Sida 1 av 1

Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2018-09-19/11:03
av Slammarp
Nu har det kommit info på BMW motorrads hemsida on nya R 1250 GS.

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2018-12-15/12:34
av Lazarus
Var på plats och packade upp nya hojen. Leverans på måndag :D

20181214_155057.jpg


Nya hojen!.jpg

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2018-12-15/22:56
av Lindeberg
Ser synnerligen trevlig ut. Är det den högre tillvalssadeln?

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2018-12-15/23:06
av Lazarus
Lindeberg skrev:Ser synnerligen trevlig ut. Är det den högre tillvalssadeln?

Tack! Det är komfortsadeln, men inte high.

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2018-12-15/23:06
av Lazarus
Lindeberg skrev:Ser synnerligen trevlig ut. Är det den högre tillvalssadeln?

Tack! Det är komfortsadeln, men inte high.

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2018-12-17/17:25
av Lindeberg
Ok. Var det ett lätt val att välja GS framför GSA? Jag drömmer om en ny, antingen GS HP, GS Exclusive eller GSA HP. Behöver egentligen inte GSA:ns större tank, men jag gillar att det redan sitter på en massa rör som skyddar motor och kylare, dimljusen, och att hållare för alu-packväskor redan finns monterat - det är nämligen såna lådor jag vill ha. Så jag tror totalsumman blir lindrigare med en GSA, om man nu kan säga lindrig för en hoj över 200 000 :D

Men jag ser det som en investering. En glädjeinvestering.

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2018-12-17/17:46
av Lazarus
Lindeberg skrev:Ok. Var det ett lätt val att välja GS framför GSA? Jag drömmer om en ny, antingen GS HP, GS Exclusive eller GSA HP. Behöver egentligen inte GSA:ns större tank, men jag gillar att det redan sitter på en massa rör som skyddar motor och kylare, dimljusen, och att hållare för alu-packväskor redan finns monterat - det är nämligen såna lådor jag vill ha. Så jag tror totalsumman blir lindrigare med en GSA, om man nu kan säga lindrig för en hoj över 200 000 :D

Men jag ser det som en investering. En glädjeinvestering.


Nja, lätt var det inte. Har köpt SW Motechs hårda väskor och deras hållare går att ta bort på 30 sek. Tycker att GS Exclusive är snyggast + lite lättare och nättare än GSA. Har just gjort klart allt pappersarbete och väntar på att telefonen skall ringa, för att meddela att hojen är levererad till garaget :D

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2018-12-17/20:09
av Lazarus
Nu är den hemma :D

20181217_190106.jpg

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2018-12-17/20:14
av Kovlingen
Haru inga möbler :? :shock:

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2018-12-17/20:28
av Lazarus
Kovlingen skrev:Haru inga möbler :? :shock:


Haha :lol:

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2018-12-17/21:56
av Kovlingen
Lazarus skrev:
Kovlingen skrev:Haru inga möbler :? :shock:

Haha :lol:

Sorry men du bjöd in :)
Jag har en egen åsikt om nyare GS/GSA och dom är då INTE snygg men efter ett
tag har jag lärt mej att de ser rätt tuff ut , men det är allt .
Hade gött med era GS:ar alla nyägare !

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2018-12-17/22:50
av Lindeberg
Gött att se de nya modellerna trilla in. Snart är det vår.

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2018-12-22/10:23
av BrooklynS
Kovlingen skrev:
Lazarus skrev:
Kovlingen skrev:Haru inga möbler :? :shock:

Haha :lol:

Sorry men du bjöd in :)
Jag har en egen åsikt om nyare GS/GSA och dom är då INTE snygg men efter ett
tag har jag lärt mej att de ser rätt tuff ut , men det är allt .
Hade gött med era GS:ar alla nyägare !


Nä de ser ut som transform-nånting-leksaker, du vet de där man bygger om till robotar...

De är sjutusan praktiska och har fantastiska egenskaper men ser ärligt talat ut som sk*t.

Ändå har jag en... :lol:

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2018-12-24/11:25
av Marinus
Lazarus skrev:Nu är den hemma :D

20181217_190106.jpg



Grattis!

Ser fram mot dina suveräna youtube-videos på resor med nya hojen!!

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2018-12-24/12:19
av Lazarus
Tackar!
Ska snart börja redigera turen från i år. Ingen BMW, men en KTM 1290S.

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2019-01-04/14:34
av JT800GS
Lazarus skrev:Tackar!
Ska snart börja redigera turen från i år. Ingen BMW, men en KTM 1290S.


Ett fantastiskt slut på 2018!

Vart kan man se dina videos?

God fortsättning :-)

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2019-01-04/15:51
av Lazarus
JT800GS skrev:
Lazarus skrev:Tackar!
Ska snart börja redigera turen från i år. Ingen BMW, men en KTM 1290S.


Ett fantastiskt slut på 2018!

Vart kan man se dina videos?

God fortsättning :-)

Tack detsamma!
Här :) https://www.youtube.com/channel/UCawE85g2uCj-16r_mfj3lPA

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2019-06-12/18:39
av jpson67
Har med köpt en Exlusive, så jäkla nöjd över denna maskinen.

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2019-09-14/23:57
av SirJohn
Jag har också återvänt till BMW-spiltan efter ett års katastrofalt äktenskap med KTM och nyligen fått leverans av en R1250GS Adventure HP. Det är bara att konstatera att man är hemma igen. Vilken fantastisk, underbar hoj!

Ser redan fram emot semestern 2020, även om det ska köras många mil innan dess :D

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2019-09-15/10:50
av Bror Gårdelöf
Intressant, vad du skriver. Jag känner till minst ett företag, som i alla fall tidigare servat KTM, men som övervägt att sluta med det pga märkets kvalitetsproblem. Huruvida man gjort slag i saken, vet jag inte - och inte heller, om KTM kommit tillrätta med kvalitetsproblemen. Utifrån dina rader verkar det inte så.

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2019-09-15/14:39
av SirJohn
Hej Bror,
Ja, de verkar inte ha kommit tillrätta med kvalitetsproblemen.

Min var av årsmodell 2017 och jag hade stora problem med obalans i, framför allt, framfälgen. Det mest anmärkningsvärda var att ingen KTM-handlare ville ta i problemen. Jag var hos två auktoriserade ÅF (som jag inte nämner vid namn eftersom jag inte tycker att de i grunden gjorde fel) men blev på båda ställen hänvisad till inköpsstället. Jag köpte dock hojen ~30 mil hemifrån vilket gjorde det mindre än optimalt att göra upprepade resor dit. Kontentan är dock att båda verkstäderna gav mig en bestämd känsla av att det inte ville ta garantijobbet eftersom de visste att de inte själva skulle få ersättning av KTM. Det är dock spekulation från min sida. Man hänvisade även till, av KTM, fastställda, acceptabla skevheter i fälgen. Jag kommer inte ihåg siffrorna längre, men har för mig att KTM ansåg att +-1.5 mm slag i fälgen är acceptabelt. Jag skulle nog snarare vilja hamna nedåt +-0.5 mm.

Fälgproblemen löste sig till sist efter en insats från ett tyskt företag, som riktade dem, samt efter byte till nya däck.

Efter några hundra mils körning uppstod diverse missljud från motorn, stundtals så mycket att jag inte ville åka på några längre resor med hojen. Det handlade om missljud från dels luftinsprutningssystemet (SAS), dels från bakre kamkedjespännaren. Jag var återigen inne på verkstad och fick höra att detta är "normalt för KTM" - ingen åtgärd.

Det jag kan konstatera är att det finns en avvikelse mellan vad jag som kund uppfattar som acceptabel kvalitet och vad KTM uppfattar som acceptabelt. Strax innan återgång till BMW hade jag fått ordning på det mesta men lusten att lägga tid och energi på KTM:en var tyvärr borta.

Problemen fortsatte sedan när det var dags för inbyte. KTM Scandinavia var enda tidigare ägaren till hojen (pressvisningshoj?) och de hade missat att registrera 100-milaservicen på den och sedan sålt den vidare till en av sina handlare utan att rätta till det. Vid det laget var jag förbannad och rätt tuff mot handlaren som sålt hojen till mig. Han fick förmå KTM:s servicechef att ringa upp BMW-handlaren och intyga att hojen var servad som den skulle. All heder åt KTM-handlaren som sålde hojen till mig och som hela tiden var hjälpsam.

Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en KTM idag, vilket är väldigt synd, eftersom den faktiskt är en fantastisk körmaskin. Medges att jag kan ha fått ett måndagsexemplar. Men oavsett det infinner sig ingen riktigt känsla av att verksamheten är helt seriös.

Därför känns det väldigt trevligt att vara "hemma" hos BMW igen :)

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2019-09-16/00:06
av Thomas Stadin
SirJohn skrev:Hej Bror,
Ja, de verkar inte ha kommit tillrätta med kvalitetsproblemen.

Min var av årsmodell 2017 och jag hade stora problem med obalans i, framför allt, framfälgen. Det mest anmärkningsvärda var att ingen KTM-handlare ville ta i problemen. Jag var hos två auktoriserade ÅF (som jag inte nämner vid namn eftersom jag inte tycker att de i grunden gjorde fel) men blev på båda ställen hänvisad till inköpsstället. Jag köpte dock hojen ~30 mil hemifrån vilket gjorde det mindre än optimalt att göra upprepade resor dit. Kontentan är dock att båda verkstäderna gav mig en bestämd känsla av att det inte ville ta garantijobbet eftersom de visste att de inte själva skulle få ersättning av KTM. Det är dock spekulation från min sida. Man hänvisade även till, av KTM, fastställda, acceptabla skevheter i fälgen. Jag kommer inte ihåg siffrorna längre, men har för mig att KTM ansåg att +-1.5 mm slag i fälgen är acceptabelt. Jag skulle nog snarare vilja hamna nedåt +-0.5 mm.

Fälgproblemen löste sig till sist efter en insats från ett tyskt företag, som riktade dem, samt efter byte till nya däck.


Mät INTE upp ekerfälgarna på nya BMW:n!

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2019-09-16/05:20
av BrooklynS
BMW har som bekant även de haft sina problem, men de omhändertar dem på högst olika sätt. Och tur är väl det.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2019-09-16/07:47
av Bror Gårdelöf
Det är rimligen också skälet till, att vi är så märkestrogna. Uttrycket "BMW-fanatiker" har jag alltid betraktat med viss skepsis. "BMW-trogen" känns mera rätt, för dem jag känner, som åker BMW. Det har rimligen att göra med, att märket har ett (måhända alltför?) gott kvalitetsrykte, parat med som regel mycket snabb reservdelsdistribution, samt att man - på gott och ont - ligger i teknisk framkant.

Hade ödets giv sett annorlunda ut, skulle jag mycket väl kunna ha kört något annan märke och varit nöjd med det, men Sigurd och verkstaden sköter sig båda mer än bra, så jag förblir BMW trogen. Till det kommer förstås klubben, som alltså enligt BMW själva är världens största BMW-klubb, bilklubbarna inkluderat! Det är lite häftigt.

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2019-09-16/08:17
av Hasse Gustafsson
Googlade lite på KTM och problem verkar finnas.
Speciellt att bromsar ligger an under färd och smälter bort bromsbelägg och skivor.
En ägare i USA blev anklagad av säljare att han åkt med foten på bakbromsen.
Fick själv betala skiva mm 7500:-

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2019-09-16/08:30
av Magnus Brobeck
Åter till ämnet Tack

Magnus

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2019-09-16/11:21
av Lazarus
SirJohn skrev:Jag har också återvänt till BMW-spiltan efter ett års katastrofalt äktenskap med KTM och nyligen fått leverans av en R1250GS Adventure HP. Det är bara att konstatera att man är hemma igen. Vilken fantastisk, underbar hoj!

Ser redan fram emot semestern 2020, även om det ska köras många mil innan dess :D


Grattis till en kanonhoj :D
Har kört 1900 mil med min nu, och är fortfarande supernöjd. Inga fel eller barnsjukdomar ännu, ta i trä!
Körde Ktm 1190 och 1290 under 4 säsonger innan BMW:n. Hade större tur med strul än dig, så jag var riktigt nöjd med mina Ktm hojar. Hade i och för sig även jag, problem med skeva fälgar på en av dem. Skillnaden var att min handlare, (Elite MC), skötte garantin exemplariskt. De körde själva upp till Örebro med ett antal skeva fälgar och såg till att KTM Scandinavia tog sitt ansvar. ÅF fick ingen ersättning för adm. och tid för skiften av fälgar, så inte så konstigt om de inte är så sugna på att hjälpa kunder.

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2019-09-16/19:45
av SirJohn
Tack Lasse!
GSA:n känns verkligen rätt :) Extremt nöjd hittills. Enda smolket i bägaren är att jag önskar att jag hade haft den i sydeuropa i somras.

Jo,jag har följt dina resor genom åren. Faktum är att det var du som inspirerade mig att gå ifrån BMW och prova KTM :D Och jag är ändå glad att jag gjorde det, för SA:n var ju en riktig körmaskin och den var för mig steget in i Adventure-segmentet. Och det ångrar jag inte. Det är aldrig fel att prova lite olika hojar. Förr eller senare hittar man något man verkligen gillar.

Förhoppningsvis bättrar sig KTM förr eller senare, när de inser vikten av att vara vän med sina kunder.
ElitMc har jag också fått en mycket bra känsla för och det kommer att bli fler hojar inköpta därifrån.

1900 mil var bra jobbat. Men du ligger ändå lite efter snittet eller? Men du har ju ett par månader på sig att köra en 5-600 mil till :)

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2019-09-16/19:50
av SirJohn
Thomas Stadin skrev:
SirJohn skrev:Hej Bror,
Ja, de verkar inte ha kommit tillrätta med kvalitetsproblemen.

Min var av årsmodell 2017 och jag hade stora problem med obalans i, framför allt, framfälgen. Det mest anmärkningsvärda var att ingen KTM-handlare ville ta i problemen. Jag var hos två auktoriserade ÅF (som jag inte nämner vid namn eftersom jag inte tycker att de i grunden gjorde fel) men blev på båda ställen hänvisad till inköpsstället. Jag köpte dock hojen ~30 mil hemifrån vilket gjorde det mindre än optimalt att göra upprepade resor dit. Kontentan är dock att båda verkstäderna gav mig en bestämd känsla av att det inte ville ta garantijobbet eftersom de visste att de inte själva skulle få ersättning av KTM. Det är dock spekulation från min sida. Man hänvisade även till, av KTM, fastställda, acceptabla skevheter i fälgen. Jag kommer inte ihåg siffrorna längre, men har för mig att KTM ansåg att +-1.5 mm slag i fälgen är acceptabelt. Jag skulle nog snarare vilja hamna nedåt +-0.5 mm.

Fälgproblemen löste sig till sist efter en insats från ett tyskt företag, som riktade dem, samt efter byte till nya däck.


Mät INTE upp ekerfälgarna på nya BMW:n!


Hehe, Thomas, jag lovar jag ska inte :) Men de känns bra i alla fall och då är jag nöjd.

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2020-05-02/19:02
av MickeH
Lazarus skrev:
Lindeberg skrev:Ok. Var det ett lätt val att välja GS framför GSA? Jag drömmer om en ny, antingen GS HP, GS Exclusive eller GSA HP. Behöver egentligen inte GSA:ns större tank, men jag gillar att det redan sitter på en massa rör som skyddar motor och kylare, dimljusen, och att hållare för alu-packväskor redan finns monterat - det är nämligen såna lådor jag vill ha. Så jag tror totalsumman blir lindrigare med en GSA, om man nu kan säga lindrig för en hoj över 200 000 :D

Men jag ser det som en investering. En glädjeinvestering.


Nja, lätt var det inte. Har köpt SW Motechs hårda väskor och deras hållare går att ta bort på 30 sek. Tycker att GS Exclusive är snyggast + lite lättare och nättare än GSA. Har just gjort klart allt pappersarbete och väntar på att telefonen skall ringa, för att meddela att hojen är levererad till garaget :D


Hej. Jag ska snart få hem min Exklusive precis lika din :) . Tyvärr är det inga väskor med och det måste man ju ha :). Är du nöjd med dina SW Motech?

