag ska sikta på. Återkommer om jag har fler funderingar :-D


Jag körde en 04:a några år. Otroligt trevlig hoj och vettig på alla vis. Rekommenderas! Jag kollade runt lite på blocket och det är fascinerande vad priserna står sig. Jag sålde min 04:a 2008 för 42' (tyckte det var helt OK då) och 10 år senare verkar man kunna få ut 35' för samma hoj.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst