Grusdäck till R1200GS

Grusdäck till R1200GS

Inläggav Allan Ericsson » 2018-04-02/21:15

Hej,
Tjatig fråga men ....
Vilka grusdäck är idag mest populära för R1200GS och GSA?
Dimensionerna:
110/80 R19 + 150/70 R17 alt. 110/80 B19 + 150/70 B17
120/70 R19 + 170/60 R17 alt. 120/70 B19 + 170/60 B17

Kravbild: De skall fungera bra för en ordinär asfaltåkare, som vill ge sig ut på by- och skogsvägar. Livslängd: 500 mil är gott nog.
Scenario: Däcken monteras inför en utflykt som består av 50 mil transport på Europaväg och 100 mil by- och skogsvägar. Sedan 50 mil hem igen. Däcket behöver alltså inte vara så välanpassat för hårda 70 km/tim-grusvägar men det bör uppföra sig bra på spårigt och eventuellt halt underlag.
Edit: För att klara någorlunda hög fart på asfalt tror jag att de bör de vara av typen bältdäck (B) eller radialdäck (R).

TKC80: Duger det fortfarande? Fortfarande det bästa framdäcket?
Mitas E-10: Mitt favoritbakdäck i kombination med TKC80 fram.
Mitas E-10 Dakar: För styv stomme! Kugghjulskänsla på hård underlag med lösgrus på.
Michelin Anakee Wild: ???
Mezeler Karoo 3: ????
Pirelli Scorpion Rally (STR): ??????
Senast redigerad av Allan Ericsson 2018-04-02/21:57, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav Thomas Stadin » 2018-04-02/21:29

Testa Mitas E09.
De finns iofs inte i dim 120/70 R19 och 170/60 R17 för tex GS/LC, men av egen erfarenhet vet jag att 110/80 R19 och 150/70 R17 funkar fint på GS/LC.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-04-03/07:41

Jag kör Pirelli Scorpion Rally (STR) ett år till på mina långturer, där det blir 20-30 % grus! Bra hållbarhet, tysta och går bra på grus. Ingen konst att få ut 1500 mil på dom.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav Allan Ericsson » 2018-04-09/15:27

Pirelli Scorpion STR kan alltså vara ett av förslagen men är den någon som kan ställa det däcket mot det alternativa däcket Scorpion utan tilläggsnamnet STR? Utifrån sett borde dess framdäck vara bättre på att klättra ur djupa/hala spår men det kanske har sämre kursstabiliteten på hårt underlag (asfalt och fin grusväg)?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav virkesjo » 2018-04-23/20:02

Däck till GS/lc om du kör utanför asfalten ofta.

Att välja däck är som att välja mellan Aftonbladet & Expressen, eller?
Vissa tycker si & andra så. Beror ofta på att man jämför inte identiska saker. Vad behöver jag för däck?
Här talar vi om att köra på asfalt och kunna fortsätta ut på grusvägar och stigar. Då behöver vi en slang som funkar bra på både och.
MEN - skall ni åka fort på asfalt också så är dessa inte så långlivade, sänk tempot så håller de bättre än man tror.

Försökt summera vad som uppfattats funka bra för många och mig själv.

Michelin Anakee Wild:
Vad flera säger så fungerar de bra på grusväg och asfalt också men det låter mycket om framhjulet på asfalt (då menar jag MYCKET) vid fart över ca 80 km/h, egen erfarenhet.
Styrning kan kännas lite diffus på lösgrus med konstig känsla av dåligt grepp.
Hyfsad bra hållbarhet.

Mitas E07plus:
Finns att få tag på i rätt dimension nu, leta på nätet!
Beställt dessa nu, skall bil intressant att testa. Åkt på dem tidigare på Afrikanen.
Bra däck för asfalt och grus i förhållande till pris. Bättre än STR på gräs, leriga vägar och blöt asfalt enl. vad vissa tycker andra inte. Prisvärt mot STR.

Pirelli Scorpio STR
Bra vägdäck med god hållbarhet mindre bra fäste på gräs och lera, funkar bra på grusväg liknande Mitas E07+. Låter betydligt mindre än Anakee Wild. Kan vara bra val för många som åker asfalt och grusväg men inte i lerhålen.