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2020-07-08/14:17
av Pyret
Känns som att jag skall lämna mitt bidrag då jag konstaterar att vi valt snarlika hojar :)

Valde Touratechs bågar uppe och nere samt plastväskorna då de verkade smidiga att hänga av. Nu befinner jag mig i smärtsam fas av att invänta uppkörningstiden...men har dämpat frustrationen med SMC's gruskurs och lite rullande med handledare privat.

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2020-07-08/17:40
av Peter Nordlund
Pyret skrev:Känns som att jag skall lämna mitt bidrag då jag konstaterar att vi valt snarlika hojar :)

Valde Touratechs bågar uppe och nere samt plastväskorna då de verkade smidiga att hänga av. Nu befinner jag mig i smärtsam fas av att invänta uppkörningstiden...men har dämpat frustrationen med SMC's gruskurs och lite rullande med handledare privat.

Ruggigt fin cykel! :D

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2020-07-08/19:31
av MichaelWa
Ni som köpt GS1250 hur har tankarna gått kring ekerhjul eller gjutna hjul?
Vad är för och nackdelar med respektive?

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2020-07-10/09:09
av Pyret
Peter Nordlund skrev:
Pyret skrev:Känns som att jag skall lämna mitt bidrag då jag konstaterar att vi valt snarlika hojar :)

Valde Touratechs bågar uppe och nere samt plastväskorna då de verkade smidiga att hänga av. Nu befinner jag mig i smärtsam fas av att invänta uppkörningstiden...men har dämpat frustrationen med SMC's gruskurs och lite rullande med handledare privat.

Ruggigt fin cykel! :D


Tack Peter, den är resultatet av två pojkdrömmar....
- MC Kort, kör upp 28/7.
- Sen tillhör jag den förlorade generationen som växte upp med "Nu blåser vi snuten"...därav färgvalet svart och guld :) :D

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2020-07-10/09:12
av Pyret
MichaelWa skrev:Ni som köpt GS1250 hur har tankarna gått kring ekerhjul eller gjutna hjul?
Vad är för och nackdelar med respektive?


Har enbart erfarenhet av ekerhjul, men tror att huvudskillnaden är att ekerhjul håller bättre om du kör hårdare med hopp etc som gjutna inte klarar lika bra utan riskerar att bli skeva. Nackdelen är att de kostar mer då det är en dyrare konstruktion.

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2020-07-10/16:26
av Hasse Gustafsson
Pyret skrev: Tack Peter, den är resultatet av två pojkdrömmar....
- MC Kort, kör upp 28/7.
- Sen tillhör jag den förlorade generationen som växte upp med "Nu blåser vi snuten"...därav färgvalet svart och guld :) :D

Grattis till fin hoj och nytt körkort!
Tänk på att körkortet ger dig rätt att köra själv.
Inte att du kan köra, första vurpan är obligatorisk du avgör själv hur den blir.

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2020-07-11/09:54
av telecaster
Tog ut en ny R1250GS i våras. Omgående fick jag "gul varning" om något fel när jag kört några meter. Det gick att kvittera bort och den gula triangeln försvann litet senare. Det här har uppstått lite nu och då. Vid två tillfällen har hojen varit in till BMW verkstad för diagnos. De ser att något skett men inte vad.
Samtidigt så har batteriet vägrat ta emot laddning med korrekt laddare för ändamålet. Det första batteriet avled inom någon vecka. Nytt kom på garanti. Felindikeringar fortsätter och nu vägrar även det nya batteriet ta emot laddning.
Nu står den åter på verkstad, för tredje gången. Något svar på varför larmen visas kan man inte ge.

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2020-07-13/10:53
av telecaster
Slammarp skrev:Nu har det kommit info på BMW motorrads hemsida on nya R 1250 GS.

Har du vänligheten lägga ut en länk till den infon, tack

Re: Nya modellen R 1250 GS

InläggPostat: 2020-07-13/12:52
av Gerhard Petersson
Inlägget från "Slammarp" är snart 2 år