Sidoväskor och Topbox

Sidoväskor och Topbox

Inläggav MagnusFagerman » 2018-08-06/14:10

Hej.
Har för ca en vecka sedan hämtat ut min R1200GSA Triple Black -18 med alla paketlösningar.
Nu är min fråga som följer.
Vilka tillverkare av sidoväskor och topbox passar direkt på mina originalfästen om man inte väljer BMW original ?
Vilken tillverkare föredrar Ni ?
Jag är ute efter aluminiumväskor.
Vilken storlek på sidoväskor föredrar Ni ( liter ) om man åker två personer på långtur ? ( typ 2 veckor )
Tacksam för svar
Med vänliga hälsningar
Magnus Fagerman
Användarvisningsbild
MagnusFagerman
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-08-06/13:54

Re: Sidoväskor och Topbox

Inläggav Peter Nordlund » 2018-08-06/14:32

Har inget att tillföra mer än Grattis till hojen och varmt välkommen hit! :D
Har själv en 2011 GS och varioväskor och dom har funkat bra, men skulle jag handla ny hoj skulle det sannolikt bli aluminiumväskor, för vad jag antar är hållbarhet och det jag vill testa att sidoväskorna öppnar uppåt och inte åt sidan, tror det skulle passa mig bättre men vet inte då jag inte provat.
Du får säker många bra råd här!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Sidoväskor och Topbox

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-08-06/14:35

Hej och Välkommen hit.

Såvitt jag vet - ingen. Jag kollade för några månader sedan hos SW Motech och Touratech när jag skulle köpa själv till en GS (inget A) och då var det ju också nödvändigt med stativet.
Original BMW blev väldigt dyrt ( Väskor + stativ) medan "bara väskor" hamnar i samma härad som t.ex SW Motech med hållare och allt så jag valde så.

Det ovanstående blir lite att gå över ån efter vatten på en GSA, när jag hade en sådan så var det BMW original som gällde för mig. Passar bra, funkar bra, lastar bra efter dina behov. Jag hade inte övervägt något annat.

Här finns ju många touringrävar på forumet med mer erfarenhet av två på hojen i 2v (åker alltid ensam om det blir mer än en helg) än vad jag har men de ca 80 liter som ett BMW set innehåller är för mig rätt lagom för sidoväskor utan att det blir alltför bulkigt och ändå får man med rätt mycket.

Lägger du sedan på en topbox så blir det ännu bättre samt att passageraren får lite komfort av det hela.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Sidoväskor och Topbox

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-08-06/22:42

Som Magnus skriver - det är bara BMW:s original aluminiumlådor som passar i fästena som är standard på R1200GSA.
Det är alldeles utmärkta väskor, och blir nog dessutom det billigaste alternativet eftersom Du annars även måste byta/modifiera/komplettera fästena.
Borde räcka gott för två på 2 veckors semester, särskilt om Du tar en toppbox också - och jag kan inte se hur Du skulle bära Dig åt för att få nämnvärt mer packutrymme med någon annan lösning.
(Jag vet dom som varit ute 2 personer i 3 veckor, med BMW:s Vario-väskor som rymmer väsentligt mindre.)
En fördel med BMW:s väskor är, att man kan få låsen kodade så hojens nyckel passar. Kanske ingen stor fördel om man har Keyless (vilket jag antar att Du har, eftersom Du skrev "alla paket"), men det är i alla fall en nyckel mindre att ha koll på.

En variant för att få en större toppbox (BMW:s alu-toppbox är ganska liten) är att kika på polska Holan - de säljer en toppbox som är snudd på dubbelt så stor som BMW:s. Men då behöver Du som sagt en adapterplatta.
Holans alu-sidoväskor går också att montera med hjälp av adaptrar, men det blir inte billigare och inte mer utrymme.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Sidoväskor och Topbox

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-08-07/06:30

I tillägg till vad som skrivits ovan.

Du har ju inte varit speciellt specifik varför du överväger något annat än BMW original. Handlaren där du köpt en fullspecad hoj för över 200k måste ha nämnt att hen har ett alternativ, allt annat förvånar mig, och du överväger ff något annat.

Om det skälet är samma som mitt varför jag inte valde att fortsätta med original på min GS eller om det är så enkelt att när alla andra paket på MCn var betalda så var det nästan ebb i kassan är förstås din ensak.

Jag valde SW Motech Trax (det kunde varit Touratech också men de kunde inte leverera när detta var aktuellt) för att med ett mer generellt väskset kan jag flytta det (för några hundringar i monteringsdetaljer) till nästa hoj. Sett över ett par år så räknar jag med att spara 20-30k på detta sättet. Jag ruttnade nämligen totalt på BMW´s designfilosofi för de väskor, exvis de plastväskor som sitter på t.ex. en R1200R/S1000XR/F800R/GT etc.
Dom ser likadana ut (nästan) men så är det någon detalj som skiljer och så hade man en väska som inte passade på mina två hojar utan det var bara och knata iväg och köpa ett kit till. Gissa om jag hade en del att förklara för hustrun varför jag skulle ha två “exalt likadana” och vad de kostade ... satan i gatan ...!

Jag vet inte om du kan hitta något på en MC-skrot, en cykel som välter lägger ju sig normalt bara på en sida även om den blir en avskrivning. Alternativt kanske du kan hitta någon på forumet som har vält i en garagevändning och absolut vill ha en väska utan repor men med 4000 i självrisk så betalar man den i princip själv. Lite förhandling och du har en billig väska med en designerrepa som ingen annan har.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Sidoväskor och Topbox

Inläggav MrAnderz » 2018-08-07/06:46

https://www.ebay.com/itm/Pannier-System ... m570.l1313

Jättelång länk men en snabb koll på ebay gav detta. Jag har handlat just från brooks. Skickas som express och av någon anledning har jag aldrig åkt på tull och moms. Finns en del begagnade på tyska ebay.de men priset är ju hutlöst!

Eller varför inte svarta:

https://www.ebay.com/itm/Black-Pannier- ... 8434c7bdda
MrAnderz
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2017-06-22/20:24

Re: Sidoväskor och Topbox

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-08-07/08:14

Det var intressant att det finna alternativ men skall man vara realistisk så är det nog inte många kronor att spara. Att inte åka på tull och moms är ju inte mycket att räkna med när det kommer ett paket stort som två all-väskor i dagens handelsklimat mer Hr. Trump. Då blir det ca 8500 DtD.

Ett par kodade BMW väskor i alu kostar ca 10400 listpris och hitintills har det alltid varit åtminstone 10 - 15% avdrag på det vid köp hos handlare där man köpt hojen så då är det ca 9000 för original.

Garanti lokalt och ett sammanhållet nyckelsystem betyder en del också kan tycker jag.

Nu fick du ngt att fundera på Magnus Fagerman kan man tycka, ;-)

Med vänlig hälsning, M
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Sidoväskor och Topbox

Inläggav MagnusFagerman » 2018-08-07/10:06

Hej Alla
Jag tackar för alla svar som jag har fått.
Har faktiskt hittat en leverantör som säljer väskor och topboxar till BMW GS original fästen.
Är det någon som har någon erfarenhet av BUMOTOS väskor.
Se länk
http://13553.shop.textalk.se/packvaskor ... 200gsa-lc/

Mvh
Magnus Fagerman
Användarvisningsbild
MagnusFagerman
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-08-06/13:54

Re: Sidoväskor och Topbox

Inläggav MrAnderz » 2018-08-07/12:57

http://13553.shop.textalk.se/packvaskor ... 4034-liter

Kan detta vara något kanske?

(Ts ville uttryckligen inte ha BMW original...:))

(Inte bara BMW som passar på original rack Gunnar.)
MrAnderz
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2017-06-22/20:24

Re: Sidoväskor och Topbox

Inläggav MagnusFagerman » 2018-08-07/13:51

Ja, jag hittade också den här hemsidan.
Är det någon som har någon erfarenhet av dessa BUMOTO väskor.
Dessa väskor kan beställas till GS originalfästen.
http://13553.shop.textalk.se/packvaskor ... 4034-liter

Mvh
Magnus Fagerman
Användarvisningsbild
MagnusFagerman
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-08-06/13:54

Re: Sidoväskor och Topbox

Inläggav Olof Eriksson » 2018-08-07/14:33

MrAnderz skrev:http://13553.shop.textalk.se/packvaskor/bmw-r1200gsa-lc/packvaskset-4034-liter

Kan detta vara något kanske?

(Ts ville uttryckligen inte ha BMW original...:))

(Inte bara BMW som passar på original rack Gunnar.)


Klart intressant alternativ! Ganska bra att slippa montera av och på nya hållare!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Sidoväskor och Topbox

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-08-07/14:52

Där ser man, det var en nyhet att det faktiskt finns andra väskor än BMW:s egna som passar i BMW:s fästen!
Jag blir iofs inte klok på, om det är något slags adapterfästen eller om väskan passar rakt av, men det är klart intressant i alla fall - tack för tips!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Sidoväskor och Topbox

Inläggav Kovlingen » 2018-08-07/15:14

Vet inte om det går att lyfta av locken för i de fall det ligger en stor packrulle
på passagerarsitsen och/eller en stor toppbox kommer det bli svårt att komma åt
prylarna i väskorna . Bara nått jag reagerade på .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sidoväskor och Topbox

Inläggav Olof Eriksson » 2018-08-07/21:42

Kovlingen skrev:Vet inte om det går att lyfta av locken för i de fall det ligger en stor packrulle
på passagerarsitsen och/eller en stor toppbox kommer det bli svårt att komma åt
prylarna i väskorna . Bara nått jag reagerade på .
Ganska vanligt problem även med orginallådorna
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Sidoväskor och Topbox

Inläggav BrooklynS » 2018-08-08/06:04

Olof Eriksson skrev:
Kovlingen skrev:Vet inte om det går att lyfta av locken för i de fall det ligger en stor packrulle
på passagerarsitsen och/eller en stor toppbox kommer det bli svårt att komma åt
prylarna i väskorna . Bara nått jag reagerade på .
Ganska vanligt problem även med orginallådorna


Med korvlådorna SLIPPER man ju ha en rulle liggande tvärs över sitsen... de rymmer ju rubbet. :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Sidoväskor och Topbox

Inläggav MagnusFagerman » 2018-08-08/07:29

Gunnar Elmgren skrev:Där ser man, det var en nyhet att det faktiskt finns andra väskor än BMW:s egna som passar i BMW:s fästen!
Jag blir iofs inte klok på, om det är något slags adapterfästen eller om väskan passar rakt av, men det är klart intressant i alla fall - tack för tips!


Här kan Du se att det inte behövs något annat fäste än original.
http://13553.shop.textalk.se/packvaskor ... t-45-liter

Mvh
Magnus Fagerman
Användarvisningsbild
MagnusFagerman
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-08-06/13:54

Re: Sidoväskor och Topbox

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-08-08/09:37

MagnusFagerman skrev:Här kan Du se att det inte behövs något annat fäste än original.
http://13553.shop.textalk.se/packvaskor ... t-45-liter

Det var där jag tittade, och fick intrycket att det sitter något slags adapter på väskan för att den ska passa på fästet. Behöver ju inte vara någon nackdel, jag är bara nyfiken på hur det är gjort.
Det framgår inte heller om väskorna kan låsas fast vid fästet ("Väskorna är försedd med ett rostfritt snabbfäste") eller om de är stöldskyddade på annat sätt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Sidoväskor och Topbox

Inläggav MrAnderz » 2018-08-08/11:36

Nu gissar jag bara men tittar man på bilderna (i länken ovan) kan man se ett invändigt lås som inte tycks ha med låsning av locket att göra?

https://youtu.be/b0eXYmGiaDg

Testet är dock lite roligt, börjar ca 42 minuter in i klippet.
MrAnderz
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2017-06-22/20:24


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst