hjälp inför första GS-köpet!

hjälp inför första GS-köpet!

Inläggav Adelitam » 2021-04-27/08:25

Hej! Har sen flera år tillbaka drömt om en 800GS men aldrig riktigt lyckats hitta en i min prisklass. Igår kom en GS 2012 ut för 66.000kr. Det är min absoluta smärtgräns och jag hoppas jag kan få ner den liiiiite i alla fall. Undrar dock om milen. Den har gått 5700 och är visserligen alltid servad på auktoriserad verkstad.

Har ju aldrig ägt en GS och ingen koll på mil. Bör jag avvakta och köpa en som gått mindre? Finns det problem som vanligtvis uppstår efter 6000 mil? Kommer jag behöva serva den för sjuka summor inom kort framtid?

Älskar hojen, storleken är perfekt. Vore så kul o uppfylla drömmen :D (ja jag är lång nog trots att jag är tjej)
Adelitam
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2021-04-27/08:17

Re: hjälp inför första GS-köpet!

Inläggav Ecklesiastik » 2021-04-27/10:36

Adelitam skrev:Hej! Har sen flera år tillbaka drömt om en 800GS men aldrig riktigt lyckats hitta en i min prisklass. Igår kom en GS 2012 ut för 66.000kr. Det är min absoluta smärtgräns och jag hoppas jag kan få ner den liiiiite i alla fall. Undrar dock om milen. Den har gått 5700 och är visserligen alltid servad på auktoriserad verkstad.

Har ju aldrig ägt en GS och ingen koll på mil. Bör jag avvakta och köpa en som gått mindre? Finns det problem som vanligtvis uppstår efter 6000 mil? Kommer jag behöva serva den för sjuka summor inom kort framtid?

Älskar hojen, storleken är perfekt. Vore så kul o uppfylla drömmen :D (ja jag är lång nog trots att jag är tjej)

Välkommen till klubben!

5700mil är inte många mil för en så pass relativt mild hojj som F800 (finns dom som tagit dom norr om 30 000mil). Service kommer alltid men vad jag vet är det inte några stora prylar på dom hojjarna att tänka på. Den börjar närma sig tid att kolla ventilspelet men det kommer du få göra för eller senare oavsätt vilken hojj du har.

En annan sak att kika på kan vara att se så den inte ser ut att gått genom kriget. De flesta F800GS rullar ju 99,9% väg (grusväg är också väg) men det finns dom som åker ordentligt offroad. Med dom maskinerna kan du räkna med ett större slitage och eventuellt även problem med knöggliga fälgbanor och hjullager sjunger på sista versen.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: hjälp inför första GS-köpet!

Inläggav dpiu1 » 2021-04-27/16:56

Jag tror inte man ska underskatta kostnaden för 6000-milaservicen. Vad jag fått fram av BMW:s ”serviceprogram” för hojen, så är det en större service vid 6000-mil. Förutom de vanliga kontrollpunkterna så ska även följande intervallåtgärder göras: Byte motorolja och filter, kontroll ventilspel, byte luftfilter, byte olja i framgafflar. Troligtvis ska bromsvätska bak/fram också bytas om det gjordes 2019 förra gången.

Om hojen är i bra skick í övrigt, så kontrollera att 6000-milaservicen är gjord, eller förhandla in den i priset om den inte är gjord och det är en MC-firma som säljer den. Är det en privat säljare, ta rätt på vad en 6000-milaservice kostar och pruta bort den summan, förutsatt att den inte är gjord redan.
Lycka till
/Janne
dpiu1
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-03-31/01:00


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron