Sida 1 av 1

Glapp i drivlinan 1200gs 2011

InläggPostat: 2018-05-05/08:43
av Jugge
Hej, har en fundering kring drivlinan på min hoj, har tidigare åkt på lite olika modeller men inte upplevt detta tidigare.(det här är min första BMW)
Jag jobb pendlar och tycker att hojen är fantastisk på landsväg men när jag kommer in till stan och alla rödljusen och köerna så blir jag lätt iriterad på att det glappar i drivlinan, är det ett vanligt fenomen eller är det ett karktärsdrag av denna typ av hoj ?
Har läst en hel del på forumet och Här finns det ju mycket kunskap, några ider?

Förövrigt servad enligt servicebok. , ca 2700 mil

Tack på förhand

Re: Glapp i drivlinan 1200gs 2011

InläggPostat: 2018-05-05/10:57
av HåkanH
Förutsätter att du menar glappet(spelet) i färdrikningen! Glappar hjulet i sidled är det lagerfel!
viewtopic.php?f=274&t=27263

Re: Glapp i drivlinan 1200gs 2011

InläggPostat: 2018-05-05/11:59
av Jugge
Japp, i färdriktningen(företrädesvis framåt).
Tycker mig ha letat men inte hitta ngt om detta, å vips så får man ett tips.
Tack för det.

Ska mäta, men tycker ni inte att 5cm är ett ganska stort glapp?

Mvh//Jurgen

Re: Glapp i drivlinan 1200gs 2011

InläggPostat: 2018-05-05/17:18
av Gunnar Elmgren
5 cm "frigång" på bakhjulet, mätt på däckets slitbana, skulle jag inte oroa mig för ett dugg.
Är nog ganska normalt.

Re: Glapp i drivlinan 1200gs 2011

InläggPostat: 2018-05-06/07:09
av Jugge
Nu har jag mätt, fick det till 5,7mm.
Jag får då tolka er som att detta är okej, tycker dock fortfarande att det blir lite stort glapp vid start/stopp.
Är det likadant på nyare maskiner?
Är det helt enkelt så att detta är resultatet av att ha kardan?

Re: Glapp i drivlinan 1200gs 2011

InläggPostat: 2018-05-06/18:47
av Allan Ericsson
Jag har en R1200GS -10 med ripp mil på mätaren. Jag har mätt:
1:an: 54 mm ( växling till 1:an görs oftast när motorn går på tomgång)
2:an: 55 mm ( växling till 2:an borde vara det som frestar på mest)
6:an: 82 mm
Lider du av glappet så kan du ju börja bakhjulsbromsa istället för att motorbromsa. Jag har använt den tekniken vid serpentinkörning uppför och nedför, då det är tät trafik och allmänt bökigt.

Re: Glapp i drivlinan 1200gs 2011

InläggPostat: 2018-05-06/19:13
av BmwMats
Gjorde ett jämförande test med min gamla K75, 33 år gamla knarr som gått "mycket" och körs ca 4000 mil/år.

Mätte glappet i längsled mitt på bakdäckets slityta och noterade följande värden:

1'ans växel: 55 mm
2'ans växel: 35 mm
3'ans växel: 35 mm
4'ans växel: 40 mm
5'ans växel: 35 mm

Slutsats: Störst glapp i drivlinan med avstängd motor på 1'ans växel, minst på 2, 3 och 5'ans växel, även om glappet på 4'ans växel var väldigt lika 2,3 och 5.

Har kanske kört kardanmaskin för länge, reagerar personligen inte på detta glapp.

Mvh BmwMats

Re: Glapp i drivlinan 1200gs 2011

InläggPostat: 2018-05-06/21:16
av Jugge
Tack för info Allan, jo jag måste kanske lära om och börja bromsas med bakhjulet.

Mats, intressant endå att det är mindre ”glapp” i en hoj som är 33 år.
Det kanske var bättre förr :)

Re: Glapp i drivlinan 1200gs 2011

InläggPostat: 2018-05-06/22:03
av Allan Ericsson
Om spelet i huvudsak kommer från den klokoppling som låser löphjul mot axel så kan stort glapp betyda att det är lätt att få i växeln?! Det kan alltså vara en medveten konstruktionsändring.

Re: Glapp i drivlinan 1200gs 2011

InläggPostat: 2018-05-15/20:49
av Dennis Johansson
Jo jag har reagerat på detta också. Tycker fortsatt att spelet är irriterande stort och även i diverse tester verkar detta påpekas att BMW har detta.
Vad jag förstått har inte konkurenterna detta glappet / spelet trots att de också har kardan. Men är ej säker.
MAn kanske skull provköra en Supertennere och en Tiger för att jämföra? :idea:

Re: Glapp i drivlinan 1200gs 2011

InläggPostat: 2018-05-15/20:55
av Kovlingen
Dennis Johansson skrev:MAn kanske skull provköra en Supertennere och en Tiger för att jämföra? :idea:

Onödigt arbete . Du kommer ändå inte att byta bort GS:en :mrgreen:

Re: Glapp i drivlinan 1200gs 2011

InläggPostat: 2018-05-15/20:57
av BrooklynS
BMW har ju iofs längsgående vevaxel vilket möjligen skiljer den från konkurrenterna. Jag har svårt att tro att detta "glapp" inte GÅR att få bort om man vill, men jag gissar att det då blir fråga om andra konsekvenser som kanske är mer oönskade.

Alla kardanhojar jag kört har ett visst "glapp" vilket är naturligt. Däremot brukar ju VÄXELLÅDAN hos BMW av många uppfattas som "klonkig", det går nog att komma hyfsat tillrätta med med inslitning, oljenivå och -typ.

När vi renoverade växellådan på scramblern (R100 -81) blev den nästan som en varm kniv i smör. Något som knappast kännetecknade dessa växellådor när de var nya.

Re: Glapp i drivlinan 1200gs 2011

InläggPostat: 2018-05-15/21:33
av Allan Ericsson
Utan att ha tittat närmare på konstruktionen: Det är väl inte summan av alla kuggflankspel, som ger glappet. Jag tror att lejonparten finns att hämta i de klokopplingar som låser löphjul mot fasta hjul. Det måste ju finnas ett visst spel där för att man skall kunna "få i en växel" och ju mer spel ju stötte risk för att man växlar med "klonk".
Sedan kan det väl vara så att en kedjedrift inte är lika stum som en kardandrift.

Tillägg: Om nu glappet är större än vad som kan anses som normalt, vad kan vara orsaken? Slitna splineskopplingar?? Eller ..........