Vilken kontakttyp är detta?

Vilken kontakttyp är detta?

Inläggav YoungGrasshopper » 2018-09-23/07:53

Hej,
Jag har en BMW R1200 GS från 2009. Jag har ingen GPS, men vill köpa ett fäste till min vattentäta Samsung-telefon för att använda den som GPS och fästa den på det övre fästet nära vindrutan. Som laddning kräver mobilen micro-USB-kontakt.

Det enda som finns i strömväg framme vid instrumentpanelen nu är det här uttaget som jag aldrig sett innan. (se bifogad bild)

Är det någon som kan rekommendera vilken typ av adapter jag måste skaffa mellan det befintliga uttaget till en USB-kabel? Måste jag tänka på något mer, typ säkringar? Är det ngn mer som använder mobilen som GPS på en GS? (jag har inte råd med en "riktig" GPS, så föreslå inte det :P ;) )

Tack för hjälpen!
/Andreas
Bilagor
IMG_0123.JPG
BMW R1200GS från 2009
Användarvisningsbild
YoungGrasshopper
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2018-07-28/12:59

Re: Vilken kontakttyp är detta?

Inläggav YoungGrasshopper » 2018-09-23/07:59

Jag passar på att också försöka få hjälp om de här två kontakterna som sitter under sadeln; en vet jag går till min trickle-charger (oklar svensk fraseologi), men vad är tanken att man ska göra med det förkrympta cigarettuttaget?
Bilagor
IMG_0124.JPG
BMW R1200GS från 2009
Användarvisningsbild
YoungGrasshopper
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2018-07-28/12:59

Re: Vilken kontakttyp är detta?

Inläggav Håkan » 2018-09-23/08:18

Hej.
Kontakten på din första bild är avsedd för extraförbrukare. Till exempel GPS.
Där ska du ha en kontakt som finns att köpa från BMW:
83 30 0 413 585 Repair plug, 3-pin No. 611656
Kontakten har tre kablar, två av dom används här, O1 till minus (-) 03 till plus (+). Detta är 12 volt. Telefon måste kopplas via en addapter (billaddare) som sänker spänningen till 5 volt.

Det du hittat under sadeln ser ut som en kontakt för laddning av MC batteri, samt ett 12 volt uttag (cigarettändaruttag) där kan du sätta en billaddare (addapter) för telefon.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vilken kontakttyp är detta?

Inläggav Falken » 2018-09-23/08:21

Hej.

Det finns en kontakt med lösa kabeländar man kan sätta i uttaget uppe vid styret. Jag har själv planer på att göra just det för att strömmata min GPS framöver på R1200GS-12. "Repair plug, 3-pin No. 611656 artikelnummer 83 30 0 413 585". Vet tyvärr ej om det finns en variant som går direkt till USB istället för lösa kabeländor.

Det "lilla" cigguttaget är någon gammal standard på BMW-hojar. Jag hade en likadan på min R1100R-97. Via den kunde jag både ladda och ta ut ström. Tror det är 12 mm istället för mer vanliga 21 mm. Finns adaptrar att köpa på Kjell&Co. Så gjorde jag för GPS:en på den gamla hojen. Lycka till!
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Vilken kontakttyp är detta?

Inläggav YoungGrasshopper » 2018-09-23/09:18

Ni är så kunniga och snabba på att svara! Tack för hjälpen!

Jag tror att jag köper en adapter från Kjell&Co till cigarettuttaget under sadeln och sedan drar fram en normal USB 5V-kabel till styret och klämmer fast med buntband. Jag ska mäta lite och se ifall det räcker med 1,5m kabel eller om man behöver mer...

Känner någon till ifall man bör installera en strömbrytare på det cigarettuttaget; det ser ut som att det är kopplat direkt på batteriet och förmodligen dränerar tjuvström när motorcykeln är avstängd?
BMW R1200GS från 2009
Användarvisningsbild
YoungGrasshopper
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2018-07-28/12:59

Re: Vilken kontakttyp är detta?

Inläggav Falken » 2018-09-23/09:35

Om ingenting är kopplat till cigguttaget är väl polerna åtskilda och således ska väl ingen ström kunna vandra i denna krets? (OBS, ute på tunn is nu :lol: )
Om du däremot låter USB-omkopplaren sitta i finns väl en teoretisk risk att spänningsomvandlaren som drar ner spänningen från 12 till 5 volt kan ha en liten förbrukning? Jag hade på min K1300S ett dubbelt USB-uttag från biltema monterat på styret, kopplat direkt till polerna på batteriet. Mailade inför köp Biltema och frågade om eventuell förbrukning då inget är anslutet och fick till svar att ingen förbrukning sker i "viloläge". Detta hade de enligt egen utsago undersökt noga. Det kan ju också vara ett alternativ.
EDIT: Biltemas hemsida verkar strula för tillfället men artikelnumret jag skrev och frågade om var 82-882 så titta på detta vid tillfälle.
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Vilken kontakttyp är detta?

Inläggav Kovlingen » 2018-09-23/10:31

Jag har köpt en sådan förlängningskabel som jag trycker i det extra cigg-uttag som finns under dynan
som är kopplad direkt på batteriet . I den andra ändan har jag ett dubbelt usb-uttag .
Jag drar den till toppboxen och kan när jag vill ladda mina prylar under längre turer .
Mycket smidigt tycker jag .
Däremot en separat kabel direkt från bateriet till GPS:en . Alltid ström på .
sladd.jpg
sladd.jpg (29.35 KiB) Visad 3226 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vilken kontakttyp är detta?

Inläggav MrAnderz » 2018-09-23/11:30

Jag kör mobilen som gps. Ström tar jag via adapter direkt från minicigg (f800gsa). Jag har fäst mobilen genom en vattentät mobilhållare (Biltema) som fästs med buntband runt övre rutramen. Mobilhållarens genomskinliga framsida är gjord så du kan använda mobilen utan att ta ut den hela tiden. Mobilen har jag kopplad via bluetooth till min scala rider g9 i hjälmen. Hållaren är supersmart och kan roteras om du behöver. Transparent baksida gör också att du kan fota eller filma med mobilen genom rutan. Hittar få fördelar med en separat gps dessa dagar.
MrAnderz
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2017-06-22/20:24


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst