Klonkljud från främre stötdämpare.

Klonkljud från främre stötdämpare.

Inläggav Patrickgbg » 2019-06-20/07:55

Hej.

Köpte mig igår en Bmw f700gs. Körde från Trollhättan ned till Göteborg och väl hemma såg jag att det var någonting gult och lite fett (olja?). Provade att kolla främre stötdämparen som man får se på säkerhetskontrollen på youtube inför en uppkörning.

Då hörde jag ett klonkade ljud för varje gång jag tryckte. Är det någon som vet vad det kanske kan vara?

Mvh Patrick.
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Klonkljud från främre stötdämpare.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-06-22/07:41

Grattis till en fin och bra hoj!

Det är inte helt lätt att förstå Din fråga, så vi får försöka reda ut vad Du menar.
Exakt var på hojen hittade Du någonting gult och lite fett? Hur mycket? Kan Du ta en bild och lägga ut?

På den hojen finns ingen "främre stötdämpare" i egentlig mening, så jag gissar att Du menar framgaffelns båda ben. Vad är det för kontroll Du gör, när Du hör det klonkande ljudet? Kan Du beskriva hur Du trycker, eller kanske ännu hellre länka till Youtube-filmen du nämner?
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2019-06-22/08:24, redigerad totalt 1 gång.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Klonkljud från främre stötdämpare.

Inläggav F800åkare » 2019-06-22/07:53

Håller in bromsen och låser framhjulet och trycker på handtaget för att komprimera framgaffeln?

Är det olja på gaffelbenen är det nog dags för en översyn med nya packboxar och dammtätningar, olja och gas.

Kan vara så att de läcker och då kan man få lite klonk, eller så är det styrlager som är glappa.
Ställ den på centralstödet (om sådant finns) be någon trycka ned bakänden så framhjulet hamnar i luften, sätt dig framför framhjulet, ta tag i båda gaffelbenen längst ned och dra/tryck rakt fram/bak, ev glapp i styrlagren kommer kännas och höras direkt.

Vrid styret fullt ut åt båda håll, det ska gå från ände till ände utan minsta upphakning/kärv.

Om det inte går tyst och lätt så är det byte av lager som gäller. Båda dess bör handlaren stå för då det läckande framgaffel är en säkerhetsdetalj, olja kan komma på bromsarna och man tappar bromsverkan, farligt.
Dåliga styrlager kan göra det svårare att styra, då det vill fastna lite vid de slitna delarna.

Men undersök lite först och förklara gärna som Gunnar efterfrågar, vart oljan/fettet finns.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Klonkljud från främre stötdämpare.

Inläggav gorbra » 2019-06-22/08:19

Pumpar du framgaffeln upp/ner med låst broms så är det troligen bromsskivorna som "klonkar" i sina infästningar. Finns lite glapp där för den "flytande" infästningen. Det är normalt och inget att oroa sig för. Det gula och feta vet jag inte vad det är. Är det på gaffelbenen? I så fall är det nog lite olja som svettats eller läckt.
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Klonkljud från främre stötdämpare.

Inläggav Patrickgbg » 2019-09-15/15:21

Det löste sig. Var någon slang som hade klämts sönder och läckte men är bytt.

Mvh Patrick.
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst