Sida 1 av 1

Batteri - Startmotor - Svårtstartad efter vinteruppehållet

InläggPostat: 2018-04-07/19:46
av Allan Ericsson
Kan någon hjälpa mig att förstå?
Jag har haft batteriladdare kopplat till min R1200GS -10 över vintern. Vid dagens startförsök hade startmotorn svårt att dra motorn över kompressionsläget och den ville inte tända. Jag började med att rengöra batteripolerna och återmontera kablaget. Med lite påladdning från polspänning på 12.4 V till ca 12.6 V gjorde jag ett nytt försök. Spänningen sjönk till drygt 9 V och motorn startade.
Sedan tidigare vet jag att startmotorn haft svårt att dra motorn förbi kompressionsläget men den har i alla fall gått igång.
Nu undrar jag:
Faller elektroniken (motorstyrningen) ur om spänning sjunker under 9 V?
Batteriprovning vid service har indikerat att batteriet är friskt. Är det sannolikt att startmotorn är dålig? (Batteriet är av originaltyp men har varit med några år.)
Kan motorn med åren blivit för tät eller fått för stor inre friktion?
Är det trots allt dags för ett nytt friskt batteri?

Re: Batteri - Startmotor - Svårtstartad efter vinteruppehå

InläggPostat: 2018-04-07/20:16
av F800åkare
Dyker spänningen så djupt skulle jag säga att batteriet är kasst, vid hårt tillslag på startmotorn förväntar jag mig att ett friskt batteri iaf håller sig över 10v.Under 10,5v skulle jag gissa elektroniken har svårt att fungera som den ska.

Re: Batteri - Startmotor - Svårtstartad efter vinteruppehå

InläggPostat: 2018-04-07/20:17
av Hasse Gustafsson
Är hojen seg att starta nästa gång du skall ut så är nog batteriet dåligt.
F.ö. så avråder jag att ha s.k. smarta laddare ständigt inkopplade.
Ladda varannan månad räcker gott.

Re: Batteri - Startmotor - Svårtstartad efter vinteruppehå

InläggPostat: 2018-04-08/08:52
av Allan Ericsson
Hasse Gustafsson skrev:Är hojen seg att starta nästa gång du skall ut så är nog batteriet dåligt.
F.ö. så avråder jag att ha s.k. smarta laddare ständigt inkopplade.
Ladda varannan månad räcker gott.

Laddaren har alternerat mellan två motorcyklar, ungefär var tredje vecka.
Det som har gnagt hos mig under förra sommaren, är att jag kanske inte har ett batteriproblem. Vad annars kan det vara?
Nu föll spänningen drastiskt men beror det på att det går tungt eller att startmotorn är försvagad?

Re: Batteri - Startmotor - Svårtstartad efter vinteruppehå

InläggPostat: 2018-04-08/09:32
av Fredrik J
Ett helt friskt nyladdat 12v batteri skall ge 13.2v direkt efter laddning och 12.7v nåt dygn senare. Dippar det så lågt som till 9v vid belastning är det definitivt kasst. En eller flera celler har gett sig.

Bara till att köpa nytt batteri.

Re: Batteri - Startmotor - Svårtstartad efter vinteruppehå

InläggPostat: 2018-04-08/10:19
av hpngs1000
Hej!

Var vaken för att startmotorn kan vara problemet. Det hände mig på min HP2'a. Symtomen var exakt de du beskriver. Något bättre efter batteribyte men slutade med en begagnad startmotor för en tusenlapp. Allt fungerar perfekt efter bytet!

Re: Batteri - Startmotor - Svårtstartad efter vinteruppehå

InläggPostat: 2018-04-08/10:49
av Bror Gårdelöf
Ett sätt att testa borde väl vara med startkablar? Går cykeln igång utan problem, när den får kräm från exempelvis en bil med motorn igång, är det väl knappast startmotorn?

Re: Batteri - Startmotor - Svårtstartad efter vinteruppehå

InläggPostat: 2018-04-08/17:54
av BrooklynS
Jo det kan det absolut vara. En sliten startmotor behöver högre spänning för att dra.


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once

Re: Batteri - Startmotor - Svårtstartad efter vinteruppehå

InläggPostat: 2018-04-08/17:59
av Bror Gårdelöf
OK. Utifrån några av inläggen ovan förefaller batteriet kass hur som helst. Skall TS börja någonstans, är det väl en god idé att byta det och se, vad som händer? Räcker inte det, behövs måhända även byte av startmotor, men det gamla batteriet blir ju inte bättre av den åtgärden.

Re: Batteri - Startmotor - Svårtstartad efter vinteruppehå

InläggPostat: 2018-04-08/18:09
av Allan Ericsson
Batterispänningen är nu 13.01 V efter laddning. Jag trycker på med ”frostladdning” över natten (omgivningstemp= ca 10 grader) med sikte på att nå 13.2 V imorgon. Sedan gör jag ett startförsök med spänningsövervakning. Jag tror också att spänningen inte faller ner under 12.7 V på några dager p.g.a. självurladdning. Jag skall försöka verifiera detta.
Jag vet i nuläget inte hur jag skall göra för att felsöka startmotorn. Att mata på med styv spänningskälla, ger det något? Någon som har en idé?

Re: Batteri - Startmotor - Svårtstartad efter vinteruppehå

InläggPostat: 2018-04-08/18:15
av Allan Ericsson
Bror Gårdelöf skrev:OK. Utifrån några av inläggen ovan förefaller batteriet kass hur som helst. Skall TS börja någonstans, är det väl en god idé att byta det och se, vad som händer? Räcker inte det, behövs måhända även byte av startmotor, men det gamla batteriet blir ju inte bättre av den åtgärden.

Även med nytt batteri har det varit svårt att ta sig över kompressionsläget. Jag vet dock inte om det är en normal egenskap hos R1200GS-motorn.

Re: Batteri - Startmotor - Svårtstartad efter vinteruppehå

InläggPostat: 2018-04-08/18:54
av HåkanH
Allan Ericsson skrev:Batterispänningen är nu 13.01 V efter laddning. Jag trycker på med ”frostladdning” över natten (omgivningstemp= ca 10 grader) med sikte på att nå 13.2 V imorgon. Sedan gör jag ett startförsök med spänningsövervakning. Jag tror också att spänningen inte faller ner under 12.7 V på några dager p.g.a. självurladdning.

Men ett helt fulladdat batteri har en högsta spänning på 12,85!
13,1-13,2 volt går bara att mäta upp strax efter avslutad laddning, sedan sjunker det till 12,7-12,8 volt
inom nåt dygn = normalt.

Det kan mycket väl vara startmotorn som förorsakar problemet. Precis som Bror m. fl. skriver, är det
enklaste och absolut billigaste sättet att konstatera detta är ju att parallellkoppla ett externt batteri
(bilens batteri med startkablar).

Re: Batteri - Startmotor - Svårtstartad efter vinteruppehå

InläggPostat: 2018-04-08/19:30
av Roger Gross
"Även med nytt batteri har det varit svårt att ta sig över kompressionsläget. Jag vet dock inte om det är en normal egenskap hos R1200GS-motorn"

LC-boxern har en centrifugalkraftpåverkad ventillyftare. Alltså klart nedsatt kompression innan motorn tänder, varvtalet ökar och den öppna ventilen stängs. Därför märkligt att du uppfattar att startmotorn har svårt dra motorn över kompressionsläget.
//Roger G

Re: Batteri - Startmotor - Svårtstartad efter vinteruppehå

InläggPostat: 2018-04-08/20:03
av Allan Ericsson
Roger Gross skrev:"Även med nytt batteri har det varit svårt att ta sig över kompressionsläget. Jag vet dock inte om det är en normal egenskap hos R1200GS-motorn"

LC-boxern har en centrifugalkraftpåverkad ventillyftare. Alltså klart nedsatt kompression innan motorn tänder, varvtalet ökar och den öppna ventilen stängs. Därför märkligt att du uppfattar att startmotorn har svårt dra motorn över kompressionsläget.
//Roger G

Jag har en GS av årsmodell 2010! Har den också någon form av autodekompression? Det känns som ytterst viktigt att reda ut detta.