Contenental TKC 80
Bra på mycket framför allt på framhjulet med bra styrrespons. Funkar på asfalt och grus.
Mindre oljud än Anakee Wild. Mycket bra offroad däck.
Dålig hållbarhet klagar många på.

Heidenau K60
Kolla först detta, de finns i två versioner. En med något mjukare gummi för oss norröver i Skandinavien, Kanada mfl. heter då CC och har en mjukare gummiblandning än de för varmare klimat.
Ett erkänt bra och långlivat däck som även funkar på grusväg.
Sägs att det är hemskt på våt asfalt, CC skall var bättre. Mångas favorit för långturer.

Sedan finns övriga som jag inte vet så mycket om.
[size=85]
[/size]
virkesjo
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2013-03-02/13:16

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav Allan Ericsson » 2018-04-24/08:41

Tack för en bra sammanställning.
Jag har nu fastnat i följande frågeställning: Med tanke på att det är fråga om långa transportkörningar på asfalt har Pirelli Scorpion STR blivit intressanta men är de tillräckligt bra, när man skall ta sig fram på blöta Norrlandsvägarna (Jämtland, Härjedalen, Hälsingland)? ( Det kan ju regna ibland!)
Om vi räknar bort körning på blött gräs och på blöt lera, hur är det med ....
Framdäcket:
- Spårstabiliteten på löst underlag?
- Vandrar det?
Bakdäcket:
- Finns det gasstöd, när man måste räta upp ekipaget?
- Driver det på eller kastar det bara i sidled eller spinner det bara?

Någon som kan bidra med erfarenhet eller synpunkter? TKC80 är välbekant och får gärna vara referensdäcket.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2018-04-24/12:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav BrooklynS » 2018-04-24/11:26

Så länge vi pratar väg är tkc80 hopplöst sämre än alla radialdäck. Det är ett beprövat kort i lerigare förhållanden men det är ett diagonaldäck med allt vad det innebär.

STR-s starka sida verkar vara att den klarar såväl torr som våt väg bra samtidigt som det har lång livslängd, dessutom drägligt bra "offroad" förutom när det blir lerigt och blött, då krävs "nabbar" alldeles oavsett.

Det finns jämförande test på nätet, vissa av bättre kvalitet än andra men kolla runt lite så lär du hitta guldkornen.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav virkesjo » 2018-04-25/12:08

Jag tror du blir nöjd med Pirelli STR däcken för den körning du planerar finns lite att läsa på denna sida om dom.
http://advrider.com/index.php?threads/p ... 493/page-3

Sedan får man ta allt som skrivs med en nypa salt alla tycker olika beroende på MC, körsätt mm.
Jag återkommer med lite info när jag fått på MItas E07 plus och åkt lite på dem. Vad jag vet finns inte så mycket info om dessa ännu i vår dimension.
virkesjo
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2013-03-02/13:16

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav Magne » 2018-04-25/16:37

Själv har jag kört en hel del på Karoo 3 och känner att det duger gott för 50/50 och helt ok livslängd.

http://www.advpulse.com/adv-products/me ... view-test/

Och jag instämmer med slutsatsen i testet
"During our testing, the Karoo 3 was able to handle any terrain we threw at it. And when pushed beyond its limits, slides were predictable with no surprises. The Karoo 3 is an excellent choice for those that like to go fast on twisty asphalt but still want confident traction on rough off-road terrain."
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav Allan Ericsson » 2018-04-26/08:30

Tack för tipsen och länkarna.
Det jag söker är alltså en uppsättning däck som fungerar i kombinationen 100 mil Europaväg (transportkörning) och 100 mil by- och skogsbilvägar.
- Med byvägar menar jag sådana vägar som har två hjulspår separerade av en grus- eller grässträng.
- Med skogsbilvägar menar jag sådana vägar som har löst underlag, såsom stenkross. Dessutom kan det bitvis vara spårigt med tjälskador.

Både Pirelli Scorpion STR och Metzeler Karoo 3 förfaller duga för transportkörningen men hur fungerar dessa "nabblösa" däck (jfr TKC80), när man skall flyta/plöja fram med en R1200GS på utlagt stenkross? Jag hoppas att ni delar med er av era erfarenheter och funderingar.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav BrooklynS » 2018-04-26/08:53

På utlagd stenkross har jag kört landsvägshoj med vanliga PR4. Ser inte problemet då det inte är en mönsterfråga.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav Allan Ericsson » 2018-04-26/11:17

BrooklynS skrev:På utlagd stenkross har jag kört landsvägshoj med vanliga PR4. Ser inte problemet då det inte är en mönsterfråga.

Stenkross och dylikt: Acceleration uppför? Bromsning nedför? Mönsterfråga?
(Jag har en skräckfylld upplevelse från att försöka ta mig ner på en serviceväg under en skidlift. Jag hade en lånad GS med vanliga landsvägsdäck. Det tog mig kanske en kvart att ta mig genom ett 50 meter långt och brant parti fylld med stenkross som förvandlats till rullgrus. Hade jag haft nabbdäck, så hade jag förmodligen kunnat trycka nabbarna genom rullgruslagret och hittat fäste.)
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav BrooklynS » 2018-04-26/12:51

Pratar vi "skogsbilväg" som du skrev i ditt tidigare inlägg eller pratar vi "skidbacke" som du nu pratar om?

Du kan säkert leta upp ställen där du behöver rena crossdäck, typ sandiga spår under skidliftar. Frågan är om du skall köra där alls.

"Grusdäck" av typen STR och liknande är sannolikt alldeles utmärkt till ditt ändamål som det beskrivs i första inlägget. På halt, lerigt, slipprigt underlag gäller MT och liknande diagonaldäck med låga lufttryck, låga hastigheter och kort hållbarhet.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav Allan Ericsson » 2018-04-26/16:17

Jag försöker bara "filtrera fram" åsikter om de byvägs- och skogsbilvägsförhållanden, där man kan tänkas resonera såhär: "Hade jag behållit mina TKC80 istället för de däck som jag just monterat för att kunna köra komfortabelt på asfalt (Scorpion STR, Karoo 3, ...), så skulle det gå mycket bättre att köra."
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav Håkan » 2018-04-26/17:21

Hej Allan.
Är också inne på BrookynS resonemang.
Gick en gruskurs i Touratech regi vid årsmötet på Öland för nåt år sedan.
Då ställde jag frågan till instruktörerna: Vilka däck skall man ha för att köra säkert på grusväg?
Svaret blev: Du behöver inga speciella däck för att köra på grus, Michelin PR4, Metzeler Tourance Next och liknande däck fungerar mycket bra på alla underlag.
Så länge du inte skall köra på gräs eller genom större vattensammlingar, där det kan vara halt, där är grövre mönster en fördel.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav Erik Nilsson » 2018-04-26/18:05

Jag håller inte med om att släta däck presterar lika bra/tryggt på grusvägar, så fort de är lite blöta eller ett mindre lager löst grus förekommer.

Jag kör själv anakee 2/tourance på en uppsättning hjul och mitas e07 på den andra och inbillar mig åtminstone stora skillnader när det blir löst.

E07 innebär dock en kompromiss vad gäller asfaltsgrepp. Jag har ej pressat de i väta, men torr inbromsning (hårt!) så går ABSen in tidigare än med mina andra hjul.
Svänga fungerar bra i det torra. Kört knix med knäskrap, dock blir de onödigt varma ganska fort och upplevs sladdrigare.

Vad gäller gruset är jag ganska nöjd.
Med facit i hand kanske skulle valt något lite mer extremt då jag ändå har dubbla uppsättningar. Men ibland är jag för lat för att skifta och då är det skönt att de ändå är dugliga på asfalt.
De låter dock en hel del, speciellt kring 60
Inget jag stör mig för mycket på med öronproppar och handsfree.
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-04-26/20:14

Jag har också kört på grus med PilotRoad4 och tycker det gick bra. MEN en förutsättning för finmönstrade däck är att det är hårt underlag. Ju lösare grusunderlag, desto mer nabbar krävs.
Under mina långresor handlar det mest om asfalt och relativt fasta grusunderlag, och där har jag funnit STR passa utmärkt. Inte minst för sin hållbarhet.
När det sedan kommer till "slippriga" underlag, då håller jag också på TKC80! (eller Golden Tire ???)
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav Allan Ericsson » 2018-04-26/20:59

Lars-Erik Holmberg skrev:Jag har också kört på grus med PilotRoad4 och tycker det gick bra. MEN en förutsättning för finmönstrade däck är att det är hårt underlag. Ju lösare grusunderlag, desto mer nabbar krävs.
Under mina långresor handlar det mest om asfalt och relativt fasta grusunderlag, och där har jag funnit STR passa utmärkt. Inte minst för sin hållbarhet.
När det sedan kommer till "slippriga" underlag, då håller jag också på TKC80! (eller Golden Tire ???)

:idea:Jag hoppas på flera resonemang i denna anda.

Jag vill egentligen inte komma med mina egna idéer men jag kan infoga lite grand! Jag har två uppsättningar hjul till min GS och skiftar ofta, allt efter hur jag skall köra (23 skiften på 4800 mil). Idag har jag Metzeler Tourance Next på asfalthjulen och Mitas E-10 Dakar på grushjulen.

Så länge det är fråga om hård men inte genomblöt eller dammtorr grusväg som dessutom inte har några strängar av lösgrus, så tycker jag att det går minst lika bra med Tourance Next som med nabbdäck. Blir det blött eller dammtorrt, så blir jag mer tveksam. Det kanske är bra om däcken har mönsterklackar som kan trycka igenom och hitta fastare underlag?

När jag kör på vägar med torra hjulspår men med grussträng i mitten, så föredrar jag nabbdäck, eftersom jag då lättare kan köra i mittsträngen. Det fungerar även med Tourance Next men inte lika bra. Jag kanske inte är tillräckligt skicklig för detta, så jag vill ha TKC80 fram och Mitas E-10 (ej Dakarvarianten) bak.
Dakarvarianten har ett extralager både i stomme och i bältet, vilket rimligen borde göra det styvare och mer anpassat till "sand och lera", vilket jag inte behöver för att köra i en grussträng, som ligger på hårt underlag. TKC80 upplever jag som liggande mitt emellan de två E-10-varianterna. TKC80 har lika många lager som den vanliga E-10 i stomme och bälte men mönstret har inga mittklackar som är uppbrutna för mer följsamhet.(Jag kom 390 mil med E-10, 550 mil med TKC80 och mer än 550 mil med E-10 Dakar.)

Hamnar jag så i t.ex. lastbilshjulspår i lera eller gräs, så vill jag inte ha MetzelerTourance Next eller liknande på framhjulet.

Tvingas jag att klättra uppför i lösgrus vill jag ha nabbdäck.

Tvingas jag köra nerför en brant backe med kurva, så vill jag ha nabbdäck både fram och bak.

Och därmed är det slut på skivande om vad jag tycker och övergår till att invänta hur ni resonerar. Hur närma t.ex. ett Scorpion STR eller Karoo 3 ligger ett typiskt nabbdäck såsom TKC80?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-04-26/21:05

Allan Ericsson skrev:
Lars-Erik Holmberg skrev:Jag har också kört på grus med PilotRoad4 och tycker det gick bra. MEN en förutsättning för finmönstrade däck är att det är hårt underlag. Ju lösare grusunderlag, desto mer nabbar krävs.
Under mina långresor handlar det mest om asfalt och relativt fasta grusunderlag, och där har jag funnit STR passa utmärkt. Inte minst för sin hållbarhet.
När det sedan kommer till "slippriga" underlag, då håller jag också på TKC80! (eller Golden Tire ???)

:idea:Jag hoppas på flera resonemang i denna anda.

Jag vill egentligen inte komma med mina egna idéer men jag kan infoga lite grand! Jag har två uppsättningar hjul till min GS och skiftar ofta, allt efter hur jag skall köra (23 skiften på 4800 mil). Idag har jag Metzeler Tourance Next på asfalthjulen och Mitas E-10 Dakar på grushjulen.

Så länge det är fråga om hård men inte genomblöt eller dammtorr grusväg som dessutom inte har några strängar av lösgrus, så tycker jag att det går minst lika bra med Tourance Next som med nabbdäck. Blir det blött eller dammtorrt, så blir jag mer tveksam. Det kanske är bra om däcken har mönsterklackar som kan trycka igenom och hitta fastare underlag?

