Canswitch och motsvarande på R120GS K25

Canswitch och motsvarande på R120GS K25

Inläggav Dennis Johansson » 2019-02-19/19:11

Jag har läst igenom de trådar jag sett från tidigare där jag själv varit aktiv, men det blir för spretigt att väcka dem.

Så jag fick ej köpt någon canswitch tidigare och tänkte göra det nu, men de är slutsålda och verkar tillverkas i batcher. Jag har ej fått svar på när man kan köpa igen.
Dessutom när jag kollar vad Canswitch klarar av skiljer mellan olika generationer.
Bl.a. skiljer att den ej kan styra halvljuset på K25.
Innebär det att jag ej kan få den att funka med mina extra ljus från mc safe ihop med halvljus?

Jag börjar även kolla på alternativ och fått tips om två.
Denali och hexezcan.
De två verkar va väldigt lika, men verkar ej kunna styra lika mycket grejer, stämmer det?

Är det någon som testat de olika?

Det finns fler smarta funktioner hos de två senare, t.ex. strobe ljus vid helljusblink och tuta.
Även blinkande broms ljus.

Kanske har någon en begagnad canswitch till salu.

Finns det någon som kan hjälpa mig utveckla detta.

https://hexezcan.com/
https://www.adventurebikeshop.co.uk/denali/
http://www.canswitch.co.za
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Canswitch och motsvarande på R120GS K25

Inläggav Olof Eriksson » 2019-02-19/20:40

Det finns fler smarta funktioner hos de två senare, t.ex. strobe ljus vid helljusblink och tuta.
Även blinkande broms ljus.

Denna funktion finns i den Canswitch som jag har köpt ny för ca 1 år sedan.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Canswitch och motsvarande på R120GS K25

Inläggav knutk » 2019-02-21/10:50

Hei.
Begrensingene som skisseres er nok basert på en misforståelse.
Brukt i K25 modell i følge CANSwitch sin webside lese følgende signal:

Controls: ABS, Kill Switch.
Lights: High beam, Indicators, Hazards
Other: Front brake, Rear brake, Speed, RPM, Engine temperature.

Dette betyr at CANSwitch kan agere basert på signal fra ovenstående.
Det blir nevnt styring av nærlys. Av lyssignal står der listet : " High beam, Indicators, Hazards "
Om man ønsker at ekstralys for eksempel skal dimmes ved bruk av nærlys kontrolleres det ved at man definere det som "ikke High Beam". og man vil følgelig kunne ha en innstilling for HighBeam, og en annen når man ikke har HighBeam.

Jeg benytter CANSwitch på F800GS, som har samme funksjoner som K25, og jeg kan bekrefte at ekstralysene dimmer ved bruk av nærlys. Ekstralys kan blinke i takt med blinklys eller i motsatt fase med blinklys.

Vet ikke hva ventetiden er nå om han ikke har CANswitch på lager, men tidligere var ikke ventetiden så lang.

Stopper her, men svarer gjerne på konkrete spørsmål..
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Canswitch och motsvarande på R120GS K25

Inläggav Dennis Johansson » 2019-02-21/17:20

Tack Knutkorsen

Nästa fråga.
Passar en canswitch köpt till en 2013 till 2018 men vill ha den till min 2004
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Canswitch och motsvarande på R120GS K25

Inläggav knutk » 2019-02-22/10:32

Dennis Johansson skrev:Tack Knutkorsen

Nästa fråga.
Passar en canswitch köpt till en 2013 till 2018 men vill ha den till min 2004


CANSwitch kobles til CAN-bus nettet via pluggen til boksen for dekktrykk overvåkning. På 2013 + modellene er det bare å plugge inn. På de eldre modellene som ikke har denne boksen må man koble seg inn på kablene. (og det samme for F800GS). Signalene finnes, men det krever litt mer av den som installerer.

Om boksen du har kjøpt har vært brukt i en 2013 + GS kan den fortsatt benyttes, men den må omprogrammeres.

Programvaren finnes for nedlasting fra CANSwitch webside.

Så svaret på om den kan brukes på en 2004 GS er ja, men det blir ikke plug and play.

Rent teknisk befinner CANSwitch seg på et annet nivå enn alternativene. Man får den levert ferdig programmert og tilpasset sykkelen man spesifiseres, og da er den Plug And Play på de mest moderne modellene.

I tillegg, om man ønsker å gå litt videre kan man programmere den til mye mer. Programvaren finnes på CANSwitch sin side, samt bruksanvisning. Om man har erfaring med PLT programmering vil det være kjent stoff. Dog vil nok en del brukere synes at det blir i meste laget, og jeg vil tippe at flertallet vil være fornøyd med standard oppsett.

Som eksempel på CANSwitch potensiale kan jeg nevne at jeg har programmert min (2015 GSA)
-- Åpne/Lukke garasjeport ved å dobbelklikke ABS bryter
-- En relestyring som er aktive kun når motor går (for varmetøy)
-- Rele for tenning på/av. For USB lader + diverse.
-- GSA ekstralys er koblet til og kan dimmes sammen med DRL og nærlys, samt blinke sammen med blinklys.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Canswitch och motsvarande på R120GS K25

Inläggav Thomas Stadin » 2019-02-22/13:20

Man måste inte vara programmerare för att göra enkla ändringar i CanSwitch.
Har man en Androidtelefon klarar man sig ganska bra.
När man slår på tändningen skapar CanSwitch ett wifi-nätverk som man enkelt kan logga in på.
Öppnar man då telefonens webläsare kan man därifrån enkelt ställa om de vanliga funktionerna i CanSwitch, tex hur dimljusen ska uppföra sig då man tutar, har helljus, halvljus, blinkar mm.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Canswitch och motsvarande på R120GS K25

Inläggav Dennis Johansson » 2019-02-22/13:55

knutk skrev:
Dennis Johansson skrev:Tack Knutkorsen

Nästa fråga.
Passar en canswitch köpt till en 2013 till 2018 men vill ha den till min 2004


CANSwitch kobles til CAN-bus nettet via pluggen til boksen for dekktrykk overvåkning. På 2013 + modellene er det bare å plugge inn. På de eldre modellene som ikke har denne boksen må man koble seg inn på kablene. (og det samme for F800GS). Signalene finnes, men det krever litt mer av den som installerer.

Om boksen du har kjøpt har vært brukt i en 2013 + GS kan den fortsatt benyttes, men den må omprogrammeres.

Programvaren finnes for nedlasting fra CANSwitch webside.

Så svaret på om den kan brukes på en 2004 GS er ja, men det blir ikke plug and play.



Ok.
På de äldre, fins en annan blindplug man tydligen man tar bort där t.ex. larmet kopplas in.
Men är kontakten samma?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Canswitch och motsvarande på R120GS K25

Inläggav Dennis Johansson » 2019-02-22/14:01

[quote="Thomas Stadin"]Man måste inte vara programmerare för att göra enkla ändringar i CanSwitch.
Har man en Androidtelefon klarar man sig ganska bra.
När man slår på tändningen skapar CanSwitch ett wifi-nätverk som man enkelt kan logga in på.
Öppnar man då telefonens webläsare kan man därifrån enkelt ställa om de vanliga funktionerna i CanSwitch, tex hur dimljusen ska uppföra sig då man tutar, har helljus, halvljus, blinkar mm.[/quote

Det låter bra.
Dock är första frågan om kontakterna i GBG är likadana till en 2013 o framåt och för min 2004.


Sedan får man hoppas inget går sönder mellan det man kopplar in den och programmerar om den till min knarr]
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Canswitch och motsvarande på R120GS K25

Inläggav knutk » 2019-02-22/16:45

Dennis Johansson skrev:
Ok.
På de äldre, fins en annan blindplug man tydligen man tar bort där t.ex. larmet kopplas in.
Men är kontakten samma?


Nei, du får ikke brukt kontakten som følger med, du må koble deg inn på ledningene. Det står greit forklart i skjema som følger med/kan lastes ned fra CANSwitch webside.

På sykler med kun alarm, uten TPM, er boksen ulik i forhold til sykler som har både alarm og TPM. På sistnevnte sykler er Alarm og TPM kombinert i en og samme boks, og det er til denne boksen pluggene er tilpasset.

Min F800GS har alarm, men ikke TPM. Pluggen passet ikke. Jeg løste det ved å identifisere fargene på de ulike ledningene i pluggen, boret et lite hull i alarmboksen og loddet ledningene til CANSwitch fast på printet til alarmen. Det er en enkel jobb om en har loddet litt tidligere, men garantien ville selvfølgelig bli ugyldig. Dog er min sykkel så gammel at garanti ikke er en faktor.
Det er nå flere år siden dette ble gjort, og har fungert helt problemfritt.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Canswitch och motsvarande på R120GS K25

Inläggav Dennis Johansson » 2019-10-29/14:25

Hej igen alla.
Jag har fortsatt ej kopplat in denna enhet.
Jag vill dubbelkolla detta.
Är det verkligen så att ingen av de två kontakterna passar till min R1200GS-04 / K25?

Det verkar ju korkat.

Någon som vet hur mycket jag kan nyttja denna förberedd till en 2013 till min 2004..

Jag har försökt med mailkonversation med tillverkaren, men får ej vettiga svar.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Canswitch och motsvarande på R120GS K25

Inläggav knutk » 2019-11-23/12:21

Dennis Johansson skrev:Hej igen alla.
Jag har fortsatt ej kopplat in denna enhet.
Jag vill dubbelkolla detta.


Är det verkligen så att ingen av de två kontakterna passar till min R1200GS-04 / K25?

Det verkar ju korkat.


Det er helt korrekt. Pluggene passer ikke til /K25 boxer. Ledningene må kuttes og kobles inn på ledningsnettet i henhold til skjema:
http://www.canswitch.co.za/downloads/CANSwitchS4K25.pdf

Dennis Johansson skrev:
Någon som vet hur mycket jag kan nyttja denna förberedd till en 2013 till min 2004..



På denne siden står det oppgitt hvilken controller som avleses fra CANbus på respektive sykler.
http://www.canswitch.co.za/index.html

For /K25 er det oppgitt følgende:
Controls: ABS, Kill Switch.
Lights: High beam, Indicators, Hazards
Other: Front brake, Rear brake, Speed, RPM, Engine temperature.

Når man bestiller CANswitch spesifiserer man hvilken modell den skal benyttes til, og da kommer den forhåndsprogrammert til denne modellen.

Om enheten er forhåndsprogrammert til /K51, men tiltenkt benyttet på /K25 må enheten reprogrammeres før den vil virke.

Det står forklart i websiden, og jeg anbefaler å søke litt der. Kort sagt må man laste ned riktige filer, laste ned et Windowsprogram og programerer enheten etter at den er montert på sykkelen via innebygget WiFi i CANswitch.

Dennis Johansson skrev:Jag har försökt med mailkonversation med tillverkaren, men får ej vettiga svar.


CANswitch ble opprinnelig solgt av en mann i SørAfrika. Jeg fikk inntrykk av at han drev ett en-manns firma.


For ca ett år siden ble det hele solgt til et Amerikansk firma. De har en ny webside:
https://www.blackbirdmoto.com/bikes


Siden han har solgt seg ut antar jeg at han også har overlatt all kommunikasjon til de nye eierne.
Hvor detaljerte kunnskap de nye eierne har vet jeg ikke.

Selv har jeg holdt på en del med CANswitch, og montert den i ulike sykler, samt reprogrammert dem etter eget ønske med følgende tillegsfunksjoner: Åpning /lukking av garasjeport, Aktivere et rele som kun er 'På' når motor går (for uttak til varme klær) samt justert varmen i varmejakka via rulla på min 1250LC.

Om det er noe som fremstår som uklart må du gjerne kontakte meg på PM så skal jeg besvare etter beste evner.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst