BrooklynS skrev:På utlagd stenkross har jag kört landsvägshoj med vanliga PR4. Ser inte problemet då det inte är en mönsterfråga.
Lars-Erik Holmberg skrev:Jag har också kört på grus med PilotRoad4 och tycker det gick bra. MEN en förutsättning för finmönstrade däck är att det är hårt underlag. Ju lösare grusunderlag, desto mer nabbar krävs.
Under mina långresor handlar det mest om asfalt och relativt fasta grusunderlag, och där har jag funnit STR passa utmärkt. Inte minst för sin hållbarhet.
När det sedan kommer till "slippriga" underlag, då håller jag också på TKC80! (eller Golden Tire ???)
Allan Ericsson skrev:Lars-Erik Holmberg skrev:Jag har också kört på grus med PilotRoad4 och tycker det gick bra. MEN en förutsättning för finmönstrade däck är att det är hårt underlag. Ju lösare grusunderlag, desto mer nabbar krävs.
Under mina långresor handlar det mest om asfalt och relativt fasta grusunderlag, och där har jag funnit STR passa utmärkt. Inte minst för sin hållbarhet.
När det sedan kommer till "slippriga" underlag, då håller jag också på TKC80! (eller Golden Tire ???)
Jag hoppas på flera resonemang i denna anda.
Jag vill egentligen inte komma med mina egna idéer men jag kan infoga lite grand! Jag har två uppsättningar hjul till min GS och skiftar ofta, allt efter hur jag skall köra (23 skiften på 4800 mil). Idag har jag Metzeler Tourance Next på asfalthjulen och Mitas E-10 Dakar på grushjulen.
Så länge det är fråga om hård men inte genomblöt eller dammtorr grusväg som dessutom inte har några strängar av lösgrus, så tycker jag att det går minst lika bra med Tourance Next som med nabbdäck. Blir det blött eller dammtorrt, så blir jag mer tveksam. Det kanske är bra om däcken har mönsterklackar som kan trycka igenom och hitta fastare underlag?
När jag kör på vägar med torra hjulspår men med grussträng i mitten, så föredrar jag nabbdäck, eftersom jag då lättare kan köra i mittsträngen. Det fungerar även med Tourance Next men inte lika bra. Jag kanske inte är tillräckligt skicklig för detta, så jag vill ha TKC80 fram och Mitas E-10 (ej Dakarvarianten) bak.
Dakarvarianten har ett extralager både i stomme och i bältet, vilket rimligen borde göra det styvare och mer anpassat till "sand och lera", vilket jag inte behöver för att köra i en grussträng, som ligger på hårt underlag. TKC80 upplever jag som liggande mitt emellan de två E-10-varianterna. TKC80 har lika många lager som den vanliga E-10 i stomme och bälte men mönstret har inga mittklackar som är uppbrutna för mer följsamhet.(Jag kom 390 mil med E-10, 550 mil med TKC80 och mer än 550 mil med E-10 Dakar.)
Hamnar jag så i t.ex. lastbilshjulspår i lera eller gräs, så vill jag inte ha MetzelerTourance Next eller liknande på framhjulet.
Tvingas jag att klättra uppför i lösgrus vill jag ha nabbdäck.
Tvingas jag köra nerför en brant backe med kurva, så vill jag ha nabbdäck både fram och bak.
Och därmed är det slut på skivande om vad jag tycker och övergår till att invänta hör ni resonerar. Hur närma t.ex. ett Scorpion STR eller Karoo 3 ligger ett typiskt nabbdäck såsom TKC80?
Håkan skrev:Hej Allan.
Är också inne på BrookynS resonemang.
Gick en gruskurs i Touratech regi vid årsmötet på Öland för nåt år sedan.
Då ställde jag frågan till instruktörerna: Vilka däck skall man ha för att köra säkert på grusväg?
Svaret blev: Du behöver inga speciella däck för att köra på grus, Michelin PR4, Metzeler Tourance Next och liknande däck fungerar mycket bra på alla underlag.
Så länge du inte skall köra på gräs eller genom större vattensammlingar, där det kan vara halt, där är grövre mönster en fördel.
Thomas Stadin skrev:Testa Mitas E09.
De finns iofs inte i dim 120/70 R19 och 170/60 R17 för tex GS/LC, men av egen erfarenhet vet jag att 110/80 R19 och 150/70 R17 funkar fint på GS/LC.
virkesjo skrev:Gammal tråd men jag lovade återkomma ang. Mitas E07 plus för 1200GS LC.
… De känns styva och vad jag testat så går det att köra låga lufttryck på grus för att få bra fäste och styrrespons
testat 1,7-2,2 fram, bak 2,2-2,6.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst