Aluminiumväskor av tre fabrikat

Aluminiumväskor av tre fabrikat

Inläggav Magnuz Folke » 2020-11-02/13:17

Hej

Har en 1200GSA -15 med en GIVI Topbox, men tänkte köpa tre aluväskor för framtida utflykter.
BMW's egna har minst utrymme och är billigast (med rabatten jag går) av de jag tittat på, medan de som har mest utrymme kostar cirka 50% mer.

I stigande pris och även stigande utrymme rör det sig om dessa:

BMW

Höger 36 liter
Vänster 44 liter
Toppbox 31 liter

111 liter totalt


Bumot

Höger 36
Vänster 40
Toppbox 43 liter

119 liter totalt


Wunderlich

Höger 40
Vänster 45
Toppbox 40

125 liter totalt


Jag tycker det vore skönt med sånt som passar direkt på originalfästena, och det ska samtliga fabrikat göra, även om jag är osäker på toppboxen i både Wunderlich och Bumot. De två tillverkarna kräver dock en annan nyckel, och man verkar inte kunna använda fordonsnyckeln, som man ska kunna med BMW's egna - som dock är märkbart mindre.

Är det någon som har, har haft eller har gjort djupare efterforskningar om dessa tre väskfabrikat som kan säga något om dem, gällande storlek, smidighet, praktiska för/nackdelar och nyckelhantering.

Tack på förhand
Senast redigerad av Magnuz Folke 2020-11-02/17:44, redigerad totalt 1 gång.
GSX1400 -02
SV1000 -04
R1200GSA -15
Användarvisningsbild
Magnuz Folke
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-11-02/13:08
Ort: Hammarö

Re: Aluminiumväskor av tre fabrikat

Inläggav Håkan » 2020-11-02/13:40

Jag köpte till BMW aluminiumväskor till min R1200GS när jag köpte MC. Grymt nöjd. Gillar, dels att packa uppifrån, dels en-nyckellösningen. :)
De andra vet jag inget om, har inte behövts ta reda på något om dem. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Aluminiumväskor av tre fabrikat

Inläggav BrooklynS » 2020-11-02/15:09

Jag skulle nog hålla med Håkan här. Dels smidigt med samma nyckel, dels sannolikt det bästa för andrahandsvärdet. Behöver du mer utrymme använder du bara en packrulle ovanpå.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Aluminiumväskor av tre fabrikat

Inläggav Magnuz Folke » 2020-11-02/15:20

Visst är det så att toppboxen inte behöver något extra rack/hylla? Bumot kräver t ex en extra fästplatta/hylla för att kunna fästa toppboxen, precis som GIVI, men BMW's alu-toppbox fäster väl rakt på pakethållaren?
GSX1400 -02
SV1000 -04
R1200GSA -15
Användarvisningsbild
Magnuz Folke
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-11-02/13:08
Ort: Hammarö

Re: Aluminiumväskor av tre fabrikat

Inläggav Buster » 2020-11-02/16:46

Har vanliga GS fäste där alulådor passar rakt av?
GSA säljs ju med alulådor och har bågar men när jag köpte GS erbjöds deras "plastasket" med automatisk tömning (sidoöppning) så jag köpte Touratech och har inte ångrat köpet.
Alulådor men med mjuka hörn och stilren design... mattsvat på svart cykel.
Utan lådorna syns ju bågarna men även de är svarta så de stöter inte ögat så värst... plus att jag jämför min cykel lite med en yxa... det är ett verktyg, inget utställningsobjekt.

Toppbox är väl inget man bör överdriva storlek på men här är det ju annars främst där det skiljer och letar du volym så har ju Givi en på 58 liter.
Gällande låsning så har jag keyless och därför ingen nyckel i cykeln så lådornas låsning spelar ingen roll.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Aluminiumväskor av tre fabrikat

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-02/16:55

Fundera några ögonblick på BMW Softbag, stora modellen, i stället för en toppbox. Den är vattentät, rymlig, avsevärt billigare och klart lättare => lägre tyngdpunkt. Men OK - den är inte låsbar och skyddar inte innehållet lika bra som en aluminiumkoffert. Mot det kan ställas, att risken för att fästena knäcks är obefintlig.
Bara du själv kan avgöra, vad som är viktigast.

(Jag fick tipset att inte köpa toppbox till min R 1250 RT Sport utan i stället BMW:s lilla Softbag. Det har jag inte ångrat en sekund - men jag åker praktiskt taget bara asfalt, så våra grundläggande idéer skiljer sig måhända en smula?)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Aluminiumväskor av tre fabrikat

Inläggav Magnuz Folke » 2020-11-02/17:43

Buster skrev:Har vanliga GS fäste där alulådor passar rakt av?
GSA säljs ju med alulådor och har bågar men när jag köpte GS erbjöds deras "plastasket" med automatisk tömning (sidoöppning) så jag köpte Touratech och har inte ångrat köpet.
Alulådor men med mjuka hörn och stilren design... mattsvat på svart cykel.
Utan lådorna syns ju bågarna men även de är svarta så de stöter inte ögat så värst... plus att jag jämför min cykel lite med en yxa... det är ett verktyg, inget utställningsobjekt.

Toppbox är väl inget man bör överdriva storlek på men här är det ju annars främst där det skiljer och letar du volym så har ju Givi en på 58 liter.
Gällande låsning så har jag keyless och därför ingen nyckel i cykeln så lådornas låsning spelar ingen roll.


Det är en GSA - missade ett ack så viktigt A...
Givin jag har tar 47 liter, men den får sitta på fruns kommande Tiger XRT, och jag tänkte mig i framtiden ut i lite oländigt landskap, så plasten går bort, även om just toppboxwn inte är det mest utsatta vid en vurpa.
Jag har oxå keyless, och just därför vore det skönt med enbart ”dongeln” för att slippa vassa nycklar som hänger bredvid.

Har samma attityd som sej gällande utseendet: Hade jag velat köpa en snygg MC hase man ju siktat på Sydeuropa i st f en funktionell german - den är ju bland de absolut fulaste moppar som ritats!
Den är ett åkdon - inget trofé man skryter med!
GSX1400 -02
SV1000 -04
R1200GSA -15
Användarvisningsbild
Magnuz Folke
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-11-02/13:08
Ort: Hammarö

Re: Aluminiumväskor av tre fabrikat

Inläggav Håkan » 2020-11-02/18:45

Buster skrev:Har vanliga GS fäste där alulådor passar rakt av?

Nej. Man får köpa fästen oxå. Allt passar på "vanlig" GS. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Aluminiumväskor av tre fabrikat

Inläggav Buster » 2020-11-02/20:08

Jag har vurpat några gånger, alla gånger i låg fart och ännu har inga lådor tagit skada.
Har även tappat den några gånger i terräng (är man 1,7 meter räcker man inte alltid ner) men inte heller det har deformerat något så funktion upphört.
De som åker lite mer seriöst utanför asfalt åker gärna med textilväskor, just pga de oftast går att stänga efter marksyn.
..men då kan ju å andra sidan cykel och innehåll ta mer skada...

Åker man själv är en packrulle över passagerarsadeln också en smidig lösning... sväljer massa och klarar marksyn bra... stöldskyddet har dock lite att önska även om det tex finns nät mm att dra om.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Aluminiumväskor av tre fabrikat

Inläggav hebymats » 2020-11-03/09:01

Har BMW väskor o toppbox på min 800GSA dom är täta och sitter väldigt tight. Sedan har jag Touratech till min 650 Dakar dom är inte helt täta och sitter inte så tight, Jag föredrar BMWs väskor även om dom har mindre volym.
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Aluminiumväskor av tre fabrikat

Inläggav Magnuz Folke » 2020-11-04/20:20

Tack för alla svar och tips.
Nu när jag kollat igenom ytterligare en gång så visar det sej att BMW-säljaren råkade glömma att ge pris inkl moms, så de är långt ifrån billigast - och dessutom minst...

Det får nog bli Wunderlich till syvende och sist, som har en toppbox som även rymmer min hjälm när den inte är på resa och fullpackad. Mitt huvud är (helt i onödan) ungefär lika stort som Hindenburg, så att försöka få plats med giganthjälmen i en 30-liters-box är kanske att vara optimistisk i överkant..? Den "extra" nyckeln får jag leva med, och det ska nog gå bra ändå.
GSX1400 -02
SV1000 -04
R1200GSA -15
Användarvisningsbild
Magnuz Folke
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-11-02/13:08
Ort: Hammarö


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst