Sida 1 av 1

Lös instrumentering/strålkastare?

InläggPostat: 2018-07-11/19:51
av Jumalauta
Hej,

Jag är en nybliven ägare till en R1200GS -10(min första BMW) och njuter av varje kilometer på den :)

Jag har dock upptäckt att instrumenteringen/strålkastaren verkar sitta lite löst, testade dra åt skruvarna på sidorna på av lyset utan någon skillnad, någon annan som känner igen detta? och om det skall vara så?

Jag undrar även om någon kört med Motul 5100 10W-40 i sin R1200GS och om det funkar bra? Använde nämligen den oljan i min förra mc(V-strom 1000) och har ett par dunkar av den oljan kvar :)

Tacksam för svar mvh/jumalauta

Re: Lös instrumentering/strålkastare?

InläggPostat: 2018-07-12/15:30
av Kovlingen
Ang oljan kan du lugnt köra vidare med den olja du har .
När du har slut i dunkarna kan du gå över till en 20-50 olja .
De olje/luftkylda motorerna fungerar bra nog lika och en nylig tråd i detta :
viewtopic.php?f=218&t=27573

Ingen aning om lyset men kan vara nån liten plastbit som har gått av eller
någon skruv där inne som har släppt . Kanske lossnat nån fjäder därinne .
Kanske någon annan som känner till dessa bättre .

Re: Lös instrumentering/strålkastare?

InläggPostat: 2018-07-13/13:23
av Gunnar Elmgren
Nu gissar Kovlingen vilt - den oljan är INTE rätt till en R1200GS -10.
Motul 5100 är en MC-olja, med JASO MA/MA2-klassning för våtkoppling och specificerad för motorer som har gemensam olja för motor, (våt)koppling och växellåda.
R1200GS -10 har (i likhet med många samtida och tidigare BMW-modeller) torrkoppling, och separat olja för växellådan. Den ska ha "bilolja" i motorn - läs i instruktionsboken vilken klassning och viskositet som är godkända, och häll i olja med den klassningen (API SF / ACEA A2) eller bättre. (20W-50 finns f ö INTE med i listan... )
Nu lär inte motorn ramla i bitar om man häller i en JASO MA2-klassad MC-olja, men den gör sitt jobb sämre.

Senare års BMW-hojar har våtkoppling och där passar Motul 5100, men R1200GS fick inte våtkoppling förrän till 2013 års modell (när den vätskekylda "LC-motorn" introducerades).

Re: Lös instrumentering/strålkastare?

InläggPostat: 2018-07-14/11:11
av Jumalauta
Jo, Jag är medveten om torrkopplingen i min hoj, men slår man upp i instruktionboken så ligger ju Castrol GPS SAE 10w-40 API SG/JASO MA överst på rekomendations-tabellen. Så enligt den är det bara köra på med våtkoppling-olja :)

Re: Lös instrumentering/strålkastare?

InläggPostat: 2018-07-16/16:43
av Gunnar Elmgren
JASO MA ja - den oljan Du har är klassad MA2... framgår inte klart om MA2 är OK.
Men som jag skrev ovan - motorn lär inte ramla i bitar, det är bara det att MA/MA2-klassningen är totalt överflödig och att en ”bilolja” gör jobbet lite bättre än den med onödiga ”friction modifiers”.

Re: Lös instrumentering/strålkastare?

InläggPostat: 2018-07-16/18:29
av Kovlingen
MAO. en vanlig olja går bra . 20/50 oljan som ja "yrar" om funkar skitbra i luft/oljekylda boxrar .
(Nu får jag mej väl ett spöstraff av Gunnar igen)
Jag har bara läst mej till vad som skrivits i alla oljetrådar och det är inte från kleti å pleti .

Tänk att min hoj blev både tystare och drog mindre olja av mitt byte till en 20/50 olja :shock:
Men jag har väl drömt eller druckit nån öl för mycket :shock:

En jag känner kör 20/50 i sin 2013 GSA och funkar lika bra . Tystare och mindre förbrukning .
(men hans motor skär nog snart förmodar jag :( )

Re: Lös instrumentering/strålkastare?

InläggPostat: 2018-07-16/18:53
av Gunnar Elmgren
Kovlingen skrev:MAO. en vanlig olja går bra . 20/50 oljan som ja "yrar" om funkar skitbra i luft/oljekylda boxrar .
(Nu får jag mej väl ett spöstraff av Gunnar igen)
Jag har bara läst mej till vad som skrivits i alla oljetrådar och det är inte från kleti å pleti .

Tänk att min hoj blev både tystare och drog mindre olja av mitt byte till en 20/50 olja :shock:
Men jag har väl drömt eller druckit nån öl för mycket :shock:

En jag känner kör 20/50 i sin 2013 GSA och funkar lika bra . Tystare och mindre förbrukning .
(men hans motor skär nog snart förmodar jag :( )

Jag är mer inne på att följa motortillverkarens oljerekommendationer, än på att ”tro” en massa som skrivs på nätet.
Gissningar, hörsägen och hemsnickrade teorier betraktar jag som mindre trovärdigt, om man ska uttrycka det diplomatiskt...
Men det är ju jag, det - var och en gör som han/hon vill med sin egen maskin!

Re: Lös instrumentering/strålkastare?

InläggPostat: 2018-07-16/19:07
av Kovlingen
Det är lugnt Gunnar . Tur att vi har möjligheten att välja i alla fall .
Jag har inte tagit det ur luften utan från etablerade och trovärdiga personers inlägg på forumet .

Ha en goo hojsommar Gunnar ! :)

Re: Lös instrumentering/strålkastare?

InläggPostat: 2018-07-16/19:09
av Håkan
Jumalauta skrev:Hej,

Jag har dock upptäckt att instrumenteringen/strålkastaren verkar sitta lite löst, testade dra åt skruvarna på sidorna på av lyset utan någon skillnad, någon annan som känner igen detta? och om det skall vara så?

Hej.
Både strålkastare och instrument är monterad gummiupphängda.
Strålkastaren sitter fastare monterad, den får ju inte fladdra så att ljusbilden ändras. Instrumenten är lösare, dom rör sig en del.

Re: Lös instrumentering/strålkastare?

InläggPostat: 2018-07-16/19:44
av Jumalauta
Hej alla,

Tack för alla svar på mina funderingar :)

Jag har kommit fram till att jag sparar min motul-olja till min gamla Suzuki jag tagit över från min gamle far,och köper nån "bilolja" till bumsen :)

Re: Lös instrumentering/strålkastare?

InläggPostat: 2018-07-16/20:37
av Kovlingen
Köp den olja du tror på och byt på ca 1000 mils intervaller . Om det behövs original filter har jag ingen koll på men köp inget skit-pirat . Kommer att gå i många mil :)
Täta byten av bra olja på slutväxeln blir inte dyrt men en känslig kugge i det hela .