Re: Batteri - Startmotor - Svårtstartad efter vinteruppehå

InläggPostat: 2018-04-08/20:15
av BrooklynS
Visst har du uteslutit saker som jordkabel och spänningskabeln mellan batteri och startmotor? Samt polskorna?


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once

Re: Batteri - Startmotor - Svårtstartad efter vinteruppehå

InläggPostat: 2018-04-08/20:25
av Roger Gross
Allan Ericsson skrev:
Roger Gross skrev:"Även med nytt batteri har det varit svårt att ta sig över kompressionsläget. Jag vet dock inte om det är en normal egenskap hos R1200GS-motorn"

LC-boxern har en centrifugalkraftpåverkad ventillyftare. Alltså klart nedsatt kompression innan motorn tänder, varvtalet ökar och den öppna ventilen stängs. Därför märkligt att du uppfattar att startmotorn har svårt dra motorn över kompressionsläget.
//Roger G

Jag har en GS av årsmodell 2010! Har den också någon form av autodekompression? Det känns som ytterst viktigt att reda ut detta.


Svar: NEJ!
//R

Re: Batteri - Startmotor - Svårtstartad efter vinteruppehå

InläggPostat: 2018-04-08/20:27
av Allan Ericsson
BrooklynS skrev:Visst har du uteslutit saker som jordkabel och spänningskabeln mellan batteri och startmotor? Samt polskorna?


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once

Ja, felsökning börjar alltid med att kontrollera skarvdonen, vilket innebär att jag demonterade kablarna från batteriet. Jag rengjorde med elektronikrengöringssprej, fettade in med Bosch polskofett och återmonterade. Jag får väl kolla anslutningarna till startmotorn också.

Nu letar jag förtvivlat efter uppgifter om eventuell autodekompression. Edit: Roger Gross har redan givit mig svaret. Tack Roger.

Jag måste få en referens: Hur lätt skall det vara att ta sig förbi kompressionsläget? Det har sedan länge varit svårt att ta sig förbi om vevaxeln stått i sämsta möjliga vinkelläge vid start.

Re: Batteri - Startmotor - Svårtstartad efter vinteruppehå

InläggPostat: 2018-04-09/00:24
av Thomas Stadin
För att kolla batteriet så ska du ladda upp det och därefter låta det stå något dygn. Visar polspänningen <12.45V så är självurladdningen alltför stor - byt batteri.
Det är viktigt att INTE köra omkring med ett dåligt batteri eftersom det helt i onödan frestar på generator, laddningsregulator och startmotor.

Re: Batteri - Startmotor - Svårtstartad efter vinteruppehå

InläggPostat: 2018-04-09/07:40
av Allan Ericsson
Tack för ert engagemang.
Steg 1= batterikontroll
Jag får väl börja med att kolla självurladdningen, så jag kopplar ur batteriet och mäter polspänning under några dagar. Det blir alltså ett försök att övertyga mig själv om att batteriet trots allt är i för dåligt skick. (Vid servicen i höstas bedömdes det som friskt trots. Bedömningen gjordes utifrån någon form av belastningsprov, tror jag.)
Är det verkligen så att originalbatteriets startström inte har så värst mycket överkapacitet? Jag bara undrar...... lite ålderskrämpor eller att man råkat dra ur lite laddning och man får svårt att komma igång?

Re: Batteri - Startmotor - Svårtstartad efter vinteruppehå

InläggPostat: 2018-04-09/08:39
av F800åkare
Det är ju pyttesmå batterier i hojarna idag, ingen överkapacitet alls, särskilt när man betänker hur mycket elprylar där är . inte minst för att få motorn att gå.