När jag kör på vägar med torra hjulspår men med grussträng i mitten, så föredrar jag nabbdäck, eftersom jag då lättare kan köra i mittsträngen. Det fungerar även med Tourance Next men inte lika bra. Jag kanske inte är tillräckligt skicklig för detta, så jag vill ha TKC80 fram och Mitas E-10 (ej Dakarvarianten) bak.
Dakarvarianten har ett extralager både i stomme och i bältet, vilket rimligen borde göra det styvare och mer anpassat till "sand och lera", vilket jag inte behöver för att köra i en grussträng, som ligger på hårt underlag. TKC80 upplever jag som liggande mitt emellan de två E-10-varianterna. TKC80 har lika många lager som den vanliga E-10 i stomme och bälte men mönstret har inga mittklackar som är uppbrutna för mer följsamhet.(Jag kom 390 mil med E-10, 550 mil med TKC80 och mer än 550 mil med E-10 Dakar.)

Hamnar jag så i t.ex. lastbilshjulspår i lera eller gräs, så vill jag inte ha MetzelerTourance Next eller liknande på framhjulet.

Tvingas jag att klättra uppför i lösgrus vill jag ha nabbdäck.

Tvingas jag köra nerför en brant backe med kurva, så vill jag ha nabbdäck både fram och bak.

Och därmed är det slut på skivande om vad jag tycker och övergår till att invänta hör ni resonerar. Hur närma t.ex. ett Scorpion STR eller Karoo 3 ligger ett typiskt nabbdäck såsom TKC80?


Framdäcket på STR är mest likt TKC80, vilket gör att man har ganska bra grepp, medan bakdäcket har sina brister när det blir "slipprigt".
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav Allan Ericsson » 2018-04-29/18:25

Håkan skrev:Hej Allan.
Är också inne på BrookynS resonemang.
Gick en gruskurs i Touratech regi vid årsmötet på Öland för nåt år sedan.
Då ställde jag frågan till instruktörerna: Vilka däck skall man ha för att köra säkert på grusväg?
Svaret blev: Du behöver inga speciella däck för att köra på grus, Michelin PR4, Metzeler Tourance Next och liknande däck fungerar mycket bra på alla underlag.
Så länge du inte skall köra på gräs eller genom större vattensammlingar, där det kan vara halt, där är grövre mönster en fördel.

Hej Håkan,
Visst går det att ta sig fram med vilka däck som helst, bara det inte är lerigt och blött. Du vet hur det är, när D7/Onsdagsgruppen är ute på grusvägarna. Alla bara kör och alla är nöjda och glada. När jag är ute och rekar så kör jag numer växlingsvis på Tourance Next och på Mitas E-10 Dakar. Vissa vägavsnitt och väderförhållanden passar den ena däcktyperna och andra vägavsnitt och väderförhållanden passar den andra däcktypen.
Jag är nu ute efter att få en känsla för hur t.ex. Scorpion STR, som jag inte är bekant med, fungerar. Karoo 3 åker ju några Onsdagsåkare på och jag har aldrig hört några klagomål.
På sikt kan det bli så att jag eller någon annan leder en grupp obekanta förare, som åker på däck som kanske inte är lämpliga. Då gäller det att veta, när det är dags att vända om p.g.a. att det börjar bli för svårtkört. Krångelvägarna till Strömsholm innehöll en vägstump, som blivit väl hal, sedan ju rekat med Tourance Next. Ingen körde omkull men jag blev lite ångerfull, när jag inte stannat och erbjudit en alternativväg. I den andan är det bra att veta lite om olika däcks starka och svaga sidor.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav Allan Ericsson » 2018-05-16/19:52

Thomas Stadin skrev:Testa Mitas E09.
De finns iofs inte i dim 120/70 R19 och 170/60 R17 för tex GS/LC, men av egen erfarenhet vet jag att 110/80 R19 och 150/70 R17 funkar fint på GS/LC.

Nu skall jag testa E-09 bak, i kombination med E-10 Dakar fram.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav virkesjo » 2018-06-17/19:10

Gammal tråd men jag lovade återkomma ang. Mitas E07 plus för 1200GS LC.

Kört ca 250 mil på dem och mönstret är grövre på dessa än vanliga E07, klackarna är större, mellanrummen däremellan likaså.
De känns styva och vad jag testat så går det att köra låga lufttryck på grus för att få bra fäste och styrrespons
testat 1,7-2,2 fram, bak 2,2-2,6.
Däcket funkar kanonbra på asfalt (inte kört regn ännu då vi haft torka) kon in helt fel i en kurva med för hög fart och det går lägga ner ordentligt utan problem.
Kört div olika grusvägar, har testat allt från ny-sladdad, hårt grus, skogsväg m gräs, blöta spår i skogen och harvad järnvägsbank ( nedlagd).
Känns lite "flytande" på rullgrus och löst underlag. Bäst av att slippa vinandet från framhjulet.
Känns som en bra kompromiss för asfalt o grus. Beställdes av Rockway 197 euro F+B.
Bilagor
1200gslc_grus.png
GS lc på grus
virkesjo
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2013-03-02/13:16

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav Olof Eriksson » 2018-06-17/19:59

Låter som ett lovande däck. Hoppas du får ut många mil på det också.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav Allan Ericsson » 2018-06-17/21:09

virkesjo skrev:Gammal tråd men jag lovade återkomma ang. Mitas E07 plus för 1200GS LC.

… De känns styva och vad jag testat så går det att köra låga lufttryck på grus för att få bra fäste och styrrespons
testat 1,7-2,2 fram, bak 2,2-2,6.

Apropå "de känns stya": Kan du kolla hur många lager de är uppbyggda av?
MITAS E-10 Dakar som jag uppfattar som för styva för min smak har 5 lager i "Tread" och 3 lager i "Sidewall".

MITAS E-09 har 4 lager i "Tread" och 2 lager i "Sidewall", dvs. lika som TKC80.

Jag har bara kört 30 mil (mestadels torrt grus) med Mitas E-09 bak i kombination med Mitas E-10 Dakar fram. Än så länge känns det följsamt och bra där bak.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav virkesjo » 2018-06-20/22:18

Apropå "de känns stya": Kan du kolla hur många lager de är uppbyggda av?
MITAS E-10 Dakar som jag uppfattar som för styva för min smak har 5 lager i "Tread" och 3 lager i "Sidewall"



Har tyvärr inte hittat någon info ang. antal lager men de känns styva och är troligen tjocka även i slitbanan.
Troligen håller de många mil för grusbus får vi hoppas.
virkesjo
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2013-03-02/13:16

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav Julton » 2018-07-01/20:49

Etter å ha prøvd mange ulike varianter av dekk for asfalt og grus, så må jeg si at alt fungerer på nesten alle underlag hva vi vanlige MC-kjører tør å begi oss ut på.
Nå kjører jeg Pirelli Scorpion Trail II og har gjennnomført i dag 6 km på grov pukk på en anleggsvei, det gikk det også!
Vanlig grusvei, der fungerer alt, om det som er mellom ørene fungerer.
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Grusdäck till R1200GS

Inläggav virkesjo » 2018-09-10/19:13

Lite mer ang. Mitas E07 plus.
Har avverkat ca 450 mil på varierande underlag. Gillar att ligga på lite på grusvägar när vi åker några stycken.
På asfalt är de mycket bra även på regn (kör då på inställning rain). Känns säkra och går betydligt tystare än Anake Wild.
På grus få man sänka lufttrycket till ca 1,3-1,5 åtminstone fram om man är lat! Annars så känns de lite "flytande".
Körde med BMW D11 på Öland för någon vecka sedan o det blev varierad kompott av vägar/grusvägar/stigar även blött då det duggade mest hela dagen. Funkade kanon.
Dåliga sidan är väl blött gräs och det är väntat, här funkar ju bara knobb.
Åker jag till Norge skulle jag välja dessa pga bra egenskaper på flera underlag och troligen kommer de rulla minst 1000 mil, beror ju som alltid på hur du hanterar rullen på styret.
virkesjo
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2013-03-02/13:16


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mikael Hussner och 1 gäst