Byta bromsvätska på F650GS 2009

Byta bromsvätska på F650GS 2009

Inläggav kuvehult » 2018-07-31/13:27

Hej alla kunniga BMWåkare.

Jag tänkte byta bromsvätska på min frus BMW F650GS och undrar om det är ngn som vet hur det går till. VIll ju byta vätskan även i ABS:en och inte bra i kopparna.

Tacksam för svar
kuvehult
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2008-03-30/01:00

Re: Byta bromsvätska på F650GS 2009

Inläggav Kovlingen » 2018-07-31/16:01

Själv okunnig men sök " changing brakefluid BMW f650gs " på YouTube och du kanske hittar
det du söker . Jag fick flera träffar .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Byta bromsvätska på F650GS 2009

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-03/19:44

Nils-Erik Ringlander skrev:Notera att han täckt över 'tanken' m.m. med en frottéhandduk, gör det du också för bromsvätska är ganska elak och kan fräta på lacken om man spiller

Instämmer. När jag senast servade hojen på Beviks, råkade meken spilla lite bromsvätska på kåpglaset. Avtorkningsförsök gjorde det hela än värre, så kåpglaset blev förstört.
När jag hämtade ut cykeln, beklagade man det inträffade och följde upp med: "Naturligtvis ordnar vi ett nytt kåpglas åt Dig, men vi har inte fått hem det ännu."
Några dagar senare fick jag ett sms, åkte dit och fick ett nytt kåpglas i ett nafs - naturligtvis utan kostnad.
"En välskött reklamation är den bästa reklam ett företag kan få."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Byta bromsvätska på F650GS 2009

Inläggav MrAnderz » 2018-08-07/18:10

Fixade det i helgen på min gs800 utan problem. Den lilla skvätt som blir kvar i abs:en spelar ingen som helst roll anser jag. Byt som vanligt sen ut på grus och aktivera abs fram och bak så har du enkelt blandat ut den skvätten med den nya bromsvätskan. Byter du vart annat år (vilket man har råd med då bromsvätska kostar 60 spänn litern) så blir det som är kvar i abs:en lite väl overkill att byta.

Tips som förenklar: sug upp gamla bromsvätskan i behållaren först men inte så mycket att du riskerar få luft i systemet! På det viset vet du att vid tredje fyllningen har du garanterat sköljt ur all gammal vätska. Jag brukar också, som jag sett flera göra på youtube, låta bromshandtag eller fotbroms ligga lagom anspänd några timmar så eventuella luftbubblar hittar upp. Efter det, ut på grus och bromsa så abs:en får jobba.

Var försiktig med bromsnipplarna, dra dem inte för hårt! Momentnyckel rekommemderas!
MrAnderz
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2017-06-22/20:24


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst