Sida 1 av 1

Gaffelkronan sitter löst

InläggPostat: 2018-10-10/19:55
av Allan Ericsson
Nu hoppas jag på goda råd, jag har nämligen noterat att gaffelkronan sitter löst på min R1200GS -10 med 5100 mil på mätaren.

Min första analys säger att det är glapp i lagringen mitt under kronan (under BMW-emblemet). Genom att vicka på styret så kan jag dra gaffelrören upp och ner. Är det risk för att gaffelrörens infästning i gaffelkronan bryts av!!!

Re: Gaffelkronan sitter löst

InläggPostat: 2018-10-10/21:48
av Allan Ericsson
Allan Ericsson skrev: Är det risk för att gaffelrörens infästning i gaffelkronan bryts av!!!
Enligt verkstadshandboken, så sitter det "ball joint" i toppen på gaffelrören, så det lär inte finnas några brytkrafter där. Phuuh. Det förefaller vara så att det är glappet i vinkelkontaktlagret som ger vickigheten.

Kvar finns dock frågan: Hur vickigt skall styret vara?

Re: Gaffelkronan sitter löst

InläggPostat: 2018-10-11/10:11
av Allan Ericsson
Lagret ifråga: ANGULAR BALL BEARING - 47X20X20,6
SKF-lager: 3204-A SKF Double Row Angular Contact Bearing 20x47x20.6

Det första förslaget jag fått är att dra åt muttern som sitter i toppen på gaffelrören. Jag har nu dragit med 40 Nm. => De var redan dragna med 40 Nm. Inget förändrade sig. (Förslaget kändes inte riktigt genomtänkt heller!)

Flera förslag?

Re: Gaffelkronan sitter löst

InläggPostat: 2018-10-11/18:05
av Håkan
Hej Allan.
Nåt är ju uppenbarligen slitet eller sitter löst...
Jag har slitit och dragit i både styre och framgaffel på min R1200GS 2012.
Utan att märka nåt som är löst eller glappar.
Är det som du säger vinkelkontaktkullagret som glappar är det nog dags för ett byte. :)

Re: Gaffelkronan sitter löst

InläggPostat: 2018-10-11/19:19
av Allan Ericsson
Hej Håkan,
Vad bra att du reagerar. Dagsläget är sådant att när jag lyfte på täcklocket över lagret (6), så såg jag att det var alldeles rostigt där. När jag vickar på styret, så ser jag att det rör sig mellan skruvskallen (9) och godset(1) (=gaffelkronan). Kan det vara så att rosten har ätit upp skruvens förspänning? (Jag antar nu att det är naturligt med ett visst radiellt glapp mellan skruv och lagrets innerring, så att lagrets fixering sköts av skruvförbandets klämkraft. Förbandet skall dras med 130 Nm.) Det kanske går att lossa skruven, göra rent kontaktytorna och skruva ihop det hela igen? Det är nog lättare sagt än gjort, dock. Det är ju så trångt och jag stupar redan på att jag inte ens har en 7 mm insex-nyckel. Låsmuttern (12) skall bytas och dras med 130 Nm.
Jag tror och hoppas att lagret har klarat sig. Jag kan i alla fall inte påvisa något onaturligt, när jag vriden på styret eller drar i gaffelbenen.

dbvis-5309134866960749862.gif

Re: Gaffelkronan sitter löst

InläggPostat: 2018-10-11/19:49
av Håkan
Hej igen.
Tog loss BMW emblemet på min MC.
Torrt och rent, möjligen ett tunt lager fett synligt. Men absolut ingen rost.

7mm insexnyckel kan du få låna av mig.
Om du låser muttern med Loctite 270 kan du återanvända den.
Hemma imorgon förmiddag, reser bort c:a kl. 12. Om du snabbar dig så...

Re: Gaffelkronan sitter löst

InläggPostat: 2018-10-11/19:59
av Allan Ericsson
Håkan skrev:Hej igen.
Hemma imorgon förmiddag, reser bort c:a kl. 12. Om du snabbar dig så...

Tyvärr har jag en tid för bilprovning i morgon förmiddag men jag skulle gärna besöka din verkstad någon gång.

Du tror alltså att det räcker med lossning, rengöring och återmontage!

Re: Gaffelkronan sitter löst

InläggPostat: 2018-10-11/20:04
av Håkan
Allan Ericsson skrev:Du tror alltså att det räcker med lossning, rengöring och återmontage!

Analysen är ju din. Jag tycker du skall prova.

Tänkte på en möjlig orsak till rosten på din MC. Är o-ringen som håller emblemet på plats skadad?

Re: Gaffelkronan sitter löst

InläggPostat: 2018-10-11/20:22
av Håkan
Allan Ericsson skrev:Tyvärr har jag en tid för bilprovning i morgon förmiddag men jag skulle gärna besöka din verkstad någon gång.

Hemma igen söndag eftermiddag. Välkommen. ;)

Re: Gaffelkronan sitter löst

InläggPostat: 2018-10-11/20:48
av Allan Ericsson
Håkan skrev:
Allan Ericsson skrev:Du tror alltså att det räcker med lossning, rengöring och återmontage!

Analysen är ju din. Jag tycker du skall prova.

Tänkte på en möjlig orsak till rosten på din MC. Är o-ringen som håller emblemet på plats skadad?


Jag imponeras. Du är på rätt spår beträffande felorsaken. O-ringen hade svällt. Jag har köpt en ny för 42 kr. Jag minns att en gång när jag tankade, så såg jag att emblemet var på väg att lossna. Jag pillade bort det och stoppade det i fickan och körde vidare. Jag var på semester i Pyrenéerna. När jag kom hem så limmade jag fast emblemet. DET VAR NOG INTE SÅ KLOKT? Kan det vara så att limmet kom i kontakt med o-ringen, som började svälla och krypa ur sitt läge? Sedan behövs bara ett antal tvättar för att det skall börja rosta.

Jag försöker lösa problemet på egen hand först. Sedan får vi se om du får ett PM?

Re: Gaffelkronan sitter löst

InläggPostat: 2018-10-23/15:37
av Allan Ericsson
Slutrapport: Styrlagret är nu utbytt. Det var illa åtgånget av rostvatten. => Det kan var en god idé att lyfta på täckbrickan och inspektera!
DSCN5444_beskuren.jpg
DSCN5444_beskuren.jpg (139.76 KiB) Visad 3869 gånger

Re: Gaffelkronan sitter löst

InläggPostat: 2018-11-08/13:59
av Lars Ekeroth
Jag hade det glapp du beskrev på min förra R12GS från -07 då den hade gått ca 4000 mil. Styret gick att vicka på. Troligen har lagret tagit stryk av rost. Brunt klet syntes uppifrån på lagret under emblemet. Styrkronelagret med bult och mutter byttes och allt blev bra. Troligen hade vatten kommit in genom lagertätningen, kanske resultat av högtryckstvätt??